Berätta om ditt körkort (En undersökning)

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
1. Herrejösses, du är den mest paranoida människan jag stött på :fatta! :hihi

2. MEN jag förstår att du är lite skeptisk, har tänkt över frågorna och att nämna namn på lärare kan säkert vara lite känsligt (även om alla som kommer ihåg sina lärare faktiskt har gjort det hitills). Ska ändra frågan efter det här. Fråga två är bara ploj men det är också ett sätt att notera vilken attityd man har och hur körskolan har uppfattat personen, om du förstår vad jag menar.

3. Den enda som kommer att ta del av uppgifterna är jag och mina löss, om allting faller väl ut kommer det att sammanfattas som en objektiv tråd, flygblad som kan plockas på körskolorna (i likhet med den information som delas ut av STR) och om jag orkar en publicering på en hemsida. Några namn/företag kommer inte att nämnas, inga personliga vendettan eller liknande utan endast en objektiv sammanfattning av hur tidigare elever har upplevt sin tid på körskolor.

Du verkar veta mer om intervju/förhörsteknik än vad jag gör så du kan gå säker :tummenupp

1. I am a grumpy old man:gnissla :D

2. En nyreggad medlem som gör en undersökning med en del känsliga inbäddade frågor gjorde mig misstänksam. Framförallt när hela det kursiverade stycket ser ut som en artikel tagen ur en tidning. Sockersött och vackert för att vagga in läsaren i trygghet. Sedan kom en försäkran om hur informationen skall användas som hade en del, enligt vad jag tyckte, jättehål. Då började det hela lukta fiskande B-murvel lång väg.

3. Låter seriöst:tummenupp

Åker du hoj själv föresten eller funderar du på att ta körkort?
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
1. I am a grumpy old man:gnissla :D

2. En nyreggad medlem som gör en undersökning med en del känsliga inbäddade frågor gjorde mig misstänksam. Framförallt när hela det kursiverade stycket ser ut som en artikel tagen ur en tidning. Sockersött och vackert för att vagga in läsaren i trygghet. Sedan kom en försäkran om hur informationen skall användas som hade en del, enligt vad jag tyckte, jättehål. Då började det hela lukta fiskande B-murvel lång väg.

3. Låter seriöst:tummenupp

Åker du hoj själv föresten eller funderar du på att ta körkort?

:rofl
Ni kanske inte visste det men Ragge har jobbat många år som förhörsteknikinstruktör på MI5 :yoparty
 
Last edited:

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
szr660
1. I am a grumpy old man:gnissla :D

2. En nyreggad medlem som gör en undersökning med en del känsliga inbäddade frågor gjorde mig misstänksam. Framförallt när hela det kursiverade stycket ser ut som en artikel tagen ur en tidning. Sockersött och vackert för att vagga in läsaren i trygghet. Sedan kom en försäkran om hur informationen skall användas som hade en del, enligt vad jag tyckte, jättehål. Då började det hela lukta fiskande B-murvel lång väg.

3. Låter seriöst:tummenupp

Åker du hoj själv föresten eller funderar du på att ta körkort?
Akta dig, annars kanske du läser dina ord i aftonslaskan imorn! :gnissla :hihi

Skönt att vi nådde fram till varandra!

Stånkan är borta, är på jakt efter något nytt nu när höstrean sätter igång på begagnatmarknaden. Först ska det därempot köpas lite ny utrustning, och den är fan inte billig. :huvet

:rofl
Ni kanske inte visste det men Ragge har jobbat många år som förhörsteknikintruktör på MI5 :yoparty
Höftade på Mossad men avsaknaden av elchocker förvånade mig.
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)


Stånkan är borta, är på jakt efter något nytt nu när höstrean sätter igång på begagnatmarknaden. Först ska det därempot köpas lite ny utrustning, och den är fan inte billig. :huvet

Rätt svar! Den sista sista frågan var faktiskt en fälla.:yoparty

Hade du svarat: "Nej! jag funderar på det. Därför gör jag en undersökning som kan hjälpa både mig och andra." Det hade ju låtit ärligt, fint och sett allmänt bra ut som story. Folk vill tro på sådant

Då hade jag huggit som en kobra på det faktum att du sålt hojen, vilket står i din profil.

I förra inlägget började jag tro på dig mer och mer, för att på slutet ställa en liten oskyldig fråga. Något som kunnat ge en motsägelse.

Det är förvånansvärt ofta folk kan falla på sina egna knep om man använder deras egna knep emot dem. De ser sig själva som intellektuell överlägsna och är därmed osårbara för sina egna knep. Det är alltid kul att bevisa motsatsen.:yoparty

Du börjar först nu först HUUUR paranoid jag är. :D:D

:rofl
Ni kanske inte visste det men Ragge har jobbat många år som förhörsteknikinstruktör på MI5 :yoparty

Det är jobbigt när man inte kan använda brännjärn, sidavbitare och sträckbänkar. Man kan ju inte ens dra ut naglarna på folk över internet. Jävla skitsystem. :mad:

Nu ger jag mig. Jag har gått långt nog. Lycka till med din undersökning. Jag hoppas att jag inte har slagit ihjäl din vilja.
 
Last edited:

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
1) Kön?
Skäggfarbror

2) Fegis eller outlaw?
Följer skyltarna, utom på onsdagar

3) Nuvarande ålder samt ålder när du tog ditt körkort?
40/38

4) Övningskörde du huvudsakligen med körskola eller privat (Har du inte övningskört med körskola kan du hoppa till fråga 5)?
Körskola och 190 mil privat

4a) Om körskola, vilken?
Deabs Trafikskola

4b) Vad hette din(a) lärare (valfritt)?

4c) Hur många lektioner blev det i slutändan?
3 st dubbel(2 i körgård och 1 i trafik)

4d) Hur många lektioner sades det från början?
Ett fåtal

4e) Är du huvudsakligen nöjd eller missnöjd med din körskola, ex utbildningsinnehåll, bemötande, pris kontra kvalité mm? Motivera gärna!
Plöjde en del solo i körgården men mycket nöjd med det handledda

5) Körde du upp som privatist eller med en körskola? Var du och din lärare överens om uppkörningen eller ville han/hon att du skulle ta fler lektioner?
Tid genom körskola, överens

5b) Hur lång tid gick det mellan att du började övningsköra till att du blev godkänd vid förarprovet?
Några månader

6) Hur ser den allmänna uppfattningen om körskolor ut i din närhet?
Ingen större uppfattning vad andra tycker men min egen uppfattning är att det säkert finns någon enstaka körskola/körlärare som kanske krämar ur nån extralektion men jag tror det är betydligt vanligare att eleven själv är förbannat oduglig. Detta i kombination med att eleven saknar självinsikt gör att rykten sprids om att en del körskolor kräver "för många" lektioner innan uppkörning.

7) Plats för övriga reflektioner och tankar, ex vad körskolor generellt bör satsa mer/mindre på - kör hårt!
Det känns som en stor del av utbildningen är likvärdig mellan A-kort och B-kort och de håller inte riktigt i längden. Sitter du i en bil och kommer in lite för fort i en kurva så är det bara att peta i en ny Maiden-platta och vrida lite mer på ratten, det klarar vem som helst. Händer samma sak på en hoj så har det visat sig att det inte är riktigt lika enkelt.
Jag har hållit i nån enstaka gruppkörning och vi har haft en del avåkningar med olika tråkigt utfall. Dessa har inte berott på att folk inte behärskat krypkörning eller bromsning rakt fram. Slutsats, lär folk svänga och bromsa i fart :)

//Skägget
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
1) Kön?

Surgubbe

2) Fegis eller outlaw?

Säger jag inte.:tungan

3) Nuvarande ålder samt ålder när du tog ditt körkort?

39, 38.

4) Övningskörde du huvudsakligen med körskola eller privat (Har du inte övningskört med körskola kan du hoppa till fråga 5)?

Bara med körskola

4a) Om körskola, vilken?

Artrec trafikskola i Bromma

4b) Vad hette din(a) lärare?

Säger jag inte :tungan

4c) Hur många lektioner blev det i slutändan?

8 - 9, Hade B-körkort sedan 20 år och körde moppe när jag var 15, vilket hjälpte mycket.

4d) Hur många lektioner sades det från början?

10.

4e) Är du huvudsakligen nöjd eller missnöjd med din körskola, ex utbildningsinnehåll, bemötande, pris kontra kvalité mm? Motivera gärna!

Är nöjd med skolan. Hade gjort teorin själv så jag körde bara där.
7200 kr inkl uppkörning. Funkade väldigt bra med körgård utanför dörren.

5) Körde du upp som privatist eller med en körskola? Var du och din lärare överens om uppkörningen eller ville han/hon att du skulle ta fler lektioner?

Jag körde upp genom körskola. Läraren tyckte inte att jag behövde så många lektioner. Jag fick nästan tjata mig till lektioner. Jag ville vara säker på att klara mig.

5b) Hur lång tid gick det mellan att du började övningsköra till att du blev godkänd vid förarprovet?

7 veckor från inskickade tillståndspapper till körkortet i handen.

6) Hur ser den allmänna uppfattningen om körskolor ut i din närhet?

Det går fortare med skola. Blanda gärna upp med privat körning också. Framför allt om det är ditt första körkort. Då behöver du trafikerfarenhet. Sådant bygger man med många mil på vägen.

7) Plats för övriga reflektioner och tankar!

Skall körkortutbildningen förbättras så tycker jag att man skall bli duktigare på att köra riskmedvetet. Att lära sig känna igen farliga situationer innan man kör in i dem brukar vara erfarna förares svaghet. Det är här man märker den stora skillnaden mellan erfaren och oerfaren förare. Det är bristen på just den erfarenheten som kostar så många unga förare livet. De vet inte var de skall hålla igen.
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Det är en-en sådandär fuckyouburnoutare det där.. Uschling!

Du får inte titta på mitt bakdäck just nu, det hör jag det. I så fall är fotot till löpet fixat.:skrämd

Ragge som stadsminister !

Jisses jag har en väljare.:tummenupp Det går över när jag höjer min egen lön med 50%, precis som riktiga politiker.
 
Last edited:

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Jag är bara outbildad :7peta :crash


Anser du dig som en outbildad människa så tänk om! :pannkyss

Ställer upp här trots att det inte är i stockholm jag tagit mitt kort!
Vill dock gärna ha ett PM när du färdiställt resultatet! :tummenupp


1) Kön?

Pojke

2) Fegis eller outlaw?

Wannabe-outlaw (fegis)

3) Nuvarande ålder samt ålder när du tog ditt körkort?
21,21

4) Övningskörde du huvudsakligen med körskola eller privat (Har du inte övningskört med körskola kan du hoppa till fråga 5)?
Övningskörde 100% körskola, då jag inte hade möjlighet till privat körning!

4a) Om körskola, vilken?
Bergmans Trafikskola

4b) Vad hette din(a) lärare (valfritt)?

Bra fråga...

4c) Hur många lektioner blev det i slutändan?
Körde 6 lektioner (1 timma/gång)

4d) Hur många lektioner sades det från början?
Runt 10-12 lektioner

4e) Är du huvudsakligen nöjd eller missnöjd med din körskola, ex utbildningsinnehåll, bemötande, pris kontra kvalité mm? Motivera gärna!
Är i det stora hela nöjd med min körskola, Körde enbart där hade redan gjort teorin när jag började! Bemötande bra, kanske lite veligt ibland!
Bra pris på lektionerna! 7200:- gick allt på från början till slut!

5) Körde du upp som privatist eller med en körskola? Var du och din lärare överens om uppkörningen eller ville han/hon att du skulle ta fler lektioner?
Körde upp via körskola, vi var först inte överens om uppkörningen!
jag ville ta fler lektioner medans han tyckte jag var redo!

5b) Hur lång tid gick det mellan att du började övningsköra till att du blev godkänd vid förarprovet?
Exakt 2 månader

6) Hur ser den allmänna uppfattningen om körskolor ut i din närhet?
???

7) Plats för övriga reflektioner och tankar, ex vad körskolor generellt bör satsa mer/mindre på - kör hårt!

Mycket körning så att erfarenheten blir mer!
 

Anki_J

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Bro
Hoj
GSX 750 F
Eftersom trådskaparen refererar till en tråd jag har startat i ämnet...då behöver inte jag svara på frågorna, va? :)
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
1) Grabb
2) Jodå
3) 40 16
4) Körskola
4a) Finns ej mer
4b) Minns inte (förmodligen pensionerad)
4c) 6
4d) 6
4e) Nöjd
5) Körskola var överens med handledare om att jag skulle klara det.
5b) 7 veckor?
6) För dyrt
7) mm, svårt men lite mer körtid samt situationshantering kanske
 

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
szr660
Herregud, har faktiskt varit tvungen att JOBBA istället för att rulla runt här så tråden föll i lite glömska, ber om ursält för det.

Tack Mikko och Kenny, härligt med lite mer feedback!

Skicka ett PM du Anki, det blir bättre (enklare för mig) så ;)

Fortsätt!
 

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Bålsta
Hoj
KTM 790 Duke
Gällande Jarla kan vi säga två saker lärarna är väldigt kunniga och bra på att se brister. Dock går deras utbildning till så att man skall vara en fullfjädrad hoj åkare när man är klar vilket inte är hållbart med tanke på kostnaderna. Man kör fler trafiklektioner än de flesta övriga trafikskolor, i Sundbyberg där det är relativt krångligt att köra. Jag tycker att kravet på kunskapsnivå är för högt lagd.

För min egen del var även pedagogiken inte tilllämplig efter att ha kört de antal lektioner som först var planerade tog jag flertalet till men fick aldrig något svar på hur långt jag hade kvar. När jag frågade om min körning efter mer än 20 lektioner fick jag svaret "genomgående svagt". Tog då kontakt med Lötsjö och efter en dubbellektion fick jag en uppkörning.


Kan bara hålla med i ovanstående. Jarla är en bra skola om man har obegränsat med tid och pengar. Typ är arbetslös men har rika föräldrar, har ett fett bankkonto etc. Annars finns det bättre alternativ Stockholm, ex Lötsjö. :)
Tycker absolut vi ska ha en tråd med ris och ros för trafikskolor, så framtida hojgenerationer inte blir avskräckta av orimliga krav från trafikskolor som endast ser till sin egen ekonomiska vinst och därför på fula sätt intalar sina elever att de måste ta orimligt många lektioner. :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top