Val av äventyrshoj

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM EXC 500 -12
Ja precis!!! :tummenupp

Alltid kul med rese sällskapnär man ska iväg, brukar bli lättare att komma iväg när man är fler med :)

Vi få ta å snacka över en öl någon ggr :yoparty

Yes de skulle vi kunna göra:tummenupp
Känner dok att ja måste bestämma mig rätt snart för annars blir de en "vanlig" flygresa någonstans, håller på å bli knäpp på de här vädret.
Har du funderat något på tidpunkt o hur länge?
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Nä jag har inte funderat något direkt på tidpunkten..Någon ggr nästa år i alla fall.:tummenupp

hmm ja vet inte men hade tänkt mig typ 3 veckor eller mer beroende på vart man kör till..destinationen bestämmer juh tiden...

Ja kan bara instämma med att de här vädret suger ordentligt...å att just nu vill man bara bort från allt!!...jag har åkt på liite av höstdepressionen...även att man har fullt upp me annat...:huvet

Yes de skulle vi kunna göra:tummenupp
Känner dok att ja måste bestämma mig rätt snart för annars blir de en "vanlig" flygresa någonstans, håller på å bli knäpp på de här vädret.
Har du funderat något på tidpunkt o hur länge?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nä jag har inte funderat något direkt på tidpunkten..Någon ggr nästa år i alla fall.:tummenupp

hmm ja vet inte men hade tänkt mig typ 3 veckor eller mer beroende på vart man kör till..destinationen bestämmer juh tiden...

Ja kan bara instämma med att de här vädret suger ordentligt...å att just nu vill man bara bort från allt!!...jag har åkt på liite av höstdepressionen...även att man har fullt upp me annat...:huvet

På tre veckor hinner ni en bra bit in i Kazakstan och tillbaka! :tummenupp
Det är kortare än man tror! Iofs kallt där nu.

Finns ju två varianter på MC-turer: Med eller utan egen hoj. Har man GOTT om tid kan man ta sin egen hoj, annrs lönar det sig att hyra/köpa

Ta er en seriös funderare på Nepal-turen. ENligt mina beräkningar torde man landa på ca 25k/pers inkl allt för en månad, förutsatt att man inte behöver köpa något innan resan (kläder, campingpryttlar etc)

Hojjen hyr man eller köper på plats i Katmandu. Kostar 7000 att köpa (ny) så hyran är förmodligen nästan gratis. Riktiga skithojjar och inga effektmonster, men vaffan, det blir ju halva grejjern! Back to basics!
 

Weedow

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
BMW F800GS -08
Tja, skall även jag ut och resa men blir inte klok. Jag vill ha en Äventyr/touring/offroad/bushoj och har 50-90k att lägga beroende på utrustning samt försäkring, l/mil mm.

Har kört:
AT - grym men tok slö och ful.
950 SM - snygg, askul, men lite mkt pulver och ingen offroad samt osäker på tålighet.
Xt660 - Snygg, stabil mm. dock lite för slö och tung.
KTM superenduro - osäker på service, pålitlig samt tankstorlek.
640 Adventure - osäker på kvalite samt att den e så ful.
800 GS - snygg, mkt kräm, var favorit men läst om kass fjädring mm.
650(800) gs - verkar inte tillräckligt offroad.
BMW Dakaren - känns kanske lite slö att marcha med.
Highlander - servicen, lite mkt pulver samt barnsjukdomar annars är den en våt dröm.
1200 GS - fantastisk men för dyr och lite mkt gata.

Skall dra till Norge nu, Kina nästa år & annars vill jag busa bakhjul, köra till/från jobbet samt grus. Den skall vara relativt ekonomisnål och ok försäkring. Jag vet att det är omöjligt men behöver hjälp med att komma så nära som möjligt. Har surfat mig vindögd här på forumet och snart plöjt xt660 tråden.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Utifrån din lista skulle jag själv bara överväga två kanske tre av dom för en riktigt långresa.

Africa Twin.

Äventyrsikonen nummer ett då det gäller motorcyklar för äventyr, i stort sett oförstörbar det enda som krånglar är bräslepumpen men det finns flera enkla moddar för att komma tillrätta med det. Annars är det en kanonhoj på alla sätt.

F800GS.

En av få hojar som lanserats efter det att AT gick i graven och defenetivt är ett fullgott eller bättre alternativ till AT. Vad gäller fjädringen så funkar den helt ok så länge man inte kör riktigt hårt med den, men det finns cartridgekit och andra fjädrar som löser den tveksamma fjädringen. Bränslesnål.

KTM Superenduro.

Tveksam äventyrshoj, äger en själv. Lite av ett spel att ta på långresa, LC8 motorn har ett flertal delar som brukar krångla, men som dom flesta med lite tumme kan fixa det själv. Vattenpump, bränslepump är det vanligaste som brukar krångla.
Tanken är liten endast 14 liter och hojen drar mellan 0.65 och 1.1 liter milen beroende på hur kul man har. Finns 30 liters tank att köpa för 7 tusen.

Tar en outsider också, byggd för långväga äventyr!

XT660Z Tenere

Enstånka, lite hk men tillräckligt du hade väl inte tänkt ligga och pressa motorväg på hela resan, dakarstuk, en väldigt underskattad hoj som jag defenetivt skulle överväga att ta med på en långresa, hojen har en massa bra egenskaper, tex 23 liters tank, drar lätt under 0.4 liter/mil vilket bra räckvidd. Långa serviceintervaller, robust, en av de mest pålitliga mc motorer som byggs, bekväm, ja listan kan göras lång, nämnde jag billig i inköp.

Lycka till.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
At för att den är pålitlig eller teneren för pålitlig o cool! :)
alla är så hk fixerade.. fullt packad så axxar dom säkert fortare än en bil iaf :tummenupp
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Skulle jag ha hojen till att köra till kina så skulle jag prioritera bekvämlighet, framkomlighet och att den har bra lastförmåga. Lekstugehoj kan man köpa när man kommer hem igen i så fall...
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Märkligt hur du skriver saker som "ful" i en tråd där du letar äventyrshoj. Ska du posera vid korvkiosken eller åka lera i Mongoliet? Nåväl..

Personligen skulle jag stryka alla KTM direkt. Visst är det roliga maskiner men serviceintervallet och, tyvärr fortfarande, bristande kvalitet gör att dom knappast lämpar sig för långresor. Jag har haft två LC8'or, motorn i 950 Adventure, 950 Supermoto och SE'n, själv och haft min beskärda del av KTM-sjukdomar. LC8-motorn är dessutom, precis som Nicke skriver, väldigt törstig.

Av de hojar du listar så är det egentligen bara två som är relevanta idag, BMW F800GS och XT660Z Tenere. Teneren gillar jag personligen inte alls eftersom jag tycker den är lite väl motorsvag. Då är valet enkelt. BMW F800GS. Köp en, jag har en själv.

Bitubos cartridgekit, inklusive fjädrar och allt man behöver, kostar 5900:- hem till dörren. Jag beställer mitt kit imorgon.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Skulle jag ha hojen till att köra till kina så skulle jag prioritera bekvämlighet, framkomlighet och att den har bra lastförmåga. Lekstugehoj kan man köpa när man kommer hem igen i så fall...

Jo, det är lite så jag också resonerar...........
Tillförlitlighet är en annan viktig faktor.
 

Weedow

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
BMW F800GS -08
Ska kolla på en GS nu framöver men det får bli begagnad för plånbokens skull. Är det något man skall tänka på vid köp? Den jag spanar på nu är offroad körd och vad det verkar rejält hårt.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kul uttryck för övrigt "Äventyrshoj".
Om man har en sån - är man äventyrlig då? Eller blir man?

De flesta som kör såna här hojar är på sin höjd borta över natten :)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Kul uttryck för övrigt "Äventyrshoj".
Om man har en sån - är man äventyrlig då? Eller blir man?

De flesta som kör såna här hojar är på sin höjd borta över natten :)

I staterna är tydligen Starbucks där man ser flest R1200GS parkerade. ;)

Jag är inte äventyrlig. Jag har valt den här hojtypen av två anledningar. Den är bekväm och man slipper välja var man ska åka. Jag kan åka långt, jag kan åka småstigar och grusväg, jag kan åka bana. En "Jack of all trades" liksom.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
I staterna är tydligen Starbucks där man ser flest R1200GS parkerade. ;)

Jag är inte äventyrlig. Jag har valt den här hojtypen av två anledningar. Den är bekväm och man slipper välja var man ska åka. Jag kan åka långt, jag kan åka småstigar och grusväg, jag kan åka bana. En "Jack of all trades" liksom.

Japp, det är mångsidigheten man vill åt. Jag har bara råd att ha en hoj, så den måste kunna lite av allt.
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Årets tråddump men tyckte det var dumt att starta en ny...

Vad tror experterna om en Suzuki DR 800 BIG för liknande ändamål?
 

R1-T

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
FAGERSTA
Hoj
BMW R nine T/5 2020
Nästa mc blir en BMW GSA,men i sommar ska jag till Adenau.
Stannar i 3 veckor,c.a. 50 varv på Nordslingan brukar det hinnas med:rock.
2016 ska jag ta en lååång tur i Europa,hoppas jag har en GSA då.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Årets tråddump men tyckte det var dumt att starta en ny...

Vad tror experterna om en Suzuki DR 800 BIG för liknande ändamål?

Antar att priset är lite av utgångspunkten för hojval. En DR duger säkert utmärkt, men tillhör kategorin större och tyngre hoj. Inte bra på något, inte usel på något. Modellen har inte mycket till modern teknik, men inga större mekaniska utropstecken heller. Balansaxelkedjan är något man bör kolla. Om du justerar ventiler innan avresa, så har du enligt intervall 1200 mil till nästa titt. Bike har med den i sitt begagnat-test i senaste numret. De är billiga, av en anledning antar jag. Vibrerar tydligen en hel del. Om det ska långköras på dåligt underlag, med låg budget, så absolut. Om du bara ska köra asfalt så finns det bättre val. Steget upp prismässigt till en nyare XT660R/Z är nog ganska litet. Om du ska ut på långsväng vill man ha ordning på slitdelar/lager, där 10 års skillnad ofta gör ganska liten skillnad i peng. Räkna med att lägga en del på förberedande underhåll, kan löna sig att köpa nyare exemplar där en del redan är gjort.

Valet av billig/tyngre/äldre asiatisk hoj brukar mest handla om personliga preferenser kring primärt användningsområde, sittkomfort och tillfälle. De är svampiga, långsamma och tunga allihopa. Men tar dig oftast fram till målet, vart det än är.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top