Thunderace-tråden!

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Om du ändå inte ska köpa en tempmätare som är direkt anpassad till en Thunderace så skulle föreslå att du köper en "öltemp-mätare" som passar till många andra yamaha-motorer.

Jag har inte en susning om den passar men jag tycker att oddsen borde vara skapligt bra för att det funkar. Motorblocket på Thunders är mycket likt blocket på t.ex. FZ 750 och den där mätaren passar bl.a. på en sådan.

Monteringen är mycket enkel. Man byter helt enkelt bara ut locket till oljepåfyllningshålet och sätter dit oljetermometern.

Jag har inte kollat så noga. Kanske finns det t.o.m. såna där termometrar som är specialtillverkade för Thunders?

Det fanns en för Thunderace. Så oljan skvimpar mot locket och temperaturen mäts?
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Det är allmänt känt att thunders drar olja när dom gått några tusen hårda mil. Speciellt om man kör på höga varv. Jag brukar fylla på till mitten av nivåglaset. Kanske en liter som mest. Sen drar den hela tiden lite lite. Har för mig att jag räknade ut att den drar 1liter på ca 75-100mil beroende på hur jag kör.
Angående oljenivån, kan det vara så att man ska fylla på till halva nivåglaset när den står på stödet? jag reser alltid upp hojen rak med hjälp av en vän (jo jag har såna:)) och fyller på till halva.

Ang trasig olje-pump, kan den inte sluta pumpa utan att resten av motorn går sönder menar du? Det vill säga, ge sämre verkningsgrad men fortf snurra med resten av mekanismen?

I bilvärlden har man ju skruvat en hel del och det känns som oljetryck är ganska viktigt. Och att låg nivå ger ett självklart tryckfall, medans tryckfall inte innebär låg nivå om du förstår.

Samma sak menade jag med vattenpumpen.
*Överhettad/Överkyld motor innebär antingen termostat eller vattenpumps-bekymmer.
*Överkyld kylarvätska betyder ju inte att motorn har rätt temp.
*Överhettad kylvätska innebär att det redan är för sent för motorn.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
"Angående oljenivån, kan det vara så att man ska fylla på till halva nivåglaset när den står på stödet?"
Det stämmer hyfsat på min inte riktigt men nästan.

Men hur svårt hade det varit att sätta graderingen på siktglaset så att min och maxnivåer hade stämt när hojen stod på stödet men på plant underlag?
Ligger under avdelningen hur tänkte du nu när du konstuerade detta?

Den konstuktören kan aldrig ha kört hoj nånsin.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
"Angående oljenivån, kan det vara så att man ska fylla på till halva nivåglaset när den står på stödet?"

Det stämmer hyfsat på min inte riktigt men nästan.

Vad menar du här? Halva nivåglaset är väl mitt emellan min och max?
Ställer jag min upprätt och fyller till max-nivå, så försvinner oljan när den står på stödet.

Men hur svårt hade det varit att sätta graderingen på siktglaset så att min och maxnivåer hade stämt när hojen stod på stödet men på plant underlag?
Ligger under avdelningen hur tänkte du nu när du konstuerade detta?

Den konstuktören kan aldrig ha kört hoj nånsin.

Det är precis den frågan jag ställt mig hela dagen i alla dessa inlägg jag skrivit. Hur tänkte dom där?!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det är allmänt känt att thunders drar olja när dom gått några tusen hårda mil. Speciellt om man kör på höga varv. Jag brukar fylla på till mitten av nivåglaset. Kanske en liter som mest. Sen drar den hela tiden lite lite. Har för mig att jag räknade ut att den drar 1liter på ca 75-100mil beroende på hur jag kör.
Angående oljenivån, kan det vara så att man ska fylla på till halva nivåglaset när den står på stödet? jag reser alltid upp hojen rak med hjälp av en vän (jo jag har såna:)) och fyller på till halva.

oj... den där maskinen drar olja minsann...

Jag häller i 3 liter, kör 600-800 mil och tömmer sen ur 2,8-3 liter ...

Gör du någonsin oljebyten eller häller du bara i mer och mer? Om du inte byter oljan så koncentreras ju bara all skit i den olja som är kvar, vilket sliter än mer på motorcykeln.

Jag tror att den där hemska oljeförbrukningen är värst på 96-97-års modell. Sen tror jag att de bytte oljetätningsringar. Jag tror mig ha läst det någonstans och jag tror att det ligger något i det för jag har inte hört något om hög oljeförbrukning på de sista årsmodellerna. (Själv kör jag en 00'a.)

När jag hällt i tre liter olja i motorn och håller cykeln rak så ligger nivån på max i nivåfönstret. Så jag förstår inte varför ni bara fyller upp den till halva fönstret? Då måste ni ju ständigt köra omkring med lite mindre olja än vad som rekommenderas?

Ang trasig olje-pump, kan den inte sluta pumpa utan att resten av motorn går sönder menar du? Det vill säga, ge sämre verkningsgrad men fortf snurra med resten av mekanismen?

Pumpen är en tämligen bastant klump. Går den sönder kommer det att fara omkring bitar i motorn ... och de brukar sluta illa.

I bilvärlden har man ju skruvat en hel del och det känns som oljetryck är ganska viktigt. Och att låg nivå ger ett självklart tryckfall, medans tryckfall inte innebär låg nivå om du förstår.
Rent teoretiskt så kan ju oljekanalerna i motorblocket sätta igen sig om man kör med för skitig olja. Men jag tror ärligt talat inte att risken är så stor.
 

Bifogat

  • oljepump Thunderace.jpg
    oljepump Thunderace.jpg
    72.2 KB · Visningar: 83
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
"Angående oljenivån, kan det vara så att man ska fylla på till halva nivåglaset när den står på stödet?"
Det stämmer hyfsat på min inte riktigt men nästan.

Men hur svårt hade det varit att sätta graderingen på siktglaset så att min och maxnivåer hade stämt när hojen stod på stödet men på plant underlag?
Ligger under avdelningen hur tänkte du nu när du konstuerade detta?

Den konstuktören kan aldrig ha kört hoj nånsin.

Att hålla cykeln rakt upp kan man bara göra på ett sätt. Står den på stödet så varierar lutningen en hel del beroende på hur framhjulet är svängt.

Jag gissar faktiskt att konstruktörerna tänkte på det när de först designade motorblocket 1984.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
oj... den där maskinen drar olja minsann...

Jag häller i 3 liter, kör 600-800 mil och tömmer sen ur 2,8-3 liter ...

Gör du någonsin oljebyten eller häller du bara i mer och mer? Om du inte byter oljan så koncentreras ju bara all skit i den olja som är kvar, vilket sliter än mer på motorcykeln.

Jag tror att den där hemska oljeförbrukningen är värst på 96-97-års modell. Sen tror jag att de bytte oljetätningsringar. Jag tror mig ha läst det någonstans och jag tror att det ligger något i det för jag har inte hört något om hög oljeförbrukning på de sista årsmodellerna. (Själv kör jag en 00'a.)

Jag har läst och hört överallt är thundern är känd för sin oljeförbrukning. Till och med Bike's beg-test 2007 säger detta. Orsaken ska tydligen vara kolvringarna. Man byter dom så är problemet löst för stunden. Blev lite osäkler på om den verkligen drog SÅ mycke olja nu när du säger det. Men jag vet att jag gjorde av med kanske 2-3 liter olja på mina 450mil förra sommaren.

Cykeln har gått 500mil nu sen förra oljebytet. Så det ska i ny olja i helgen faktiskt. Ska ställa den upprätt och maxa glaset då, sen nolla trippen och se hur länge jag kan åka.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Svar på frågan om man ska stå upprätt iaf. Men jag är fortf inte kompis med hur yamaha-killarna tänkte när dom valde givare för olja/vatten. Känns inte tryggt...
 

Bifogat

  • thundertrash1.JPG
    thundertrash1.JPG
    19 KB · Visningar: 83

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Här säger dom själva att man ska kolla sitt oljetryck så inte pumpen gått sönder, eller nån packning osv... Hade man haft en mätare eller lampa original så hade det vart mycke säkrare.
Det kan du väl hålla med om G-man?
 

Bifogat

  • thundertrash3.JPG
    thundertrash3.JPG
    80.3 KB · Visningar: 99
  • thundertrash2.JPG
    thundertrash2.JPG
    62.5 KB · Visningar: 72

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Här säger dom själva att man ska kolla sitt oljetryck så inte pumpen gått sönder, eller nån packning osv... Hade man haft en mätare eller lampa original så hade det vart mycke säkrare.
Det kan du väl hålla med om G-man?

Ja, det finns en möjlighet som gör att man KAN kontrollera oljetrycket om man vill, men de säger inte åt en att man SKA göra det. Jag kan inte hitta någonstans att det står att oljetryckskontroll är en obligatorisk servicepunkt.

Jag upplever att det är närmast overkill att ha oljetryckskontroller på dylika motorkonstruktioner. Kör man omkring med en torrsumpsmaskin så kan jag fatta vitsen med en oljetrycksmätare, men inte när allt (utom ventilhuset) närmast är tänkt att bada i olja.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag har läst och hört överallt är thundern är känd för sin oljeförbrukning. Till och med Bike's beg-test 2007 säger detta. Orsaken ska tydligen vara kolvringarna. Man byter dom så är problemet löst för stunden. Blev lite osäkler på om den verkligen drog SÅ mycke olja nu när du säger det. Men jag vet att jag gjorde av med kanske 2-3 liter olja på mina 450mil förra sommaren.

Cykeln har gått 500mil nu sen förra oljebytet. Så det ska i ny olja i helgen faktiskt. Ska ställa den upprätt och maxa glaset då, sen nolla trippen och se hur länge jag kan åka.

Beg-recensionen i Bike har så vitt jag vet varit oförändrad i 10 år. De enda maskiner som hade börjat dra olja när den där recensionen skrevs var 96-97:eek:r eftersom ytterst få 98-99 hade gått flera tusen mil vid millenieskiftet.

Om din hoj drar 2-3 liter per 450 mil så börjar vi ju nästan snacka 2-taktsblandning! >1% olja i alla fall. Sotar och ryker den inte nå grymt?
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Ja, det finns en möjlighet som gör att man KAN kontrollera oljetrycket om man vill, men de säger inte åt en att man SKA göra det. Jag kan inte hitta någonstans att det står att oljetryckskontroll är en obligatorisk servicepunkt.

Jag upplever att det är närmast overkill att ha oljetryckskontroller på dylika motorkonstruktioner. Kör man omkring med en torrsumpsmaskin så kan jag fatta vitsen med en oljetrycksmätare, men inte när allt (utom ventilhuset) närmast är tänkt att bada i olja.

De flesta biltillvekare idag har oljetrycks-lampor. Och jag vet ingen standardbil som har torrsump. Men det är väl annat i MC-världen då. Både Honda och Kawasaki vet jag har oljetrycks-lampor på sina sporthojar. R1an vet jag inte...

Men för oss som inte bara ligger och tourar med thundern, utan kör hårt på höga varv och plågar dem på banan så kan en sliten oljepump vara ödestigert! Kanske därför din -00 inte drar någon olja oxå. De drar bara olja vid hårda belastningar på höga varv.

Om din hoj drar 2-3 liter per 450 mil så börjar vi ju nästan snacka 2-taktsblandning! >1% olja i alla fall. Sotar och ryker den inte nå grymt?

Yamaha-verkstaden sa att det var helt normalt på dessa hojar. Den varken ryker eller sotar. Ska kolla upp mer exakt hur mycket den drar.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Biltema igen kanske? Skulle den vara monteringsbar?

Jag gillar mätare!

Det skulle onekligen göra din Thunder unik i alla fall! :)

Lite mer problematisk att installera den mätaren jämfört med oljetermometern dock. :va

Själv har jag funderat på en yttertempraturmätare. Kan vara bra å veta om man kör omkring i minusgrader eller ej. :) (Cykeldator och klocka har jag förståss redan. :tummenupp )
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Men någon 2-takts blandning är det inte. på 450mil drar min cykel ca 270-325liter bensin. Och säg att jag fyller på 2 liter olja under dessa 270-325 liter bensin. Då är vi uppe i ofantliga 0.6-0.75%
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Men någon 2-takts blandning är det inte. på 450mil drar min cykel ca 270-325liter bensin. Och säg att jag fyller på 2 liter olja under dessa 270-325 liter bensin. Då är vi uppe i ofantliga 0.6-0.75%

Jag räknade på 0,65 liter milen och 3 liter. (Eftersom du själv skrev 2-3 liter) Då hamnar man på >1 %.

Jag har insett att när man tankar så är det ganska lätt att kontrollera hur pass lagligt man kört. Kör man lagligt så brukar man ligga på omkring halvlitern ...

:felämne
I lumpen så skulle vi köra med upp emot 4 % oljeblandning i de där gamla husqvarnorna. Behöver väl knappast tillägga att vi ordonannser inte behövde några rökgranater ...

Det var en ordonanns som blev så infernaliskt less på lumpen att han gjorde allt han kunde för att få motorn och skära. Han körde järnet på ren bensin ... det hände ingenting.
:backontop
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Men någon 2-takts blandning är det inte. på 450mil drar min cykel ca 270-325liter bensin. Och säg att jag fyller på 2 liter olja under dessa 270-325 liter bensin. Då är vi uppe i ofantliga 0.6-0.75%

Om man använder gashantaget på en thunderace så är det enligt yamaha själva helt normalt att den kan sörpla i sej upp mot en liter olja per 100 mil när den gått några tusen mil. Touringkör du samma thunderace så är det som g-man säger då tar den i stort sett ingen olja alls. Årsmodellen har inget att göra med om den tar olja eller inte sitter likadana foder o ringar i alla, dom blir lite för glatta i loppen efter ett par tusen mil o släpper då igenom lite olja på höga varv. Åtgärdas genom att hona loppen så slutar dom surpla olja men det återkommer ju efter ett tag igen. Jag brukar kolla nivån vid minst varje tankning har alltid en literflaska under sadeln för o kunna fylla på vid behov.
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Om man använder gashantaget på en thunderace så är det enligt yamaha själva helt normalt att den kan sörpla i sej upp mot en liter olja per 100 mil när den gått några tusen mil. Touringkör du samma thunderace så är det som g-man säger då tar den i stort sett ingen olja alls. Årsmodellen har inget att göra med om den tar olja eller inte sitter likadana foder o ringar i alla, dom blir lite för glatta i loppen efter ett par tusen mil o släpper då igenom lite olja på höga varv. Åtgärdas genom att hona loppen så slutar dom surpla olja men det återkommer ju efter ett tag igen. Jag brukar kolla nivån vid minst varje tankning har alltid en literflaska under sadeln för o kunna fylla på vid behov.

Precis... va nästan ungefär det jag sa :tummenupp

0.55-0.75 i bensinförbrukning ligger jag på ungefär.



MEN, nu va det inte det vi diskuterade, utan hur illa valt det är att köra utan oljetryck och motortemp-kontroll. Jag tycker inte det är smart iaf vad ni än säger. Det mest intressanta är att man sitter och försvarar detta. En sak att acceptera och gilla läget, men att försvara och tycka det är helt rätt och oväsentligt är i mina ögon inte riktigt... hmmm.. ja... rest my case...
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
De flesta biltillvekare idag har oljetrycks-lampor. Och jag vet ingen standardbil som har torrsump. Men det är väl annat i MC-världen då. Både Honda och Kawasaki vet jag har oljetrycks-lampor på sina sporthojar. R1an vet jag inte...

Det hänger nog ihop med motorkonstruktionen. Yamaha har sitt eget koncept, och det har fungerat skapligt.

MEN, nu va det inte det vi diskuterade, utan hur illa valt det är att köra utan oljetryck och motortemp-kontroll. Jag tycker inte det är smart iaf vad ni än säger. Det mest intressanta är att man sitter och försvarar detta. En sak att acceptera och gilla läget, men att försvara och tycka det är helt rätt och oväsentligt är i mina ögon inte riktigt... hmmm.. ja... rest my case...

Visserligen kan det vara så att du kan ha kommit på något nytt som motorkonstruktörerna missat, men å andra sidan så har det i minst 25 år tillverkats ganska många sådana där motorer och jag kan då inte påstå att jag hört talas om så många där oljepumpen eller kylningen lagt av. Läs gärna i Bikes beg-tidning om FZ:ans motor. Skrotarna dränks i FZ:motorer. Resten av hojen lägger av efter 15-20 år, men motorerna tickar på.

Så man kan knappast påstå annat än att det vore overkill att installera dylika mätare på dessa motorer.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top