Dieselmotor - termer Svenska, Engelska

Dr.Bike

Guest
Nu har jag skummat denna tråd, och det var inte mången dieselterm här inte. Snarare rent allmängiltiga motortermer vilka som helst.
Jag tycker mig sakna ord som:

Compound

2-takt

Råolja - Bunkers

Vitröksbegränsare

Bank/ar

Delrenovering under gång

Indirekt injection

provtrycka spridare

tajma injektorpumpen

Konstant volym kontra konstant tryck såsom arbetsprincip

Cetantal

Common Rail

m.fl
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hmmm.. har ärligt talat varit så inskränkt att jag i stort sett bara lyssnat på gamlosarna i firman ("prostataligan"), vilket naturligtvis är ett misstag om man funderar lite djupare. Bland fundamentalisterna är det hot bulb engine som gäller. Eftersom firman hade 80% av världsmarknaden på tändkulemotorer under diverse år så trodde jag.. emhnn. ja. Vi pratar om nåt annat nu.

Jobbar du på Seffle? Eller kanske BM?
 
Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
En liten ot fråga i ordtråden.

Jörgen du som är marindieselkungen här på SH, finns där en speciell marindiesel för fartyg ?, va kör dom riktigt stora kryssarna / oljetankers på ?

Commonrail på dagens båtmotorer ?
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En liten ot fråga i ordtråden.

Jörgen du som är marindieselkungen här på SH, finns där en speciell marindiesel för fartyg ?, va kör dom riktigt stora kryssarna / oljetankers på ?

Commonrail på dagens båtmotorer ?

De större tvåtaktaran i tex större containerbåtar och tankers kör på "heavy fuel oil". Det är i princip reståterstod från raffen, asfalt.
Den förvärms till över 100 grader. Oljorna blir tjockare och tjockare för att spara pengar. På 80-talet räckte det med förvärmning till ca 70-80C.

Dagen tyngre HFO kan man promenera på vid rumstemperatur.

Kryssare och färjor brukar ha fler men mindre fyrtaktare och kör på lättare destillat.

/J

BM. Eller Volvo CE som det numera heter.

Så var det ja. Jag tror att du sagt det till mig tidigare, :gagg
 
Last edited:

Buttman

Warrior of the world
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 660, YZF 750 Streetfighter
Kankse ska säga att jag har gett mig in i dieselmotorbranschen där jag skall bl.a sälja märket Solé, John Deere och Mitsubishi.
Är ny och behöver sätta mig in i detta så mycket som möjligt och helst så snabbt som möjligt. Känns omöjligt att få förtroende om man inte åtminstone kan motorer, benämningar osv. Listan med översättningarna är till stor nytta när man pratar med leverantörer och tillverkare. Sedan är det till väldigt bra hjälp när man skall söka efter en komponent och dess funktion - söka förklarningar på t.ex. hur en s.k. 'spridare' fungerar.
Jag är otroligt tacksam för den hjälpen jag har fått här, läser varje millimeter på tråden och försöker sammanställa det så gott jag kan.

Jag har gjort en Excel fil av det. Vill givet vis dela med mig så ni också kan få ut något utav detta. Kan man bifoga excel filen till tråden tro??? Så den går att spara ner.

Tackar för all hjälp.:Bugar
 

Vrom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Gammalt skrot (till salu)
De större tvåtaktaran i tex större containerbåtar och tankers kör på "heavy fuel oil". Det är i princip reståterstod från raffen, asfalt.
Den förvärms till över 100 grader. Oljorna blir tjockare och tjockare för att spara pengar. På 80-talet räckte det med förvärmning till ca 70-80C.

Dagen tyngre HFO kan man promenera på vid rumstemperatur.

Kryssare och färjor brukar ha fler men mindre fyrtaktare och kör på lättare destillat.

Jag håller inte med om att det är asfalt/bitumen man kör på - det är rätt stor skillnad på de produkterna, även om de i kallt tillstånd visuellt påminner mycket om varandra.

Man sparar pengar på två sätt - dels är HFO billigare än mindre, mer raffinerade produkter eftersom det är högre efterfrågan på de lättare produkterna och raffenaderierna slipper köra produkten genom de dyra nedbrytade krackerprocesserna. Dels har HFO ett högre energiinnehåll, så det går åt mindre bränsle än med de lättare varianterna. Nackdelen är att det krävs mer underhåll och mer avancerade kringsystem för HFO än för exempelvis marindiesel.

Kryssningsfartyg går ofta på lättare bränslen framförallt på grund av att det är lättare att kontrollera röken från sådana, men det finns inget som hindrar att man kör små fyrtaktare på HFO.


Sedan håller jag inte med om Dr Bikes sammankoppling av råolja och bunker. Det är två helt olika saker. Både råolja och bunkerolja kan ha väldigt varierande viskositet och sammansättning, men i första fallet beror det på ursprunget och i andra fallet beror det på den tänkta användningen.


Har just tillbringat en dag i Wärtsiläs verkstäder, och blev inspirerad att lägga till ytterligare några glosor till listan. Det kanske inte är dieselspecifika ord, men de passar bra i listan ändå.

Vevtapp/vevstakstapp (del av vevaxeln, håller vevstaken) - crank pin
Vevstakslager - big-end bearing
Kolvtapp - gudgeon pin/piston pin
Kolvtappslager - gudgeon pin bearing (eller small-end bearing, men jag är osäker på hur ofta det används)


/Vrom - ska ut på produkttanker om ett par veckor
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag håller inte med om att det är asfalt/bitumen man kör på - det är rätt stor skillnad på de produkterna, även om de i kallt tillstånd visuellt påminner mycket om varandra.

Kryssningsfartyg går ofta på lättare bränslen framförallt på grund av att det är lättare att kontrollera röken från sådana, men det finns inget som hindrar att man kör små fyrtaktare på HFO.

Det vet jag, det var mer en bildlig liknelse för att få lukt, viskositet och färg klart för sig. Hade det varit asfalt/bituemen hade det ju hetat det.

Jo jag vet att det GÅR att köra passagerarbåtarnasmedelvarvare på HFO. Men det är ju som sagt nackdelar med mycket låglast, miljökrav i hamnar, risk för sotnedslag på soldäck etc etc som gör att jag tror att kryssningsfartyg inte finner ngn besparing i det utan kör på MGO

Vad kul, är det gamla Nohab i Trollhättan kanske? Där har jag varit i motorprovrummen många dagar... och nätter :hihi
 

Vrom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Gammalt skrot (till salu)
Jo jag vet att det GÅR att köra passagerarbåtarnasmedelvarvare på HFO. Men det är ju som sagt nackdelar med mycket låglast, miljökrav i hamnar, risk för sotnedslag på soldäck etc etc som gör att jag tror att kryssningsfartyg inte finner ngn besparing i det utan kör på MGO

Vad kul, är det gamla Nohab i Trollhättan kanske? Där har jag varit i motorprovrummen många dagar... och nätter :hihi

MGO = Marine Gas Oil?

Jag har inte så stor inblick i passagerarfartyg, eftersom levande last inte lockar mig. Men många fraktfartyg (kanske framförallt roro) har medelvarvare som körs på HFO, även de som går lite kortare sträckor och därmed har stor andel låglastkörning. Jag har knappast något att lära dig om det här, men ville förtydliga för övriga läsare. :)

Kursen jag gick var på Wärtsilä på Lindholmen i Göteborg, men det var mycket Nohabfolk från Trollhättan där.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
MGO = Marine Gas Oil?

Jag har inte så stor inblick i passagerarfartyg, eftersom levande last inte lockar mig. Men många fraktfartyg (kanske framförallt roro) har medelvarvare som körs på HFO, även de som går lite kortare sträckor och därmed har stor andel låglastkörning. Jag har knappast något att lära dig om det här, men ville förtydliga för övriga läsare. :)

Kursen jag gick var på Wärtsilä på Lindholmen i Göteborg, men det var mycket Nohabfolk från Trollhättan där.

Ja precis.

Inte jag heller, jag har mest suttit i baren.

Min maskinisterfarenhet på långsamtgående maskinerier är så gott som obefintlig kan du stärka dig med :hihi Det lågvarvigaste var en gammal fin tvåtakts Nohab Niklas-sexa. Jag chiefade knappt ett år och den varvade 270 rpm på marsch.

Ok, där har hag inte varit. Jag hoppas att det blir ngt Cimac-möte där så kanske jag kan få komma in. :hihi

Du kan nog lära mig massor, jag är ju mest ingenjör nu och får inte köra skiten längre :(

/J
 

Vrom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Gammalt skrot (till salu)
Nu vet jag inte hur offtopic jag är, men tänkte ändå lista de olika huvudtyperna av bränsle som man kör stora dieslar på.

HFO - Heavy Fuel Oil. Den mest trögflytande bunkeroljan. Finns med olika viskositet/tröghet. Från HFO 380 (380 cSt vid 50°C) till HFO 700. HFO 380 är den vanligaste. De med högre viskositet används främst som bränsle för ångpannor, inte i dieslar.
IFO - Intermediate Fuel Oil. Lite mer tunnflytande bunkerolja men fortfarande seg. Finns med viskositet från IFO 30 till IFO 180. Jag tror att IFO 180 är vanligast, men det kan nog variera stort beroende på bransch och region.
MDO - Marine Diesel Oil. Dieselolja av låg kvalitet. Innehåller ofta mycket paraffin och vatten och annan skit.
MGO - Marine Gas Oil. Gasolja av relativt hög kvalitet. Används som regel till gasturbiner och dieselmaskiner med höga krav på driftsäkerhet eller lågsotande utsläpp

Ibland har jag sett oljan med viskositet 380 cSt benämnas IFO 380, och någon annan gång har jag sett folk skriva TFO (Thin Fuel Oil) om de tunnare IFO och MFO (Marine Fuel Oil) om olja av obestämd kvalitet. Det är lite rörigt med benämningarna; de officiella standarder som finns används sällan i dagligt tal.

Vad som kännetecknar miljödieseln/landdieseln/vinterdieseln som man förmodligen kör småbåtar och bilar på har jag ingen aning om. :rolleyes:
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Nu vet jag inte hur offtopic jag är, men tänkte ändå lista de olika huvudtyperna av bränsle som man kör stora dieslar på.

[IFO - Intermediate Fuel Oil. Lite mer tunnflytande bunkerolja men fortfarande seg. Finns med viskositet från IFO 30 till IFO 180. Jag tror att IFO 180 är vanligast, men det kan nog variera stort beroende på bransch och region.
QUOTE]

Intressant! Jag har en burk på jobbet som jag tar fram och luktar på i svåra stunder. Det är soppa från en finlandsfärja. Det flyter men är relativt trögt. Misstänker att det är IFO, kan det stämma?
Tänkte fråga: det gamla begreppet "Bunker C" som jag sett o hört i diverse sammanhang: vad är det egentligen?
 

Vrom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Gammalt skrot (till salu)
Jag har en burk på jobbet som jag tar fram och luktar på i svåra stunder. Det är soppa från en finlandsfärja. Det flyter men är relativt trögt. Misstänker att det är IFO, kan det stämma?
Tänkte fråga: det gamla begreppet "Bunker C" som jag sett o hört i diverse sammanhang: vad är det egentligen?

Det kan mycket väl vara en IFO 180. Jag har ingen personlig erfarenhet av IFO, förutom att ha tittat på demonstrationsburkar, så jag kan inte säga mer exakt.

Jag kan vara ute på lite hal is, men är ändå hyfsat säker på att den gamla Bunker C är en HFO eller tung IFO.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Det där kan nog vara dialektalt. Irländarna kör det på polygrip.

Det var det, men idag är det ett lidande....




BM. Eller Volvo CE som det numera heter.
Jag passade på att fråga min skottske svetslärare idag och han sa att polygrip hette samma på engelska. Men shit the same:) dialektalt troligen som du sa.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kankse ska säga att jag har gett mig in i dieselmotorbranschen där jag skall bl.a sälja märket Solé, John Deere och Mitsubishi.
Är ny och behöver sätta mig in i detta så mycket som möjligt och helst så snabbt som möjligt. Känns omöjligt att få förtroende om man inte åtminstone kan motorer, benämningar osv. Listan med översättningarna är till stor nytta när man pratar med leverantörer och tillverkare. Sedan är det till väldigt bra hjälp när man skall söka efter en komponent och dess funktion - söka förklarningar på t.ex. hur en s.k. 'spridare' fungerar.
Jag är otroligt tacksam för den hjälpen jag har fått här, läser varje millimeter på tråden och försöker sammanställa det så gott jag kan.

Jag har gjort en Excel fil av det. Vill givet vis dela med mig så ni också kan få ut något utav detta. Kan man bifoga excel filen till tråden tro??? Så den går att spara ner.

Tackar för all hjälp.:Bugar
Roligt att du vill lära dig.
Men.
Nu är jag gammaldags, men jag tycker att man skall syssla med det man kan.
Att lära sig för- och nackdelar med olika konstruktioner, fackterminologi på två språk plus slanguttrycken som används tar närapå en livstid!

Håll dig ödmjuk.
Fråga de som kan (bland annat kunderna!).
Var nyfiken och intresserad.
Då tror jag att du kommer att trivas med ditt jobb.

Gör tvärt emot och du är i sanning kokt i bajs.
Speciellt om jag är kund.

Finns inget som retar mig så som maskinförsäljare som lurar på en maskiner under falska förespeglingar!
Ge mig fakta, så räknar jag själv ut vad jag behöver.

Lycka till!
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Jag passade på att fråga min skottske svetslärare idag och han sa att polygrip hette samma på engelska. Men shit the same:) dialektalt troligen som du sa.


Hahaha, vad den verkligen heter är ju på sätt o vis en helt annan sak! I Norge är det inte helt ovanligt att folk säger "Svensketang -stor i keften og ubrukbar"....
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Dieselmotor-Sporthoj:confused:
 

samhainie

Guest
Snyggt jobb Buttman! Jobbar du med sånt här på nåt sätt eller är du bara ett pervo i stil med mig, Samhainie och Jörgen Karlsson?

pervo... var kanske att ta i lite :rolleyes:
jag jobbar ju med bilar generellt (bensin och diesel, hela bilen) så jag måste ju ha lite koll, oavsett om jag vill eller inte men personligen tycker jag att det är jäkligt kul och intressant (så litelite pervo kanske):gnissla
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
pervo... var kanske att ta i lite :rolleyes:
jag jobbar ju med bilar generellt (bensin och diesel, hela bilen) så jag måste ju ha lite koll, oavsett om jag vill eller inte men personligen tycker jag att det är jäkligt kul och intressant (så litelite pervo kanske):gnissla


Dags att komma ut ur garderoben nu! :jäs

PS: törs jag fråga vad du jobbar med?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top