Köra bakhjul!

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Last edited:

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Vilken typ av kopplingshaverier har ni råkat ut för? Jag står med en kopplingskorg där alla ryckutjämnarfjädrarna är helt ihopsäckade (rasslar som helvete pga detta), medans själva korgen ser fin i guiderna för lamellerna.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag är väldigt tveksam till att det är skonsammare för drivlinan att gasa upp till 10000, slå av helt och sen damma på fullt istället för att dutta till på kopplingen.
 

Dark_Messenger

Guest
Jag är väldigt tveksam till att det är skonsammare för drivlinan att gasa upp till 10000, slå av helt och sen damma på fullt istället för att dutta till på kopplingen.
"Dutta" kopplingen låter så harmoniskt och mysigt. Man kan ju säga att man "smeker till" gashantaget också när man gasar upp hojfan. Jag menar istället för brassa helvet, full pung AV PÅ:rolleyes: :D

Tror min är bättre. Visst ska du plocka upp hojen från stillastående utan varv så MÅSTE du koppla men det är en annan sak. Ni stunters har väl aldrig varit kända för att vara snälla mot grejorna:tungan
 

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
Hoppas ni som är för snåla för att använda kopplingen (Kostar runt en 1000 lapp med nya lameller, och man byter själv på en halvtimma) inte heller använder bromsarna, för det är svindyrt med nya belägg och skivor! Sen om man kör så slits ju kedja, drev, däck, växelåda, kolvar...ja allt slits ju bara du kör. Bästa är nog att ställa av och ha hojen hemma i vardagsrummet!
Jag har kopplat upp hojar sen 13 års åldern, och visst har några lameller bytts, men inte fan har något pajat för det.
Hur bra tror ni det är när ni gasar till 10000rpm, släpper, slår på fullt, lyfter några decimetrar...varvstoppet går i och framhjulet slår ner i backen i 150 så packboxarna flyger till kina...inte tala om styrlagret! Huuua!!!
Nä försök att träna på riktigt i lugnt och sansat tempo med lite lägre varv och fart med kopplingen, den sitter ju där för att användas :tummenupp
Puss o kram :pannkyss
 

Kristofer86

Mc kåt;)
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CBR 929RR Fireblade -00
Snälla.. en 750 svår att få upp????
Lägg dig på tanken på ettans växel och låg fart... Dra på full gas. När hojen kliver över 10 000 rpm så kommer den att lyfta framhjulet vare sig du vill eller inte.

En gixxer 750 00 och nyare har kammar som jobbar optimalt över 8000 rpm. Så ska du wheela med den så ska du ligga runt 10 000 rpm. På ettans växel behövs det abslut ingen koppling. Som förövrigt bara trasar sönder kopplingskorgen. Det gäller alla hojar.

Min 750 kom på gaspåslag både på ettan och tvåan. Med lite teknik.. av och påslag på 3an.
Har inte kört någon hoj som varit enklare att köra på bakhjulet med...

Åk ut på ett flyfält och prova där..



Vad är detta för meningslöst inlägg, jag hade effekljudämpare på min 750 och den gick riktigt bra! jag körde den drygt 1000mil förra sommaren, och till skillnade från en xt650 med 50hk som nån nämde så har den en annan viktfördelning som gör att det inte är lätt att få upp den på ett hjul, det är en tävlingshoj och dom ska gå att accelerera med så bra som möjligt!

Det gick att få upp den med kopplingen på 2an men det krävdes mycket teknik, jag lyckades inte mer än några ggr på hela sommaren.. så 3an?!
nja du..

Som sagt så öppnar sekundärspjällen vid 8000varv och där kommer effekten.. så det är ju bra att hålla sig där!

Hoppas ni som är för snåla för att använda kopplingen (Kostar runt en 1000 lapp med nya lameller, och man byter själv på en halvtimma) inte heller använder bromsarna, för det är svindyrt med nya belägg och skivor! Sen om man kör så slits ju kedja, drev, däck, växelåda, kolvar...ja allt slits ju bara du kör. Bästa är nog att ställa av och ha hojen hemma i vardagsrummet!
Jag har kopplat upp hojar sen 13 års åldern, och visst har några lameller bytts, men inte fan har något pajat för det.
Hur bra tror ni det är när ni gasar till 10000rpm, släpper, slår på fullt, lyfter några decimetrar...varvstoppet går i och framhjulet slår ner i backen i 150 så packboxarna flyger till kina...inte tala om styrlagret! Huuua!!!
Nä försök att träna på riktigt i lugnt och sansat tempo med lite lägre varv och fart med kopplingen, den sitter ju där för att användas :tummenupp
Puss o kram :pannkyss



WORD!! :yoparty
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Hmmm...Får väl lägga ett inlägg här oxå...:)

Köpte en gsxr 750 -00 förra året från Tyskland , lätt kåpskadad. Gjorde iordning den , regbesiktigade o körde 20-30 mil med den innan jag sålde den. ( Var meningen från början jag skulle göra iordning o sälja ).

Allt handlar om teknik o inget annat oavsett vilken hoj du har ! Har du rätt teknik , så behöver du inte använda så mkt motorkraft. Tror ni "medelrossi" drar upp en original sportster på slangen o cruisar ?... Det gör ju "vilden från Vilhelmina" så det borde ju alla klara eller ??? Jag hade säkert inte gjort det !

Däremot så var det inga problem att få upp 750:n på slangen på 3:an , med eller utan koppling , helt original. När du "känner" motorkaraktären så vet du när du ska rycka till , omfördela vikt , etc för att den ska gå upp på högre växlar.

Hur många hästar har 750:n ? 140 hk kanske ?...Ingen aning... Har en Superduke nu med kanske 115-120 på slangen o den är inga problem att få upp på 3:an. Grannen har en zx9:a -98 med ...eeehhh...143 hk i motorn va ???.... o han får knappt upp sin på ettan. Anledning ? Jag har tränat mer än honom ! Har inget med motorstyrka att göra !

Bevis för skeptiker finns här : http://media.putfile.com/SD-Wheeliecompilation

Koppling eller inte koppling ? Smaksak... Båda sätten sliter givetvis o beroende på HUR du kopplar o HUR du drar upp den med gas , så sliter det olika mycket ! På filmen drar jag upp SD:n med gas... o den verkar inte lida speciellt av det eller ?..:)
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Men hur svårt kan det vara? Ni grenslar värsta sporthojen på över 100hk som väger typ 180-190kg... En xt660x väger 186kg e framtung som satan och har 46 eller 48hk och den leker man ju upp.... fattar ingenting....

antar att du e ganska ironisk eller :va
 

Nicotin

Guest
att slanga ( oavsett med koppling el gasa upp den ) är ju teknik..för att komma dit är det övning övning och åter övning för att hitta tekniken..
Och bromsteknik..

Och ge faan i att slå över är ett hett tips...:D

håller solklart med noll-koll..kopplingen e till för att användas..:yoparty
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Det är ju fan.. Ställde klockan på 08. Går upp med ett leende, för nu jävlar ska det ut och tränas på hojen. Föga förväntade jag mig att det skulle pissregna. Aja, får lugna mig till onsdag med träningen. Har ju en del tips nu att tänka på och en del filmer att se så det skadar kanske inte.. Bästa hade ju varit att köra med någon som kan. Nån som håller till långt ner i söder och gärna ger lektioner så är det bara till att PMa.. Rock on!
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Vad är detta för meningslöst inlägg, jag hade effekljudämpare på min 750 och den gick riktigt bra! jag körde den drygt 1000mil förra sommaren, och till skillnade från en xt650 med 50hk som nån nämde så har den en annan viktfördelning som gör att det inte är lätt att få upp den på ett hjul, det är en tävlingshoj och dom ska gå att accelerera med så bra som möjligt!
Det gick att få upp den med kopplingen på 2an men det krävdes mycket teknik, jag lyckades inte mer än några ggr på hela sommaren.. så 3an?!
nja du..
Som sagt så öppnar sekundärspjällen vid 8000varv och där kommer effekten.. så det är ju bra att hålla sig där!

Konstigt då att jag gjort det med 4 olika 00or 750. Två med helsystem. En med slipon.. och en helt orignal.
Konstigt också att Svampe här på forumet gör samma sak...
Sekundräspjället öppnar vid 8000 rpm.. Men vid 8000 rpm har du också en dipp i effekten/vridet.. Den sk "bullerdippen". Du bör altså upp över den. Kring 10000 rpm.
Varvstopp ligger på ca13500 Så det finns gott om varv att köra på.. utan att övervarva..
Känns som om du skulle behöva lärt känna din hoj lite bättre.

Efter vinterns portningsjobb så var det bara att gasa på 3ans växel.. Dock med 600ans drevning.
Visst den är svårare att få upp en en motard/cross/offroad. Men svår.. inte det blekaste..

Hoppas ni som är för snåla för att använda kopplingen (Kostar runt en 1000 lapp med nya lameller, och man byter själv på en halvtimma) inte heller använder bromsarna, för det är svindyrt med nya belägg och skivor! Sen om man kör så slits ju kedja, drev, däck, växelåda, kolvar...ja allt slits ju bara du kör. Bästa är nog att ställa av och ha hojen hemma i vardagsrummet!
Jag har kopplat upp hojar sen 13 års åldern, och visst har några lameller bytts, men inte fan har något pajat för det.
Hur bra tror ni det är när ni gasar till 10000rpm, släpper, slår på fullt, lyfter några decimetrar...varvstoppet går i och framhjulet slår ner i backen i 150 så packboxarna flyger till kina...inte tala om styrlagret! Huuua!!!
Nä försök att träna på riktigt i lugnt och sansat tempo med lite lägre varv och fart med kopplingen, den sitter ju där för att användas :tummenupp
Puss o kram :pannkyss

Gabbe det är ju inte lamellerna som tar stryk.. Det är korgen.
Lamellerna som hugger in spår i kopplingskorgen.. Vilket i sin tur gör att lamellerna hakar fast när man ska koppla ur.
 
Last edited:

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
:D


Jag har nog aldrig varit ute och kört med hojen utan att koppla upp den ett antal gånger. Och sist jag kollade så var det inte ett enda märke i kopplingskorgen.

Koppla upp den är och kommer alltid att vara det bästa sättet om man ska wheela. Ni andra kan fortsätta squida runt med era powerwheelies :lol
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Gabbe det är ju inte lamellerna som tar stryk.. Det är korgen.
Lamellerna som hugger in spår i kopplingskorgen.. Vilket i sin tur gör att lamellerna hakar fast när man ska koppla ur.

Den enda som det hänt för som jag känner kör Suzuki, är dom verkligen så sunkiga?
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
:D


Jag har nog aldrig varit ute och kört med hojen utan att koppla upp den ett antal gånger. Och sist jag kollade så var det inte ett enda märke i kopplingskorgen.

Koppla upp den är och kommer alltid att vara det bästa sättet om man ska wheela. Ni andra kan fortsätta squida runt med era powerwheelies :lol
Håller din koppling så borde alla CBR-kopplingar gör det. Tänker på dina sitta-på-tanken-och-rycka-upp-i-110-wheelies. :D :yoparty
 

FlyBoy

Hmm..
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Saltsjö-Boo
Hoj
Yamaha XT660X -07
Ännu en världsmästare!
Det lustiga är att de är just såna som ser så feminima ut i sina gayflygplanspilotuniformer ;)

Rigge for President!:yoparty


Jag har ofta hört att: lågutbildade och lågavlönade människor ofta är bittra, du har precis bevisat tesen! :D

Men du, var inte ledsen för det! Du fyller säkert din plats här på jorden som den Alfahanne du så desperat försöker att framstå som....... :såjaponken

Hoppas ni som är för snåla för att använda kopplingen (Kostar runt en 1000 lapp med nya lameller, och man byter själv på en halvtimma) inte heller använder bromsarna, för det är svindyrt med nya belägg och skivor! Sen om man kör så slits ju kedja, drev, däck, växelåda, kolvar...ja allt slits ju bara du kör. Bästa är nog att ställa av och ha hojen hemma i vardagsrummet!
Jag har kopplat upp hojar sen 13 års åldern, och visst har några lameller bytts, men inte fan har något pajat för det.
Hur bra tror ni det är när ni gasar till 10000rpm, släpper, slår på fullt, lyfter några decimetrar...varvstoppet går i och framhjulet slår ner i backen i 150 så packboxarna flyger till kina...inte tala om styrlagret! Huuua!!!
Nä försök att träna på riktigt i lugnt och sansat tempo med lite lägre varv och fart med kopplingen, den sitter ju där för att användas :tummenupp
Puss o kram :pannkyss



Klockrent!! Kunde inte sagt det bättre själv... :tummenupp
 
Last edited:

minmicke

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2007
Ort
Södertälje
Hoj
2 st Kawa ZX9 -95 -94
Vore ju kul att lära siga att köra på slangen, men är det inte lätt att krascha? Har ni kraschat några hojar på vägen?

Man kanske skulle lära sig på en cross eller så...
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top