Bazzaz performance??

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Glöm sen inte att plugga "Luftsystemet" PAIR Valve som blandar ut avgaserna, slangen från luftburken tlll PAIR-ventilerna uppe på toppen, i framkant. Om man inte pluggar så späs avgaserna ut och Z-AFM läser fel vid mappningen...
Tar man bort hela klabbet eller?

Jag googlar...

edit: efter Googling verkar det allra enklaste sättet att plugga PAIR att bara plugga till-luften från luftburken. En del värmer slangen och trycker ner en kula. Andra sätter tejp och sen epoxi över hålet. Hur gjorde du?
Andra plattor på toppen och motstånd och skit... Sånt har jag inte hemma just nu ju
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Vilka färger har du på diagnostikkontakten då?

Var satte du lampan? I överkant i instrumentet?
Orange-grön är väl närmast. Kopplingsschemat säger inte vad dessa två kontakter gör. Det mesta går bara till ECU'n :( Jag får väl mäta lite när allt är kopplat och batteriet tillbaka. Hur många Ampere drar Bazzaz'en? Eller finns det nåt annat bra ställe att löda in sig?
Sladdar.jpg

Jag var så kaxig att jag borrade hål i kåpstaget och Dremlade upp det tills lampan gick i. Då fanns det även ett bra ställe att skruva fast örat i längre ner. Visst, inte återställningsbart, men det finns väl inte liv efter Bazzaz, eller hur? :tungan
Gott om gods kvar så jag är övertygad att jag inte kommer tappa backspeglarna och om jag orkar kanske jag sätter lite svart silikon i lilla glipan runt lampan i framtiden.
Shiftlight.jpgShiftlight2.jpg

BTW, tack för hjälp och tips :tummenupp
 
Last edited:

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Nej, då har Du ingen bredbandslambda installerad och meddelandet "no Z-AFM" är helt korrekt. Då är det TC och QS som återstår, kan Du se om växellägesgivaren fungerar i mjukvaran? Annars kan Du alltid kolla genom att rekalibrera lägena. Att bägge funktionerna är väck tyder på att enheten inte vet vilken växel som är aktiv.

Jag skulle även verifiera QS-givaren genom att dela kontakten mellan härva och brytaren vid växelspaken och mäta motstånd eller summra kablarna mot givaren så att de funkar (när =kontakten aktiveras ska kablarna kortslutas och motståndet bli noll/summern tjuta). Då vet vi i a f att givaren är hel...


Qs fungerar nu, däremot fungerar inte tc, åtminstone blinkar inte lampan till tc som del gjorde innan motorn plockades ur.
Mer ider Ang varför inte tc fungerar?
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Mätt lite nu. Orange/grön ger 12V styrt av tändningen och dödarknappen. Tar ström där.

skickat från Tapatalk. Ursäkta ev T9-fel
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Funkar QS nu skulle jag gissa att TC också funkar och att kanske lampan strular. Om Du följer lampans sladd går den bak till en av de två kontaktstyckena, där är de två kablarna eftermonterade i kontaktstyckena och kan glappa när Du bökat med härvan. Har du inga instruktioner kan jag kolla färgerna på kablarna lite senare.

Ett sätt att verifiera om TC är aktiv är att sätta TC 9 (max) på den ena mappen, TC 0 (av) på den andra, åka till en grusväg och testa.

Qs fungerar nu, däremot fungerar inte tc, åtminstone blinkar inte lampan till tc...
Mer ider Ang varför inte tc fungerar?
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Fantastiskt trevligt när det lyser blått i kutsen och hojens vitala parametrar syns på monitorn. Nu börjar det kännas seriöst! :D

BazzazRuns640.jpg
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Skoj:) Vänta bara tills det är dags att ladda första modifierade mappen...!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja den funkar ju, men tomgången är dålig trots att boxen inte ska påverka under 2500-3000 rpm. Nu får det gärna sluta regna så jag kan sticka ut och köra några mapping runs :)

Roligt med nya leksaker och se parametrar på dator! :tungan

Looking good...!! :tummenupp
Nu är det bara resten kvar:)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kan jag ställa tomgången smidigt? Jag är förvånad att den blivit sämre

Vet faktiskt inte hur man justerar den, K9 har en egen krets, ICS som hanterar A/F och tomgång. Låter som att du har en kontakt som inte sitter på plats alternativt att någon slang inte sitter där den skall vara.
Har du satt i O2-eliminatorn ordentligt så det inte är det som spökar?

Om du jackar ur den stora kontakten till Bazzazen så stänger du av den helt, då märker du om det är Bazzazen eller om det är något annat som är boven. Den skall gå bra utan Bazzaz också...

Jag skulle sätta några spänn på O2-eliminatorn...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
K-man, Du har med största sannolikhet råkat dra loss en av vaacumslangarna mellan MAP-sensorn och insugshalsarna, då går den pest på tomgång men som den ska på högre belastning.

Lätt hänt när man brottas med kontakterna till insprutningsmunstyckena. MAP-sensorn sitter oftast i bakkant till vänster på den undre av luftburkens halvor
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag vred lite på skruven och ökade den manuellt/traditionellt. Nu dör den inte (hoppas jag) Skulle det bli nåt igen så kollar jag på de där grejorna.

Vad är O2 eliminator för nåt? Jag har ingen lambda original om det är det du menar.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag vred lite på skruven och ökade den manuellt/traditionellt. Nu dör den inte (hoppas jag) Skulle det bli nåt igen så kollar jag på de där grejorna.

Vad är O2 eliminator för nåt? Jag har ingen lambda original om det är det du menar.

Jaja, du har ju en K5:a, då har du ingen O2 eliminator och ingen lambda, dessutom har du en ratt för att justera tomgång...:)
Glöm allt jag sagt hittils...:)
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Funkar QS nu skulle jag gissa att TC också funkar och att kanske lampan strular.
Ett sätt att verifiera om TC är aktiv är att sätta TC 9 (max) på den ena mappen, TC 0 (av) på den andra, åka till en grusväg och testa.
Lika för mig nu när jag körde några mappningsrepor. TC-lampan blinkade inte även fast det kändes tydligt att TC grep in (läge 10 och fullt på ettan på asfalt)

Tre frågor:
1. Kan man minska motståndet/fjädern i QS-brytaren? Jag tvingas trycka för hårt tycker jag. DWE-qs'en jag hade innan var mycket bättre vad gäller motståndet i kontakten (och ställbar)

2. Kör ni med smooth-funktionen för era mappar? Jag gjorde en map med smooth och en utan. På den utan gick hojen som en kängurustylta sen.

3. TPS Calibration... är det bra? Testat med och utan men vill höra era erfarenheter
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om du känner TC:n så funkar TC:n, kolla lampans kontakt och även mäta den.
Om man ställer hojen på depåstödet och lägger i en växel och bara gasar till så går TC:n in (man ser det om lampan funkar)

1. Har inte sett något om byte av fjäder i QS-switchen däremot så tycker jag att den funkar kanon, mycket skön. Har du kollat länkaget till växelpedalen? QS brukar vara känslig för kärvande/glappande/osmorda länkar...

2. Smooth funktionen är en av nyheterna i den version av programvara vi kör nu och om hojen går dåligt utan så har du ju svarat på din fråga...:)

3. TPS kalibrering gör du bara om det behövs eller tycker det är roligt/känns bra att göra det:)
Om den visar 0% med stängd trottel och 100% med rullen mot stoppet så är det som det skall vara...:tummenupp


Lika för mig nu när jag körde några mappningsrepor. TC-lampan blinkade inte även fast det kändes tydligt att TC grep in (läge 10 och fullt på ettan på asfalt)

Tre frågor:
1. Kan man minska motståndet/fjädern i QS-brytaren? Jag tvingas trycka för hårt tycker jag. DWE-qs'en jag hade innan var mycket bättre vad gäller motståndet i kontakten (och ställbar)

2. Kör ni med smooth-funktionen för era mappar? Jag gjorde en map med smooth och en utan. På den utan gick hojen som en kängurustylta sen.

3. TPS Calibration... är det bra? Testat med och utan men vill höra era erfarenheter
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Okej :tummenupp

Men TPS kalibrering visar ju spänningen från potten vid stängd och öppet. Standard är 0 V men efter kalibrering visade den 1.05 V stängd och 4.20 V öppet kanske. Tyckte att det blev midre 'glapp i gasen' efter kalibreringen. Det blev svar direkt liksom. Vet inte vilket jag föredrar än heller och det var på kängurustyltamappen så vem vet...

Hur brukar ni köra era mappningsrepor? Nu var jag på en skogsraka och ömsom gav fullt från 2500 rpm till rödmarkeringen och ömsom smög upp gasrullen för att den skulle få alla trottelpositioner. Efter några korta repor så var det ju hål i mappen liksom. Den hade inte data för alla TP på alla varvtal. Verkar som man får köra rätt länge för att samla data.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top