ISDÄCK på Gsxr 1000

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Då var det dags igen....
Förra årets isdäck blev inte riktigt som jag tänkt mig. Gick skitbra i kurvorna, men så fort man körde rakt fram så vobblade det ganska mycket vid gassläpp.
Har nu börjat med de nya däcken. Blir 7 rader i bakdäcket varav de 3 mittre sitter ganska tätt för att eliminera vobblet och få mera stöd.
I framdäcket blir det 6 rader med de 2 mittre ganska tätt.
Använder slipade M6x35 försänkta skruv 10.9 kvalité.
Bricka på insidan är en vanlig för 10 mm skruv så att nästan hela skallen sjunker in i brickan. Detta för att inte behöva använda så mycket tätningsmedel. Blir ett par tuber sikaflex på insidan.
På utsidan blir det en 25 mm karosseribricka med en låsmutter med låg skalle.
Det blir 338 skruv i bakdäcket. 48 skruv per rad.
Här är bilder från det påbörjade bakdäcket:
 

Bifogat

  • Isdäck vinter -07-08 001.jpg
    Isdäck vinter -07-08 001.jpg
    137.1 KB · Visningar: 549
  • Isdäck vinter -07-08 003.jpg
    Isdäck vinter -07-08 003.jpg
    110.6 KB · Visningar: 1,074
  • Isdäck vinter -07-08 004.jpg
    Isdäck vinter -07-08 004.jpg
    105.8 KB · Visningar: 656
  • Isdäck vinter -07-08 005.jpg
    Isdäck vinter -07-08 005.jpg
    117.6 KB · Visningar: 3,452
  • Isdäck vinter -07-08 006.jpg
    Isdäck vinter -07-08 006.jpg
    116.6 KB · Visningar: 1,458
  • Isdäck vinter -07-08 008.jpg
    Isdäck vinter -07-08 008.jpg
    139.6 KB · Visningar: 1,008

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
du måste fixa några coola åkbilder sen. ser ut att bli riktigt skoj det där :tummenupp :yoparty
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Det ska både filmas och tas bilder. Om det blir någon is förstås...
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Då var bakdäcket klart efter några timmars skruvande!
20 mm utstick från muttern i mitten på däcket och 15 mm på sidorna.
 

Bifogat

  • Isdäck vinter -07-08 001.jpg
    Isdäck vinter -07-08 001.jpg
    130.8 KB · Visningar: 1,253
  • Isdäck vinter -07-08 002.jpg
    Isdäck vinter -07-08 002.jpg
    132.2 KB · Visningar: 791
  • Isdäck vinter -07-08 003.jpg
    Isdäck vinter -07-08 003.jpg
    124.6 KB · Visningar: 505
Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Va ju något repo i bike för ett par år sen när dom åkte på is med sporthoj:) Fast skruven som dom använde va snarlika men hade inte lika långt utstick har jag för mej? tror du inte att det blir stabilare på rakorna me kortare dubb?:)
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Va ju något repo i bike för ett par år sen när dom åkte på is med sporthoj:) Fast skruven som dom använde va snarlika men hade inte lika långt utstick har jag för mej? tror du inte att det blir stabilare på rakorna me kortare dubb?:)

Gjorde som sagt ett par däck förra året med 4-5 mm kortare utstick. Tror att problemet då var att de mittre raderna satt lite för glest. Det har jag åtgärdat nu med en extra rad. Pratade med en här på forumet innan jag gjorde däcken förra året. Han har kört ett par år på is. Han hade samma utstick som jag har i år och det funkade bra. Har även pratat med honom i år och berättat vilka problem jag hade förra året. Därför blir däcken så här så får vi prova och se. Problemet med kortare skruv är att när det ligger snö på isen så blir de mycket känsligare och tappar fäste. Fortsättning följer...
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Gjorde som sagt ett par däck förra året med 4-5 mm kortare utstick. Tror att problemet då var att de mittre raderna satt lite för glest. Det har jag åtgärdat nu med en extra rad. Pratade med en här på forumet innan jag gjorde däcken förra året. Han har kört ett par år på is. Han hade samma utstick som jag har i år och det funkade bra. Har även pratat med honom i år och berättat vilka problem jag hade förra året. Därför blir däcken så här så får vi prova och se. Problemet med kortare skruv är att när det ligger snö på isen så blir de mycket känsligare och tappar fäste. Fortsättning följer...

Cool e det:) E bra sugen o prova själv. Ser fram mot lite åkbilder:tummenupp
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Då har man borrat alla hål i bakdäcket också. Provade att sätta i ett par skruv i däcket också. På den andra bilden syns en sporthojsmedlem(Eppe) som ser lite retard ut efter att ha skruvat på sina isdäck i ca 4 tim.:D
 

Bifogat

  • Isdäck vinter -07-08 002.jpg
    Isdäck vinter -07-08 002.jpg
    118.7 KB · Visningar: 783
  • Isdäck vinter -07-08 001.jpg
    Isdäck vinter -07-08 001.jpg
    120 KB · Visningar: 1,435

tede-77

Ny medlem
Gick med
10 May 2006
Ort
luleå
Hoj
KTM sx500 -08,KTM 300 exc -09,ktm sx 250 -09 ,KTM exc 525 motard, Honda cr 500, Yamaha yzf 426,2 st KTM sx junior,Honda qr 50 ,goes 90 ,ktm sx 50 lc,14e,honda monky,Yamaha pw 80,Honda mt 50,suzuki k50,polaris dragon 120,polaris widetrac 650 trippel
Då har man borrat alla hål i bakdäcket också. Provade att sätta i ett par skruv i däcket också. På den andra bilden syns en sporthojsmedlem(Eppe) som ser lite retard ut efter att ha skruvat på sina isdäck i ca 4 tim.:D
Fan kul o se att andra också orkar bygga isdäck efter isdäck:yoparty håller på o bygga till motarden i detta nu...men har du inte varit lite "blyg "med slipningen av dubben:confused: dom ser lite "trubbiga "ut....ska greja lite bilder på min uppsättning ...bra jobbat för övrigt:)
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Fan kul o se att andra också orkar bygga isdäck efter isdäck:yoparty håller på o bygga till motarden i detta nu...men har du inte varit lite "blyg "med slipningen av dubben:confused: dom ser lite "trubbiga "ut....ska greja lite bilder på min uppsättning ...bra jobbat för övrigt:)

Jag hoppas inte att de är för trubbiga. Men de jag slipade förra året var faktiskt lite spetsigare, men vi får se hur det biter.
 

Thomas H.

Medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
Kristinestad/Finland
Hoj
Kawa ZX-9R 2002
Ser ju j*vligt bra ut,håller på och lagar egna däck med samma m6:eek:r som du använder,har dom lite spetsigare slipade dock.Bra att veta att mitten skall vara lite tätare :tummenupp Har bara skruvat i kanterna ännu,en liten fråga bara,hur många dubbar har du i bak resp. fram däck på ett ungefär?
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Ser ju j*vligt bra ut,håller på och lagar egna däck med samma m6:eek:r som du använder,har dom lite spetsigare slipade dock.Bra att veta att mitten skall vara lite tätare :tummenupp Har bara skruvat i kanterna ännu,en liten fråga bara,hur många dubbar har du i bak resp. fram däck på ett ungefär?

Förra året hade jag ca 300 st i varje däck. I år blev det 338 st bak, men bara för att jag satt en extra rad i mitten. Fram blev det tyvärr inte flera än 246 st. Detta var för att jag satt de 2 mittre raderna så tätt. Då fick man öka avståndet mellan skruvarna lite. I de andra raderna var jag tvungen att följa efter. Kan ju inte ha flera skruv i de yttre raderna pga brickans storlek. Men försök att få de mittre raderna ganska tätt så att det inte bara är en skruv i ingrepp och att skruvarna står så rakt upp som möjligt. Tror att det blir stadigare så. Lycka till!
 

Thomas H.

Medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
Kristinestad/Finland
Hoj
Kawa ZX-9R 2002
Förra året hade jag ca 300 st i varje däck. I år blev det 338 st bak, men bara för att jag satt en extra rad i mitten. Fram blev det tyvärr inte flera än 246 st. Detta var för att jag satt de 2 mittre raderna så tätt. Då fick man öka avståndet mellan skruvarna lite. I de andra raderna var jag tvungen att följa efter. Kan ju inte ha flera skruv i de yttre raderna pga brickans storlek. Men försök att få de mittre raderna ganska tätt så att det inte bara är en skruv i ingrepp och att skruvarna står så rakt upp som möjligt. Tror att det blir stadigare så. Lycka till!

Ok,jag hade tänkt försöka klämma dit ca. 250 fram och runt 300 bak så det låter ju bra,tack för tipsen! :tummenupp

vart har ni köpt skruvarna?
//Henkan

Jag köpte mina på partifirma för just bultar mm. allt kostade ca.50 euro typ 550kr där var skruv,brickor,mutter!
 
Last edited:

Sundberg No1

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
Järbo
Hoj
KTM 950 Adv. -03 & KTM 200 EXC -01
Ballt värre.... Men finns det tillräckligt med utrymme i svingen för de där? ? ?
 

memories

Medlem
Gick med
2 Jul 2005
Ort
röda huset
Hoj
suzuki gsx-r 1000 K7 .GasGas Ec300 Nordic
undrar om detta däck kommer att funka..2st rader på sidorna är helt okej..men dom tre ni satt i rad i mitten kommer nog i att tendera att hojen wobblar..rakt fram.. satsa på att sätta ett zick zack mönster i mitten dom tre raderna så kommer det nog att funka när ni åker rakt fram..
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top