ISDÄCK på Gsxr 1000

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
varför? jag tror de stora problemet är att den ska passa mellan gafflarna.

Lurar på att fixa isdäck till surgixxern, och det är väl största problemet att INTE få skruvarna att skrapa i gafflarna. Lösning? Kortare skruvar? Eller inte gå ut så långt med dubben på sidorna?
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
En polare till mej gjorde isdäck för nåt år sen och vi gjorde som du, satte dom i rader men det gick och vobblade hela tiden så han tog ett Pilot sport och följde mönstret och vips så blev det mycke bättre men att det gungar och svajar när man kör får man nog leva med,,is är ju inget perfekt underlag precis.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ingen som kollat efter "riktiga" isracingdubb.. brorsan skulle få några lätt beggade av en kille men de vart aldrig.. kanske nån har nå slitna liggandes.. tror dom skruvas el nåt likn.
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
ingen som kollat efter "riktiga" isracingdubb.. brorsan skulle få några lätt beggade av en kille men de vart aldrig.. kanske nån har nå slitna liggandes.. tror dom skruvas el nåt likn.

Jodå!
Men så många som det går åt till ett 180 däck.. det blir dyrt..
Har ett prov hemma, den fästs med en gängad bricka.
 

Bifogat

  • DSC00141.jpg
    DSC00141.jpg
    134.3 KB · Visningar: 138

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
En polare till mej gjorde isdäck för nåt år sen och vi gjorde som du, satte dom i rader men det gick och vobblade hela tiden så han tog ett Pilot sport och följde mönstret och vips så blev det mycke bättre men att det gungar och svajar när man kör får man nog leva med,,is är ju inget perfekt underlag precis.

Grejen med is är väl att man får mer grepp där än på asfalt (om man har gjort med rätt med dubbarna/spikarna/skruvarna dvs) så minsta ojämnhet på isen överförs direkt till hojen istället för när det är asfalt att det glider lite.

Har kollat upp pris på 500 skruv, 1000st vanliga brickor och 500st nylocmuttrar går på runt 800kr :yoparty Men ska försöka leta tag på försänkta brickor. Någon som har tips?

Bra tips att sätta skruvarna efter däckmönstret :)
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Ta försänkta insex och en dimension större brickor så att skallen på skruven nästan försvinner, spackla ut en tub sicaflex på insidan och smeta dit vävd förstärkning.. så blir det ganska tätt..
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Ta försänkta insex och en dimension större brickor så att skallen på skruven nästan försvinner, spackla ut en tub sicaflex på insidan och smeta dit vävd förstärkning.. så blir det ganska tätt..

Vävd förstärkning? Har du bild på hur du menar?
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Kan starkt rekommendera www.skruvospik.se för de lägsta priserna på det ni letar efter till spikdäcksbyggen.

köpte 1000st m4 låsmuttrar för 98kr

samt 600st m5 x10 bultar
&
600st m5 låsmuttar för 300kr

All frakt är på 98 kr från dem med oavsett vikt.

detta däcken är ett 10" Fiddy hjul med 240 st m4x10 bult + muttrar
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Vävd förstärkning? Har du bild på hur du menar?

Trycket i däcket borde hålla för en dag med bara sicaflex, men att lägga i brandslang eller liknande binder upp det hela mer + att det skyddar om du ska ha i slang i framtiden. Har ingen bild på det tyvärr.
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Vad tror ni om dessa skruvar?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=88783

Tänkte att spetsen är härdad och klarar lite stryck och lätt att borra igenom från insidan. Problemet är bara att skallen är ganska stor och vet inte vad jag ska ha på utsidan av däcket så inte skruven trycks tillbaks inått.

Bra eller anus?

Tror dom är för korta, vet folk som satt sånna i krossdäck fast med kryss spår i skallen och åt andra hållet (med skallen utåt).
Men om du ska prova, så sätt en karossbricka på utsidan, som du skruvar i skruven i. Kan va riktigt jävligt att hålla fast brickan, så ett specialverktyg är att rekomendera...

Bra på fin is, anus i snö..
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Trycket i däcket borde hålla för en dag med bara sicaflex, men att lägga i brandslang eller liknande binder upp det hela mer + att det skyddar om du ska ha i slang i framtiden. Har ingen bild på det tyvärr.

Då förstår jag :) Då blir det slang, har stuga precis vid mälaren så det är ju najs om man kan använda däcken flera gånger.

Men funderade lite på skruvarna. Räcker det med M6 25mm?

Tack för tipsen!
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Då förstår jag :) Då blir det slang, har stuga precis vid mälaren så det är ju najs om man kan använda däcken flera gånger.

Men funderade lite på skruvarna. Räcker det med M6 25mm?

Tack för tipsen!

Ser mälaren från balkongen :) tar va 2-3 min att promenera ner.

Nicane så dessa skruvar jag länkade till skulle funka om de var längre och med karossbricka?
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
i vinter ska ja försöka mig på att köra lite is.
Mälaren utanför dörren så ja hoppas det blir is på den.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Fuskigt!!! :gnissla :tummenupp

Tar du försänkta m6 och m8 karossbricka på insidan borde det räcka..

Provar det med en skruv först och se hur det blir. Inte så roligt att beställa 500st för korta skruvar :D

Ser mälaren från balkongen :) tar va 2-3 min att promenera ner.

Nicane så dessa skruvar jag länkade till skulle funka om de var längre och med karossbricka?

Då är det ju skam om du inte fixar isdäck :D
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
i vinter ska ja försöka mig på att köra lite is.
Mälaren utanför dörren så ja hoppas det blir is på den.


Är det ingen som känner nån med plogbil som kan ploga en rolig bana lite längre ut, nånstans där det blir en hel okej sträcka att åka för oss som bor runt mälaren :) hade fan varit så jäkla nice:yoparty:Bugar:banana

Då är det ju skam om du inte fixar isdäck :D

isdäck och körning på isen kommer det att bli tro mig :D
 
Last edited:

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Är det ingen som känner nån med plogbil som kan ploga en rolig bana lite längre ut, nånstans där det blir en hel okej sträcka att åka för oss som bor runt mälaren :) hade fan varit så jäkla nice:yoparty:Bugar:banana

Grannen har en fyrhjuling med plog som ja ska låna. så har man bana utanför huset :yoparty
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top