Utbildning / Pengar

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Hur blir man en sån?

Man läser till exempel en maskiningejörsutbildning på 3-4 år.

Och det stämmer som Kaliz sade. Vad jag hörde från en företag som utbildar folk i CAD/FEM som ju har kontakt med ingenjörer och annat löst folk dagarna i ända så var det bara ett tiotal som tog examen förra året.

Detta var vad jag hörde alltså, någon annan kan få dementera eller bekräfta det.

Som en liten kul (beroende på hur man ser det) anekdot jag hörde från en kollega som är inyrd konsult hos oss är att företaget han jobbar åt anställde tre nybakade konstruktörer förra året.

Inte en enda av dessa hade några direkta kunskaper i ritningsteknik alls. För att plugga 4 år på högskola och sedan inte kunna en sådan vital sak tycker jag är rätt värdelöst rent ut sagt.
Detta beror säkerligen på skolorna och det skiljer säkert sig mycket från skola till skola, men ändå.

Nåväl. Brist på konstruktörer är det iaf.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Inte en enda av dessa hade några direkta kunskaper i ritningsteknik alls. För att plugga 4 år på högskola och sedan inte kunna en sådan vital sak tycker jag är rätt värdelöst rent ut sagt.
Detta beror säkerligen på skolorna och det skiljer säkert sig mycket från skola till skola, men ändå.

Vad menade du med att dom inte hade några direkta kunskaper i ritningsteknik?

Är det nått rent ritningstekniskt med papper och penna?
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Rent ekonomiskt är det tveksamt om det faktiskt lönar sig att studera, man kan inte räkna med att hamna över 30.000 i lön bara för att man har en högskoleutbildning tyvärr.
Är man lite framåt så hittar man lätt jobb som inte kräver högskoleutbildning men ändå ger 25-35k i månaden.
5års avsaknad av inkomst säg 30000x5x12=1,8milj lägg därtill att du kommer att ha en studieskuld som äter upp ca2000kr av din lön varje månad, det tar ett tag att tjäna ikapp det.
Plugga ska man gör för att det är kul med ett jobb som man är intresserad av.
Ska man tjäna stora pengar krävs spetskompetens vilket kräver ett intresse av det man håller på med.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tok-brist på konstruktörer. Men det kanske inte lockar? :confused:

Hoppas att det håller i sig i två år:yoparty

Edit
Att läsa till civ-ing är mycket tuffare än högskoleingenjör. Att läsa på någon känd skola som tex chalmer eller KTH ger nog en liten fördel. Men huvudsakligen är det nog hur du är som person.

Att läsa till civ är tuffare och kan ge bättre lön men också mera inkomstbortfall samt kostnader.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag hade också tänkt att börja plugga men om du talar om hur man blir ekonomiskt oberoende istället på fem år så blir jag ju hellre det faktiskt. Seså, berätta nu :mattias

Mavve har hittat det alla anmdra har sökt efter :gnissla Han tror man blir ekonomiskt oberoende av att jobba offshore tippar jag på, vad han inte tänker på är att man bränner lätt 1 mille eller två på ett år utan problem. Iaf när man är korkad.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Vad menade du med att dom inte hade några direkta kunskaper i ritningsteknik?

Är det nått rent ritningstekniskt med papper och penna?

Jo alltså, idag arbetar de flesta (om inte alla) konstruktörer uteslutande i 3D. Detta lärs då följdaktligen ut på högskolan, att rita upp en modell av sin konstruktion i 3D.
Detta var inget som helst problem för de jag skrev om ovan, men sedan när konstruktionen är klar då?

Ska man säga till sin kund:

- Jo du, jag skickar min modell i lämpligt format på en cd-skiva så får du gissa dig till mått, toleranser osv.

Det känns som att man missat en ganska vital del i själva konstruerandet om man inte kan fullfölja kedjan av kontruerandet från idé till färdig produkt. :gnissla
 

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R1 -98
Läs nått som du tycker är kul, annars kommer du aldrig idas jobba med det och då spelar inte pengar så stor roll
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Är man lite framåt så hittar man lätt jobb som inte kräver högskoleutbildning men ändå ger 25-35k i månaden.
Men herregud! Kan det vara möjligt. Hur har detta kunnat undgå regeringen? Ring omedelbart Sven-Otto Littorin och berätta att du har lösningen på arbetslösheten i Sverige. Fantastiskt, alla som saknar arbete kan i själva verket börja arbeta och tjäna 25-35000 kr i månaden. Hurra!

:hoppa
 

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
Att tänka på om man funderar på civ. ing. utbildning är att matte är en MYCKET stor del av utbildningen. Väldigt många på min linje hoppade av redan första året pga. just all matte. Sen kommer fysiken där all matte skall tillämpas på det = ännu fler avhopp... Först därefter drar egentligen den "riktiga" utbildningen igång när man börjar sin inriktning i tvåan eller trean.

Anledningen till all matte/fysik är i flera fall bara att öka problemlösningsförmågan = du läser den inte för att du senare ska sitta och räkna matte resten av livet.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Rent ekonomiskt är det tveksamt om det faktiskt lönar sig att studera, man kan inte räkna med att hamna över 30.000 i lön bara för att man har en högskoleutbildning tyvärr.
Är man lite framåt så hittar man lätt jobb som inte kräver högskoleutbildning men ändå ger 25-35k i månaden.
5års avsaknad av inkomst säg 30000x5x12=1,8milj lägg därtill att du kommer att ha en studieskuld som äter upp ca2000kr av din lön varje månad, det tar ett tag att tjäna ikapp det.
Plugga ska man gör för att det är kul med ett jobb som man är intresserad av.
Ska man tjäna stora pengar krävs spetskompetens vilket kräver ett intresse av det man håller på med.

För det första, jag har som färdig högskoleingenjör en ingångslön på 25000/månad (en civing uppskattar jag har en tusenlapp till), man behöver ju inte vara nån einstein för att se att möjligheterna att gå över 30000/månad är ganska så goda efter man har jobbat ett antal år. Jag har en bror som har examen som Högskoleingenjör i maskinteknik, han jobbar på ett pappersbruk och har en lön som ligger i trakterna runt 37 000:-

För det andra, jag har läst i fyra år (inklusive basår) och det kommer att ge en skuld till csn på ungefär 250 000:-. Det ger enligt csn att jag måste betala 800 :- varje månad för att betala av min skuld.

Tycker verkligen att du ska ta reda på fakta innan du svamlar om nått du inte har nån koll på.

Hoppas att det håller i sig i två år:yoparty

Edit
Att läsa till civ-ing är mycket tuffare än högskoleingenjör. Att läsa på någon känd skola som tex chalmer eller KTH ger nog en liten fördel. Men huvudsakligen är det nog hur du är som person.

Att läsa till civ är tuffare och kan ge bättre lön men också mera inkomstbortfall samt kostnader.

Vet faktiskt inte om det är såå mkt tuffare, vi läser lika kurser som civingarna, det som skiljer är att dom går lite djupare, lite mer "härledningar" och sådant.

Största skillnaden är mer att man måste lägga ner två år till.

Sen sitter det mesta i vilken inställning man har själv. Vill man fixa nått så klarar man av det vad man än väljer för utbildning.

Att tänka på om man funderar på civ. ing. utbildning är att matte är en MYCKET stor del av utbildningen. Väldigt många på min linje hoppade av redan första året pga. just all matte. Sen kommer fysiken där all matte skall tillämpas på det = ännu fler avhopp... Först därefter drar egentligen den "riktiga" utbildningen igång när man börjar sin inriktning i tvåan eller trean.

Anledningen till all matte/fysik är i flera fall bara att öka problemlösningsförmågan = du läser den inte för att du senare ska sitta och räkna matte resten av livet.

Matten är väldigt stor del när man läser högskole också, hela första året läser man såna kurser. Annars håller jag med om vad du säger.

Gäller att man som ny student verkligen lägger ner kraft det första året så man hänger med på matten, det är ju trots allt grunden i allt vad man kommer att göra dom följande åren ..
 
Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Mavve har hittat det alla anmdra har sökt efter :gnissla Han tror man blir ekonomiskt oberoende av att jobba offshore tippar jag på, vad han inte tänker på är att man bränner lätt 1 mille eller två på ett år utan problem. Iaf när man är korkad.

Du är bra på att tro en massa.

Man kan inte vara anställd och bli rik - riktigt rik. Kruxet är att pengar ska jobba för DIG, inte tvärtom.

Men herregud! Kan det vara möjligt. Hur har detta kunnat undgå regeringen? Ring omedelbart Sven-Otto Littorin och berätta att du har lösningen på arbetslösheten i Sverige. Fantastiskt, alla som saknar arbete kan i själva verket börja arbeta och tjäna 25-35000 kr i månaden. Hurra!

:hoppa

Jag är inte civilingenjör men tjänar ändå de summorna så det går, bara man är lite framåt. Det har jag gjort i snart 6 år och jag blir 27 nu i sommar.
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
En snickare i storstad ligger ganska lätt över 30k i månaden om man söker sig till stora företag och ackord. Orkar man ligga borta i veckorna så hamnar "pengar ut" på ca 25k, jobbar du under jord så ännu mer.

Alltså man ska inte utbilda sig för pengarna utan för att man ska trivas med sitt jobb.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
En snickare i storstad ligger ganska lätt över 30k i månaden om man söker sig till stora företag och ackord. Orkar man ligga borta i veckorna så hamnar "pengar ut" på ca 25k, jobbar du under jord så ännu mer.

Alltså man ska inte utbilda sig för pengarna utan för att man ska trivas med sitt jobb.

Hur många timmar gör du då?

Fick precis denna artikel ifrån mina svärfar http://www.chemicalnet.se/iuware.aspx?pageid=792&ssoid=73564
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
En snickare i storstad ligger ganska lätt över 30k i månaden om man söker sig till stora företag och ackord. Orkar man ligga borta i veckorna så hamnar "pengar ut" på ca 25k, jobbar du under jord så ännu mer.

Alltså man ska inte utbilda sig för pengarna utan för att man ska trivas med sitt jobb.

Snickaren är oftast utbildad ett par år.
Jag har jobbat som outbildad snickare i hela Sverige och hade då lön runt 25. Tyckte jag var rätt sjysst då jag inte har nåt yrkesbevis.

De som fastnat i lågavlönade träsket hade nog gjort det mesta bara för just pengarna.
Ibland har jag lön på 50tusen i månaden och då skiter jag rätt stort i om det är motbjudande hela månaden, oftast är det inte det heller men ibland kan det ju vara lite trist. Fast när väl lönen kommer kan man ju glädja sig åt det.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hur många timmar gör du då?

Per månad? 8 timmar per dag, måndag - fredag.

Snickaren är oftast utbildad ett par år.
Jag har jobbat som outbildad snickare i hela Sverige och hade då lön runt 25. Tyckte jag var rätt sjysst då jag inte har nåt yrkesbevis.

De som fastnat i lågavlönade träsket hade nog gjort det mesta bara för just pengarna.
Ibland har jag lön på 50tusen i månaden och då skiter jag rätt stort i om det är motbjudande hela månaden, oftast är det inte det heller men ibland kan det ju vara lite trist. Fast när väl lönen kommer kan man ju glädja sig åt det.

Ja men det är ju betalt utbildning. Jag var vuxenlärling, men nu har det gjort om det så jag har inte koll på timmar och lönesteg. Men 5800 timmar tror jag det är men då kan men förhandla bort en del om man kan påvisa att man har annan relevant utbildning.
 
Last edited:

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
5års avsaknad av inkomst säg 30000x5x12=1,8milj ....snip




Ja men då ska man ju leva som en student då ,-)

Jag ser inte alternativet att slita för pengarna.
Jag har lagt golv, plockat lådor på lager, varit chef på ett gym och en del andra yrken.

Just nu jobbar jag på Shell's Huvudkontor i Oslo och gör lite rapporter, har väl ca 26 norska rödingar /mån

Men det är inte stimulerande :gnissla

Jag vill nog ha mera pengar och mera utmaningar.
Jag vet att det är mkt matte på civing/ing, det är jag inte rädd för.
Jag har läst matte A-E bakfull med vänsterhanden, och har bra betyg.
Samma med fysik, det enda som skrämmer mig är nog tiden och fattigheten
som just student...

Sen just studenterna, dom flesta som pluggar är ju mongo?
Håller på med overaller, går omkring med oviktiga papper och dricker kaffe-latte

fyfan alltså.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Sen just studenterna, dom flesta som pluggar är ju mongo?
Håller på med overaller, går omkring med oviktiga papper och dricker kaffe-latte

fyfan alltså.

Jag drack en kaffe-latte häromdan :tungan

Skit i dem, umgås med dina vänner istället.

Har du nu så lätt för det så gå utbildningen och kamma hem högsta betyg och pissa på dina kursare så de blir gröna av avund.

Ekonomiskt tjänar du mer på att jobba om du har så hög lön på Shell. Du slipper ju studielån ;)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Sen just studenterna, dom flesta som pluggar är ju mongo?
Håller på med overaller, går omkring med oviktiga papper och dricker kaffe-latte

fyfan alltså.

Du verkar ha järnkoll på hur studenter är -trots att du inte satt din fot på ett universitet. :rolleyes: :D

Tycker du ska sluta gissa och gnugga bort dollartecken ur ögonen. Plugga för att det är utvecklande, ger dig kontakter (mongon) och fler valmöjligheter framöver för att fortsätta ha utvecklande jobb, inte för att det ska ge maximalt med cash på kontot (även om du självfallet ska ha något för att du satsat på en akademisk examen). Är det bara pengar som är din drivkraft så finns det andra vägar som sannolikt ger bättre utväxling, inom försäljning tex. Men då har du inte sällan mongon som kollegor istället....:D :rolleyes:

Vill man något måste man ibland komma ur sin komfortzon temporärt även om det svider lite. Sälj en av hojarna, skaffa dig ett extrajobb...så gjorde jag för att delfinansiera studierna.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top