Bazzaz performance??

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag saknar två saker: Justerbar tändning och justerbar varvtalsbegränsning.

I mitt fall ligger nämligen intresset i Hayabusa 08 motorn...dvs 8 spridare men också varvtalsbegränsad på 6án och dessutom ganska rejält nedskruvad tändkurva på växel 1 till 3. Monterar jag en "tre" så luras ju efterföljande system...

Bazzaz ger en ju möjlighet att skotta i mer eller mindre soppa beroende på växel också.

Det är nog inte helt omöjligt att få en skräddarsydd firmware som åtminstone åtgärdar 6an. Men i övrigt funderar jag på om du inte kan koppla om så att original ECU känner av motståndet från en TRE men du låter BZ boxen fortfarande känna av växellägessensorn.

Maila dem och fråga
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Och detta funkar.... bra? Inte?

Just TC verkar ju funka så bra det går utan sensorer på hjulen...AMA Superstock killarna verkar ju berömma den.

Det är nog inte helt omöjligt att få en skräddarsydd firmware som åtminstone åtgärdar 6an. Men i övrigt funderar jag på om du inte kan koppla om så att original ECU känner av motståndet från en TRE men du låter BZ boxen fortfarande känna av växellägessensorn.

Maila dem och fråga

Clever!! Det var ju en listig lösning!:tummenupp
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Och detta funkar.... bra? Inte?

Har aldrig kört med det själv och är oavsett inte god pilot nog att avgöra det så jag har enbart en tekiskt grundad åsikt.

I MotoGP TC så används i grunden samma system fast givetvis har man även framhjulet som input, detta är dock av relatvt liten betydelse då TC även fungerar när det wheelar. Dessutom är haststensor på framhjulet inte riktigt tillförlitlig då man måste kompensera för förändringen i rullomkrets vid nerlägg.

Därmed anser jag att man även utan framhjulsensor har goda tekniska förutsättningar för att skapa ett TC som fungerar utmärkt. Huruvida detta är fallet med BZ produkten vet jag inte men de användare jag snackat med har varit positiva. Man skall dock komma ihåg att jobbet med dessa algoritmer och dess finjustering är bland de största ständigt pågående projekten i MGP depån och teamen lägger enorma pengar på konsulter från Marelli mfl(tror det var Barros som hintade att deras TC i WSBK kostade några hundra tusen i konsultkostnader).

Därmed finns säkert begränsningar i en så pass billig kommersiell produkt men med tanke på produktens rimliga pris i förhållande till företagets goda namn så hade jag nog köpt det ändå.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Dax att sparka till Bazzaz tråden. Nån som testat grejorna det senaste året? Skulle behöva en Z-FI-quick shift. Är inte så intresserad av traction control även om priset är det samma.

Hur funkar den?
Växlar QS mjukt?
Finns det nån som förstår sig på/kan bänka en bazzaz med gott resultat?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Dax att sparka till Bazzaz tråden. Nån som testat grejorna det senaste året? Skulle behöva en Z-FI-quick shift. Är inte så intresserad av traction control även om priset är det samma.

Hur funkar den?
Växlar QS mjukt?
Finns det nån som förstår sig på/kan bänka en bazzaz med gott resultat?

Upp! Någon som har kört med Bazzaz? Verkar kul juh
 

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Årets julklapp?

Är det ingen som köpt en Bazzaz än? Jag pratatde med min vän i Staterna och där pratas det gott om Bazzazén.
Jag och en kompis tänkte köpa och kolla,mest för att det är kul att ha :)

Ingen annan som provat denna?

Jag har qs från dwe och en PcIII. Vet inte hur jag ska få till det med en TC på det. Hmm,, vi får se. Kostar ju inte så mycke så varför inte?
ser ju fruktansvärt snabb ut i depån om inte annat.

//Henrik
 

Aghili Racing

Aghili racing..custom racebikes.
Gick med
15 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HRC cbr 1000rr
bazzaz

har hela kittet, funkar helt ok, men tc är inte riktigt tc om en del tror det.
eftersom man inte använder sig av sensorer.
riktig tc kostar 10ggr mer.
men systemet är grymt om man vill ha ngt annat istället för dynojet etc.
ngn som åker suzuki 750/600?? ni kan köpa mitt system kiss billigt:).
 

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
har hela kittet, funkar helt ok, men tc är inte riktigt tc om en del tror det.
eftersom man inte använder sig av sensorer.
riktig tc kostar 10ggr mer.
men systemet är grymt om man vill ha ngt annat istället för dynojet etc.
ngn som åker suzuki 750/600?? ni kan köpa mitt system kiss billigt:).


Du säger att det inte är en riktigt tc,vad skilljer sig förrutom att den saknar sensorer? Får du ut samma/likn effekt dvs att bakdäcket låter bli att släppa när man går på lite hårt ut ur kurvorna?
Är den värd 1000$?

/Henrik
 

Aghili Racing

Aghili racing..custom racebikes.
Gick med
15 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HRC cbr 1000rr
Bazzaz

Jaaaaaaaaaa den är värd tusen usd alla dagar i vecka, vad kostar inte en sketen pc3 hemmma i swe? sen ska du ha ignition modoul och qs eller hur blir betydligt dyrare än bazzaz.

Jag e dålig på förklara varför den inte är riktig tc, så jag måste låta Brolin på forumet förklara!!
Han hade en enkle o lättförstålig förklaring, men jag kan säga såhär det är inte så att du kan slå på o slida genom alla kurvor med lite släpp.

Men systemets, self mapping, quickshifter och ecu är fina grejer, många i usa använder sig av Bazzaz.
 

Brolin

Sumprunkare
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Järfälla
Hoj
CBR1000RR -08 superbike, Husaberg fx470e, GM i Jawa-chassi och lite "Lekfordon"
för att ta en enkel förklaring till hur Bazzaz "TC" funkar så samlar den värdena från trottelpositionen och och rpm. När förhållandet mellan dom avviker väldigt abrupt ifrån varandra (spinner loss) så stryper den antingen tändning eller soppa..
En "riktig" TC tar utöver dom nämnda värdena in info från Hallgivare med triggerskivor på hjulen, lite mer data att leka med och lite mer exaktare.

Lite grovt förklarat men principen är så..
 

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Lite grovt förklarat men principen är så..[/QUOTE]

Jag får nog ta och köpa en iaf :) 1000$ för den snygga ratten på styret ha ha
Dessvärre är jag inte pilot med förmågan att testa ett sånt system. Jag får väl satsa satan 2010. Jävligt coolt om det funkar.
Synd att inte Eskilsson och grabbarna får ha denna i Pro-superbike,då kunde den bli testad så jag skulle vara nöjd.

Nån annan som är sugen?
 

Aghili Racing

Aghili racing..custom racebikes.
Gick med
15 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HRC cbr 1000rr
bazzaz

Blingan tack för din förklaring!!!! Jag kunde inte förklara så bra.



Jag är ganska säker på att man får använda bazzaz i pro-sbk o andra klasser i swe, de använder de i stk klasser i usa bla. det här exast samma sak som en pc3 el liknande.

som sagt köp klart värt pengarna.( och du kommer tycka att det plötsligt är skitkul o köra regn)
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Jag är ganska säker på att man får använda bazzaz i pro-sbk o andra klasser i swe, de använder de i stk klasser i usa bla. det här exast samma sak som en pc3 el liknande.

som sagt köp klart värt pengarna.( och du kommer tycka att det plötsligt är skitkul o köra regn)

NEJ, i superstock klass lär du inte ha sånt om det inte är fabriksmonterat på den homologiserade modellen.
Än så länge är det väl bara Ducati och Kawwa som har haft ett TC system från fabrik, men inget system har varit tillräckligt bra för att användas i racing som jag har förstått.

I Rookie får du utan tvekan använda 3e parts TC system men sannolikt inte i superstock klass som använder UEM/FIM reglemente.

Jag är inte 100% säker men gissar att det här kan bli ett moment 22 , nämns det inte i reglementet så kan det antas vara tillåtet. Ungefär som med trattar för några år sen?

/Nitrous
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
NEJ, i superstock klass lär du inte ha sånt om det inte är fabriksmonterat på den homologiserade modellen.
Än så länge är det väl bara Ducati och Kawwa som har haft ett TC system från fabrik, men inget system har varit tillräckligt bra för att användas i racing som jag har förstått.

I Rookie får du utan tvekan använda 3e parts TC system men sannolikt inte i superstock klass som använder UEM/FIM reglemente.

Jag är inte 100% säker men gissar att det här kan bli ett moment 22 , nämns det inte i reglementet så kan det antas vara tillåtet. Ungefär som med trattar för några år sen?

/Nitrous

Jo!

Bazzas systemet får du ha men inte Traction Control
Bazzaz är precis som PCIII ett piggybacksystem som förändrar sprut och tändning.
Sen så finns det finesser i systemet som inte får användas så som TC.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
NEJ, i superstock klass lär du inte ha sånt om det inte är fabriksmonterat på den homologiserade modellen.
Än så länge är det väl bara Ducati och Kawwa som har haft ett TC system från fabrik, men inget system har varit tillräckligt bra för att användas i racing som jag har förstått.

I Rookie får du utan tvekan använda 3e parts TC system men sannolikt inte i superstock klass som använder UEM/FIM reglemente.

Jag är inte 100% säker men gissar att det här kan bli ett moment 22 , nämns det inte i reglementet så kan det antas vara tillåtet. Ungefär som med trattar för några år sen?

/Nitrous

Jag håller inte riktigt med....

En denna box är ju bara en PCIII med lite häftiga kodsnuttar och det enda den gör är att ha anpassade mappar för vissa situationer läs:hjulspinn..

Reglementet förbjuder TC rent generellt dvs troligen motogp-varianten där man ansluter en massa sensorer för att avgöra om det spinner eller ej. Att använda OEM sensorerna för samma sak borde inte vara förbjudet...

Problemet är ju inte nytt och kommer att växa enormt den dagen MotoGP förbjuder TC, just därför är enhetsECU klart poppis att införa då det är enda skyddet mot "avancerade mappar" aka TClight...

Nästa mer praktiska fråga är hur man skall beivra ett ev förbud. Alla boxar är ju identiska och att ladda ur all firmware och tolka den är ju knappast möjligt...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top