Köra bakhjul!

Kristofer86

Mc kåt;)
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CBR 929RR Fireblade -00
Handlar uppenbarligen mycket om teknik iaf, för att gasa upp en 750 på 2an går inte om den är orginal iaf! Kompisen har blade -06 och knapt den går ju upp på 2an med bara gaspådrag.

dock har man ju sett hur folk med bra teknik får upp tunka hojar helt utan problem :)
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Vet inte exakt hur Honda har gjort. Men vad jag fått erfara så har de gjort något med länkage eller nått sånt så att den inte ska vara svårare att slanga med. Så bladen ska vara betydligt svårare att få upp på slangen trots effektövertag.
Det handlar inte bara om effekt.. utan även om chassiegeomtri och motorkarraktär...
Tex om du kortar kedjan och flyttar fram bakhjulet en cm så kommer hojen bli mycket mer lättsvängd. Samt att den kommer wheela mycket lättare.
 
Last edited:

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
Ok...vet inte hur du gör när du kopplar upp dina hojar så korgen pajar, (har iof bara sett några powerwheelies med hjulet några cm ovanför asfalten från din sida) men på mina gamla R1or så bytte jag lameller ett par gånger, samt att mellanskivorna kunde bli lite blåa. Bara att blästra av dom och i med nya lameller. ALDRIG haft ett enda märke i mina korgar, och aldrig sett ett märke på vänners korgar! Aldrig behövt byta något i kopplingsväg på mina Hondor eller Kawasakis.



Gabbe det är ju inte lamellerna som tar stryk.. Det är korgen.
Lamellerna som hugger in spår i kopplingskorgen.. Vilket i sin tur gör att lamellerna hakar fast när man ska koppla ur.
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Är ni oroliga för kopplingsras ska ni nog byta hoj...

Stäng nu den här
giantsquid.jpg
- tråden
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Koppling är nog mest skonsamt tror då jag iaf... Men då ska man ju koppla upp med känsla. Inte bara "tappa" kopplingen så det smäller i hela drivlinan... Då är det ju inte konstigt ifall korgen blir hackig...
 

FlyBoy

Hmm..
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Saltsjö-Boo
Hoj
Yamaha XT660X -07
Men det är vi sk lågavlönade människor som får jobbet gjort i slutänden iaf!


Jo... Du har så rätt! När jag tappade oljetrycket på båda rovorna över alperna (för att en mekaniker inte hade gjort sitt jobb ordentligt) och fick förpassa mig till Frankfurt istället för Liege, så var det en lokalvårdare och en snickare som hade tränat hemma på flight simulator x som kom in å räddade hela situationen...

Nä nu orkar jag inte längre, stäng tråden å släng ut homofoba Alphahannar med midervärdeskomplex som inte kan bättre än att gå till personangrepp på folk.... Snark...
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Koppling är nog mest skonsamt tror då jag iaf... Men då ska man ju koppla upp med känsla. Inte bara "tappa" kopplingen så det smäller i hela drivlinan... Då är det ju inte konstigt ifall korgen blir hackig...

smäller det i drivlinan så är ryckutjämnarna slut. dumpa sakta är ju bra om du vill steka kopplingen. bildas mindre värme om du släpper den snabbt.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Gixxer 750 måste vara lättare att slangamed än min Daytona 600 som är allmänt
klen på mellan registret, och den tar man upp på 1:an bara genom att kruta på fullt , 2:an får man dippa på med lite koppling,

tips

1. flytta rumpan ett littet snäpp bak räcker med 1-3 cm
2. sitt rakt upp ( många nybörjare har en tendens att krypa ihop över tanken när dom langar på fullgas.)

3.foten "på" bakbromsen .. (om du skulle få upp den för högt, eller blir skraj, besparar dig kanske ett par packboxar)

med dessa enkla tips kan du inte misslyckas

Lycka till
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II

tips

1. flytta rumpan ett littet snäpp bak räcker med 1-3 cm
2. sitt rakt upp ( många nybörjare har en tendens att krypa ihop över tanken när dom langar på fullgas.)

3.foten "på" bakbromsen .. (om du skulle få upp den för högt, eller blir skraj, besparar dig kanske ett par packboxar)

med dessa enkla tips kan du inte misslyckas

Lycka till

Tack för det.. Ledig hela onsdagen så jag vet hur jag ska få dagen att gå!! :Rockbanan
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Sen är det en grym känsla när allt bara släpper och det bara flyter:)

Dock krävs de lite träning först om man inte är världsmästare vill säga:tungan

Jepp.. Hann bara köra ett par timmar idag. Fick till ett par hyfsade 4-5sek wheelies!
 

Bifogat

  • Mini ost.jpg
    Mini ost.jpg
    135.5 KB · Visningar: 915
  • Mini ost 2.jpg
    Mini ost 2.jpg
    134.9 KB · Visningar: 929

Bollebus

SINGEL
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Borås
Hoj
Hojlös
Tjena

håller åsså på å träna bakhjul men e så feg att slå över så jag kör på 2:an kopplar upp den å åker på bakhjulet till gasen går i bott :)

men en fundering jag har e vaför många tappar ur luft ut bakdäcket ? e det lättare då ?

å hur mö luft kör ni med

//Bolle
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Jepp.. Hann bara köra ett par timmar idag. Fick till ett par hyfsade 4-5sek wheelies!

haha, fan va grymt ställe att träna på :yoparty

Tjena

men en fundering jag har e vaför många tappar ur luft ut bakdäcket ? e det lättare då ?

å hur mö luft kör ni med

//Bolle

När du kör i sådana hastigheter då luftmotståndet inte längre hjälper till att hålla cykeln rak (under 60 km/h kanske) så gör det att den går stadigare. ibland upplever jag att hojjen slingrar sig med ett visst lufttryck och då brukar jag fylla på eller tappa ur tills jag hittat nåt som passar mig. nu för tiden kör jag på 2 -2.2 i ett kallt däck
 
Last edited:

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
När man har lärt känna hojjen ordentligt så brukar såntdär komma av sig själv.När jag hade nyköpt min ktm 660 så hade jag problem att få upp den på 3:ans växel t.ex och nu har man inga problem alls att plocka upp den på alla växlar.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Ok...vet inte hur du gör när du kopplar upp dina hojar så korgen pajar, (har iof bara sett några powerwheelies med hjulet några cm ovanför asfalten från din sida) men på mina gamla R1or så bytte jag lameller ett par gånger, samt att mellanskivorna kunde bli lite blåa. Bara att blästra av dom och i med nya lameller. ALDRIG haft ett enda märke i mina korgar, och aldrig sett ett märke på vänners korgar! Aldrig behövt byta något i kopplingsväg på mina Hondor eller Kawasakis.
Har aldrig själv kopplat upp en hoj. Har däremot jobbat som mc-mek där har jag sett resultatet av det.
Pratade lite med Ingel ikväll om just det där med kopplingskorgar.. Vi kom väll fram till det där med att koppla upp den kan göras på olika sätt.. Snabb dump av koppling.. eller mjukare.. Vilket jag kan tänka mig sliter olika..
Jag är absolut ingen bakhjulskung... och att köra sakta med kontroll har jag aldrig ens provat på.
På 750 slangade jag iaf från 1-4ans växel utan problem (sen gick det så jävla fort att jag tyckte det vart läskigt.... ) .. Dock med en liten accelration hela tiden.. Så om du anser det vara en powerwheele med några cm över backen.. så visst! Kommer dock inte lika bra överens med den nya hojen.. Den är mycket mer tungjobbad och den hojen är väl den enda du sett mig köra?
Wheelis är för mig något jag kan ägna mig åt på långa rakor.. möjligen lätt svepande kurvor för att det är kul. Men mitt seriösa krut lägger jag på att bli en bättre förare, bättre instruktör och att bli snabbare på bana.
Nu handlade ju inte tråden om vad jag kan och inte kan.. utan hur man wheelar en r750... och tyvärr så har 00-03 en svag punkt i kopplingskorgen.

Ska förövrigt se om jag kan hitta igen en bild på en 98a srads kopplingskorg.. Så får ni se hur jag menar..
 

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Mmm.. Jag är bara 3.5 vecka gammal med hoj så jag ser fram emot säsongerna om 2-3 år!

Grymt!:yoparty Verkar ju gått fort fram för din del, är också ny på cykeln och riktigt sugen på slanga.. synd att vädret är så jäkla piss så man inte är ute och åker!

Ser bra ut bilderna, hoppas man snart kan klara av några kortare wheelies!

Lycka till!
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top