"Bandage" till grenrör....

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Uppsala/Orust
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
För den som har byggt en basreflexlåda, alltså en "portad" baslåda, så funkar det likadant med avstämning på en sån låda!!

Jag har en (ur)gammal bok om motorkonstruktion, i den står det om formler för hur man räknar ut längd/diameter för avgasrör... Och samma sak gäller även för insug, det är därför moderna sporthojar har variabel längd på insugen!

Bland annat ingick halva volymen per cyl som var öppen samtidigt, och lite andra parametrar, iallafall tror jag det var något sånt...

Här är en tråd till med lite länkar och grejer!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hm, det där låter motsägelsefullt på nå't sätt. Bandagen dök upp först på v8-headers och idén är att hålla kvar värmen i avgassystemet för att hjälpa till att hålla gashastigheten så hög som möjligt i avgassystemet och med det bättre evakuering ur...

Sakokunnig osm ingen annan med med visst allmänt termo-kunnande..

- Varm luft = större än kall
- Mängden X genom avgassystem mäts i massa / tidsenhet och inte i antal pulser för att avgöra effektvinst
- Kall luft = mer luft per cm2 och tidsenhet

- Kall luft = snabbare utflöde


Hur fel kan jag ha med min äkta bonnmatte?
 

Ekerholm

Guest
tjena jörgen har bara en fråga du verkar ju kunna mycket om sånt här med avgassytem... jag har en gsxr 750 med insprutsmotor... jag hade tänkt att korta mitt avgassytem precis där alla rör går ihop.. och sen ska jag korta av min ljuddämpare med och sen linda in grenröret med bandage.. kommer min maskin gå dåligt då eller? jag är inte så haj på sånt här...:confused: tacksam för svar..
 

ausson

Riktiga män dricker koncentrerad saft.
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Lysekil
Hoj
Husa 02 650/Husa 04 650 motarder
Och frågan hur man lindar bra då,och även hur man får fäst det i ändarna?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
tjena jörgen har bara en fråga du verkar ju kunna mycket om sånt här med avgassytem... jag har en gsxr 750 med insprutsmotor... jag hade tänkt att korta mitt avgassytem precis där alla rör går ihop.. och sen ska jag korta av min ljuddämpare med och sen linda in grenröret med bandage.. kommer min maskin gå dåligt då eller? jag är inte så haj på sånt här...:confused: tacksam för svar..

Jag missade din fråga. Men såg den nu.
DEt blir samma svar som till R2 ovan.
" ett isolerat system blir längre. Dvs du har ingen anledning att linda systemet pga din avkapning.
Kapningen kommer bla att höja avgassystemets optimala varvtalsområde."


Och frågan hur man lindar bra då,och även hur man får fäst det i ändarna?

Ett vanligt sätt att fästa bandaget i ändarna är att använda en typ av rostfria slangklämmor. Dessa slangklämmor är mycket smäckrare än vanliga slangklämmor och ser därför inte så yxiga ut.

En del använder RF najtråd, det går det med men fodrar lite erfarenhet. Har man inte najat förr så är risken att bandaget fladdrar upp.

Bandaget är även impregnerat med en sorts lim vilket frigörs när rören blir heta första gången efter lindningen. Det är limmet/bindmedlet som ger den typiska röken från nytt bandage.

/J
 
Last edited:

ausson

Riktiga män dricker koncentrerad saft.
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Lysekil
Hoj
Husa 02 650/Husa 04 650 motarder
Jag missade din fråga. Men såg den nu.
DEt blir samma svar som till R2 ovan.
" ett isolerat system blir längre. Dvs du har ingen anledning att linda systemet pga din avkapning.
Kapningen kommer bla att höja avgassystemets optimala varvtalsområde."




Ett vanligt sätt att fästa bandaget i ändarna är att använda en typ av rostfria slangklämmor. Dessa slangklämmor är mycket smäckrare än vanliga slangklämmor och ser därför inte så yxiga ut.

En del använder RF najtråd, det går det med men fodrar lite erfarenhet. Har man inte najat förr så är risken att bandaget fladdrar upp.

Bandaget är även impregnerat med en sorts lim vilket frigörs när rören blir heta första gången efter lindningen. Det är limmet/bindmedlet som ger den typiska röken från nytt bandage.

/J

Har även hört att man skall blöta ner bandaget innan också,är de något som stämmer?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har även hört att man skall blöta ner bandaget innan också,är de något som stämmer?

Ja det brukar rekommenderas, då är det lättare att få det tight. Det står i instruktionerna från resp tillverkare. Jag brukar göra som de skriver.
/J
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Sakokunnig osm ingen annan med med visst allmänt termo-kunnande..

- Varm luft = större än kall
- Mängden X genom avgassystem mäts i massa / tidsenhet och inte i antal pulser för att avgöra effektvinst
- Kall luft = mer luft per cm2 och tidsenhet

- Kall luft = snabbare utflöde


Hur fel kan jag ha med min äkta bonnmatte?
Har jag förstått Jörgens resonemang korrekt så brister din bonnamatte i att ju varmare avgaserna är - desto snabbare är de. Och man vill helst ha en så jämn hastighet som möjligt på avgaserna genom avgassystemet.



Jörgen:
Så det bästa vore alltså ett lindat avgassystem fram till en öppen megafon eller något liknande? :va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har jag förstått Jörgens resonemang korrekt så brister din bonnamatte i att ju varmare avgaserna är - desto snabbare är de. Och man vill helst ha en så jämn hastighet som möjligt på avgaserna genom avgassystemet.



Jörgen:
Så det bästa vore alltså ett lindat avgassystem fram till en öppen megafon eller något liknande? :va

Isoleringen hjälper till att hålla rätt temperatur i systemet, den temperatur man beräknat systemet för, annars är det ingen idé. Ett system i RF har inte samma behov av isolering som ett i svartplåt eftersom RF leder värme sämre. titan och inconel leder ännu sämre än RF.

Man kan inte säga att det "blir bättre" om man lindar ett slumpmassigt valt avgassystem, men om man däremot sätter sig att designa ett system som ska utsättas för fartvind och dellast etc, ja då minskar influensen av temperaturvariationer med lindning. Dvs det är lättare att få den matamatiska modellen från konstruktionsstadiet att likna verkligheten. Kort och gott man isolerar systemet från omgivningen....

Ett avgassystem som lindas får även bättre verkningsgrad på resonansen/spolningen eftersom det är större rörelseenergi i avgaser som är heta, tack vare den den lägre densiteten.

Men för sista gången, lindningen ger ju bara positiv spinoff om systemet har en design som tillvaratar fördelarna av ökad hastighet. Dvs är systemet tex redan avstämt för ett varvtalsområde väl högt för den aktuella motorn, ja då är det ju till förfång att linda. Är stingerröret väl trångt på en expansionskammare till en tvåtaktare, ja då är det ju heller ingen hit att linda, ty då ökar ju mottrycket och avgastempen och därmed kolvtempen ytterligare, osv.

Megafonen är ingen idé att linda nej.



/J
 
Last edited:

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
En del använder RF najtråd, det går det med men fodrar lite erfarenhet. Har man inte najat förr så är risken att bandaget fladdrar upp.

/J

Det där stämmer in till 100% på mig!
Ska linda mitt rör och tänkte najja det var 3-5e cm för att minska risken att det lindar upp sig eller slits upp om man lägger hojen ut i gruset osv osv.

Har aldrig najjat något förut, så du får gärna beskriva det som "fodrar lite erfarenhet". :)

/Robin
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det där stämmer in till 100% på mig!
Ska linda mitt rör och tänkte najja det var 3-5e cm för att minska risken att det lindar upp sig eller slits upp om man lägger hojen ut i gruset osv osv.

Har aldrig najjat något förut, så du får gärna beskriva det som "fodrar lite erfarenhet". :)

/Robin

Det är nog bäst att du frågar ngn i racingforumet, jag är inge vidare på att naja.

/J
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det där stämmer in till 100% på mig!
Ska linda mitt rör och tänkte najja det var 3-5e cm för att minska risken att det lindar upp sig eller slits upp om man lägger hojen ut i gruset osv osv.

Har aldrig najjat något förut, så du får gärna beskriva det som "fodrar lite erfarenhet". :)

/Robin

Här kan du läsa hur du skall göra
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=39545

Om man har ett system som beräknats till 1,2m om jag då lindar mitt system som är 1,3m nu kommer jag närmare eller längre ifrån min beräknade längd?

Tycker det du skriver blev väldigt rörigt:va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här kan du läsa hur du skall göra
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=39545

Om man har ett system som beräknats till 1,2m om jag då lindar mitt system som är 1,3m nu kommer jag närmare eller längre ifrån min beräknade längd? Tycker det du skriver blev väldigt rörigt:va
?? Om frågan var ställd till mig får du nog förtydliga.

Jag har ju på alla möjliga sätt försökt förklara att om du lindar ett avgassystem med en given längd, så kommer systemet att bli ekvivalent med ett kortare system. Eftersom gashastigheten stiger med temperaturen.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
?? Om frågan var ställd till mig får du nog förtydliga.

Jag har ju på alla möjliga sätt försökt förklara att om du lindar ett avgassystem med en given längd, så kommer systemet att bli ekvivalent med ett kortare system. Eftersom gashastigheten stiger med temperaturen.

Okey

Det var svar på din fråga hur isolering påverkar den avstämda längden, dvs isolering höjer tempen, vilket höjer ljudhastigheten vilket, ökar den avstämda längden.

Dvs ett isolerat system blir längre. Dvs du har ingen anledning att linda systemet pga din avkapning.

Kapningen kommer bla att höja avgassystemets optimala varvtalsområde.

Ang fråga 2, man kan inte kompensera kortade rör genom att öka på diametern. Ljudet går lika fort i feta som smala rör.

Borde du inte då skriva att ett isolerat system anses bli kortare än ett oisolerat system?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Okey



Borde du inte då skriva att ett isolerat system anses bli kortare än ett oisolerat system?

JAg är ju ingenjör, så jag pratar ofta om hur det blir när man konstruerar/bygger saker, det är nog där det blir språkförbistring:
Ska man designa ett system som ska isoleras, så kommer det bli längre än om man ska designa/bygga ett system som inte ska isoleras.

DEt var så jag menade.
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Nu blev jag yr av allt läsande. Men om jag vill sätta bandage på min hoj, najs eller anus? (Funktionsmässigt)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu blev jag yr av allt läsande. Men om jag vill sätta bandage på min hoj, najs eller anus? (Funktionsmässigt)

Effektmässigt beror det som sagt helt på hur systemet är utformat. Så det går inte att säga nånting utan att räkna igenom designen på systemet

Det enda man säkert kan säga är att det är mindre risk att bränna sig på systemet om du lindar det, samt att den utstrålade värmen mot intilliggande delar som tex bakdämpens gasbehållare minskar.
 
Last edited:

puuh_racing

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
BMW R1150 GS Adv. -02
Har även hört att man skall blöta ner bandaget innan också,är de något som stämmer?

Var nog med att kolla om du skall blöta eller ej. När jag köpte från Karnag skulle det ABSOLUT INTE blötas då försvinner nämligen en stor del av den värmeisolerande funktionen eller något liknande. Summan var iallafall att det ej skulle blötas. Rekommenderad inkörning på ca 75% av maxvarv i ca 30-45 min. De var de tipsen jag fick.

Så läsa instruktioner är nog ett väldigt hett tips från Jörgen.

http://www.karnag.se/index.asp?contentpage=products&kategoriid=68

Lycka till allihop!
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Effektmässigt beror det som sagt helt på hur systemet är utformat. Så det går inte att säga nånting utan att räkna igenom designen på systemet

Det enda man säkert kan säga är att det är mindre risk att bränna sig på systemet om du lindar det, samt att den utstrålade värmen mot intilliggande delar som tex bakdämpens gasbehållare minskar.

2-2 rör till en KTM 625. Originalrör.
 
Last edited:

Stånka

xxx
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Mariestad
Hoj
KTM 990 SuperDuke. KTM 640 sm. KTM 520 sx
D märks ingen skillnad med lr utan, på Ktm motard iaf. Har provat. Men d ser ju kanske lite råare ut...
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top