räkna ut reaktionssträcka, bromssträcka, osv

RobinS

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ingen
Kan nån formlerna för att räkna ut reaktionssträcka, bromssträcka osv med några bra exempel?
 

peterlunkan

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Honda CBR 600 rr -03
Då ska vi se här, svaren jag fann fann jag i Körkortsboken...

Stoppsträcka = reaktionssträcka + bromssträcka.

Reaktionssträckans längd avgörs av farten och reaktionstiden.
Ex. Farten är 30 km/h, dvs nästan 9 m/s. Reaktionstiden blir då ca 9 m.
Ett enklare sätt att räkna ut den ungeförliga reaktionssträckan:
Stryck 0;an i farten och multiplicera med tre
Ex. 30 km/h = 3x3 = 9 m
60 km/h = 6x3 = 18 m
90 km/h = 9x3 = 27m

Bromsträckan beror på fart, väglag, däck, bromsteknik, bromsar m.m
Dem ökar kvadratiskt med ökande fart.
Tex (där har dom en bra bild, lite svårt för mig att rita..)
Men dom har även skrivit förenklat att om du ökar din fart till det dubbla, blir rörelseenergin fyra gånger större och därmed också bromssträckan fyra gånger längre. Och halverar du farten så minskar bromssträckan till en fjärdedel.

Vet inte hur mycket det där hjälpte dig men kolla in körkortsboken ;)
 
Last edited:

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Då ska vi se här, svaren jag fann fann jag i Körkortsboken...

Stoppsträcka = reaktionssträcka + bromssträcka.

Reaktionssträckans längd avgörs av farten och reaktionstiden.
Ex. Farten är 30 km/h, dvs nästan 9 m/s. Reaktionstiden blir då ca 9 m.
Ett enklare sätt att räkna ut den ungeförliga reaktionssträckan:
Stryck 0;an i farten och multiplicera med tre
Ex. 30 km/h = 3x3 = 9 m
60 km/h = 6x3 = 18 m
90 km/h = 9x3 = 27m

Hur kan tiden vara en sträcka? :)
Förövrigt stämmer det du skrivit. Dock tycker jag att du (körkortsboken) har varit extremt generös med reaktionstiden. Hur ofta har man egentligen över en sekund i reaktionstid? Jag skulle tro att den är ungefär 0,2 - 0,5 sekunder beroende på situationen.

Detta är ju inte det enda exemplet på konstigheter i körkortsboken . Jag vill minnas att det står att motorcyklar har kortare bromssträcka än en bil t.ex.


edit: Jag kan berätta hur jag gör när jag vill räkna ut bromssträckan på torr asfalt: Bromssträckan är proportionell mot hastigheten i kvadrat. Alltså S=k*V², där S=sträckan, V= hastigheten och k är en konstant. Konstanten beror på de aktuella förhållanden som råder. Det innebär att om man vet bromssträckan för en viss hastighet kan man räkna ut bromssträckan för en annan hastighet vid samma förhållanden. Man utnyttjar då att konstanten är konstant(!) och får:
S2=V2²/V1²*S1 = (V2/V1)²*S1
Där suffixet 1 står för det kända fallet och 2 står för fallet man vill räkna ut.

Ett exempel: Räknar man med 40 meter bromssträcka vid 100 km/h (stämmer bra vid torr asfalt och normalt fordon) kommer bromssträckan vid 50 km/h bli: (50/100)²*40 = 0,25*40 = 10 m.

Observera att med min metod tas ingen hänsyn till luftmotståndet och resultatet blir inte mer exakt än det exempel man hade tidigare (40 m vid 100 km/h). För en motorcykel har ju luftmotståndet ganska stor inverkan på bromssträckan vid höga farter och därför rekommenderas inte metoden i dessa fall. Jag tycker ändå att denna metod är ganska bra eftersom man snabbt kan räkna ut en approximativ bromssträcka i huvudet utan hjälp av miniräknare och/eller tabeller på friktionskoefficienter, luftmotstånd m.m.
 
Last edited:

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
Om du har .2-.5 sek reaktionstid så är du ganska så beredd på att nånting kan komma att hända...

Sitter du och kör avslappnat så ligger reaktionstiden på minst 1 sek.

För en "Svensson" är bromssträckan, om man generaliserar lite, ungefär densamma för en bil och en mc.

En mycket erfaren förare i/på en maskin utan ABS och annat skit bromsar på betydligt kortare sträcka vare sig det gäller bil eller mc, men mc´n har normalt sett kortare bromssträcka i detta fallet.

Allt beror på vad du jämför mellan, en F1 med Reikonen kontra en Fiat Uno med min gamla farmor i är ju inte riktigt jämförbara... :)
 

Thomas H.

Medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
Kristinestad/Finland
Hoj
Kawa ZX-9R 2002
Hur kan tiden vara en sträcka? :)
Förövrigt stämmer det du skrivit. Dock tycker jag att du (körkortsboken) har varit extremt generös med reaktionstiden. Hur ofta har man egentligen över en sekund i reaktionstid? Jag skulle tro att den är ungefär 0,2 - 0,5 sekunder beroende på situationen.

Detta är ju inte det enda exemplet på konstigheter i körkortsboken . Jag vill minnas att det står att motorcyklar har kortare bromssträcka än en bil t.ex.

Det är nog så att man har en ärlig reaktionstid på 1-2 sek. Har du en reaktionstid på 0,2-0,5 sek är du nog en otrolig guru,tänk dig att när du kör i normala förhållanden i trafik så är nog säkert inte din tankegång att snart smäller det,snart smäller det utan du tar intryck av saker som händer runt om kring dig och då automatiskt blir din reaktionstid längre även om man tror/tycker att man nitar till direkt!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Reaktionstid på en sekund är nog ofta ganska rimligt, eftersom den inkluderar tiden det tar att flytta ett par fingrar till bromsgreppet, om man nu inte redan har dom där.
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Det är nog så att man har en ärlig reaktionstid på 1-2 sek. Har du en reaktionstid på 0,2-0,5 sek är du nog en otrolig guru,tänk dig att när du kör i normala förhållanden i trafik så är nog säkert inte din tankegång att snart smäller det,snart smäller det utan du tar intryck av saker som händer runt om kring dig och då automatiskt blir din reaktionstid längre även om man tror/tycker att man nitar till direkt!
Jag är ingen "otrolig guru", men de få gånger jag har råkat ut för påtvingade panikbromsningar har min reaktionstid varit mycket bättre än en sekund.

Jag uppskattar rekationstiden till något sånt här:
Fatta att något har hänt: 0,1 s
Ta beslut om att bromsa: 0,01 - 0,5 s
Flytta foten till bromspedalen / fingrarna till bromshandtaget: 0,2 s

Detta är inget vetenskapligt som du kanske förstår. :hihi Om man redan har bromsberedskap försvinner ju dessutom ca 0,2 s.



Det var ju bara trams. Det står ju inget om väglag vilket påverkar resultatet extremt mycket. Den räknar i alla fall inte med torr asfalt om den inte antar att man har trädäck. :hihi
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
För en "Svensson" är bromssträckan, om man generaliserar lite, ungefär densamma för en bil och en mc.

En mycket erfaren förare i/på en maskin utan ABS och annat skit bromsar på betydligt kortare sträcka vare sig det gäller bil eller mc, men mc´n har normalt sett kortare bromssträcka i detta fallet.

Farmor i en skoda octavia har kortare broms-sträcka än vilken sporthoj somhelst, kan va värt att tänka på!!
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Farmor i en skoda octavia har kortare broms-sträcka än vilken sporthoj somhelst, kan va värt att tänka på!!
Lite Ot men
detta ämne har varit uppe i ett antal trådar förut.

Enligt tidningen BIKE nr 9/10 2006 :

Bromsträcka från 100km/h till stopp
CBR 1000 RR 37,3m
ZX-10R 38,8m
GSX-R 1000 37,7m
YZF R1 38,3m

Enligt Teknikens värld har en
Saab 9-5 en bromssträcka (100-0 km/h) på 37,6 m
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Normal reaktionstid för en normal oberedd människa är ca 1 sekund.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är man inte alltid fokuserad och beredd när man kör hoj?

Henrik
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har också alltid tyckt att reaktionstid på en sekund känns som mycket.

Antingen är jag grymt mycket snabbare än snittet, eller så finns det riktiga jävla såskoppar ute i trafiken som drar ner snitten nåt kopiöst.
Det måste vara det senare, och hur hemsk är inte den tanken?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag är ingen "otrolig guru", men de få gånger jag har råkat ut för påtvingade panikbromsningar har min reaktionstid varit mycket bättre än en sekund.

Jag uppskattar rekationstiden till något sånt här:
Fatta att något har hänt: 0,1 s
Ta beslut om att bromsa: 0,01 - 0,5 s
Flytta foten till bromspedalen / fingrarna till bromshandtaget: 0,2 s

Detta är inget vetenskapligt som du kanske förstår. :hihi Om man redan har bromsberedskap försvinner ju dessutom ca 0,2 s.




Det var ju bara trams. Det står ju inget om väglag vilket påverkar resultatet extremt mycket. Den räknar i alla fall inte med torr asfalt om den inte antar att man har trädäck. :hihi
Det är nog liite snabbt :näsblod

Testade en "reaktionstestare" där man ska trycka på en knapp när en lampa tänds. Och det var aldrig under 0.2-0.3. Trots att man var beredd.
 

Herr-Pez

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu har jag bara -Fireblade 08,HD fxdx 00,Yamaha wr 400 02 ,Kawa Z750 07, Er6 06
Det är ju pinsamt att det finns mc förare som tror att dom har en reaktionstid under 1 sek. Först skall man upptäcka faran sen besluta sig om dom skall bromsa,väja eller gasa, på mindre en 1 sek.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är nog liite snabbt :näsblod

Testade en "reaktionstestare" där man ska trycka på en knapp när en lampa tänds. Och det var aldrig under 0.2-0.3. Trots att man var beredd.

Testat samma, 0,14 0,17, 0,13 0,14 på 4 försök.

Var 3 till av 22 som var under 0,2,resten runt 0,3.

Skiljer sig mellan olika personer.

Henrik
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top