Bazzaz performance??

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nu har jag varit fyra dagar på Kemora banan i Finland och mappat och testat med Bazzazen.

Mappningen med AFR-boxen är riktigt bra! Jag har först börjat bygga en grundmap på gatan. Med loggningen påslagen där så får jag mycket data i låg och mellanregistret. Den loggningen sparade jag ner i datorn.
Sen åkte jag till Kemora och började logga på banan. Nu blev det massor av data på övre mellan och toppregistret. Varje gång den får ett nytt värde i en "cell", dvs trottelposition/varvtal så kollar den det föregående och gör en ihopslagning och tar ett genomsnitt. Loggar man bara tillräckligt länge så får men en oerhört fin map även utan att pyssla om den efteråt. Man kan logga tre timmar med Z-AFR boxen. Jag körde flera pass på raken med loggning påslagen och fick jättefina värden.
Sen nollade jag mappen i boxen och lade in det loggade värdet. Vill jag kan jag ju även hämta gatloggningen och klippa och klistra in de värdena så att jag bygger en fin map som funkar både på gata och bana, dvs optimalt för just min hoj. Finessen är ju att jag får värden baserade på luffarturbo och hög fart också till skillnad från i en bänk.

Hursomhelst, hojen går kanon, ett fantastiskt mjukt och fint gassvar och den gör exakt så som jag vill på alla varvtal. Väldigt bra!!!

Nu ska jag göra samma procedur med dB-killer också så jag får en bra map för tysta banor...:gnissla

Quickshiftern är kanon, växlarna går i som smör så det är ju inte mycket att orda om.

Traction Control då? Tja, jag ställde den på känsligaste värdet (läge 10) och for ut på banan. Till saken hör att jag har ett väldigt mjukt påslag så jag hade svårt att få den att gripa in. Man måste vara väldigt brutal (läs stora cojones) för att få någon verkan.
Det som hände var iallafall att hojen blev "slö"... Svårt att beskriva på något annat sätt. Inget bluddrande, inget huggande eller så utan bara att den blev "slö". När jag gasade ut ur kurvorna så var spetsen borta, gashandtaget kändes "fluffigt":).

Jag har film på när jag kör i läge 10 och bakdäcket ritar svart ut ur kurvorna så det kanske funkar bra iallafall:)
Jag ändrade till läge 5 (av 10) och då kom spetsen tillbaka så nånting hände. Enda gången jag verkligen känner tydligt att TC:n griper in är vid dragracingstart. Då tvekar den tydligt på ettan och tvåan och det spinner inte, så funkar gör det helt klart.

Hittade en liten film som visar hur det låter och vad som händer:

http://www.youtube.com/watch?v=LCH1hRK-zj4&feature=related


Summa summarum är att jag med min körning inte har någon större nytta med TC. Det krävs en brutalare gasare än vad jag är men i en tävlingssituation så är det säkert till stor nytta.
I mitt fall så hade jag lika gärna kunnat nöja mig med Z-FI QS boxen, dvs QS utan TC. Nu har jag ju TC i vilket fall och med tanke på vad jag pröjsade på eBay så är det ju helt ok. Lite fler grejer som man kan pilla med vilket ju är roligt...:)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Loggar man bara tillräckligt länge så får men en oerhört fin map även utan att pyssla om den efteråt. Man kan logga tre timmar med Z-AFR boxen. Jag körde flera pass på raken med loggning påslagen och fick jättefina värden.

TAck för kul och informativ läsning!:tummenupp. När du säger att du "fick jättefina värden", vad är det då för värden du menar?:confused:
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
TAck för kul och informativ läsning!:tummenupp. När du säger att du "fick jättefina värden", vad är det då för värden du menar?:confused:

Jättefina värden! Vackra siffor, du måste ju förstå estetiken här i världen! En riktigt snygg map kan man ha i sängen...:)

Nä, med fina värden menar jag jämna värden. När man mappar med lambda så blir det ofta spikar, speciellt när man stänger trotteln så kan man få konstiga värden med extrem mager eller fetta på värde. Det är tydligen därför som Dynojets autotune funkar så dåligt. Den återkopplr ju direkt i boxen med både rätt och fel värden. Bazzaz gjorde tydligen samma sak tidigare (förutom att den bara loggar så man kan fixa det manuellt) Nuförtiden har Bazzaz en mjukgörande algoritm som fixar spikar och sånt. Men om man då kör långa logggningar så blir värdena bättre och bättre eftersom den gör ett snitt i varje cell, utifrån de värden den får om och om igen från lambdan.

Jag fick väldigt fina och jämna värden vilket känns i hojen när man kör den. Gixxermotorn är väldigt stark men den är stark på ett sådant sätt att jag styr det med gasen. Om jag t ex vrider mjukt fullt från låga varv så lyfter den inte framhjulet på vridkicken som den brukar göra i original eller som ZX10R gör hela tiden eftersom det kommer massor av pulver på en gång mitt i registret. Jättekul men värdelöst på bana.

Den mappade gixxermotorn kan man då bara knycka upp med gasen om man vill, precis som en motard, även på trean i 200 blås men bara när man själv vill och utan överraskningar. Härligt att köra så plus att det minskar risken för highsider. Detta gör att man vågar köra med lite sladd ut ur kurvorna också, kopplingen mellan gas och bakhjul blir väldigt tydlig och det blir en snabb banmotor på det sättet.
Effekten blir ju också väldigt ointressant, hojen går ju så bra den kan gå enligt lambdavärdena, sen om det är 171,6 eller 164,3 hästar på bakhjulet är ju mest en akademisk fråga:)

Tack för infon Niklas :tummenupp

Tack Sandis:)
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Helv-ete vad sugan jag är på att testa! Men ingen jag frågar rekommenderar Bazzaz. Men dom har iofs inte testat den personligen...
Pengarna tryter hur som helst så man får samla lite mer info ändå.
Vem har hand om agenturen i Sverige?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Helv-ete vad sugan jag är på att testa! Men ingen jag frågar rekommenderar Bazzaz. Men dom har iofs inte testat den personligen...
Pengarna tryter hur som helst så man får samla lite mer info ändå.
Vem har hand om agenturen i Sverige?

Så är det ju ofta. Många som tycker saker utan att ha testat. Jag föredrar att testa innan jag uttalar mig. Nu har jag testat och jag tycker att den är kanon.
Men om jag har en pryl som levererar 1 del soppa på 13,2 delar luft så spelar det ju ingen roll om det står Dynojet eller Bazzaz på bränsledroppen...:tungan:)
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Fråga:Vad har Bazzaz som Yoshimuras kitbox EM Pro inte kan justera, egentligen?
Enligt Yoshi själva => The most advanced state-of-the-art engine management system available for the newer GSXRs. Unlike other units, the EM Pro has integrated both fuel and ignition management - each storing up to two completely custom maps. Along with complete engine management control, the GSX-R1000 kit features race-inspired over-rev adjustment, 3-level engine brake adjustment and speed limit adjustment for those coming hot into the pits! The EM Pro has become the pinnacle of complete engine management systems in the past year and hundreds of hours dyno testing and development is what sets this system aside from the rest.

De som tävlat/testat seriöst med båda dessa systemen (på bana) kan väl lägga in ett svar i denna tråden, tack! :)
 
Last edited:

FRiLLA

Kalas
Gick med
11 Oct 2004
Ort
Östergötland
Hoj
Zx6R/Bana . 2009.
Har ett kit till salu ink fotpinnar (raceväxlat). Till kitet följer även kitkabel för justering av tc/map vid styret. Gsxr1000 K5/K6. Kolla annonser.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Vad har skillnaden för betydelse?
Yoshi-grejerna kostar väl en en del mer, eller?

Det var väl min poäng, ska man ha något som funkar riktigt bra så kostar det. Ej hittat några djupgående reviews mellan dessa två systemen, därav frågan.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har aldrig testat båda på samma cykel men har bekantat mig med båda systemen. EMPRO har ungefär samma funktioner som en kittECU men saknar TC/AFloggning som Bazzaz har. Jag tycker inte Yoshikittet är prisvärt, har man de pengarna finns där betydligt trevligare alternativ tillgängliga....


Jag har en BAZZAZ Z-FI till CBR600 07-11 om någon vill ha....
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag har aldrig testat båda på samma cykel men har bekantat mig med båda systemen. EMPRO har ungefär samma funktioner som en kittECU men saknar TC/AFloggning som Bazzaz har. Jag tycker inte Yoshikittet är prisvärt, har man de pengarna finns där betydligt trevligare alternativ tillgängliga....


Jag har en BAZZAZ Z-FI till CBR600 07-11 om någon vill ha....

Men du som har koll.
Om man inte är en snabb bandagskörare utan kör i PRO eller liknande, är Bazzaz ett prisvärt alternativ eller är det för kasst då?
Ska man hoppa TC för att det inte funkar om man kör lite fortare etc.
Är ex HRC boxen mycket bättre?
Lamda loggningen eller vad man ska kalla det som ställer tändningen är den bra etc.
Har man inte har råd att köpa någon annan logger och tycker att det är komplicerat är Bazzaz ex bättre än vanlig mapping etc?

Tack
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Men du som har koll.
Om man inte är en snabb bandagskörare utan kör i PRO eller liknande, är Bazzaz ett prisvärt alternativ eller är det för kasst då?
Ska man hoppa TC för att det inte funkar om man kör lite fortare etc.
Är ex HRC boxen mycket bättre?
Lamda loggningen eller vad man ska kalla det som ställer tändningen är den bra etc.
Har man inte har råd att köpa någon annan logger och tycker att det är komplicerat är Bazzaz ex bättre än vanlig mapping etc?

Tack

Michael Jordan Motorsports kör med Bazzaz, dvs Roger Lee Hayden och Ben Bostrom, det är ju inga långsamma förare direkt...:)
Ammar Bazzaz som utvecklat Z-FI boxen är ju ingen duvunge direkt heller och TC:n är utvecklad för högsta nivån av Superbike i USA så då duger nog grejerna för andras krav också.

Jag tror att det är svårt att få bättre grejer för en rimlig peng. I USA är ju Bazzazprodukterna rent av billiga. Med våra svenska mått så är det ju dyrare än Dynojet men Bazzaz kan ju mycket mer också.

I slutänden spelar det ju ingen roll vad som står på lådan, har man bra lambdavärlden så har man. Däremot känns ju Bazzaz prisvärd eftersom man får en väldigt fin quickshifter och ett TC-system som funkar.

Läste alldeles nyss att brittiska Fast Bikes skall köra Bazzaz på sin test R1:a. Det borgar ju för att det blir en del jämförande vilket kan vara spännande.
Sen går det rykten om att Bazzaz kommer att presentera en helt ny monsterprodukt i Juli, kan ju bli spännande det också:)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men du som har koll.
Om man inte är en snabb bandagskörare utan kör i PRO eller liknande, är Bazzaz ett prisvärt alternativ eller är det för kasst då?
Ska man hoppa TC för att det inte funkar om man kör lite fortare etc.
Är ex HRC boxen mycket bättre?
Lamda loggningen eller vad man ska kalla det som ställer tändningen är den bra etc.
Har man inte har råd att köpa någon annan logger och tycker att det är komplicerat är Bazzaz ex bättre än vanlig mapping etc?

Tack
Där finns många möjligheter och frågan är väl eg mest vilken kompetens att justera på grejerna man har i teamet. Att köpa en dyr überjusterbar box när man ändå inte har tid/pengar/kompetens att justera den är bara bortkastat.

* Tändningsmappning är bra om du har bänktid nog att optimera tändkurvan till Aspensoppan
* AF loggning/Automapping är bra men ersätter inte bänkkörning utan är ett komplement. Kan lika gärna ersättas med en http://wbo2.com/default.htm för loggingen
* Pit limiter är bra dels för att undvika fortkörningsböter i PRO men ffa för att kunna sänka varvstoppet till en lagom nivå inför 2m max mätningen SVEMO har hittat på.
* Jag har inte kompetensen att avgöra vilken TC som är bra. Får jag välja föredrar jag dock de som även har sensor på framhjulet som referenspunkt. dvs HRC är bättre än Bazzaz. Men bazzaz är bättre än inget ffa i regn... Sen finns där oändligt dyra och justerbara system men då krävs det att man vet vad man gör och även har en komplett loggingutrustning i övrigt.

Bazzaz modell extra allt är en mycket prisvärd produkt och mitt val om inte en HRC kittbox finns att tillgå...
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Tack så mycket för era svar! :tummenupp
Jag är ju fullständigt helkass på inställningar och sånt så det hade varit häftigt att testa en Bazzaz!
Jag har iofs en HRC box, men ingen kabelhärva. Dessutom måste man ju köpa till sensorer till framhjulet på HRC kittet etc. Ja vi får se hur jag gör sen..

Michael Jordan Motorsports kör med Bazzaz, dvs Roger Lee Hayden och Ben Bostrom, det är ju inga långsamma förare direkt...:)
Ammar Bazzaz som utvecklat Z-FI boxen är ju ingen duvunge direkt heller och TC:n är utvecklad för högsta nivån av Superbike i USA så då duger nog grejerna för andras krav också.

Jag tror att det är svårt att få bättre grejer för en rimlig peng. I USA är ju Bazzazprodukterna rent av billiga. Med våra svenska mått så är det ju dyrare än Dynojet men Bazzaz kan ju mycket mer också.

I slutänden spelar det ju ingen roll vad som står på lådan, har man bra lambdavärlden så har man. Däremot känns ju Bazzaz prisvärd eftersom man får en väldigt fin quickshifter och ett TC-system som funkar.

Läste alldeles nyss att brittiska Fast Bikes skall köra Bazzaz på sin test R1:a. Det borgar ju för att det blir en del jämförande vilket kan vara spännande.
Sen går det rykten om att Bazzaz kommer att presentera en helt ny monsterprodukt i Juli, kan ju bli spännande det också:)

Där finns många möjligheter och frågan är väl eg mest vilken kompetens att justera på grejerna man har i teamet. Att köpa en dyr überjusterbar box när man ändå inte har tid/pengar/kompetens att justera den är bara bortkastat.

* Tändningsmappning är bra om du har bänktid nog att optimera tändkurvan till Aspensoppan
* AF loggning/Automapping är bra men ersätter inte bänkkörning utan är ett komplement. Kan lika gärna ersättas med en http://wbo2.com/default.htm för loggingen
* Pit limiter är bra dels för att undvika fortkörningsböter i PRO men ffa för att kunna sänka varvstoppet till en lagom nivå inför 2m max mätningen SVEMO har hittat på.
* Jag har inte kompetensen att avgöra vilken TC som är bra. Får jag välja föredrar jag dock de som även har sensor på framhjulet som referenspunkt. dvs HRC är bättre än Bazzaz. Men bazzaz är bättre än inget ffa i regn... Sen finns där oändligt dyra och justerbara system men då krävs det att man vet vad man gör och även har en komplett loggingutrustning i övrigt.

Bazzaz modell extra allt är en mycket prisvärd produkt och mitt val om inte en HRC kittbox finns att tillgå...
 
Last edited:

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Läste alldeles nyss att brittiska Fast Bikes skall köra Bazzaz på sin test R1:a. Det borgar ju för att det blir en del jämförande vilket kan vara spännande.
Sen går det rykten om att Bazzaz kommer att presentera en helt ny monsterprodukt i Juli, kan ju bli spännande det också:)

Test i FastBikes, tackar för den infon.

Trodde det var Bazzaz senaste värstingbox du hade testat på din hoj, men den nya på g, där ser man!

@Masen: Plättlätt ju!! :) => [YOUTUBE-ID]IQV9zNXysVc[/YOUTUBE-ID]

Disclosing the "Secret Weapon" for 2011 :tummenupp (Comments at 7:43) [YOUTUBE-ID]8CzZxv9h0BE[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Test i FastBikes, tackar för den infon.

Trodde det var Bazzaz senaste värstingbox du hade testat på din hoj, men den nya på g, där ser man!

Hmmm, tydligen står utvecklingen inte stilla, skittrist tycker jag...:)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top