Val av äventyrshoj

desmo79

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Norrköping
Hoj
MuZ Scorpion Sport -95, Ducati 748 SP -95
Jag har ett projekt i mitt huvud som börjar bli mer och mer konkret. Jag gillar att resa, och jag gillar motorcyklar. Så jag funderar på en äventyrsresa med motorcykel runt medelhavet. Ner till Spanien, över till Marocco via Egypten och hem genom östeuropa.

Men vilken mc är lämpligast?
Ska man satsa på en modern äventyrshoj med vattenkylning som riskerar att gå sönder eller en äldre luftkyld historia?

KTM 640 Adventure: Måste man ställa ventiler under resan då? Hur är tillförlitligheten?

BMW GS 1150 R: Känns för stor för mig som bara mäter 168. Dessutom dyr.

Honda XR 600: Luftkylt. Billigt. Tillförlitligt?

Suzuki DR 350: Gott rykte om sig på öventyrsresor. Men blir det inte slitigt för den lilla motorn?

Jag vet inte. Vilka mer hojar kan vara aktuella? Hur skulle ni resonera? För egen del vore det kul om den kunde dubblera i endurospåret (tänk tex KTM EXC 525) men de kräver ju mer underhåll.

mvh//Tobias
 

V-Moto

Kul på hjul...
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZS 600
Jag kan med gott samvete rekommendera Honda Transalp. Har själv haft en sådan under några år, och kört på varierande underlag året runt. Den klarar det mesta, men är inte bäst på något.

Fast när allt kommer omkring så är det ju du själv som måste fundera på vad den ska användas till? Ska du köra mycket på grusvägar och till med i ökensanden i Marocko så är ju KTM:en eller XR.en att föredra, men då blir det ju en surrig o slitsam resa dit istället.

Skippa de tunga touringjärnen. Tycker att det är helt rätt tänkt, att just hålla sig till de lättare maskinerna kring 600cc. Samt att även tänka på ev. underhåll/service efter vägen.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
xr 600 ska ventiler ställas oftare än adventure iaf.
inte för att de bruka behövas..

dr800.. tja så länge min va i offroadskrud så tuffa den på riktigt fint på landsväg o över potthål o sånt.... inte alls dum.
enda jag kan tänka mig e jobbigt med en sån är om du får problem med gasarna.. trångt där o plocka bort e inte så kul men de går ju...
annars e den stabil. riktigt bra fjädring. tål nog o svälja mycket packning tror tom maxvikten förare mm ligger runt 200 kg.

annars tänkte jag rakt på tranalpen el ev en kle500?
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Har själv funderingar på en liknande resa, en långresa, men just nu är alternativen inte spikade:

1. Nordkapp + att åka långt österut till obygderna där uppe, ta en kort sväng ner i Sovjet, för att sedan köra in i Finland och Sverige sedan hem.

2. Södra Italien.

3. Kroatien.

4. Spanien + kanske en resa över till Marocko.

Hade tänkt köra med min Ducati, även om den kanske inte är det bästa transportmedlet på riktigt små och grusiga vägar. Transportsträckan på Autobahn bör i alla fall gå ganska snabbt att avverka. :D När jag var i Marocko var även de små vägarna asfalterade, så det borde fungera.

Går du in i mitt garage kan du se en BMW jag inte rekommenderar. Den var rätt kass. Körde förvisso bara med den på asfalt, men vågar inte ens tänka på hur den skulle vara att köra med på grus.

Transalpen jag tuffade runt på Kreta med var riktigt trevlig, både på asfalt, grus och stenbumlingar.

Kan också, som en liten parentes, meddela dig att Yamaha Virago 250cc inte är en höjdare. Sämsta leksaksmotorcykeln jag någonsin kört! :huvet
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Det är nog din längd som begränsar valet av hoj. Själv så kör jag en KTM 950 Adventure, som jag är övertygad om är en strålande "äventyrshoj", men jag är nästan 190 och den är hög för mig.

Angående 640 Adventuren så.. Gillar man ett extremt skakande styre i marchfart så är den nog alldeles förträfflig. Jag klarade inte av det så det fick bli storebrodern. :tummenupp
 

desmo79

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Norrköping
Hoj
MuZ Scorpion Sport -95, Ducati 748 SP -95
Det är ingen som har betänkligheter mot vattenkylda motorer? Keep it simple? Jag räknar med att det blir en hel del offroadkörning. Vill så småningom göra en resa vidare ner i Afrika och vore ju kul att slippa köpa ny båge då.
På hemmaplan är det väl rimligt att tro att det bli en del grusbus (ev pendla till jobbet).

BMW-Dakar verkar rätt trevlig. Gillar nya X-moto också men den är så dyr.

Känns nästan som om det inte spelar någon roll vilken hoj jag väljer, jag kommer ändå vara för kort.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Jävla sviiiiiiin!!!!! :mad:

Den där resan har jag gått och tänkt på och diskuterat med släkt och vänner i TVÅ ÅR nu!!! :yoparty

-Får man följa.....??? :pannkyss :)

Har själv funderingar på en liknande resa, en långresa, men just nu är alternativen inte spikade:

1. Nordkapp + att åka långt österut till obygderna där uppe, ta en kort sväng ner i Sovjet, för att sedan köra in i Finland och Sverige sedan hem.

-Den resan, (nästan), gjorde jag på 2,5 dygn. Båten mellan Åbo -> Sthlm inräknad! :D

Åkte från Gällivare på söndag efter lunch, var i Nordkapp söndag kväll, for från Nordkapp måndag morgon, ner genom Finland, snuddade vid Ryska gränsen och tog färjan Åbo-> Sthlm på tisdag kväll, gick iland tidigt onsdag morgon och var i Dalarna 08:30 på onsdagmorgonen.
 
Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
-Den resan, (nästan), gjorde jag på 2,5 dygn. Båten mellan Åbo -> Sthlm inräknad! :D

Åkte från Gällivare på söndag efter lunch, var i Nordkapp söndag kväll, for från Nordkapp måndag morgon, ner genom Finland, snuddade vid Ryska gränsen och tog färjan Åbo-> Sthlm på tisdag kväll, gick iland tidigt onsdag morgon och var i Dalarna 08:30 på onsdagmorgonen.

Är inne på Michelin och får fram följande:

Lund -> Oslo -> Nordkapp -> Vardö
Time: 46h09 including 05h23 on motorways
Distance: 3282km including 496km on motorways
et 1828km on scenic roads

Vardö -> Sör-Varanger -> Torneå -> Lund
Time: 32h02 including 09h03 on motorways
Distance: 2493km including 885km on motorways
et 371km on scenic roads

Totalt 78 timmar, vilket ger 3,25 dygn. Får bränna på ordentligt ifall jag ska slå dina 2,5 dygn. :gnissla

Måste i alla fall ha varit en härlig resa!




Tips för övrigt till trådskaparen: Du kan inte åka till din lokala MC-handlare och provköra ett par äventyrshojar och se vilken du trivs bäst med?

Vattenkylning har kanske fördelen, att motorn löper mindre risk att överhettas i värmen?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Buell Ulysses kanske kan vara ngt om man har råd!

/J
 

Sp3

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Ljungby
Hoj
Speed Triple -01
Klr 650

Rekomenderar jag, körde en 700-milsrunda till ukraina förra året och trots usla grusvägar bitvis var det inga problem. Den fixade till och med en busskrock med bara en krokig backspegel som följd :) . Tanken är bara 14 liter men med 2 tioliters jeepdunkar bakpå är det tillräcklig aktionsradie. Att köra med luft- eller vätskekyld är nog bara en fråga om vad man föredrar, kylaren och slangar är så väl skyddade att man får bete sig rätt illa om det skulle paja
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
När jag kollade på min första äventyrshoj så tog jag en rejäl till på transalpen. Riktigt bra hoj. Tyvärr föll det på att den var för liten för mig (Är 193 och fick inte plats med benen i urgröpningarna på tanken). Istället blev det en BMW F650GS Dakar. Den hojjen körde jag med tvärs över heala Asien f.ö. Funkade utmärkt. Dakaren är nog dock i högsta laget för dig, men den vanliga F650GS är lägre. Bombsäker motor som dessutom bara drar 0.3-0.35.

Men som nån annan sa här ovanför, ta en titt på Tansalpen!

Buell Ulysses kanske kan vara ngt om man har råd!

/J

Nej fan. Gammal HD-spis i den!
 
Last edited:

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Eller kolla på Africa Twin. Borde passa ändamålet. Det är ju som sagt inte ökenrally. Vidare är den skön att sitta på med. Längen e inget problem.Din alltså.
 

U.Blomqvist

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Njurunda
Hoj
Ingen än så länge!
Är inne på Michelin och får fram följande:

Lund -> Oslo -> Nordkapp -> Vardö
Time: 46h09 including 05h23 on motorways
Distance: 3282km including 496km on motorways
et 1828km on scenic roads

Vardö -> Sör-Varanger -> Torneå -> Lund
Time: 32h02 including 09h03 on motorways
Distance: 2493km including 885km on motorways
et 371km on scenic roads

Totalt 78 timmar, vilket ger 3,25 dygn. Får bränna på ordentligt ifall jag ska slå dina 2,5 dygn. :gnissla

Måste i alla fall ha varit en härlig resa!

Jo det var en härlig resa.

Dock var min resa på bara 250 mil, ungefär..

Varav 71 mil dag på söndagen, 104 mil på måndagen, 53 mil på tisdagen, och ungefär 30 mil på onsdagmorgonen. :)

Ooops! Såg nu att jag använde tantens konto... :rodnar
 
Last edited:

desmo79

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Norrköping
Hoj
MuZ Scorpion Sport -95, Ducati 748 SP -95
Har kommit på att det ultimata för mig vore en KTM 525 som tål tuffa tag fast med en LC4-motor som inte behöver lika mycket underhåll. Vad tror ni? Är det bolt-on? Knappast..

Annars har jag börjat kika lite på Suzuki DR 650 RS men då får man också undvika endurospåren. KTM Adventure 640 börjar ju också bli billig nu, kring 30' bör det gå att få tag på en.
Transalpen som många har rekommenderat har aldrig blivit någon favorit hos mig dock.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Jag skulle sikta på en BMW GS 1200, men jag gillar muskelmonster med extra allt, så kan vara lite partisk.

Annars ska Dr 800 tåla massor med stryk.

Körde en del längre stäckor med min Dr 650 se -98, o den funkade fint. Bättre och roligare motor än rs en.

Gammal ktm skulle jag inte satsa på, på en sådan resa är det tillförlitlighet uber alles som gäller !!!

Yamaha Xtz ?
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Har kommit på att det ultimata för mig vore en KTM 525 som tål tuffa tag fast med en LC4-motor som inte behöver lika mycket underhåll.

Du kommer ha vita fingrar o avdomnade fötter innan du ens kommit utanför 50-skyltarna ! Visst ...smidig hoj , men allt över 10-mils etapper är en plåga. O sätter du sen i en motor som vibrerar ännu mer , så gör du det bara dubbelt så jävligt för dig ! En fråga bara ... Ska resan vara en njutning fylld av upplevelser eller är det bara ett mandomsprov ?...:confused:
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Det kommer en ny Yamaha Teneree 660 under -08 med rallystuk och entånka om jag inte minns fel just nu.

Sedan har Honda något hemligt på gång det spekuleras om en ny Transalp, Varadero eller en ev ersättare till den nedlagda äventyrsfavoriten Africatwin.

Alla nämnda hojar borde passa in för dina resplaner.

Se respektive hemsida för mer info.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top