Köra bakhjul!

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Hoj där!

Ni som är så jävla duktiga.. Fan, så lär mig kära bakhjul med min Gixxer 750 -02!

Har hört från en polare att jag ska ligga i 7000rpm i 1an och sen rycka i styret och ge full gas! :yoparty

När jag vill ha upp den (hehe) så bara precis ger jag henne i ettan och väntar på att hon reser sig.. så länge vill jag inte att hon ska vänta på att resa sig!

Ska jag dra upp henne på kopplingen eller hur fan ska jag göra?!

/Sulis (i´m a retard!):huvet

aja... kanske inte var bästa tidpunkten på dygnet för tips =) Får se imorgon om jag är lika tuff utan alkohol i blodet. Antagligen är jag lika dum imorgon som nu, när jag går och lägger mig!!
 
Last edited:

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
ligg på ettan axxa uppåt 5000rpm sen ha ett finger på kopplingen och tryck till fort samtidigt som du ger mera gas, sen känner du ddej för.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Testa dig fram.
Försök att hålla varvet precis där kraften börjar komma i registret och koppla sen snabbt med en finger på kopplingshantaget, dutta bara lite tryck inte in handtaget.

Puck2.a:Som sportlover skrev så är den länken ganska bra.
 

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Ort
New Mill
Hoj
2011, BMW S1000RR
Hej prova att lära dej utan att koppla lite enklare! kör på 1an ligg runt 7000-8000 eller där kraften börjar gassa till!! Om du inte får upp den prova att stå upp o gunga upp den sammtidigt som du gassar till... sedan så lär man säg vart efter :tummenupp
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Hej prova att lära dej utan att koppla lite enklare! kör på 1an ligg runt 7000-8000 eller där kraften börjar gassa till!! Om du inte får upp den prova att stå upp o gunga upp den sammtidigt som du gassar till... sedan så lär man säg vart efter :tummenupp

Jeeepp.. får prova det med! :tummenupp
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Enklast borde väll i detta fall vara att endast använda gasen. Lite lättare att reglera hur fort den kommer upp.
PS. Glöm inte att vara bered med fotbromsen! DS.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Personligen tycker jag det är enklast med koppling, då man slipper så stora gasrörelser. Men nu när du ska lära dig börja med att sitt avslappnat och och vrid på rullen så du får in känslan för hur den beter sig på baken. När du inte tycker det är otäckt så börja använd kopplingen om du vill ha upp densnabbt.
Men börja med powerhjulningar.
 

Kristofer86

Mc kåt;)
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CBR 929RR Fireblade -00
Hej! Eftersom jag satt med precis samma hoj och samma problem som du för drygt ett år sen så måste jag lägga en inlägg:) Att testa sig fram på kopplingen tycker jag är helt klart överlägset, en 750 som i ditt fall är inte jätte lätt att få upp men med koppling går det bra :)

Det bäste är tror jag om man kör med några kompisar så man liksom peppar varandra lite, för efter man har kopplat upp den EN gång så inser man att det inte är så farligt. Men innan det så tar det lite tid att inse det!

Jag körde alltid runt 50km/h på 1.an och använde kopplingen, det var alldeles perfekt med den hojen!

Här är en annan bra Wheelie-film :)
http://video.google.com/videoplay?docid=-6656191590638402466&q=motorcycle&pr=goog-sl
 

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
Lånar tråden lite fort här med en fråga.
Hur mkt sliter de på kopplingen att koppla upp den? håller nämligen på att lära mig denna konst och de tar ju ett par försök har jag märkt! :näsblod
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Lånar tråden lite fort här med en fråga.
Hur mkt sliter de på kopplingen att koppla upp den? håller nämligen på att lära mig denna konst och de tar ju ett par försök har jag märkt! :näsblod

De lärda de tvistar ...
du kommer garanterat att få olika svar.


jag kopplar alltid upp min, har alltid gjort & kommer alltid att göra.
visst, det kanske sliter lite extra på lameller & kollingskorg, men so what ? det är ju inte så att kopplingen blir helt kass efter XX antal försök.

lite off topic.

jag anser att det e bättre att koppla upp & använda kopplingen när man kör bakhjul, för jag byter hellre en koppling/lameller än att behöva renovera en låda efter att man pajjat dreven eller gafflarna i lådan
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Detta kommer nog att fordra en del träning märker jag.. Har kört en del nu idag och kommer väl så långt som att skicka upp nosen och hålla den där (3dm över marken) i ett par sek. Träna, träna, träna..
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Detta kommer nog att fordra en del träning märker jag.. Har kört en del nu idag och kommer väl så långt som att skicka upp nosen och hålla den där (3dm över marken) i ett par sek. Träna, träna, träna..

JO precis de är mitt tips, träna träna o träna så lar man sej allt till slut så funkar de ju med det mesta:)
lycka till o posta lite bilder sen när de blir fina resultat tycker jag:yoparty
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Kan ju bara säga att kopplingskorgen på 750 är rätt dålig så öva med gasen istället. Jag sprängde min kopplingskorg och vill inte göra om det.

Mitt tips är Full gas upp till en 7-9000 varv, släpp gasen, vrid på fullt.
Då kommer den rätt fort upp på 1:an. Annars mjukgasa upp till 9000varv sen ge på fullt och ryck lite i styret. Hursom hellst så går 750 skitlätt upp på gasen när du lär dig. Inga problem på varken 1 eller 2. 3 växel går vid visa tillfällen som om vägen "hoppar" lite. :tummenupp
 

FlyBoy

Hmm..
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Saltsjö-Boo
Hoj
Yamaha XT660X -07
Men hur svårt kan det vara? Ni grenslar värsta sporthojen på över 100hk som väger typ 180-190kg... En xt660x väger 186kg e framtung som satan och har 46 eller 48hk och den leker man ju upp.... fattar ingenting....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top