"Bandage" till grenrör....

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Vad heter det vita bandageliknande som är värmeisolerande som man kan linda grenrör m.m. med och vart finns det och köpa??
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Heter Exhaust Wrap i USA eller avgasbandage här hemma.. Surfa runt så hittar du.. men det är dyrt som f-n

ewan
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Vet inte riktigt vad det heter men det finns i svart och vitt, här i stan kallas det för headerstape. LG Speed i karlskoga har försett mig med min tape, ring honom han har säkert på lager, 070-5860005
lasse
 

Pizza

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
YAMAHA FZ1 2008
Tjena

Ja- värmebandage är vad du söker. säljs av bl a BikeLine i Malmö.

www.bikeline.se


Inte billiga men..... Kan av erfarenhet säg att svarta förblir inte svarta etc.... Lägg de i blöt innan du lindar på dem- varmkör sedan- det skall ryka ånga och lukta lite!

Lycka till:tummenupp
 

Jk=SWE=

Raider of the lost fultjack.
Gick med
6 Jan 2007
Ort
Mullsjö.
Hoj
HD Bobber -06
Lite OT kanske, men jag har hört att om dom e varma, och det kommer bensin på, så börjar det brinna väldigt lätt. Stämmer det?
 

Bandit02

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2008
Ort
Harbo
Hoj
harley ,kawa + letar mc
de finns även hos Persåkers speedshop. man skall veta att de även påverkar gashastigheten i röret till viss del, kör du på rullarna så kan du se skillnad i blandnings förhållande /effekt osv,
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Micro bildelar har också.

300kr för en rulle på 15 meter, 2 tum bredd. svart eller vitt.
 

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
http://www.racestuff.se/index.php?main_page=index&cPath=9_116

Har inte letat speciellt mycket men det där var det billigaste jag hittade på nätet.
Om du har nära till den butiken så kan du ju hämta, annars blir det billigare att gå in på din lokala micro o köpa en rulle för 300:-

Tänkte oxå ha bandage på mitt rör... men har lite beslutsångest ang. vilken färg jag ska välja. Svart är ju bra eftersom det inte är lika känsligt för smuts som den beigefärgade. Men den beigefärgade är lite mer racing :)

/Robin
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
I min världsbild finns det ett värde i att försöka avleda så mkt värme som möjligt från systemet! Hur hjälper ett bandage till med det?
 

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Jag vill ha det för utseendets skull, inte för funktionen. Möjligtvis att ja minskar risken att bränna kläder/stävlar mot röret. Värmen leds ut tillsammans med avgaserna istället för att hetta upp motorn/kylarslangarna som röret går förbi. Är ju främst till grenrören till turbomotorer.
 
Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
I min världsbild finns det ett värde i att försöka avleda så mkt värme som möjligt från systemet! Hur hjälper ett bandage till med det?

Tvärtom Man vill inte förlora värmen

Värme påverkar tätheten = hastigheten avgaspulsen rör sig med
Kallare rör lägre hastighet

RF = sämre värmeledare än bondjärn
TI = sämre än RF

Ett "effeksystem" av järn ger sämre effekt än ett av RF eller TI om de är identiska
 
Last edited:

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Även Micro har detta bandage. Köpte sådant i lördags.
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
En sak man ska tänka på innan man monterar avgasbandage på en mc är att bandaget suger åt sig fukt. Detta kommer alltså att innebära att din krök eller vad det nu är du monterat bandaget på är fuktig längre tid än om du inte skulle haft bandaget. Det borde ju innebära att risken för rost är större...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I min världsbild finns det ett värde i att försöka avleda så mkt värme som möjligt från systemet! Hur hjälper ett bandage till med det?

Det är ju riktigt att en lägre temp i ett avgassystem ökar densiteten hos avgaserna och därmed sänker gashastigheten. Dvs det möjliga massflödet för ett givet mottryck ökar ju kallare avgaserna är. (Dvs ju svalare gaser desto högre massflöde kan man köra genom ett rör för samma mottryck) Det här låter ju då som att avgasbandage skulle sabba för motorn.

Men å andra sidan så är det så att ett beräknat optimerat avgassystem är som en orgelpipa, dvs det är inte bara flödet, utan även avstämda resonansfenomen som skall vara i samklang med motorns tändfrekvens och ventilöppningert etc. Och när man räknar på röret för att uppnå detta så måsta man anta en genomsnittlig avgastemp för den matematiska modellen. Säg tex 500 C. I praktiken så innebär dock många driftsfall att man inte kommer upp i rätt temp pga av fartvind och låg belastning på motorn etc.

Det är här som avgasbandage kan göra nytta då det hjälper till att isolera avgassystemet från yttre påverkan som gör att avgastempen avviker från den matematiska modellen (som ofta bara tar hänsyn till tempsänkning från expansion osv).

Sedan har ju avgasbandage ofta en praktisk aspekt på en del motorer, minska utstrålad värme i bilmotororum tex, så att man inte förkortar livslängden på motorstyrningselektronik osv. En del har det ju också för att de tycker att det är snyggt.


Hilsen
Jörgen
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top