Kaffetråden

MikkE

Guest
Vet inte hur länge denna tråden kommer att hålla eller bli seriös, finns ju flertalet exempel på att en tråd som ska handla om bilar sedan slutar med en diskussion om trebenta pallar. Så vi kan väl försöka hålla tråden till ämnet kaffe tack!

Men det kunde vara kul att få tips på bra kaffebönor, bryggare, pressare, mjölkskummare, malare, moka-bryggare, espressomaskiner osv. Har du bra tips på små caféer eller större som Wayne's Coffe, bra kaffesorter, skriv på!

Länkar
Svensk kaffeinformation - http://www.kaffeinformation.se/
Baristautbildning - http://www.baristacenter.se/


Köpte mig lite Zoega Blue Java-bönor på lösvikt idag. Malde lite bönor, bryggde och fick fram en av den godaste kaffekoppen jag druckit ever! Perfekt styrka, smak och hetta.
Skulle också vara kul att ha en espressomaskin på bänken, dock kostar en i bra kvalité ganska så mycket. Får se när ett sådant inköp görs, troligen när man skaffat sig en egen fräsch lägenhet =/
 
Last edited:

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Köpte mig lite Zoega Blue Java-bönor på lösvikt idag. Malde lite bönor, bryggde och fick fram en av den godaste kaffekoppen jag druckit ever

Nu vet jag inte ngt om att dricka koppar då innehållet i en kopp för mej är det viktiga :tungan Sorry jag kunde inte låta bli :)
Däremot lät det där mycket gott så om du ville ha vänligheten att tala om hur mycket bönor och så du använde så blir jag glader.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Det perfekta kaffet är ett lotteri. Hur man än gör nästa gång blir det aldrig som förra. Det beror på temperatur, vatten, mängd kaffebönor, lufttryck - allt.

Så den gången man dricker "det perfekta kaffet" så ska man fan se till att njuta för bättre blir det inte. Tills nästa gång.

Man kokar kaffe. :fakta

Nej, då bränner man det. Kaffe ska sjuda mellan 96-98 grader.

Vatten kokar på 100grader enligt Anders Celsius sen 1741 :mattias
 
Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Det perfekta kaffet är ett lotteri. Hur man än gör nästa gång blir det aldrig som förra. Det beror på temperatur, vatten, mängd kaffebönor, lufttryck - allt.

Så den gången man dricker "det perfekta kaffet" så ska man fan se till att njuta för bättre blir det inte. Tills nästa gång.



Nej, då bränner man det. Kaffe ska sjuda mellan 96-98 grader.

Vatten kokar på 100grader enligt Anders Celsius sen 1741 :mattias
Jag svävar bland molnen och här uppe är det lägre tryck. Hur mycket ni än proklamerar för erat bryggkaffe så får det stå i skamvrån över hederligt gott kokkaffe. End of diskussion.
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Utan kaffe stannar Sverige - det är konstaterat! :fakta

Håller med...Men det är för sent...Jag drar till Grekland istället:yoparty

Skönt att man såg denna tråd...Blev riktigt sugen på kaffe.
Kör med en OBH Nordica Chilli och Zoegas Skånerost:yoparty :yoparty
riktigt riktigt j_vla gott alltså
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Har en sån där simpel billig espressomaskin från Clas i sjön..

Kanske inte den bästa men får i många fall fram en betydligt bättre latte än vad många caféer o diverse fik kan erbjuda..
Där e dom ju som oftast duktiga på att skumma mjölken för länge så den blir så inihellete varm så man bränner sig i truten..:mad:
Max 65 grader ska den visst va!? :confused:

Sen de där me o göra en espresso kan ju va en halv vetenskap!! :freak
Använder mig dock alltsomoftast av färdigmalet, men en kvarn står på önskelistan..

Blire inte något av ovanstående så används en vanlig pressobryggare med ett lite mera grovmalet kaffe, ett mellanting mellan kok o brygg.
 

MikkE

Guest
Håller med...Men det är för sent...Jag drar till Grekland istället:yoparty

Skönt att man såg denna tråd...Blev riktigt sugen på kaffe.
Kör med en OBH Nordica Chilli och Zoegas Skånerost:yoparty :yoparty
riktigt riktigt j_vla gott alltså

Tänkte göra en till kopp för att se om den skulle bli lika god som förra, dock såg jag en öl i kylen och nu kommer det gå utför =/

Är det denna du har - OBH Nordica King of Coffee Chilli- Autostop? 1300 spänn för en sjysst bryggare är inte helt pjåkigt.
1500 kr för Chilli Espresso också =)
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jag kör:

Zoegas Forza
Zoegas Passion Colombia

samt

Maxwell House - Continental

Ser ni den röda tråden? Jaaaaa! MÖRKROSTAT!!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kaffe ska kokas över öppen eld, röras om med nytäljd pinne och drickas ur kåsa.

Näst efter det är det vanligt kok-kaffe.

Styrkan är lätt att få till, man lägger helt enkelt i en hästsko i pannan, flyter den är det lagom starkt.

Ska man gud förbjude dricka kaffekask så har jag receptet för det med.
Man lägger i en tioöring (googla om ni är för unga) i koppen och häller på kaffe tills den inte syns, sen häller man på sprit tills den syns igen, går inte det får man ta en större kopp!

Fast mest dricker man ju jobbets bryggkaffe, det är inte gott, men det gör det som behövs...
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top