Pendlarhoj? BMW C1

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kör min 1200 till och från jobbet. Odenplan-Södermalm - ca 5 km enkel resa. Hojjen hinner knappt bli varm innan jag är framme. Det känns lite onödigt att köra runt med ett sånt schabrak i stan, dessutom är den inte riktigt lämpad för att kryssa fram i trafiken med.

Vad tror ni om en BMW C1 i vinter? Ingen skönhet, men är den inte lite kultig?
176cc, ABS, värmehandtag, värmesadel, säkerhetsbälte, crash-bur och lite annat smått och gott. För ca 30k kan man få ett bra ex.

Är det här en av världens fulaste hojjar eller är den så udda att den faktiskt är lite cool? Jag kan inte riktigt bestämma mig.

20115_0_1_2_c1%20200_Image%20by%20BMW.%20Published%20with%20permission..jpg
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
utan tvivel den perfekta pendlarhoj, det viktigaste när man ska på jobb är att man inte blir blöt och kall, jag hadde kjöpt den direckt!!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
utan tvivel den perfekta pendlarhoj, det viktigaste när man ska på jobb är att man inte blir blöt och kall, jag hadde kjöpt den direckt!!

Jag tycker den är lite lattjo faktiskt. Väldigt ovanlig också. Faktiskt så ovanlig att man inte kan få tag i ett vettigt ex i Sverige, så jag köper nog en i Tyskland. Andrahandsvärdet torde vara högt eftersom den är eftertraktad. man bör kunna få tillbaka pengarna när man säljer........
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
Jag kör en BMW - och känner mig lite gubbig nuförtiden - men jag skulle ALDRIG köra en sån!!!

Den är lika ful som min håriga :arsele

Köp en en F650 Dakar istället, då kan du köra hela vintern!
f650%20gs%20dakar.jpg

IMG_3703XX.jpg
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag kör en BMW - och känner mig lite gubbig nuförtiden - men jag skulle ALDRIG köra en sån!!!

Den är lika ful som min håriga :arsele

Köp en en F650 Dakar istället, då kan du köra hela vintern!

Äh, jag har redan haft en Dakar. Om jag ska köpa nåt offroadbetonat så blir det en X-challenge eller nån liten KTM. Gillar moppeidén bara. Funkar perfa i stan.

(Prova inte att hoppa med din Dakar som de gör på bilderna)

Läste att den skyddar typ 0 mot regn.

Nej, må så vara, men den skyddar vid en krock.
Dessutom har den en hööög ruta vilket kan vara nog så skönt vid dåligt väder.
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Leta vidare är mitt tips. Det måste ju gå att hitta något ungefär lika praktiskt utan att så totalt ge upp det estetiska...tycker C1an är apful....som en invalidmoppe från Star Trek typ...:gnissla :gnissla

Inte konstigt att den inte sålde och är iskalla på begmarknaden...:)
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Leta vidare är mitt tips. Det måste ju gå att hitta något ungefär lika praktiskt utan att så totalt ge upp det estetiska...tycker C1an är apful....som en invalidmoppe från Star Trek typ...:gnissla :gnissla

Inte konstigt att den inte sålde och är iskalla på begmarknaden...:)

Nja, anledningen till att den inte sålde var nog främst den ytterst saftiga prislappen.

Finns det ingen här som kör C1 som kan berätta lite mer om den?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har provat en men valt att köra en vanlig scooter istället, kör genom stan 2ggr per dag och C1an är för osmidig för mig. Skulle inte vilja köra i halka med den heller pga högre tyngdpunkt och mera vindfång.

Dock vore det trevligt med krocksäkerheten.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Andrahandsvärdet torde vara högt eftersom den är eftertraktad. man bör kunna få tillbaka pengarna när man säljer........


Nu vet jag inte riktigt förstås...Eftertraktad? Så du menar att massor av människor VILL ha en men.....inte köper för att det inte finns några?

Jag skulle nog tro att de 11 personerna i Sverige som vill ha en redan har en.

Synd att det blev hjälmtvång på / i den som enda land i Europa ( världen?)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu vet jag inte riktigt förstås...Eftertraktad? Så du menar att massor av människor VILL ha en men.....inte köper för att det inte finns några?

Jag skulle nog tro att de 11 personerna i Sverige som vill ha en redan har en.

Synd att det blev hjälmtvång på / i den som enda land i Europa ( världen?)

Fel. Det finns bara en till salu i hela Sverige och det är en 125:a.
Däremot har jag hittat flera köpes-annonser.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fel. Det finns bara en till salu i hela Sverige och det är en 125:a.
Däremot har jag hittat flera köpes-annonser.

Så varför tar ingen hand om detta enorma, uppdämda behov då? Åk o köp några st i Tyskland och sälj dem. Eftersom ingen annan verkar vilja göra det.
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
har rattat C1:An en del och mitt tips är nästan att köpa en vanlig 50cc moppe istället! lika rolig och så kanman ta cykelbanorna oxå utan att det gnälls så mycket. c1:an har skum balans och stöd och skit tar i backen om man pressar den i böjarna. sen är tyngdpunkten sjukhög och så små moppehjul som inte är en dröm kombo på vintern....
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Så varför tar ingen hand om detta enorma, uppdämda behov då? Åk o köp några st i Tyskland och sälj dem. Eftersom ingen annan verkar vilja göra det.

Enormt och enormt... Men det finns nog en 4-5 pers som letar med ljus och lykta i Sverige. Om du tar hem en så ska jag köpa den av dig :)

Hittar bara 125cc, 15 hästar verkar lite lite, är den tung?

Japp. Den är ganska tung. 180 kg typ... Det är ingen räser precis.
 
Last edited:

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
vad med en Benelli Adiva, finns med 150 och 250cc
3781.jpg

mfbike1.jpg

adivaconvertibile.gif

adiva_4.jpg
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Well, sen jag skapade den här tråden 2007 har jag hunnit med några C1:eek:r. Ibland har vi haft två, när behov fanns, och ibland bara en. Nu har vi 2x.

Har kört C1 i runda slängar fem år nu, och regniga dagar som denna kommer de absolut bäst till rätta. Jag skrattar hela vägen till jobbet. Bilisterna sitter fast i köerna med sina 500-tusens SUVar och de få mc-förare/mopedister som kör sitter blöta och huttrar bakom styret i sina bulsiga MC-kläder (i bästa fall). Själv har jag värme i sadel, handtag, vanliga jobbkläder och sneakers. Och lyssnar på musik i stereon. Haha.

MC-parkeringarna gapar dessutom tomma, så man kan ställa sig på tvären om man nu känner för det.

När moppen kom för ca 10 år sedan klagade journalisterna på att den var topptung. Såklart den är. Den har ju tak.
Det var ju en helt ny typ av hoj, och det vore väl märkligt om den kändes precis som de som fanns då? Nu när jag kört ett tag så tänker jag överhuvudtaget inte på att den skulle vara topptung eller vindkänslig. Det borde ju inte vara en överraskning för någon?

Jag säger bara tjööööööp medan det fortfarande finns fina exemplar! :yoparty

Den kommer kultförklaras, som tex Isettan:

bmw-isetta-800.jpg

eller varför inte gamla Messerschmidt:

5700136300_a8a9b93a1e.jpg
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...fast skillanden är att Messerschmidten är lite cool ändå (det är inte C1:an).
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top