"Bandage" till grenrör....

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
"bonnvetenskapliga" Hrmf :mad:
Du vill nog inte att jag rekapitulerer termodynamiska formler och kompressibel strömningslära här.

Hahaha, lugn och fin nu.
I översättning till normalsvenska då: Det är jättekul med långa utlägg som är lika proppade med fakta som en julskinka är med saltlag. (På riktigt, utan ironi.):)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hahaha, lugn och fin nu.
I översättning till normalsvenska då: Det är jättekul med långa utlägg som är lika proppade med fakta som en julskinka är med saltlag. (På riktigt, utan ironi.):)

Jag skojade bara jag med.

Apropå salta killars skinkor så vore det ju rätt maskulint att linda in rören i nätbrynja, så det ser ut som en friterad kassler som steker ned för gatan
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ok, om man bygger om ett avgassystem så det är kortare väg till kollektorn och ljuddämparen (för att man "måste"), vill man få upp eller ner tempen då / linda eller ej ? för att uppnå så liknande förhållande som innan vill säga, och men samma rördiameter.

Q2, om man nu ändrar diameter till grövre, har man inte fått lite av samma effekt då?


Det är ju riktigt att en lägre temp i ett avgassystem ökar densiteten hos avgaserna och därmed sänker gashastigheten. Dvs det möjliga massflödet för ett givet mottryck ökar ju kallare avgaserna är. (Dvs ju svalare gaser desto högre massflöde kan man köra genom ett rör för samma mottryck) Det här låter ju då som att avgasbandage skulle sabba för motorn.

Men å andra sidan så är det så att ett beräknat optimerat avgassystem är som en orgelpipa, dvs det är inte bara flödet, utan även avstämda resonansfenomen som skall vara i samklang med motorns tändfrekvens och ventilöppningert etc. Och när man räknar på röret för att uppnå detta så måsta man anta en genomsnittlig avgastemp för den matematiska modellen. Säg tex 500 C. I praktiken så innebär dock många driftsfall att man inte kommer upp i rätt temp pga av fartvind och låg belastning på motorn etc.

Det är här som avgasbandage kan göra nytta då det hjälper till att isolera avgassystemet från yttre påverkan som gör att avgastempen avviker från den matematiska modellen (som ofta bara tar hänsyn till tempsänkning från expansion osv).

Sedan har ju avgasbandage ofta en praktisk aspekt på en del motorer, minska utstrålad värme i bilmotororum tex, så att man inte förkortar livslängden på motorstyrningselektronik osv. En del har det ju också för att de tycker att det är snyggt.


Hilsen
Jörgen
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ok, om man bygger om ett avgassystem så det är kortare väg till kollektorn och ljuddämparen (för att man "måste"), vill man få upp eller ner tempen då / linda eller ej ? för att uppnå så liknande förhållande som innan vill säga, och men samma rördiameter.

Q2, om man nu ändrar diameter till grövre, har man inte fått lite av samma effekt då?

Då har man ingen anledning -att av den orsaken- linda systemet. Ty ljudhastigheten, och därmed stötvågornas propageringshastighet i avgasröret, ökar med ökande temperatur.
Ljudhastigheten i en ideal gas, vilket luft kan antas vara i detta fall, är ett rotuttryck där en av faktorerna är temperaturen.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Då har man ingen anledning -att av den orsaken- linda systemet. Ty ljudhastigheten, och därmed stötvågornas propageringshastighet i avgasröret, ökar med ökande temperatur.
Ljudhastigheten i en ideal gas, vilket luft kan antas vara i detta fall, är ett rotuttryck där en av faktorerna är temperaturen.

svar på första andra eller båda frågorna?

alltså, om man tar ett standard 4-2-1 system, kapar bort 20cm före kollektorn, sätter ljuddämparen direkt efter,,,
vad vill man ha då?
 
Last edited:

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Det är ju riktigt att en lägre temp i ett avgassystem ökar densiteten hos avgaserna och därmed sänker gashastigheten.
Och vice versa gäller.

Dvs det möjliga massflödet för ett givet mottryck ökar ju kallare avgaserna är. (Dvs ju svalare gaser desto högre massflöde kan man köra genom ett rör för samma mottryck) Det här låter ju då som att avgasbandage skulle sabba för motorn.
Hm, det där låter motsägelsefullt på nå't sätt. Bandagen dök upp först på v8-headers och idén är att hålla kvar värmen i avgassystemet för att hjälpa till att hålla gashastigheten så hög som möjligt i avgassystemet och med det bättre evakuering ur cylindern som ger bättre scavenging, högre fyllnadsgrad, och högre effekt.

Själv tycker jag att det ser fränt ut, jag har alltid velat ha det på sidventilar'n :näsblod

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
I min världsbild finns det ett värde i att försöka avleda så mkt värme som möjligt från systemet! Hur hjälper ett bandage till med det?

Kan ju vara så att man vill isolera ngn annan del från värmen från avgasröret oxå. Stötdämpare är ett bra exempel.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Och vice versa gäller.

Hm, det där låter motsägelsefullt på nå't sätt. Bandagen dök upp först på v8-headers och idén är att hålla kvar värmen i avgassystemet för att hjälpa till att hålla gashastigheten så hög som möjligt i avgassystemet och med det bättre evakuering ur cylindern som ger bättre scavenging, högre fyllnadsgrad, och högre effekt.

Själv tycker jag att det ser fränt ut, jag har alltid velat ha det på sidventilar'n :näsblod

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Det är inte så motsägelsefullt. I ett avgasrör med ett stationärt flöde, som tex efter en gasturbin, så sänker man tex mottrycket (alternativt gör det möjligt att bygga ett klenare avgasrör) om man kyler avgaserna. Eftersom den då högre densiteten sänker gashastigheten och mottrycket.

Det som skiljer på en kolvmotor är just att det där är puls- och resonansfenomen som ska stämma för motorn, som just syfter till att som du säger bättra på gasväxlingen och motorns fyllnadsgrad. För att dessa förlopp ska stämma vad gäller avstämd längd så kan bandage hjälpa till att isolera systemet till den designtemperatur man antog i den matematiska modellen när man beräknade systemet.

Dessutom ser denna höga temp till att behålla den energi som ska driva det kompressibla, resonanta förlopp som avgasröret ska upprätthålla för att spola cylindern rätt. Det är ju den termiska energin och hastighetesenergin i avgaserna som driver den resonanta stående pulsen i avgasröret. Likt Kuntz-rör vi labbade med under högstadie-fysiken.

Jag tycker också att bandage kan vara snyggt på vissa motorer. Som tex sidventilare, eller på ratrods osv. Men ett par borstade fina headers i inconel, RF eller titan är ju inte så snygga att linda in tycker jag. De metallerna är ju så snygga som de är!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
svar på första andra eller båda frågorna?

alltså, om man tar ett standard 4-2-1 system, kapar bort 20cm före kollektorn, sätter ljuddämparen direkt efter,,,
vad vill man ha då?

Det var svar på din fråga hur isolering påverkar den avstämda längden, dvs isolering höjer tempen, vilket höjer ljudhastigheten vilket, ökar den avstämda längden.

Dvs ett isolerat system blir längre. Dvs du har ingen anledning att linda systemet pga din avkapning.

Kapningen kommer bla att höja avgassystemets optimala varvtalsområde.

Ang fråga 2, man kan inte kompensera kortade rör genom att öka på diametern. Ljudet går lika fort i feta som smala rör.
 
Last edited:
Gick med
4 Oct 2004
Ort
torpet
Hoj
jodå
Dvs ett isolerat system blir längre. Dvs du har ingen anledning att linda systemet pga din avkapning.
Å fan trodde det blev tvärt om?
Höjs temperaturen i avgasrören så ökar ljudhastigheten.
För att bibehålla samma avstämning med lindade avgasrör som med oisolerade rör så måste rören vara längre.Alltså isolerat med bandage= blir kortare !
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Å fan trodde det blev tvärt om?
Höjs temperaturen i avgasrören så ökar ljudhastigheten.
För att bibehålla samma avstämning med lindade avgasrör som med oisolerade rör så måste rören vara längre.Alltså isolerat med bandage= blir kortare !

Nu förstår jag inte hur du resonerar, allt är helt rätt! Ända tills man kommer till din sista mening.

Jag provar att förklara lite annorlunda:
Med högre temp och därmed höjd ljudhastighet så fodras ett längre rör för att få samma avstämda längd. Dvs den stående vågen svepar snabbare genom röret som därmed måste vara längre för att detta ska ske på samma tid.

Man kan förkara det så här också: högre utbredningshastighet hos ljudvågen ger större våglängd. Och större våglängd ger ett längre rör.
 
Last edited:

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Det är ju riktigt att en lägre temp i ett avgassystem ökar densiteten hos avgaserna och därmed sänker gashastigheten. Dvs det möjliga massflödet för ett givet mottryck ökar ju kallare avgaserna är. (Dvs ju svalare gaser desto högre massflöde kan man köra genom ett rör för samma mottryck) Det här låter ju då som att avgasbandage skulle sabba för motorn.

Mer massa bra text...
Hilsen
Jörgen


Hahaha, samma underbara läsning varje gång! :yoparty
Om jag någonsin ska trimma skiten ur min HD så vet jag vart jag ska vända mig... :D
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hm, det där låter motsägelsefullt på nå't sätt. Bandagen dök upp först på v8-headers och idén är att hålla kvar värmen i avgassystemet för att hjälpa till att hålla gashastigheten så hög som möjligt i avgassystemet och med det bättre evakuering ur cylindern som ger bättre scavenging, högre fyllnadsgrad, och högre effekt.

Själv tycker jag att det ser fränt ut, jag har alltid velat ha det på sidventilar'n :näsblod

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Så har jag lärt mig också, sen späda år. Jag orkar inte förstå om Jyrgens teorier är överenstämmande:va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja det var det jag menade.Linda ett redan avstämnt rör som ex så blir det som ett kortat typ eller :)

Aha, det var så du menade! Sorry! :hihi Ja det är korrekt! Lindar man ett givet rör så blir det som en kortning av röret.

Hahaha, samma underbara läsning varje gång! :yoparty


Om jag någonsin ska trimma skiten ur min HD så vet jag vart jag ska vända mig... :D

Så du haar en HD? :kär

Så duktig är jag inte :gnissla
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så har jag lärt mig också, sen späda år. Jag orkar inte förstå om Jyrgens teorier är överenstämmande:va

Det är en förenklad förklaringsmodell det där. Ngn har sagt att "lindade rör ökar gashastigheten och att det kan hjälpa en kolvmotor att andas". Detta är ju helt riktigt.

Detta har dock sedan missförståtts av många som tror att kolvmotoravgassystem bara har med flöde att göra. Dessa männskor tror ju då givetvis att lindade avgasrör minskar "motståndet" tack vare den högre tempen. Detta är ju helt felaktigt. Vill man sänka motståndet och öka ett gasflödet i ett rör med stationärt flode så finns det ingen anledning att linda röret.

Har man greppat hur det funkar så bör man tex förstå varför det skulle vara till förfång för effekten att isolera ett bilavgasrör efter turbon hela vägen till bakre kofångaren. Men man förstår då också varför det däremot skulle kunna vara positivt för effekten att linda röret uppströms turbon.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det var svar på din fråga hur isolering påverkar den avstämda längden, dvs isolering höjer tempen, vilket höjer ljudhastigheten vilket, ökar den avstämda längden.

Dvs ett isolerat system blir längre. Dvs du har ingen anledning att linda systemet pga din avkapning.

Kapningen kommer bla att höja avgassystemets optimala varvtalsområde.

Ang fråga 2, man kan inte kompensera kortade rör genom att öka på diametern. Ljudet går lika fort i feta som smala rör.

men väl kompensera långa rör med att ha mindre diameter väl?
Minns att Pierre Terblanche hade en fight med ingenjörerna när han designade 999an, det va bara inte möjligt att ha så pass olika längder från cylndrarna,, men visst kunde dom få till det när han stog på sig, delvis med olika rördiametrar.

Har fått funderingar runt detta när man kollat på tex zx10r, när dom flyttade upp ljudämparen, inte fanken blev röret så mycket smalare som det blev längre,,
valde dom att ha "flera puls-längder" eller nått sånt?
Kawa zx10r 2004
27885_4.jpg

Kawa zx10r 2007
34893_4.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top