Dieseltråden.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Japp, nu kunde Jag inte hålla mig längre så Jag startar en dieseltråd lagom till hösten. Det måste ju finnas fler än Jag som gillar vrid och feta händer efter tankning.

Någon kanske vill veta hur man ställer på pumpen på skodan? Jürgen nämnde något förut om 2-takts fartygsdiesel... Den får du gärna redogöra för.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Yes! Diesel är melodin!
Har en hobbymerca i form av en 27 år gammal fullutrustad MB300TD som jag haft sedan -95 och renoverat till nyskick. Jag var helt såld på de bilarna när de kom och jag var lite pjunis.
I båten har jeg en semidiesel, Seffle tändkula
Diesel fahren kosten sparen!! :yoparty

Spännande män luktar diesel! Vad var det du hade för kärra Teo :brynad
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Seffle tändkula... Diesel fahren kosten sparen!!... :yoparty...Spännande män luktar diesel! Vad var det du hade för kärra Teo :brynad

hahaha

Har en 7.3 liters turboknackare med common rail-pump som sitter i en Ford F350 -96. Satte precis in ett sssssportluftfilter för ökat turboljud och som bonus drog hon nästan en dec mindre /milen!:tummenupp

Har du bild på MB300TD:an?
 

Bifogat

  • FordF350forSH1.jpg
    FordF350forSH1.jpg
    136.8 KB · Visningar: 738
  • FordF350forSH2.jpg
    FordF350forSH2.jpg
    120.3 KB · Visningar: 558
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
hahaha

Har en 7.3 liters turboknackare med common rail-pump som sitter i en Ford F350 -96. Satte precis in ett sssssportluftfilter för ökat turboljud och som bonus drog hon nästan en dec mindre /milen!:tummenupp

Har du bild på MB300TD:an?

hoho, byt filter lite oftare, 1dl / mil på en sådan diesel är ju ungefär samma arbetsmoment som att dra en husvagn :)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
hoho, byt filter lite oftare, 1dl / mil på en sådan diesel är ju ungefär samma arbetsmoment som att dra en husvagn :)

Tror det har med att göra med att stantard filtret är i tjock wellpapplookalike medans KN-filtret har 0 motstånd. I övrigt märker Jag inte skillnad på förbrukning hur Jag än kör och med vad på flaket.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
hahaha

Har en 7.3 liters turboknackare med common rail-pump som sitter i en Ford F350 -96. Satte precis in ett sssssportluftfilter för ökat turboljud och som bonus drog hon nästan en dec mindre /milen!:tummenupp

Har du bild på MB300TD:an?

Där är den ju! Soft med bilar man kan slagga under.

Det är klent med digitalbilder på den. Men jag tror att jag har ett sunkigt garagefoto på den i hemmadatorn.

Här är en bild på en likadan från internet.http://img166.imageshack.us/img166/6921/banerlb5.gif Min är minst lika fin men petroleumgrön metallic. (Bara smaka på namnet, petroleumgrön! Kan det bli bättre om man är dieselbög!)

Kör den bara på sommaren.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Där är den ju! Soft med bilar man kan slagga under.

Det är klent med digitalbilder på den. Men jag tror att jag har ett sunkigt garagefoto på den i hemmadatorn.

Här är en bild på en likadan från internet.http://img166.imageshack.us/img166/6921/banerlb5.gif Min är minst lika fin men petroleumgrön metallic. (Bara smaka på namnet, petroleumgrön! Kan det bli bättre om man är dieselbög!)

Kör den bara på sommaren.

Faen var det alltså turbo på den redan för 27 år sen? Är den slö?:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Faen var det alltså turbo på den redan för 27 år sen? Är den slö?:D

Jo den är rätt slö med dagens mått mätt. Men jag minns när 123-karossens 300D kom till Sverige i slutet på 70-talet. Motorjournalister och folk i allmänhet tyckte det var helt fantastiskt att man kunde ligga och marscha 120-130 med en dieselbil timme ut och timme in och toppa 160. Hade man gjort så med de personbilsdieselar som fanns så (Peugot 404, Opel Rekord etc) så hade man blåst toppackningar på löpande band.

Just kombimodellen är en udda fågel och var näranog handbyggd. Mercedes var livrädda för att deras första kombimodell skulle dra ned ryktet så den fick mängder med smarta lösningar. Den kostade ungefär dubbelt så mycket som sedanmodellen när den introducerades 1978, 2 år efter sedanen. En 300 TD gick lös på 143 000:-. En vanlig 230 E sedan kostade 77 000:-. En ny Volvo 240 ca 35 - 40 000:-.
Så det den där kombikarossen såldes bara några hundra i Sverige ocg avr lite av en drömbil när jag var liten.

Nej det är inte turbo, T:et avser karossen och står för Touring. Det finns en sällsynt turbomodell, den heter 300 TDT

Men jag har en ny utbytesmotor och låda i min, de är av 1983 års modell, så jag har med alla införda tekniska moddar i min motor, bla stjärnkolvar etc.

300-motorn som satt i 123-karossen (-77-85) är alltså en treliters rak förkammarfemma av gjutjärn. OM617 heter den.

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:rofl
Fan vad jag aldrig tänkt i termerna huruvida man kan sova under en bil eller inte. Kanske sova i en bil, men under? :brynad

Du vet ekonomen... är man motorbög är det ballare att ha en amerikansk fördelningsväxel och lite tretums avgasrör att stirra på i sovrumstaket när man slår upp sina blå om morgonen! ;)

Seriöst så är det en av grejerna jag gillar med mitt kruppstål, att man kan fälla hela eller halva bakre ryggstödet och slagga i den när man är på semesterresor. :)
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Men jag har en ny utbytesmotor och låda i min, de är av 1983 års modell, så jag har med alla införda tekniska moddar i min motor, bla stjärnkolvar etc.


/J


Hallå!
En liten fråga bara, vad är stjärnkolvar? Pinsamt nog jobbar jag bl.a med dieselmotorer och har aldrig hört det....

//Cuba
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hallå!
En liten fråga bara, vad är stjärnkolvar? Pinsamt nog jobbar jag bl.a med dieselmotorer och har aldrig hört det....

//Cuba


Det är helt normalt att inte förstå, det är bara en Merca-internbenämning för de nyare kolvar som kom mot slutet i MB:s alla OM-förkammardieselar. De har radiella flödesförbättrande urtag för flamfronten från förkammares öppningar. Det ser ut som att någon mejslat ut en stjärna i kolvtopparna. Med denna mod samt de härtill införda nyare förkamrarna så steg effekten med några häst och motorn fink en mjukare gång.
/J
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Åker E klass 320 CDI -02 och man blir lika full i skratt varje gång man gasar på och tänker tillbaka på farsans kompakt merca diesel från 70talet.
Snacka om att utvecklingen gått framåt.
Vet inte hur mycket hk/nm det var i en sådan, men 320cdi'n jag har är det 197hk/470nm orginal, och nu chippad ca 235hk och 540nm, drar ca 0,7l/m landsväg.
Går kanon med andra ord :tummenupp
 

Tåbbä

Meblem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Såld
hahaha

Har en 7.3 liters turboknackare med common rail-pump som sitter i en Ford F350 -96. Satte precis in ett sssssportluftfilter för ökat turboljud och som bonus drog hon nästan en dec mindre /milen!:tummenupp

Har du bild på MB300TD:an?

:kär :kär :kär :kär
Vilken kärra!!
Den kan du mosa asfaltsindianer med utan problem!!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
och tänker tillbaka på farsans kompakt merca diesel från 70talet.

Sådana har jag haft två stycken, den ena passerade jag 40 000 mil med. Pendlade Sthlm-Karlskrona. Sedan fick jag tag på en annan helt rostfri kompaktkaross. Jag flyttade då över 40 000-milamotorn till den och åkte vidare. Otrolig kvalite i dom bilarna tycker jag.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Sådana har jag haft två stycken, den ena passerade jag 40 000 mil med. Pendlade Sthlm-Karlskrona. Sedan fick jag tag på en annan helt rostfri kompaktkaross. Jag flyttade då över 40 000-milamotorn till den och åkte vidare. Otrolig kvalite i dom bilarna tycker jag.

Grymt! Jag och polaren åkte gammelmercataxi från bydalen till östesund. Den hade knallat 84.000 mil och var helt oöppnad!:tummenupp

... var lite av en drömbil när jag var liten.
/J

Där hoppade du upp ett par snäpp! En kid som drömmer om en dieselkombi framför idel italienska fullblodsåk kan man lita på. Jag köpte min första 7.3:a när Jag var 17. Helt övertygad om att Jag skulle ha en redan som 13-14 åring när alla andra sladdade runt i mantor med kjolpaket och fusktonade rutor.
Kul btw det där du berättade om kombimodellen som var delvis handbyggd, mm.
Du vet ekonomen... är man motorbög är det ballare att ha en amerikansk fördelningsväxel och lite tretums avgasrör att stirra på i sovrumstaket när man slår upp sina blå om morgonen! ;)

Seriöst så är det en av grejerna jag gillar med mitt kruppstål, att man kan fälla hela eller halva bakre ryggstödet och slagga i den när man är på semesterresor. :)

Jag har kåpa till henne. Har vid ett par tillfällen haft den på och slängt en dubbelsäng på flaket. förrförra midsommar fick Jag med 2 teens i trucken!:D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Grymt! Jag och polaren åkte gammelmercataxi från bydalen till östesund. Den hade knallat 84.000 mil och var helt oöppnad!:tummenupp



Där hoppade du upp ett par snäpp! En kid som drömmer om en dieselkombi framför idel italienska fullblodsåk kan man lita på. Jag köpte min första 7.3:a när Jag var 17. Helt övertygad om att Jag skulle ha en redan som 13-14 åring när alla andra sladdade runt i mantor med kjolpaket och fusktonade rutor.



Jag har kåpa till henne. Har vid ett par tillfällen haft den på och slängt en dubbelsäng på flaket. förra midsommar fick Jag med 2 teens i trucken!

Ja mb:s 123-kaross dieselmodeller är de mest seglivade av alla tillverkade bilar såg jag i en undersökning i Vi bilägare. Längst livslängd både vad gällde genomsnittning körstäcka och antal bilar som finns kvar i trafik. Det är festligt att titta på ngt nyhetsreportage och finna att vare sig det är från Beirut eller Kairo eller Polen så ser man dessa bilar tappert knacka gatan fram med taxilykta på taket!


Haha! Tack, det var samma med båten min, henne for jag efter redan som 10-åring där jag tillbringade somrarna. Jag älskade ljudet av tändkulemotorn och linjerna. Det var först när jag var 30 som jag vågade köpa henne, då i dåligt skick och bortglömd på land sedan 4 år.

Bilen och båten har jag ju haft länge nu men har inga planer alls på att sälja trots att det inte finns så mycket kvar att renovera. 2010 blir ju Mercan dessutom helt skattfri! :hihi

Man ska satsa på det man gillar och inte skaffa de saker som de trendängsliga ska ha för stunden! :tummenupp

Det ante mig att du inte bara körde topless! :hihi
Men en sådan blir det ju en riktigt nice semesterbil!

/J
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
2010 blir ju Mercan dessutom helt skattfri! :hihi
klockrent ju.


Man ska satsa på det man gillar och inte skaffa de saker som de trendängsliga ska ha för stunden! :tummenupp

Det ante mig att du inte bara körde topless! :hihi
Men en sådan blir det ju en riktigt nice semesterbil!

/J

Jupp bara att parka vid en sjö så har man havsutsikt.!

det skönaste med den är att den är jävligt miljövänlig till alla antisuvmänniskors stora besvikelse!

Drar 1.4 liter/milen trots att den väger 3010 kg, första maskinservice ligger rint 50-60.000 mil, på dom milen har man hunnit tillverka, begagnat, och slutförvarat 5-6 vanliga "miljöbilar" och dess plastdetaljer, AC-system, mm.
Jag ska dra på ett stort svanenmärke under 4" pipan på styrbords sida:D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top