342 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 31
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    ingen
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    174

    räkna ut reaktionssträcka, bromssträcka, osv

    Kan nån formlerna för att räkna ut reaktionssträcka, bromssträcka osv med några bra exempel?

  2. #2
    Medlem peterlunkans avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Ort
    Norrtälje
    Hoj
    Honda CBR 600 rr -03
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    108

    Post

    Då ska vi se här, svaren jag fann fann jag i Körkortsboken...

    Stoppsträcka = reaktionssträcka + bromssträcka.

    Reaktionssträckans längd avgörs av farten och reaktionstiden.
    Ex. Farten är 30 km/h, dvs nästan 9 m/s. Reaktionstiden blir då ca 9 m.
    Ett enklare sätt att räkna ut den ungeförliga reaktionssträckan:
    Stryck 0;an i farten och multiplicera med tre
    Ex. 30 km/h = 3x3 = 9 m
    60 km/h = 6x3 = 18 m
    90 km/h = 9x3 = 27m

    Bromsträckan beror på fart, väglag, däck, bromsteknik, bromsar m.m
    Dem ökar kvadratiskt med ökande fart.
    Tex (där har dom en bra bild, lite svårt för mig att rita..)
    Men dom har även skrivit förenklat att om du ökar din fart till det dubbla, blir rörelseenergin fyra gånger större och därmed också bromssträckan fyra gånger längre. Och halverar du farten så minskar bromssträckan till en fjärdedel.

    Vet inte hur mycket det där hjälpte dig men kolla in körkortsboken
    Senast redigerat av peterlunkan den 2008-01-06 klockan 18:11.

  3. #3
    Skallig och arg! syltburks avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    I Sverige!
    Hoj
    Suzuki GSXR 1000
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av peterlunkan Visa inlägg
    Då ska vi se här, svaren jag fann fann jag i Körkortsboken...

    Stoppsträcka = reaktionssträcka + bromssträcka.

    Reaktionssträckans längd avgörs av farten och reaktionstiden.
    Ex. Farten är 30 km/h, dvs nästan 9 m/s. Reaktionstiden blir då ca 9 m.
    Ett enklare sätt att räkna ut den ungeförliga reaktionssträckan:
    Stryck 0;an i farten och multiplicera med tre
    Ex. 30 km/h = 3x3 = 9 m
    60 km/h = 6x3 = 18 m
    90 km/h = 9x3 = 27m
    Hur kan tiden vara en sträcka?
    Förövrigt stämmer det du skrivit. Dock tycker jag att du (körkortsboken) har varit extremt generös med reaktionstiden. Hur ofta har man egentligen över en sekund i reaktionstid? Jag skulle tro att den är ungefär 0,2 - 0,5 sekunder beroende på situationen.

    Detta är ju inte det enda exemplet på konstigheter i körkortsboken . Jag vill minnas att det står att motorcyklar har kortare bromssträcka än en bil t.ex.


    edit: Jag kan berätta hur jag gör när jag vill räkna ut bromssträckan på torr asfalt: Bromssträckan är proportionell mot hastigheten i kvadrat. Alltså S=k*V², där S=sträckan, V= hastigheten och k är en konstant. Konstanten beror på de aktuella förhållanden som råder. Det innebär att om man vet bromssträckan för en viss hastighet kan man räkna ut bromssträckan för en annan hastighet vid samma förhållanden. Man utnyttjar då att konstanten är konstant(!) och får:
    S2=V2²/V1²*S1 = (V2/V1)²*S1
    Där suffixet 1 står för det kända fallet och 2 står för fallet man vill räkna ut.

    Ett exempel: Räknar man med 40 meter bromssträcka vid 100 km/h (stämmer bra vid torr asfalt och normalt fordon) kommer bromssträckan vid 50 km/h bli: (50/100)²*40 = 0,25*40 = 10 m.

    Observera att med min metod tas ingen hänsyn till luftmotståndet och resultatet blir inte mer exakt än det exempel man hade tidigare (40 m vid 100 km/h). För en motorcykel har ju luftmotståndet ganska stor inverkan på bromssträckan vid höga farter och därför rekommenderas inte metoden i dessa fall. Jag tycker ändå att denna metod är ganska bra eftersom man snabbt kan räkna ut en approximativ bromssträcka i huvudet utan hjälp av miniräknare och/eller tabeller på friktionskoefficienter, luftmotstånd m.m.
    Senast redigerat av syltburk den 2008-01-06 klockan 23:31.

  4. #4
    Professional skirt-chaser Buspojkes avatar
    Reg.datum
    Jul 2005
    Ort
    3:e våningen
    Hoj
    Briggs & Stratton
    Inlägg
    366
    Om du har .2-.5 sek reaktionstid så är du ganska så beredd på att nånting kan komma att hända...

    Sitter du och kör avslappnat så ligger reaktionstiden på minst 1 sek.

    För en "Svensson" är bromssträckan, om man generaliserar lite, ungefär densamma för en bil och en mc.

    En mycket erfaren förare i/på en maskin utan ABS och annat skit bromsar på betydligt kortare sträcka vare sig det gäller bil eller mc, men mc´n har normalt sett kortare bromssträcka i detta fallet.

    Allt beror på vad du jämför mellan, en F1 med Reikonen kontra en Fiat Uno med min gamla farmor i är ju inte riktigt jämförbara...

  5. #5
    Medlem Thomas H.s avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Ort
    Kristinestad/Finland
    Hoj
    Husqvarna TE/SM 610, Husaberg FE390
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    146
    Citat Ursprungligen postat av syltburk Visa inlägg
    Hur kan tiden vara en sträcka?
    Förövrigt stämmer det du skrivit. Dock tycker jag att du (körkortsboken) har varit extremt generös med reaktionstiden. Hur ofta har man egentligen över en sekund i reaktionstid? Jag skulle tro att den är ungefär 0,2 - 0,5 sekunder beroende på situationen.

    Detta är ju inte det enda exemplet på konstigheter i körkortsboken . Jag vill minnas att det står att motorcyklar har kortare bromssträcka än en bil t.ex.
    Det är nog så att man har en ärlig reaktionstid på 1-2 sek. Har du en reaktionstid på 0,2-0,5 sek är du nog en otrolig guru,tänk dig att när du kör i normala förhållanden i trafik så är nog säkert inte din tankegång att snart smäller det,snart smäller det utan du tar intryck av saker som händer runt om kring dig och då automatiskt blir din reaktionstid längre även om man tror/tycker att man nitar till direkt!

  6. #6
    Medlem enhjulings avatar
    Reg.datum
    Jul 2003
    Ort
    Linköping
    Hoj
    R1200GS
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 399
    en websida som räknar åt dig
    http://hem.ektv.nu/~ekt000851/stoppstracka.html

  7. #7
    Medlem Pacmans avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Race-R1 -05, KTM 520 EXC
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    6 179
    Reaktionstid på en sekund är nog ofta ganska rimligt, eftersom den inkluderar tiden det tar att flytta ett par fingrar till bromsgreppet, om man nu inte redan har dom där.

  8. #8
    Skallig och arg! syltburks avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    I Sverige!
    Hoj
    Suzuki GSXR 1000
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Thomas H. Visa inlägg
    Det är nog så att man har en ärlig reaktionstid på 1-2 sek. Har du en reaktionstid på 0,2-0,5 sek är du nog en otrolig guru,tänk dig att när du kör i normala förhållanden i trafik så är nog säkert inte din tankegång att snart smäller det,snart smäller det utan du tar intryck av saker som händer runt om kring dig och då automatiskt blir din reaktionstid längre även om man tror/tycker att man nitar till direkt!
    Jag är ingen "otrolig guru", men de få gånger jag har råkat ut för påtvingade panikbromsningar har min reaktionstid varit mycket bättre än en sekund.

    Jag uppskattar rekationstiden till något sånt här:
    Fatta att något har hänt: 0,1 s
    Ta beslut om att bromsa: 0,01 - 0,5 s
    Flytta foten till bromspedalen / fingrarna till bromshandtaget: 0,2 s

    Detta är inget vetenskapligt som du kanske förstår. Om man redan har bromsberedskap försvinner ju dessutom ca 0,2 s.


    Citat Ursprungligen postat av enhjuling Visa inlägg
    Det var ju bara trams. Det står ju inget om väglag vilket påverkar resultatet extremt mycket. Den räknar i alla fall inte med torr asfalt om den inte antar att man har trädäck.

  9. 2008-01-06, 22:47

  10. #9
    Skallig och arg! syltburks avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    I Sverige!
    Hoj
    Suzuki GSXR 1000
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Ekan SDL Visa inlägg
    En liten film som säger en hel del, länk långt nere på sidan.

    http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=132
    Om det inte hade varit för att ett fordon av årsmodell 2000 var med i den filmen hade jag gissat på att den var gjord på sent 80-tal. Kanske var det pga den jobbiga speakern?

  11. #10
    Gubbe Westfields avatar
    Reg.datum
    Jul 2005
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    VT-750, NV-11
    Inlägg
    1 210
    Citat Ursprungligen postat av Buspojke Visa inlägg
    För en "Svensson" är bromssträckan, om man generaliserar lite, ungefär densamma för en bil och en mc.

    En mycket erfaren förare i/på en maskin utan ABS och annat skit bromsar på betydligt kortare sträcka vare sig det gäller bil eller mc, men mc´n har normalt sett kortare bromssträcka i detta fallet.
    Farmor i en skoda octavia har kortare broms-sträcka än vilken sporthoj somhelst, kan va värt att tänka på!!

  12. #11
    påställd Ogres avatar
    Reg.datum
    Sep 2004
    Ort
    Linköping
    Hoj
    r6-02
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    536
    Citat Ursprungligen postat av Westfield Visa inlägg
    Farmor i en skoda octavia har kortare broms-sträcka än vilken sporthoj somhelst, kan va värt att tänka på!!
    Lite Ot men
    detta ämne har varit uppe i ett antal trådar förut.

    Enligt tidningen BIKE nr 9/10 2006 :

    Bromsträcka från 100km/h till stopp
    CBR 1000 RR 37,3m
    ZX-10R 38,8m
    GSX-R 1000 37,7m
    YZF R1 38,3m

    Enligt Teknikens värld har en
    Saab 9-5 en bromssträcka (100-0 km/h) på 37,6 m
    Citat Ursprungligen postat av iceaway
    Visa citerat inlägg Tack för alla bra svar! Lyckades få upp den nu med farsans hjälp, men får se till att öva lite så man kan fixa det själv. Känns lite pinsamt ;)

  13. #12
    Köpenhamn > Stockholm
    Reg.datum
    Aug 2003
    Ort
    Malmö
    Hoj
    929, svart/silver
    Inlägg
    3 325
    Normal reaktionstid för en normal oberedd människa är ca 1 sekund.
    Skalman: "Använd inte fula ord, Bamse."
    Bamse: "Det gör jag aldrig."
    Skalman: "Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet."
    ------------------------------------------------------
    Carl Bildt är tillbaka! Äntligen.

  14. #13
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    4 025
    Är man inte alltid fokuserad och beredd när man kör hoj?

    Henrik
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  15. #14
    Medlem tobbe_faluns avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Ort
    falun
    Hoj
    R6 -07,fiddy, plastraket
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    141
    hur snabbt bromsar man på 30 meter ?

  16. #15
    Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Ort
    Nej
    Hoj
    Ja
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    23 330
    Jag har också alltid tyckt att reaktionstid på en sekund känns som mycket.

    Antingen är jag grymt mycket snabbare än snittet, eller så finns det riktiga jävla såskoppar ute i trafiken som drar ner snitten nåt kopiöst.
    Det måste vara det senare, och hur hemsk är inte den tanken?
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

    "Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

  17. #16
    #24, Rookie 1000 Gulleplutts avatar
    Reg.datum
    Jul 2005
    Ort
    Sundsvall
    Hoj
    CBR1000RR -08
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 658
    Citat Ursprungligen postat av enhjuling Visa inlägg
    Fast den räknar lite knepigt. När man bromsar från 230kmh vid 150m i lätt nerförsbacke så hinner man i stort sett stanna. Räknaren säjer att det ska ta 317m å inte 150m
    GP´s Blogg http://bakomvisiret.blogspot.com/ Bandag, bra dag, bra drag

  18. #17
    ...Mm, så är det! Loys avatar
    Reg.datum
    Jun 2005
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    XR650R, WR125, ZX6RR
    Inlägg
    9 877
    Citat Ursprungligen postat av syltburk Visa inlägg
    Jag är ingen "otrolig guru", men de få gånger jag har råkat ut för påtvingade panikbromsningar har min reaktionstid varit mycket bättre än en sekund.

    Jag uppskattar rekationstiden till något sånt här:
    Fatta att något har hänt: 0,1 s
    Ta beslut om att bromsa: 0,01 - 0,5 s
    Flytta foten till bromspedalen / fingrarna till bromshandtaget: 0,2 s

    Detta är inget vetenskapligt som du kanske förstår. Om man redan har bromsberedskap försvinner ju dessutom ca 0,2 s.




    Det var ju bara trams. Det står ju inget om väglag vilket påverkar resultatet extremt mycket. Den räknar i alla fall inte med torr asfalt om den inte antar att man har trädäck.
    Det är nog liite snabbt

    Testade en "reaktionstestare" där man ska trycka på en knapp när en lampa tänds. Och det var aldrig under 0.2-0.3. Trots att man var beredd.

  19. #18
    Medlem Herr-Pezs avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Just nu har jag bara -Fireblade 08,HD fxdx 00,Yamaha wr 400 02 ,Kawa Z750 07, Er6 06
    Inlägg
    19
    Det är ju pinsamt att det finns mc förare som tror att dom har en reaktionstid under 1 sek. Först skall man upptäcka faran sen besluta sig om dom skall bromsa,väja eller gasa, på mindre en 1 sek.

  20. 2008-10-08, 20:40

  21. #19
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    4 025
    Citat Ursprungligen postat av Loy Visa inlägg
    Det är nog liite snabbt

    Testade en "reaktionstestare" där man ska trycka på en knapp när en lampa tänds. Och det var aldrig under 0.2-0.3. Trots att man var beredd.
    Testat samma, 0,14 0,17, 0,13 0,14 på 4 försök.

    Var 3 till av 22 som var under 0,2,resten runt 0,3.

    Skiljer sig mellan olika personer.

    Henrik
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  22. #20
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Ort
    gnosjö
    Hoj
    Daytona 675, yz 125
    Inlägg
    38
    fick 0,212 s på spelet på andra omgången. någon annan som provat?

  23. #21
    ...alltid retar det någon.. #1725s avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Ekerö
    Hoj
    HD XR1200, -09
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    556
    Citat Ursprungligen postat av -persson- Visa inlägg
    fick 0,212 s på spelet på andra omgången. någon annan som provat?
    Jag duckade för 5 skott i första omgången....det sjätte tappade jag koncentrationen på. (0,342)

    Tider mellan 0,265 - 0,205

    Vad gäller reaktionstid på MC så sällar jag mig till kören som säger 1 sekunds reaktionstid. Det handlar om att upptäcka fara och de facto börja bromsa.

    Jämförelser i tidningar bygger på statiska prov, flera i rad under gynnsamma förhållanden. INGEN kan övertyga mig att en MC-förare på allmän väg, normal körning, bromsar snabbare än likvärdig normal förare, i normal bil på samma väg....bilisten behöver ju bara trampa så hårt det går.

  24. #22
    Skallig och arg! syltburks avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    I Sverige!
    Hoj
    Suzuki GSXR 1000
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Loy Visa inlägg
    Det är nog liite snabbt

    Testade en "reaktionstestare" där man ska trycka på en knapp när en lampa tänds. Och det var aldrig under 0.2-0.3. Trots att man var beredd.
    Din reaktionstid är exceptionellt dålig.
    Jag testade också en reaktionstestare. På ungefär 10 försök fick jag samtliga resultat mellan 0,10 och 0,13 sekunder.

  25. #23
    Köpenhamn > Stockholm
    Reg.datum
    Aug 2003
    Ort
    Malmö
    Hoj
    929, svart/silver
    Inlägg
    3 325
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Är man inte alltid fokuserad och beredd när man kör hoj?

    Henrik
    Nej. Då blir du snabbt en sämre förare.
    Skalman: "Använd inte fula ord, Bamse."
    Bamse: "Det gör jag aldrig."
    Skalman: "Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet."
    ------------------------------------------------------
    Carl Bildt är tillbaka! Äntligen.

  26. #24
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    4 025
    Citat Ursprungligen postat av Skalman Visa inlägg
    Nej. Då blir du snabbt en sämre förare.
    He he,trodde det var tvärt om!

    Men så är man ju långsam oxå.

    Får väl plugga öronen med mina wlurar och kolla mess(eller sminket i spegeln)blir väl snabbt en bättre förare då.


    Henrik
    Senast redigerat av He rik den 2008-10-09 klockan 21:46.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  27. #25
    Köpenhamn > Stockholm
    Reg.datum
    Aug 2003
    Ort
    Malmö
    Hoj
    929, svart/silver
    Inlägg
    3 325
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    He he,trodde det var tvärt om!

    Men så är man ju långsam oxå.

    Får väl plugga öronen med mina wlurar och kolla mess(eller sminket i spegeln)blir väl snabbt en bättre förare då.


    Henrik
    Nope. Men du kan ju fundera en stund på varför du blir en sämre förare i första fallet.
    Skalman: "Använd inte fula ord, Bamse."
    Bamse: "Det gör jag aldrig."
    Skalman: "Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet."
    ------------------------------------------------------
    Carl Bildt är tillbaka! Äntligen.

  28. #26
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    4 025
    Jo,funderat men...upplys mig vilket av följande som gör mig till en sämre förare av att höja blicken och ha 2 fingrar på bromsen och faktiskt vara uppmärksam på vad som sker runt om mig?

    Ärligt,vill veta vad jag skall förändra då jag tänkt leva ett tag till.

    Henrik
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  29. #27
    Hepp
    Reg.datum
    Jun 2004
    Ort
    Linköping
    Hoj
    2*Yamaha
    Inlägg
    3 501
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Jo,funderat men...upplys mig vilket av följande som gör mig till en sämre förare av att höja blicken och ha 2 fingrar på bromsen och faktiskt vara uppmärksam på vad som sker runt om mig?

    Ärligt,vill veta vad jag skall förändra då jag tänkt leva ett tag till.

    Henrik

    Det är helt enkelt omöjligt att vara fokuserad och beredd hela tiden, du kommer bara att spänna dig och tappa orken efter ett tag. Trixet är att kunna köra avslappnat när det går men "känna i ryggraden" eller kunna avläsa farliga situationer som kan uppstå innan de har dykt upp, typ extra vaksam vid korsningar, risk för vänstersvängande bilister m.m.

    Antal körda mil ger erfarenhet - "känna i ryggraden", 2 fingrar på bromsen där eventuella farliga situationer kan uppstå och sunt förnuft innan gashantaget vrids på är en bra start.
    Reklamfri zon=>.................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................<=

  30. #28
    -Freddy-
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Herr-Pez Visa inlägg
    Det är ju pinsamt att det finns mc förare som tror att dom har en reaktionstid under 1 sek. Först skall man upptäcka faran sen besluta sig om dom skall bromsa,väja eller gasa, på mindre en 1 sek.
    Jag tror att jag har det i vissa situationer, och i vissa inte.

    Om vi människor skulle vara inkompitabla med att fatta snabba beslut så skulle det vara svårt att boxas, när beslut om fotförflyttningar, kroppsrörelser, blockeringar och slag ska tas gång på gång under en match... SNABBT!

    Ja, du kan dra paraleller till rätt många idrotter och sporter, endast ett ex.

    Saker som är intränade under en lång period gör att man reagerar snabbare pga mindre och mer välslipade alternativ. Sen om det är undermedvetet eller inte låter jag vara osagt. Och sist så är det ju rätt beroende på situation till situation. Finns ju som inte nåt generellt heller.

    Säger varken bu eller bä, men så tänker jag..

  31. #29
    Köpenhamn > Stockholm
    Reg.datum
    Aug 2003
    Ort
    Malmö
    Hoj
    929, svart/silver
    Inlägg
    3 325
    Citat Ursprungligen postat av zappen Visa inlägg
    Det är helt enkelt omöjligt att vara fokuserad och beredd hela tiden, du kommer bara att spänna dig och tappa orken efter ett tag. Trixet är att kunna köra avslappnat när det går men "känna i ryggraden" eller kunna avläsa farliga situationer som kan uppstå innan de har dykt upp, typ extra vaksam vid korsningar, risk för vänstersvängande bilister m.m.

    Antal körda mil ger erfarenhet - "känna i ryggraden", 2 fingrar på bromsen där eventuella farliga situationer kan uppstå och sunt förnuft innan gashantaget vrids på är en bra start.


    Det fanns t.o.m. tidigare en teorifråga på detta, vet inte om den finns kvar. Frågan löd ungefär "vilket är bästa sättet att köra bil" med svarsalternativen ungefär:
    "(a) vara helskärpt med bromsberedskap hela tiden"
    "(b) Ha 2.0 promille i blodet"
    "(c) Köra avslappnat men fokusera och vara beredd i speciellt riskfyllda situationer"

    (Antagligen var (b) inte förmulerad så, men det var ofta ett alternativ som var helt uteslutet som man kan sortera bort direkt.)
    Senast redigerat av Skalman den 2008-10-10 klockan 16:23.
    Skalman: "Använd inte fula ord, Bamse."
    Bamse: "Det gör jag aldrig."
    Skalman: "Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet."
    ------------------------------------------------------
    Carl Bildt är tillbaka! Äntligen.

  32. #30
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    4 025
    Citat Ursprungligen postat av zappen Visa inlägg
    Det är helt enkelt omöjligt att vara fokuserad och beredd hela tiden, du kommer bara att spänna dig och tappa orken efter ett tag. Trixet är att kunna köra avslappnat när det går men "känna i ryggraden" eller kunna avläsa farliga situationer som kan uppstå innan de har dykt upp, typ extra vaksam vid korsningar, risk för vänstersvängande bilister m.m.

    Antal körda mil ger erfarenhet - "känna i ryggraden", 2 fingrar på bromsen där eventuella farliga situationer kan uppstå och sunt förnuft innan gashantaget vrids på är en bra start.
    Vad jag menar med att vara fokuserad och beredd är just det du på ett väldigt tydligt sätt beskrev.
    Vad jag menar är motsatsen till fokuserad och beredd är att åka bil och kolla mess eller tidningen eller liknande och ha uppsikten riktad på närmaste fordon framför(på sin höjd).

    Menade inte att leta faror med extra skärpt sinne och sitta spänd med bromsberedskap,endast att lägga uppmärksamheten på det man håller på med.

    2 fingrar på bromsen har blivit just en sådan sak för mig,har dom alltid där och tänker inte på det mer än när det ska bromsas.

    Henrik
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Besökte du mässan Intermot i Köln 1-5 Oktober?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2010 BMW S1000RR av J.Lunkan

2009 Aprilia RSV1000R av J.Lunkan

2008 KTM 990SM av J.Lunkan

Bloggar
1 kvar... av Toyman

Vara orolig...? av Toyman

Ojoj av Swish