Utbildning / Pengar

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Utbilding var det ja...


Jag är inte 19, men jag kan bli civilingenjör innan jag fyller 30 ändå...
Är det nått att ha eller?

Finns det några kneg och ger det tillräckligt mkt pengar?

Vilken av alla civing-linjer ger mest möjligheter?

Hur lätt är det att ta sig från det här trånga, kalla grislandet Sverige?
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Har egentligen inte sådan jävla koll, men flygingenjör inom underhållsbiten ska man tydligen få jobb på engång med. Det är vad jag hör från mina lärare i alla fall. Vad man får i lön vet jag inte riktigt, men man lär väll överleva får man hoppas.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Vill du plugga så gör du det, sen vilken "gren" du väljer beror mest på vad du är intresserad av. Du måste läsa i fem år så ska du uthärda så bör det vara nått du är intresserad av.

Jag läser maskin (ingen fancy civil utan en vanlig ingenjör) och jag blir klar till sommaren, jobbmässigt ser det väldigt bra ut.
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Visst kan du plugga och få en lön på mellan 30 till 130 lök. De e bra skit om du hamnar på rätt ställe.

sVerige lämnar du lätt genom att tjöpa en sista minuten för 995:- och sen skippar hemresan :tummenupp


Ja men det känns bara som att 5 år är en ganska lång tid :rolleyes:
Man har ju blivit snål också, börja plugga nu när man vant sig
vid en ganska skön summa pengar varje månad...


Fresten bor jag ju i norge, men jag är påväg här i från...
Och det verkar som att chalmers är platsen...

Australien är ju ett jävligt glassigt land. Där vill jag nog bo :gnissla
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Vill du plugga så gör du det, sen vilken "gren" du väljer beror mest på vad du är intresserad av. Du måste läsa i fem år så ska du uthärda så bör det vara nått du är intresserad av.

Jag läser maskin (ingen fancy civil utan en vanlig ingenjör) och jag blir klar till sommaren, jobbmässigt ser det väldigt bra ut.
Funderar på samma som dig! Är i valet mellan Elektronik och Maskinteknik.

Skulle du kunna berätta lite om utbildningen? Var du går osv? För det är ju bara massa floskler i annonserna :hihi


Hoppas det inte blir för mycket Ot nu..
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Funderar på samma som dig! Är i valet mellan Elektronik och Maskinteknik.

Skulle du kunna berätta lite om utbildningen? Var du går osv? För det är ju bara massa floskler i annonserna :hihi


Hoppas det inte blir för mycket Ot nu..

Jag läser i linköping, och till skillnad mot chalmers och KTH så är det betydligt billigare att bo här. Jag bor en km från skolan och har en 10 månaders hyra på 2300:- (korridor).

Vet inte riktigt vad man ska säga mer än att välja den utbildningen som passar dig bäst.

Är man osäker med valet mellan civil och "vanlig" så kan man välja en högskoleingenjörsutbildning och sen om man vill läsa vidare komplettera med två år så man får en civilingenjörsexamen.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Nu finns det ju hur mycket jobb som helst i storstadsregionerna för alla typer av ingenjörer. Jag läste maskin och lite ekonomi på det. Utbildade maskiningenjörer i en CAD-programvara + support + konsultning osv. på första jobbet. Bytte sen helt bransch och jobbar nu med finansiell IT på OMX sen 7 år tillbaka. Kul men konstant lite för mycket att göra.
Har fått jobba och bo i New York ett gäng gånger, totalt 8 månader, och senaste året Hongkong ca fem månader totalt på fyra resor. Roligt att få chans att komma iväg utomlands, speciellt som unkis, och jag är hyfsat nöjd med min lön. Många kollegor har fått jobba i London, Sydney, New York, Riyadh, Oslo både långt och kort. Plugga på och sök när du är klar!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ja men det känns bara som att 5 år är en ganska lång tid :rolleyes:
Man har ju blivit snål också, börja plugga nu när man vant sig
vid en ganska skön summa pengar varje månad...


Fresten bor jag ju i norge, men jag är påväg här i från...
Och det verkar som att chalmers är platsen...

Australien är ju ett jävligt glassigt land. Där vill jag nog bo :gnissla

En kompis har snart pluggat sina år på Chalmers och tjejens syrra är bosatt i Australien sedan ett halvår tillbaka. Båda två är mycket nöjda med sina val, så om du ser till att fixa båda framtidsplanerna så kommer du säkerligen inte ångra dig i framtiden.
Sök in till chalmers, plugga nåt vettigt (du behöver inte ju inte bli civ.ing, räcker ju med 4 år för att få bra chanser på arbetsmarknaden) och sen ser du till att komma iväg ett år för att pröva på nåt annat :tummenupp

Jag ångrar mig litegrann att jag inte tog chansen direkt efter gymnasiet med att plugga vidare då betygen var bra och jag har lätt för skolan. Men uttråkad som man var och pengakåt så började man jobba. Nu känns det försent att dra igång med plugg och sedan idag så har jag nytt jobb så jag är nöjd om jag kan dra mig tillbaka vid 40års-åldern i något varmt land jobbandes med det jag trivs med. Drömmar måste man ha...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Med en bra utbildning (vilken som helst) är det inga problem att få jobb utomlands om man är lite driven.

Du, när du väljer utbildning - tänk på att välja nåt som du tycker är KUL och INTRESSANT. För sen ska du jobba med det ganska länge, iaf de 5-10 första åren.

Jag är civ.ing, men fifan vad trist det var. Nuförtiden jobbar jag med nåt HELT annat, så jag kunde lika gärna skitit i utbildningen. Iofs har den öppnat många dörrar, bla till utlandsjobb.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag läser i linköping, och till skillnad mot chalmers och KTH så är det betydligt billigare att bo här. Jag bor en km från skolan och har en 10 månaders hyra på 2300:- (korridor).

Vet inte riktigt vad man ska säga mer än att välja den utbildningen som passar dig bäst.

Är man osäker med valet mellan civil och "vanlig" så kan man välja en högskoleingenjörsutbildning och sen om man vill läsa vidare komplettera med två år så man får en civilingenjörsexamen.
Tackar!

Har bestämt att det blir högskoleingenjör i alla fall. Har faktiskt kollat lite på den utbildningen du går. Verkar bra.

Kommer kanske ett pm framöver med massa dumma frågor om det går bra? :)
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Tackar!

Har bestämt att det blir högskoleingenjör i alla fall. Har faktiskt kollat lite på den utbildningen du går. Verkar bra.

Kommer kanske ett pm framöver med massa dumma frågor om det går bra? :)

Det är ingen fara :)

Väljer du linköping så kan jag lova att du kommer att bli väl omhändertagen som ny student.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Hallo nojs.

Fråga dig vad du vill med pluggandet. Är det för att dra utomlands, så är det enklare än att plåga sig i 5 år och sen hoppas att allting ser ut som idag.
Är det för att just få jobb så vet jag att du har ett och då är 5 år onödigt. Så otroligt mycket mer tjänar man inte bara för att man läst 5 år.

Vill du bara bli ekonomiskt oberoende finns det betydligt bättre sätt än att bli civilingenjör. Det tar nämligen runt 5-6 år det med, skillnaden är att du inte går ut som skuldsatt av SCN utan som pensionär ;)

Bara en tanke till dig :)
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Hallo nojs.

Fråga dig vad du vill med pluggandet. Är det för att dra utomlands, så är det enklare än att plåga sig i 5 år och sen hoppas att allting ser ut som idag.
Är det för att just få jobb så vet jag att du har ett och då är 5 år onödigt. Så otroligt mycket mer tjänar man inte bara för att man läst 5 år.

Vill du bara bli ekonomiskt oberoende finns det betydligt bättre sätt än att bli civilingenjör. Det tar nämligen runt 5-6 år det med, skillnaden är att du inte går ut som skuldsatt av SCN utan som pensionär ;)

Bara en tanke till dig :)
Jag hade också tänkt att börja plugga men om du talar om hur man blir ekonomiskt oberoende istället på fem år så blir jag ju hellre det faktiskt. Seså, berätta nu :mattias
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Hallo nojs.

Fråga dig vad du vill med pluggandet. Är det för att dra utomlands, så är det enklare än att plåga sig i 5 år och sen hoppas att allting ser ut som idag.
Är det för att just få jobb så vet jag att du har ett och då är 5 år onödigt. Så otroligt mycket mer tjänar man inte bara för att man läst 5 år.

Vill du bara bli ekonomiskt oberoende finns det betydligt bättre sätt än att bli civilingenjör. Det tar nämligen runt 5-6 år det med, skillnaden är att du inte går ut som skuldsatt av SCN utan som pensionär ;)

Bara en tanke till dig :)

Jodå jag känner till dom flesta aspekterna...
Men det är väl mest det att om man har en utbildning så
kommer man høgre upp i näringskedjan.
Och sen är jag ganska kreativ och teknikintresserad och att jobba
med utvekling av prylar och pilutter är ganska roligt.

En utbildning är väl aldrig negativt, men inte alltid positivt :gnissla
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Som sagt, plugga nåt du är intresserad av OCH som faktiskt kan leda till ett jobb.
Vill du plugga på Chalmers så plugga där. Vill du däremot bara ha en examen från Chalmers så finns det ingenting som hindrar dig från att bara läsa sista året där och därmed plocka ut en examen därifrån...

Någon som vet vad som krävs för att få studera gratis vid svenska högskolor/universitet? Räcker det att man är svensk medborgare eller måsta man vara bosatt i landet?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan inte alla som är civing2 berätta lite om vad dom jobbar med, hur karriären kan se ut osv?

Jag läste Farkost på KTH 1995-00, med skeppsteknisk inriktning, Tidigare var jag i Marinen.

Det är ett väldigt brett yrke, iaf om man ska se till vad mina kursare gör idag. En del vart patentingenjörer åt stora företag och har flyttat ned till Europa. En del är beräkningsingenjörer på tex Scania, en del driver egna konsultföretag, osv osv.

En civilingenjörsutbildning är kanske mer en verktygslåda för teknisk problemlösning än en yrkesutbildning man utrustas med, Av oss i kursen som vart skeppsbyggare är det kanske bara hälften som idag likt mig jobbar i den skeppstekniska branschen. Ty som skeppsbyggnadsingenjör är man tex lika välkommen att börja hos tex ÅF och räkna på broar eller whatever. Så om du ska skaffa dig en bild av hur det är att jobba som ingenjör så blir det rätt kulört och mångskiftande.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top