Trängselskatt

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lägger denna i Sthlms.forumet då det bara berör 08-or.

Har en liten fråga om trängselskatten.
Jag åkte genom tullen i december. Sista betalningsdag var 27/12.
Jag satte överföringen på 27/12. Kunde inte göra det tidigare då det var en massa helger ivägen. Pengarna fördes över från mitt konto den 27/12.
Jag har bevis på det på internetbanken.

Nu har VV skickat (28/12) ett beslut om expeditionsavgift för att jag inte betalat skatten (30 + 70 = 100).
fast den fördes över den 27/12 enligt min bank.

Enligt lappen skall nu 100 kr betalas in och sedan skall jag bestrida det hela för att få tillbaka pengarna.

Kommer jag att vinna en bestridan eller kommer VV att vidhålla att dom inte fått pengarna av banken och därmed åker jag på 70:- i extra avgift?
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Brukar det inte va pengarna ska vara oss tillhanda på vårat konto xxxx när det gäller vägverket.. Du är nog rökt där:mad:
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Misstänkte det.
:mad:

Fast jag anser iofs att jag har uppfyllt min del av avtalet då jag faktiskt betalt dom den 27/12 och har kvitto på det.
Sen om Handelsbanken inte levererar pengarna samma dag (vilket iofs är lite förvånande) så tycker jag att VV kan vända sig till dom.


Jag får nog snällt betala och investera i något system att slippa det där i framtiden. Även om jag nu bara åker igenom tullarna 5-10 ggr per år.
Någon som har något bra tips som fungerar mot tullkameror?
 

fille

stängt för Gotland:)
Gick med
30 Jun 2005
Ort
Solna
Hoj
GSXR 1000 K4 + CBR 1000 RR
Misstänkte det.
:mad:


Jag får nog snällt betala och investera i något system att slippa det där i framtiden. Även om jag nu bara åker igenom tullarna 5-10 ggr per år.
Någon som har något bra tips som fungerar mot tullkameror?

Jag har anslutit autogiro i och med att det blir så sällan. Tror jag hitintills betalat 60 kr totalt. Missar därmed inte att betala om jag skulle råka köra in någon gång. Det är mitt sätt att "lösa" det på.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Autogiro undviker jag sedan en "incident" för flera år sedan då en av dom som jag givit tillstånd till autogiro tömde mitt konto på 25 000:-.
Det tog 1,5 månader innan jag fick pengarna tillbaka.
Trevlig händelse sådär 1 dag efter löning.

Så autogiro kommer det nog inte bli.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Fixa ett extra konto lägg 200:- där och anslut det extra kontot till autogirot mot vägverket. Fungerar för mig och ingen risk att det töms på mer än 200-ingen.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Misstänkte det.
:mad:

Fast jag anser iofs att jag har uppfyllt min del av avtalet då jag faktiskt betalt dom den 27/12 och har kvitto på det.
Sen om Handelsbanken inte levererar pengarna samma dag (vilket iofs är lite förvånande) så tycker jag att VV kan vända sig till dom.


Jag får nog snällt betala och investera i något system att slippa det där i framtiden. Även om jag nu bara åker igenom tullarna 5-10 ggr per år.
Någon som har något bra tips som fungerar mot tullkameror?

Det brukar stå i internetavtalen som man skriver på på banken att det tar upp till tre arbetsdagar inna pengarna är överförda så att du uppfyllt din del stämmer inte riktigt i så fall.
 

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Samma sak gäller när bil skatten ska betalas.
Hitils är det bara dem som jag haft problen med.
Alla andra fodringsägare sätter ut ett sistadatum och det funkar .
MEN VV kan tydligen göra så att man får pengarna sen skiter man i att kolla att de kommit in (ett par dagar).
J-A Hundk........
 

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Ort
där ibland.
Hoj
Toppluva

Swedbank tycker jag har det bästa att starta ett konto och bara köra autogiro ifrån..
Jag körde så ett tag tills jag byte bank pga andra saker..
Kommer byta tillbacks..
Hade ett löne konto där pengar kom inpå.. Ett konto där räkningar drogs ifrån och ett konto där alla autogiron drogs ifrån.. På det kontot hade jag automatisk överföring till.. Så jag behövde inte bry mig för fem öre vad som hände där..
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nytt konto öppnat och autogiro beställt.

Betalade min 100:- till VV.
Så jag lär väl få tillbaka 30 :- strax. Jag hade ju redan betalat dom 30:- en gång.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det hela tog en intressant vändning idag.

Jag hade ju betalat in dom där 100:- VV ville ha för påminnelsen.
Sen fick jag ett utbetalningskort på 100:- från dom idag.
Öh.....ok.... :va

Först så skickar dom ut ett brev att jag inte betalt i tid.
Vilket jag tyckte att jag gjorde men där banken kanske inte gjorde det.
Sen betalar jag summan på påminnelsen och räknar med att få tillbaka dom första 30:- jag gett dom.
Men nej nu får jag tillbaka det jag betalt via påminelsen.

Om jag nu redan betalat dom ursprungliga 30:- i tid som jag skulle varför då skicka ut en påminnelse om det och kräva mer pengar som sedan ges tillbaka till mig..??
Tror VV behöver se över sina rutiner...
 

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Ort
där ibland.
Hoj
Toppluva
Det hela tog en intressant vändning idag.

Jag hade ju betalat in dom där 100:- VV ville ha för påminnelsen.
Sen fick jag ett utbetalningskort på 100:- från dom idag.
Öh.....ok.... :va

Först så skickar dom ut ett brev att jag inte betalt i tid.
Vilket jag tyckte att jag gjorde men där banken kanske inte gjorde det.
Sen betalar jag summan på påminnelsen och räknar med att få tillbaka dom första 30:- jag gett dom.
Men nej nu får jag tillbaka det jag betalt via påminelsen.

Om jag nu redan betalat dom ursprungliga 30:- i tid som jag skulle varför då skicka ut en påminnelse om det och kräva mer pengar som sedan ges tillbaka till mig..??
Tror VV behöver se över sina rutiner...


Grattis..
Men det där med att se överrutinerna är ju ingen nytt..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dom är ju lite lustiga. Det kan hända ibland att dom inte kollar om din betalning kommit in. Vilket tydligen i ditt fall resulterade i att dom skickade ut ett inbetalningskvar på 100kr. Sen visade det sig när dom orkade bry sig i att kolla sitt konto att dom redan fått din betalning. Då var dom tvugna att betala tillbaka.
dom behöver nog se över sina rutiner ja.

Detsamma gäller ju för övrigt med bilskatten. Dom sätter ett sista betalningsdatum men om du betalar så att pengarna är på deras konto den dagen så räcker inte det. Du måste dessutom ta hänsyn till deras handläggningstid. Så om skatten ska vara betald sista mars och du har gjort det men blir stoppad av polisen dagen efter så kommer dom att hålla kvar din bil då du har körförbud pga oskattat fordon.

Jag vet för jag höll på att råka ut för det.
Jag hade haft inbrottsförsök i min bil så jag åkte förbi polisstationen för att få skadan besiktigad och göra anmälan. Polismannen sade då allvarligt att "Jag behåller den där här jag!"
Eftersom det var första april så svarade jag "Ha ha, April april då eller??"
Hans svar på det var. "Nej. På allvar. Du har ju inte betalt skatten. Det är körförbud på din bil"
Efter lite diskussion med honom så lyckades jag övertyga honom om att skatten var betald men att det inte hunnit registreras ännu varpå han släppte iväg mig med orden "Jag tror väl på vad du säger då!"

Vägverket borde skärpa till sig och ha betalningsrutiner som inte sätter folk i klistret.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top