Thunderace-tråden!

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Försäkring Thunderace

Återkopplar till en del tidigare inlägg på tråden angående försäkringen. Fick min helförsäkrad för 4200:-/ helår på LF. Kan man inte gärna klaga på...:banana
 

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
behöver vägledning!

Vem är bra på att ställa in fjädringen? :tummenupp
Jag upplever min lite väl stötig bak. :huvet
Rakt fram spelar det mindre roll (man har väl åkt "lite" för mycket kross) men med lagom nedlägg i kurvorna driftar bakänden ut lite väl okontrolerat om det är ojämt.
Nån som åker med annan än orginal inställning bak? :va
min matchvikt är ca 83kg :D
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Vem är bra på att ställa in fjädringen? :tummenupp
Jag upplever min lite väl stötig bak. :huvet
Rakt fram spelar det mindre roll (man har väl åkt "lite" för mycket kross) men med lagom nedlägg i kurvorna driftar bakänden ut lite väl okontrolerat om det är ojämt.
Nån som åker med annan än orginal inställning bak? :va
min matchvikt är ca 83kg :D

Rekommenderar dig att läsa följande länk:

Suspension Set Up - a quick guide
 

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
å du prater om i år??? alltså 2008????

Nej...jag sitter och har en nostalgistund och läser gamla försäkringsbrev från 1998...:jisses

Seriously; Här är lite parametrar: +40, hus i villaområde, låst o larmat garage, hojen får inte framföras av ngn under 25, m.m

För en hoj med så mycket hk är det ett kap, diskuterade med Yama-försäljare igår om en R1-07 och den skulle antagligen hamna på 3 ggr kostnaden för min del. Vad betalar ni andra T-ace åkare?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Trygg Hansa
30+ bast
Bor på den norrländska stäppen
Haft prickfritt körkort för MC sedan Hedenhös satt på kungatronen.
Full bonus.
4200 kr hel/helår med 3000kr i självrisk på vagnskadan. Möjlighet att ställa av cykeln på vintern.

(Försäkringspremien var den dubbla när hojen var ny år 2000 ... lite mysko med tanke på att det inte är reparationskostnaden på hojarna som är dyrt för försäkringsbolagen, utan reparationskostanden för förarna ...)
 
Last edited:

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
G-man, kanonlänk angående fjädringsinställningen! Har en polare som fått sin T-ace inställd av Öhlins, han ska försöka få fram parametrarna. Återkommer med info
 

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Seriously; Här är lite parametrar: +40, hus i villaområde, låst o larmat garage, hojen får inte framföras av ngn under 25, m.m
Vad betalar ni andra T-ace åkare?

Fyller samma parametrar, har en -00:a T-ace och slantar 9121:- inkl "nya skatten" hos trygg-hansa, ej avställnings bar 6000:- självrisk. (självrisks redusering till 3000:- kommer efter 3 skadefria år och jag är bara på år 1 för denna försäkring)
om LF skulle ta min mc var jag tvungen flytta "alla" försäkringar och då blev totalen sämmre/dyrare. suck....

Har en polare som fått sin T-ace inställd av Öhlins, han ska försöka få fram parametrarna. Återkommer med info
Menar du att Öhlins ställt in hans hoj med "orginal" grejor eller är den utrustad med Öhlinare?
Är den ställd för "landsväg" llr bana?
Skulle vara :yoparty :yoparty :yoparty :tummenupp bra att veta vad inställningar dom kom fram till, dom (Öhlins) Är ju dj..igt bra på all sorts fjädring PUNKT.
 
Last edited:

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Menar du att Öhlins ställt in hans hoj med "orginal" grejor eller är den utrustad med Öhlinare?
Är den ställd för "landsväg" llr bana?
Skulle vara :yoparty :yoparty :yoparty :tummenupp bra att veta vad inställningar dom kom fram till, dom (Öhlins) Är ju dj..igt bra på all sorts fjädring PUNKT.[/QUOTE]

Öhlins-folket ställde in hans cykel med originalgrejorna på. Blev en helt ny hoj efter deras lilla skruvande. Jag ska kolla med honom igen, jag är själv nyfiken:tungan
 

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
2152kr halv/helår Salusansvar


Var dock tvungen att gå med i MHF och flytta hemförsäkringen dit oxå.

Satt föresten och surfade lite ebay och hittade.
Fiiina grejer :)

Nån mer som blir sugen på en?
Gruppköp nån :rofl
 
Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Trygg Hansa
30+ bast
Bor på den norrländska stäppen
Haft prickfritt körkort för MC sedan Hedenhös satt på kungatronen.
Full bonus.
5700kr hel/helår med 3000kr i självrisk på vagnskadan. Möjlighet att ställa av cykeln på vintern.

(Försäkringspremien var den dubbla när hojen var ny år 2000 ... lite mysko med tanke på att det inte är reparationskostnaden på hojarna som är dyrt för försäkringsbolagen, utan reparationskostanden för förarna ...)

När det blir dag o förnya försäkringen nästa gång kommer du märka att dom tagit bort möjligeten att garageförsäkra under vintern:mad:
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
2152kr halv/helår Salusansvar


Var dock tvungen att gå med i MHF och flytta hemförsäkringen dit oxå.

Satt föresten och surfade lite ebay och hittade.
Fiiina grejer :)

Nån mer som blir sugen på en?
Gruppköp nån :rofl

Nä, en sån där köpte jag i leksaksaffären för 69 kr typ. Kanske inte skala 1:18 riktigt, men fin är den, har inte tagit den ur kartongen än :D
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
När det blir dag o förnya försäkringen nästa gång kommer du märka att dom tagit bort möjligeten att garageförsäkra under vintern:mad:

Tyvärr har du rätt! Detta kände jag inte till. (Tack för varningen.)

Jag fick höra via telefon att min årspremie skulle vara 4.200 kr hel/hel hos trygg hansa. Jag som dock haft den här hojen avställd i ett drygt år kommer alltså att få betala 4.200 istället för 360 kr om jag har den avställd ett år tilll ... Scyzzt med en höjning av försäkringskostnaden på 1.160 procent!

Av den anledningen ringde jag och kollade försäkringspremie hos IF. De ville ha 29.000 kr !!!!

Jag gapskrattade !!! Vilka djävla dårar!

Salus Ansvar skulle ha 9.763 kr. Hel/hel.

Kan ni ge förslag på andra försäkringsbolag som man kan kolla premier hos? Det står stilla i mitt huvve. Jag kommer bara på:

* Salus Ansvar (Går ej att ställa av under vintern)
* Trygg Hansa (Går ej att stäla av under vintern)
* Folksam (15.163 kr avställningsbart och 9.764 kr årsförsäkring)
* If (Går att ställa av men de ska ha 1.100kr för garageförsäkring i ett år!)
* Länsförsäkringar. (Avställningsbar 21.000kr . Årsförsäkring 9.500kr)
* Bilsport&MC (försäkrar tydligen inte Thunderaces.)
 
Last edited:

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Byte framdrev!

Tjenare att Dunderäss ägare!

Nån som vet proceduren med att byta framdrev? Jag har ingen mek-bok att tillgå tyvärr! Det som verkar krångligt är att kopplingen går in där, nån som kan beskriva det hela mer i detalj?
Det är alltså hela drivlinan som ska bytas men bakdrevet verkar inte vara nå problem.

För övrigt:
Är 27 år, bor i utkanten av gbg och tog kortet -05, pröjsar 10500 kr halv/helår hos Trygg-Hansa! Sug på den :)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Tjenare att Dunderäss ägare!

Nån som vet proceduren med att byta framdrev? Jag har ingen mek-bok att tillgå tyvärr! Det som verkar krångligt är att kopplingen går in där, nån som kan beskriva det hela mer i detalj?
Det är alltså hela drivlinan som ska bytas men bakdrevet verkar inte vara nå problem.

Kopplingen är absolut inget problem. Du lossar bara på tre bultar.

Du hittar MEK-handboken här.

Man ska aldrig hålla på och byta bara ett drev i taget. Man byter ALLTID dreven och kedjan tillsammans!!! Det s.k. drivpaketet.

Dessa delar slits tillsammans och passar därför bara ihop med varandra. Byter du bara en av dessa tre delar så kommer alla delar att slitas mycket fortare. De passar helt enkelt inte ihop längre. Vill man dreva om cykeln kostar det alltså i praktiken omkring 2.500 kr.
 

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Kopplingen är absolut inget problem. Du lossar bara på tre bultar.

Du hittar MEK-handboken här.

Man ska aldrig hålla på och byta bara ett drev i taget. Man byter ALLTID dreven och kedjan tillsammans!!! Det s.k. drivpaketet.

Dessa delar slits tillsammans och passar därför bara ihop med varandra. Byter du bara en av dessa tre delar så kommer alla delar att slitas mycket fortare. De passar helt enkelt inte ihop längre. Vill man dreva om cykeln kostar det alltså i praktiken omkring 2.500 kr.

Jo jag såg dem 3 bultarna, frågan är hur det ser ut under och hur man får tillbaka det sen! Ska man tömma den på olja först?

Jo tanken är att jag byter hela drivpaketet på en gång, kedja 700:- på biltema och drev för 700 ger ett materialpris på totalt 1400 spänn! Hade jag hittat nån som gjorde jobbet för resterande 1100:- hade jag tagit det direkt!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jo jag såg dem 3 bultarna, frågan är hur det ser ut under och hur man får tillbaka det sen! Ska man tömma den på olja först?

Jo tanken är att jag byter hela drivpaketet på en gång, kedja 700:- på biltema och drev för 700 ger ett materialpris på totalt 1400 spänn! Hade jag hittat nån som gjorde jobbet för resterande 1100:- hade jag tagit det direkt!


Kopplingsoket sitter fast separat utanpå motorn. Släpp bultarna så är det bara att vika oket åt sidan. Skitenkelt. Oljan behöver inte bytas i motorn.

1100 kr!?!

Det där är betydligt mycket enklare än du tror! Jag hade gjort det där för en hundring!

Biltemakedjan har ju ett vanligt kedjelås så man behöver ju inte ens demontera svingen. Jag undrar dock om biltemakedjan verkligen passar/är lämplig?

Biltema: 530, 120 länkar. Dimension: 5/8" x 3/8". 4000kg

Touringbutikens rekommendationstabell: 532, 110 länkar,

S-racing rekommenderar kedjor med en dragstyrka på >4500 kg.
 
Last edited:

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Byta drivpaket är inte så svårt, kopplings cylindern lossnar som en enhet och sen låter du den "hänga i slangen" medan du utför resten av skruvandet.
Kom bara ihåg att dra loss mutter som håller det främre drevet INNAN du tar bort kedjan. Du "måste" nämligen "aktivera" (bromsa) bakbromsen för att skruva loss muttern till drevet (annars snurrar det bara).
Samma sak när den ska dras fast.... åsså låsbrickan förståss
Skulle INTE köpa den biltema kedja som nämns.
Kolla efter drivpaket från Jofrab i stället ...Garage22 llr vad dom kallar det.
Rätt pris där tycker jag.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top