ISDÄCK på Gsxr 1000

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Här är det färdiga resultatet!
Blev ett par mm kvar mellan dubbarna fram och gaffelbenen:skrämd
 

Bifogat

  • Isdäck V.4 001.jpg
    Isdäck V.4 001.jpg
    120.1 KB · Visningar: 796
  • Isdäck V.4 003.jpg
    Isdäck V.4 003.jpg
    102.1 KB · Visningar: 379

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
På de här däcken har jag använt mig av ca 600 st M6x35 med försänkt skalle. Blev ju ganska långt utstick så det borde gå att använda M6x30(försänkt). Det som behövs är:
600 st M6x30 försänkt skalle.
600 st brickor 10,5x21x2 mm till insidan av däcken.
600 st karosseribrickor 7x25x1,5 till utsidan av däcken.
600 st låsmuttrar med låg skalle(för att utnyttja längden på skruven).

Om du läser tråden från början så ser du att jag byggt en jigg för att slipa skruvarna. Den är ju oumbärlig att ha tillsammans med en bandputs. Efter 2-2,5 tim slipande med hjälp av ett insexbits och en skruvdragare så är skruvarna spetsiga.
Sen börjar man märka ut på däcken var skruvarna ska sitta. Den yttersta raden bör sitta minst 15 mm in från kanten av däcket. Jag drog 7 st linjer längs med bakdäcket för att se hur raderna skulle sitta. Sen tog jag ett måttband och mätte omkretsen på däcket. Om jag då fick fram t.ex 185 cm så delade jag det på x antal skruvar som jag ville ha per varv. I detta fallet blev det 41 st x 7 rader. Då fick jag ju ett mått på ca 4,5 cm.
Börja med att sätta ett streck på den mittre raden. Tag ett skjutmått och ställ det på 4,5 cm. Sen går du bara däcket runt och gör 41 streck med bläck. Då har du den mittre raden färdig. De raderna som är till vänster och höger om den förskjuter du bara strecket till mitt mellan de mittre strecken. På detta viset behöver du bara mäta ett varv. Fortsätt likandant med de yttre raderna. Sen är det bara att göra likadant på framdäcket. Där har jag 6 rader med skruvar där de 2 mittre raderna sitter ganska tätt.
Jag valde ju att sätta de mittre raderna ganska tätt för att skruvarna ska stå så rakt upp som möjligt när man kör rakt fram. Det bryter inte lika mycket i skruvarna då. Man kan ju välja att sätta skruvarna lite huller om buller också fast med ett bestämt mönster. Då har man ju skruvar i isen hela tiden. Så kommer jag göra nästa gång jag tillverkar däck.
Men när alla strecken är gjorda tar man fram skruvdragaren med ett 4 mm borr och kör 600 hål i däcken. Efter det är det bara att börja dubba. Skruv-bricka med stort hål-däck-karosseribricka-låsmutter. Tag en 10 mm fast nyckel och håll i. Drag åt till däcket börjar bukta in lite, men inte för mycket Innan jag börjat skruva har jag tvättat ur däcket med Liquid buffer som finns hos däckhandlarna. Det tar bort silikonytan på däcket. Detta för att tätningsmedlet ska fästa. Det jag använt mig av heter sikaflex. Då tar man ett par tuber och trycker ut i däcken och penslar ut över skruvskallarna. Då får man ett tätskikt som förhoppningsvis håller tätt hela dagen på isen.
Man tar gärna och värmer upp tuberna lite lätt så att det flyter lättare. Ca 3 tuber i bakdäcket och 2 tuber fram. Färdigt!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Husabusaberg
Jävla Kvikon! De e ju till o sätta press på en:huvet Va iaf nere idag o förvarnade Gregor om ännu en däckbalansering from hell. Euromaster e bra skit!!:tummenupp Sen e de bara lite kabeldragning kvar... jajust de, is åxå...
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jävla Kvikon! De e ju till o sätta press på en:huvet Va iaf nere idag o förvarnade Gregor om ännu en däckbalansering from hell. Euromaster e bra skit!!:tummenupp Sen e de bara lite kabeldragning kvar... jajust de, is åxå...

Ja det är bara att skynda!!! Vem vet när isen kan komma...
 

addex

OFF
Gick med
10 Sep 2007
Ort
gävle, sthlm
Hoj
hemlig
bra beskrivning toppen tänkte att du satt på det, blir nog nåt project nästa vinter denna vinter e för varm eller? tidig vår ist:yoparty
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
bra beskrivning toppen tänkte att du satt på det, blir nog nåt project nästa vinter denna vinter e för varm eller? tidig vår ist:yoparty

Ja här är det säkert 5 plusgrader. Men jag hoppas på en liten köldknäpp!!!
 

HerrTigen

a shadow in the dark side of the morgue
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Där dårhusen slutar&skogarna tar vid
Hoj
Ducati 996
Jävla Kvikon! De e ju till o sätta press på en:huvet Va iaf nere idag o förvarnade Gregor om ännu en däckbalansering from hell. Euromaster e bra skit!!:tummenupp Sen e de bara lite kabeldragning kvar... jajust de, is åxå...

hörru eppe.
har du råd med sånahär nöjen tycke mej höra att du har satsat pengar
i mässingsbranchen:blah
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Bromsslangen ligger risigt till...
 

Bifogat

  • Isdäck V.4 001.jpg
    Isdäck V.4 001.jpg
    108.9 KB · Visningar: 432
  • Isdäck V.4 003.jpg
    Isdäck V.4 003.jpg
    100.4 KB · Visningar: 335

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
instämmer med föregående, vi vill ha actionbilder ju!!!:D :yoparty
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top