Bazzaz performance??

Puszta Boy

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
ZX10R, GSX-R1000 K5, DUCATI ST4s
Jag har kört med bazzaz sedan 2008
med original avgasrör på min k5 1000 hörde jag nästan aldrig att TC jobbade, men mina kompisar som stod på bankanten hörde det tydlig.
Till min k9 har jag köpt även AFR, self tune enheten
 

Puszta Boy

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
ZX10R, GSX-R1000 K5, DUCATI ST4s
ja, det stämmer
k9 har aldrig varit bänkad
men jag är tveksam om afr gör rätt
nämligen jag är rädd att allt han mäter under hård körning på banan, kan han förstöra på sista varvet när jag rullar lugnt tillbaka till depån. Det våre bra om jag skulle kunna stoppa afr mätningen under körning, men man kan endast stoppa afr mätningen med laptopen
Men det kan också vara att dem har tänkt på detta och under än viss gas-ställning kanske slutar ta impulser
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Nu sitter det komplett Bazzaz-system på min cykel! Det innebär TC, QS och Autotune. Har inte provat det än då jag väntar på nytt avgassystem men när det är provat och utvärderat så berättar jag mera!

Dock så va det grymt enkelt att montera och programmet verkar rättså enkelt att använda också.

To be continued...

/A
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nu sitter det komplett Bazzaz-system på min cykel! Det innebär TC, QS och Autotune. Har inte provat det än då jag väntar på nytt avgassystem men när det är provat och utvärderat så berättar jag mera!

Dock så va det grymt enkelt att montera och programmet verkar rättså enkelt att använda också.

To be continued...

/A

Spännande!!! Så när man blir rökt på yttern i depåkröken på Åsen, av en hoj på fullt nedlägg med blårök från bakhjulet, så vet man vem det är som håller full i rullen!!!:tummenupp
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
det blir nog svårt att blåröka annat än i utgångarna då den typ av rev/spin kontrol inte kan kontrolera hjulspin i en kurva då hjulspinent blir för liten för att sytemet skall reagera...... man står på öronen garanterat:D men på det stora hela verkar det vara prisvärda grejer..... mer sånt skit:tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
det blir nog svårt att blåröka annat än i utgångarna då den typ av rev/spin kontrol inte kan kontrolera hjulspin i en kurva då hjulspinent blir för liten för att sytemet skall reagera...... man står på öronen garanterat:D men på det stora hela verkar det vara prisvärda grejer..... mer sånt skit:tummenupp

Är du säker på att det är så? Varför kallas det då TC om det inte kan kontrollera hjulspinn i en kurva???:confused: Det är väl i kurvorna man vill ha TC???

Nåväl, Om du har rätt, Tala inte om det för Andreas! :D:D:D
Jo gör det förresten, han verkar ju rätt trevlig. Trots att han är snabb...:)
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
därför att i en kurva så är det hastighetsskilnaden mellan fram och bakhjul som avgör om du spinner eller inte och det har ingenting med att du begränsar hur snabbt motorn varvar upp:)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
därför att i en kurva så är det hastighetsskilnaden mellan fram och bakhjul som avgör om du spinner eller inte och det har ingenting med att du begränsar hur snabbt motorn varvar upp:)

:va Jag är inte riktigt säker på att jag förstår....

:) En gång till tack!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
därför att i en kurva så är det hastighetsskilnaden mellan fram och bakhjul som avgör om du spinner eller inte och det har ingenting med att du begränsar hur snabbt motorn varvar upp:)
Ehh. Du måste nog förklara bättre. Bakhjul och motorvarv har ju alltid ett direkt förhållande, om du inte har större problem vill säga, oavsett utväxling så varvar ju mtorn mer om bakhjulet spinner.
Att en TC med gyro funkar bättre för att den går att justera mer detaljerat är en sak men att Bazzaz inte skulle begränsa hjulspinn för att hojen svänger och inte är rakt upp kan väl inte stämma?
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Att en TC med gyro funkar bättre för att den går att justera mer detaljerad är en sak men att Bazzaz inte skulle begränsa hjulspinn för att hojen svänger och inte är rakt upp kan väl inte stämma?

Exakt! För den är väl inte märkt "For Dragracing use only!!!":)
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Det stämmer Vasa att detta märke inte har några sensorer på hjulen då det inte är tillåtet i AMA-serien i USA då han som utvecklat detta jobbar där. Däremot har dom lagt större energi på datakraften som kontollerar alla parametrar den läser av.
Av dom filmer jag sett om Bazzaz och dom recensioner jag läst så ska både TC, Qs och autotunen fungera riktigt riktigt bra men det återstår att se!

Mozzböörk: Är du snäll kan du få provsitta :tummenupp
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
om du drar loss bakhjulet i en långkurva är inte samma sak som att motorn varvar upp så pass att systemet griper in.... dessa system bygger på att man anpassar körstilen och litar på sin gaskontrollen i kurvan och kan ge på tidigare i utgången då system håller koll på att motorn inte varvar upp okontrolerat...... funkar bra har jag hört men det ger inte suport för föraren tidigt i långakurvor då det inte krävs så stor uppvarvning av motorn för att bakhjulet skall släppa, sytemet skulle i så fall gå in och bryta vid vanlig slip i utgångarna och höja varvtiderna. Om man vill köra hejdlöst på sladd så kan nog detta system hjälpa en del även tidigt i en längre kurva, men vad jag hört så skall det funka bra även för oss amatörer om man begränsar blårykandet till kurvans utgång :tummenupp
 
Last edited:

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Tror inte jag är förare nog att använda systemet på det sättet som att åka med kontrollerade ställ ut ur kurvorna. Däremot tror jag man med hjälp av TCn kan gasa hårdare ut ur kurvorna och nå gränsen för hur hårt man kan slå på ut lättare och med en liten säkerhet i form av TC. Men som sagt, har inte provat systemet än utan återkommer när jag gjort det.

Tror Vr-8 kan hjälpa mig lite i förklaringarna med om du ser detta!
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Traction control är KUL! ! ! !

Det är viktigt att man skiljer på TC och TC, de system vi vanligen ser på WSBK och MotoGP hojar kräver en stab av tekniker för att fungera och ge den hjälp föraren vill ha. Vill någon ha en sådan TC, ring mig, jag kan bygga om hela elsystemet för ca 150-230'SEK beroende på om man vill ha samma typ av videoinspelning som ni ser på tv.:D

När det kommer till system som man kan köpa över disk och "enkelt" installera så kommer det naturligtvis finnas kompromisser i funktionen och i mängden data som används för att få en "radhus TC".

Bazzaz' system bygger på att man använder de sensorer som redan finns på hojen, AMA regler ligger till grund för det plus att installationen blir enklare för gemene man. För att kontrollera slip så övervakar Bazzaz varvtal, hastighet, växel och trottelhastighet. Man har helt enkelt testat fram en mängd olika matematiska formler som "förutspår" slip och på så sätt hanteras problemet med bakhjulssläpp.

Jag kör själv med ett MoTeC system på min hoj och den mäter skillnaden på fram och bakhjulshastighet men det kräver kunskap och disciplin med att logga data och alltid vara skärpt så man inte strular till det. Tex måste man ALLTID kolla att sensorerna ger signal vid ett hjulbyte, enkelt att glömma om man har hjälp av nån polare som inte är van. Ett Bazzaz är mera anpassat till "vanliga" gatåkare/banåkare som inte vill eller kan hantera ett riktigt traction control system men ändå vill ha ett "säkerhetsnät" vid sin körning.

Tänk oxå på att de hojar som syns på MotoGP och WSBK har ju mellan 220-260hk, ett TC som hanterar det måste vara toppklass. Jämför det med våra "race-hojar" som kanske ger mellan 120-200hk och dessutom väger mera. Listan på skillnader blir låååååång.

/J
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tittade precis på AMA Superbike racet från Laguna Seca och noterade att kommentatorerna pratade om Magneti Marelli TC. Hittade AMA Superbike reglementet och det ser ut som att det varit tillåtet med hjulsensor sen 2009.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Testade TC:n idag lite grann. Den är inte så dum som jag trodde.
När jag testar att gasa till på "sand på asfalt" så spinner den och sladdar så jag trodde att TC:n inte funkade alls.

Idag när jag drog från ett rödljus med halvkalla däck så kände och hörde jag plötsligt hur hojen tvekade. När jag testade nästa så var det väldigt tydligt hur TC gick in och minskade effekten direkt när bakjulet började slira, inte släppa utan verkligen slira, det var ganska fräck känsla. Jag skall testa den på bana om ett par veckor, skall blir riktigt intressant:tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Håll oss uppdaterade!

I will!

Jag har beställt AFR-boxen också som skall bli väldigt intressant att testa. Själva idén att logga allt man kör, i upp till tre timmar, hur man gasar, hur man slår av, mellangas, fullgas, luffarturboeffekt i höga farter...
Göra en map för 95 och 99 oktan, med eller utan insats, olika temperaturer
Det låter ju oerhört rätt iallafall, väldigt bekvämt att ha med sig en egen bänk. Skulle vara grymt om man kunde ladda mapparna i telefonen och föra över det man vill ha just för tillfället också:)

ja, det stämmer
k9 har aldrig varit bänkad
men jag är tveksam om afr gör rätt
nämligen jag är rädd att allt han mäter under hård körning på banan, kan han förstöra på sista varvet när jag rullar lugnt tillbaka till depån. Det våre bra om jag skulle kunna stoppa afr mätningen under körning, men man kan endast stoppa afr mätningen med laptopen
Men det kan också vara att dem har tänkt på detta och under än viss gas-ställning kanske slutar ta impulser

Det skall ju inte spela någon som helst roll. Det du loggar när du rullar tillbaka på avslagsvarvet är ju inte samma gaspådrag och samma varvtal som när du kör för fullt. Det enda som händer när du kör lugnt är att du loggar och bygger en map på data från när du kör lugnt, det är ju bra att få den datan också:)
Kör du under 3000 rpm så får du ingen loggning alls:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top