Köra bakhjul!

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jepp.. Hann bara köra ett par timmar idag. Fick till ett par hyfsade 4-5sek wheelies!

...å grannarna var imponerade? Ett tips är att inte sitta med visiret mot rutan utan mer som när man bara är ute å finglider. Fast med cykeln i en annan vinkel då.
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
...å grannarna var imponerade? Ett tips är att inte sitta med visiret mot rutan utan mer som när man bara är ute å finglider. Fast med cykeln i en annan vinkel då.

Grannarna ligger på 80+ så innan dom rest sig och greppat rullatorn så har jag kört båda vändorna :D

Alla tips är värdefulla, ska försöka hålla en mer trovärdig vinkel på kroppen nästa gång :tummenupp
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
smäller det i drivlinan så är ryckutjämnarna slut. dumpa sakta är ju bra om du vill steka kopplingen. bildas mindre värme om du släpper den snabbt.

Jo men jag skrev med känsla... Menade inte att man ska slira på kopplingen som en 90-åring i en rostig 245:a...

Kör du alltid på det viset så borde det ju bli lite ryckig körning eller... Dvs om du inte släpper upp kopplingen mellan växlarna utan bara för handen åt sidan så handtaget studsar ut i rädslan för att steka kopplingen...

Trodde inte det fanns nån som körde på det viset...:va
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Det går framåt iaf.. Har helt övergett det här med att wheela på ettans växel. Hojen är alldeles för ettrig där. Kör enbart i 2an. Mest med gaspådrag+rycka i styret vid 8000rpm. Funkar bra, inga problem. Testar även med kopplingen lite då och då men får nog lära mig rejält med bara gasen först!

http://www.youtube.com/watch?v=jd9zSfdk6ZQ
 
Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Det går framåt iaf.. Har helt övergett det här med att wheela på ettans växel. Hojen är alldeles för ettrig där. Kör enbart i 2an. Mest med gaspådrag+rycka i styret vid 8000rpm. Funkar bra, inga problem. Testar även med kopplingen lite då och då men får nog lära mig rejält med bara gasen först!

http://www.youtube.com/watch?v=jd9zSfdk6ZQ

Med koppling slipper du åka 400km/h när hjulet lättat 2 dm men fortsätt nöta ger det sig.
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
Om intresse finns så fixar man vad som helst.

vart är wheeli bilderna? :D

trodde själva meningen med ens öppna en tråd det står köra bakhjul på var att man är intreserad


PS...
Passa dig när du kommer lite längre för vobbling...
Fart o snett nerslag är spännande
 
Last edited:

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Det går framåt iaf.. Har helt övergett det här med att wheela på ettans växel. Hojen är alldeles för ettrig där. Kör enbart i 2an. Mest med gaspådrag+rycka i styret vid 8000rpm. Funkar bra, inga problem. Testar även med kopplingen lite då och då men får nog lära mig rejält med bara gasen först!

http://www.youtube.com/watch?v=jd9zSfdk6ZQ


Du har ju fan lärt dig fort ändå!

Jag har försökt mig på det där med att wheeelies men är alldeles för feg ännu!
Försökte koppla upp cykeln på ettan vid 5000 varv tappade handtaget som resultat! :huvvet
Att dra upp den på powerwheelies på ettan och lyckas få framhjulet att lyfta 2 dm har jag iaf fall klarat!
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Nog för att jag är ganska kass innu men det är faktiskt lite högre än 2dm :tummenupp



Tack, det känns bättre nu än i början iaf..

Alltså det va inget gnäll så, men när hjulet är på väg upp har du redan kommit upp i väldigt hög fart, när det är ännu högre har du inte mycket varv kvar att ge.
 

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
Håller med rigge..

Jag kopplar enbart upp det....

Jag vill gärna ser er andra gasa upp en sporthoj på bakhjulet i 35km/h på en spikrak väg.

Det jag anser som störta fördel med koppla upp den att du behöver inte ligga på 10,000 (+-) rpm för att den ska lätta..

Jag drar upp R1:an i 35 på 1:ans växel o ca 65 på 2:an. Då har man hela registret kvar.
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Alltså det va inget gnäll så, men när hjulet är på väg upp har du redan kommit upp i väldigt hög fart, när det är ännu högre har du inte mycket varv kvar att ge.

Jaha okej.. Men när jag kopplar upp den så bangar jag alltid ur när nosen sticker upp så det blir inte alls den mjuka uppgången som med gas+ryck.. Får väl hålla på att nöta kopplingsskutt tills jag inte fegar längre!
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jaha okej.. Men när jag kopplar upp den så bangar jag alltid ur när nosen sticker upp så det blir inte alls den mjuka uppgången som med gas+ryck.. Får väl hålla på att nöta kopplingsskutt tills jag inte fegar längre!

Jag tycker tvärt om, jag får väldigt dålig kontroll och håller på att rycka handtaget ur näven känns det som.

Gör hur du vill men dom flesta jag ser som verkligen vet va dom sysslar med använder koppling.
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
Håller med rigge..

Jag kopplar enbart upp det....

Jag vill gärna ser er andra gasa upp en sporthoj på bakhjulet i 35km/h på en spikrak väg.

Det jag anser som störta fördel med koppla upp den att du behöver inte ligga på 10,000 (+-) rpm för att den ska lätta..

Jag drar upp R1:an i 35 på 1:ans växel o ca 65 på 2:an. Då har man hela registret kvar.

ge mig en sporthoj så ska jag visa hur motardförare wheelar :yoparty
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Jag tycker tvärt om, jag får väldigt dålig kontroll och håller på att rycka handtaget ur näven känns det som.

Gör hur du vill men dom flesta jag ser som verkligen vet va dom sysslar med använder koppling.

Håller med, jag får upp min i ca 15km/h med hjälp av en dutt på kopplingen. Lungt och fint går det också :tummenupp
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Håller med, jag får upp min i ca 15km/h med hjälp av en dutt på kopplingen. Lungt och fint går det också :tummenupp

Jag får upp min med hjälp av skruvtekniken. Lite svårt att förklara hur det går till , men det tar bara 4 sek.....:yoparty
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top