"Det här köpte jag idag!"-tråden

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej tyvärr inte, ett satans bök med att få hem och lagra svartkrut numera.

Dock en bra början för att få till en hederlig gammal "manstopper"

Därav minie pluggen, men den skall ha en försänkning i bägge ändar innan den är klar.

View attachment 358489

Min farfar tävlade i svartkrut, för länge sedan.

Han köpte krut på 5? liters "plåttunnor".

Tunnorna var gjorda av koppar/mässing så han gjorde såna där "luffar-gungstolar" som du säkert har setts gjorda av ölburkar.

Dom blev ju rätt vackra och stora nog att rymma en blomkruka, så han sålde dom som blompidestaler åt kärringar i byn och turister, han tog ut vad en tunna krut kostade att köpa :D

Som barn visade han mig hur man gjorde dom, det tog ungefär 5 minuter:D , tyvärr finns ingen kvar i släktens ägo, men ibland dyker dom upp på auktioner, jag hoppas fortfarande kunna köpa en.

Så här ser ölburksmodellen ut, dom var väl inte lika "krusidulliga" kanske...

140045011_1.jpg
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Min farfar tävlade i svartkrut, för länge sedan.

Han köpte krut på 5? liters "plåttunnor".

Tunnorna var gjorda av koppar/mässing så han gjorde såna där "luffar-gungstolar" som du säkert har setts gjorda av ölburkar.

Dom blev ju rätt vackra och stora nog att rymma en blomkruka, så han sålde dom som blompidestaler åt kärringar i byn och turister, han tog ut vad en tunna krut kostade att köpa :D

Som barn visade han mig hur man gjorde dom, det tog ungefär 5 minuter:D , tyvärr finns ingen kvar i släktens ägo, men ibland dyker dom upp på auktioner, jag hoppas fortfarande kunna köpa en.

Så här ser ölburksmodellen ut, dom var väl inte lika "krusidulliga" kanske...

View attachment 358492

Polarens farfar sysselsatte sig med liknande fast tyvärr i vanliga ölburkar.

Nu funderar kompisen på att ta upp arvet men snubbla upp en nivå, tror dock det stannar i planeringsstadiet.

gtx55galdrum10w30.jpg
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
En motor kan man ju alltid göra nå kul av, jag har ju inte så många hoj och motorprojekt på gång nu.... :huvet
DSC00562.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
20120414_163329.jpg

och

01_medium.jpg
http://www.samsung.com/se/consumer/...hor/ECS-V1A2BEGSTD?subsubtype=car-accessories

Bilhållareladdaren var iofs onödigt dyr i mina ögon men visst ett originaltillbehör så jag chansade och slog till. Sugproppen skulle kunna användas av glasmästaren = den satt nå så inihelvete vilket är bra. Att sätta dit telefonen fungerar smidigt, när den väl sitter där så trycker man bara upp nederdelen så att den går i och börjar ladda. Att ta loss den kan sluta med avbruten telefon alt rutbyte, har man lite bråttom så var det lite trixigt faktiskt. Tjöpte en 3.5-3.5mm sladd också, tjoff i med telefon och pumpa spottifajj på bilstereon. I.o.m. originaltillbehör så kommer det upp en ratt som ska symbolisera billäge, inte fördjupat mig i det, men en av finesserna med det är att skärmen inte stänger av sig automatiskt då. Problemet då är bara att trots att laddaren samtidigt är inkopplad så tickade batteriet ner när det spelades musik från den (via sladd in i stereon) och skärmen var igång = inge vidare. Stängde jag av skärmen så ökade dock laddningen tillslut men det gick väl inte särskilt fort. Vill man samtidigt använda sig av navigator så lär man alltså inte ligga på plus i laddning men den tickade ner långsamt, kanske 1 enhet (100 = fullt) var 5 min eller så.

3.5-3.5mm lösningen vet jag dock inte om jag var sådär våldsamt imponerad av, när man väl trixat lite var väl ljudet godtagbart men det är lätt att få störningar. Har även Ipod-anslutning till bilstereon och den har alltid varit klockren. Ex om man vrider på kontakten i telefon eller i stereon så sprakar det duktigt, är sladden i närheten av laddsladden så blir det störningar, skaplig bas men inte lika bra som från Ipoden men det kanske beror på Spotify..?

Fråga kolon

Blåtandadapter som man sätter i aux-in på stereon, fungerar de bra? Tänkte i första hand på störningar samt ljudkvalitet/basåtergivning?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Mitt senaste köp att ha i hjälmen. Sennheiser CX150

Inte provat dom i hjälmen än men utan hjälm ger dom väldigt bra ljud.

21B4LStxYyL._SL500_AA300_.jpg
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag trillade dit på en vit iPad, fastän jag tidigare hävdat att det är den tramsigaste saken i hela världen.
Vet fortfarande inte vad jag skall ha den till, men jag tilltalas av Apples grejjer. Man blir glad av deras prylar.
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
IMAG0181.jpg

Miniblinkers / block off plates istället backspeglar
Stompgrips
Frame sliders, sato racing
Komplett sett med puckar, shogun
Undertail från hotbodies
Saddleman gelsadel

:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Idag har jag tydligen antiköpt, ovetandes, en gasolregulator på ebay. Sagda gasolklocka betalades för och sades ha blivit skickad för väl över en vecka sen, så jag har gått och väntat på den för fullt här hemma. Idag kom återbetalningen och ett meddelande om att den är slut hos handlaren. Varför i helvete har ni då meddelat mig att ni skickat den??:va Jävla luffare.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Idag har jag tydligen antiköpt, ovetandes, en gasolregulator på ebay. Sagda gasolklocka betalades för och sades ha blivit skickad för väl över en vecka sen, så jag har gått och väntat på den för fullt här hemma. Idag kom återbetalningen och ett meddelande om att den är slut hos handlaren. Varför i helvete har ni då meddelat mig att ni skickat den??:va Jävla luffare.

Med lite tur så kanske den verkligen är sänd till dig och dyker upp om ett tag plus att dina pengar betalats tillbaka. Double win för dig s.a.s.
:)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top