ZX10R-tråden

vallonen

Tomten kör Gixxer!
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Skåne
Hoj
BMW s1000rr
Haj!! nu är det såhär jag har en bmw s1000rr som jag kör väldigt lite med:huvet så nu har jag funderat på att köpa en billigare hoj med en massa power! och efter mycket efterforskning föll valet väldigt lätt på zx10 05 :)som ska ha en handgranat till motor:yoparty hur står sig zx10 an rent prestandamässigt jämfört med en nyare mc tex r1 07 gixxerk7 zx10 08 då menar jag inte chassi, bromsar, utan bara ren prestanda!
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Haj!! nu är det såhär jag har en bmw s1000rr som jag kör väldigt lite med:huvet så nu har jag funderat på att köpa en billigare hoj med en massa power! och efter mycket efterforskning föll valet väldigt lätt på zx10 05 :)som ska ha en handgranat till motor:yoparty hur står sig zx10 an rent prestandamässigt jämfört med en nyare mc tex r1 07 gixxerk7 zx10 08 då menar jag inte chassi, bromsar, utan bara ren prestanda!

Ren prestanda? 184Hk specat enligt Kawa betyder att det hänger till 99% på föraren att framföra hojen snabbt.
Tror det är ytterst få människor som kan använda mer effekt än 184Hk på en hoj om man inte tävlar i RR.
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Tjo, funderar starkt på att byta till en zx10r fabriksny -10, min fråga är vid vilka bolag försäkrar ni era hojar?? vad betalar ni ungefär för hel/hel??
Mvh
 

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Jahaja, återigen en däckfråga.
Vilket däck skulle ni rekommendera till en zx10r-04?

Pirelli Supercorsa SP 190/55 17

ELLER

Metzeler Racetec K3 Interact 190/50 17

Min fråga rör dels däckets egenskaper och profilen. prio ligger på banåka.
Någon med erfarenhet?

Mvh
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
190/55 alla gånger, gör ganska stor skillnad i förtroendet man får för hojen in i kurvor, tycker jag..

bytte runt som fasen mellan 180/190 och 50/55 och gick från 190/50 till 180/55 på min hoj, bara switcha mellan 180/190 tyckte jag inte gav knappt nånting medans skillnaden på 50/55 var ganska stor!
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Jahaja, återigen en däckfråga.
Vilket däck skulle ni rekommendera till en zx10r-04?

Pirelli Supercorsa SP 190/55 17

ELLER

Metzeler Racetec K3 Interact 190/50 17

Min fråga rör dels däckets egenskaper och profilen. prio ligger på banåka.
Någon med erfarenhet?

Mvh

Har kört med K3 några år nu och kan rekomendera det varmt. Kör 90% bana, men det funkar bra på gata också, även när det är kallt i backen. Bra fäste, varnar snällt när gränsen är nådd och håller hyfsat länge. Funkar ej vid vått underlag tycker jag. Visst går det men inget roligt. Varför inte 55-profil på Racetec? Jag kör med 55-profil på min -05, gaffeln jämnt med kronan och har tagit bort brickan under bakdämparen som kompensation för den höga profilen. Bra balans mellan smidighet och stabilitet.:tummenupp
 

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Tack för Era snabba svar, var mest orolig för att 55-profilen inte fick plats eller ställde till det.
Nu har jag natten på mig att bestämma.

Brickan?, sitter den direkt under dämpet?
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Tack för Era snabba svar, var mest orolig för att 55-profilen inte fick plats eller ställde till det.
Nu har jag natten på mig att bestämma.

Brickan?, sitter den direkt under dämpet?

Jepp, den sitter överst på dämparen ca 3mm tjock, mellan chassie och dämpare.. Hojen är ju extrem original så en 55-profil blir to much, om du vill kunna bromsa ordentligt efter rakan:D Bakhjulet var i luften för det mesta, så jag tröttnade och tog bort den och höjde fronten max. Funkar bra nu.

Har dessutom en kedja som är 2 länkar längre än original, för att få bak hjulet lite. Vet inte om det blir problem med original kedja och 55-profil. Kanske tar i svingen eller huggern:va
 

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Jepp, den sitter överst på dämparen ca 3mm tjock, mellan chassie och dämpare.. Hojen är ju extrem original så en 55-profil blir to much, om du vill kunna bromsa ordentligt efter rakan:D Bakhjulet var i luften för det mesta, så jag tröttnade och tog bort den och höjde fronten max. Funkar bra nu.

Har dessutom en kedja som är 2 länkar längre än original, för att få bak hjulet lite. Vet inte om det blir problem med original kedja och 55-profil. Kanske tar i svingen eller huggern:va


Intressanta och inte oväsentliga observationer.
Måste mäta imorgon då för att se om det får plats.
mätte tidigare och konstaterade att jag har ca ~3cm på ett slitet 190/50 upp till hugger(plattare i mitten), men kedjelängd gick mig helt förbi.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Tjo, funderar starkt på att byta till en zx10r fabriksny -10, min fråga är vid vilka bolag försäkrar ni era hojar?? vad betalar ni ungefär för hel/hel??
Mvh

Jag kör en 08 som är försäkrad i Folksam och betalar lite över 10.000:- helförsäkring/helår. Tycker det börjar bli lite dyrt. Funderar på att gå över på halvförsäkring nästa säsong och lägga mellanskillnaden på kraschpuckar istället.
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Jag kör en 08 som är försäkrad i Folksam och betalar lite över 10.000:- helförsäkring/helår. Tycker det börjar bli lite dyrt. Funderar på att gå över på halvförsäkring nästa säsong och lägga mellanskillnaden på kraschpuckar istället.

Tjoo, joo det suger,men de var fan ganska hyggligt ändå, 10k kan jag leva med, var ute å leta försäkringar på en gsxr däremot å de var fan inte kul, de är en sidoimport så suzuki märkesförsäkring tar den inte, vilka annars ligger där runt 10k oxå, men dom andra bolagen, jisses, dom ligger runt 25-30 ändå upp till ca 50k om året, helt sjukt, men skall kolla vad kawan kostar hos folksam oxå, tack för svaret iafall
mvh
 

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Jepp, den sitter överst på dämparen ca 3mm tjock, mellan chassie och dämpare.. Hojen är ju extrem original så en 55-profil blir to much, om du vill kunna bromsa ordentligt efter rakan:D Bakhjulet var i luften för det mesta, så jag tröttnade och tog bort den och höjde fronten max. Funkar bra nu.

Kan man bara ta bort brickan?, alltså inget istället? :va
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
[QUOTE

Kan man bara ta bort brickan?, alltså inget istället? :va[/QUOTE]

Jepp :) Kolla hur den sitter så ser du, inget konstigt alls.
 

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Sweet, brickjäveln ryker imorgon. Måste man komprimera dämpet?, eller är det bara att lossa när det hänger på depåstöd?
Räknade ut att hjulet blir 19mm högre med 55-profil o risken att det tar i svingen borde vara minimal. Huggern har 26 mm tillgodo med nuvarande däck (190/50)o jag antar att det inte reser sig nämnvärt i fart, eftersom det är armerat med wire i stommen.
Äh, det blir 55...:tummenupp

Att kedjan borde vara längre fattade jag inte...möjligen för att "förlänga" hjulbasen o främja stabilitet...

Supertack för svaren.
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Du behöver inte komprimera fjädern. Svingen måste hänga fritt, jag lutade den på stödet och satte en pallbock under ramen på andra sidan. Du kan sätta dom under fotpinnarna om dom är fasta. Lossa bulten först som sitter under sadeln, och bultar till dogbones innar du pallar up den.

Jepp, längre kedja för stabilitet, och mindre wheeliebenägen:tummenupp Jag drevade ner en fram och upp en bak. Funkar bra på Knutstorp och Sturup där jag brukar köra.

Nu bär det av till Knudan:banana
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top