Låg mc, tips?

Frolic

Jag kan allt...Bara du lär mig!
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsr 750 2015, Suzuki Katana
åk till de lokale mc firmorna och provsitt och provkör när du har kortet

Problemet är ju att man inte kan provköra hojarna innan dom är sänkta...och det finns ju ingen firma som är villig att sänka hojarna för att man ska provköra dom
Jag köpte min Bandit utan ha kört någon...Nu vart ju det ett bra val som första hoj faktiskt...räckte gott åt mig i början....

men åk och kolla iallafall och provsitt så du iallafall kan känna om du sitter bra..som sagt det går att sänka det mesta:)

Lycka till nu
 

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Ort
ADAK
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Suzuki GSX 750 används flitigt av körskolor, sjukt lättkörd, låg sitthöjd och vansinnigt billig att äga :tummenupp
Jag hade en -99:a
 

Zahn

Busar mest!
Gick med
4 Aug 2007
Ort
Trelleborg
Hoj
07, Kawasaki, ER6n
Kawasaki ER6n

Tipsar också om ER6:an. Är 157 cm och med den lägre sadeln som jag dealade till mig vid köpet och en sänkningsats från Lelles för 1000:- så når jag ner på båda sidorna om hojen med främre trampdynorna.

Skönt att slippa balansera på tåspetsarna innan man är riktigt varm i kläderna! Så har man iaf lite mer marginal om underlaget skulle vara ojämt!

http://www.kawasaki.se/product.asp?Id=34049750008&S=2

Jag bad firman att sänka provkörningshojen i verkstaden så mkt de kunde innan jag skulle provköra. Det var inga problem! Det ligger ju i deras intressen att göra kunden nöjd även om det innebär lite arbete för dem. Så det är bara att be snällt och sen tuta & provköra!

Lycka till!
 

Kentamannen

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Ort
i Eskilstuna.
Hoj
R1 -99
Tjenare Micke!

Fan vad kul att du kommit till Sporthoj! Det var några år sen vi träffades. :pannkyss

Min sambo är 158 och hon åker en sänkt ZX6R med förhöjda boots.
Från början använde hon en urkarvad sadel men nu klarar hon sig bra med originalsadeln.
ZX6R är nog för hög för dig, men tänk på att det alltid går att höja klacken på stövlarna utan att det påverkar dess funktion när du växlar och pillrar med fötterna.

Hör av dig om du vill åka någon gång med "gänget". Jag och Jonas kör varsin R1, Johansson blåser på sin Thundercat och frugan bränner på sin Ninja.
 

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Västerort
Hoj
Suzuki
hornet 600 (läs: min hornet 600)

Håller med, hornet 600. Alldeles för liten för mig, men en polare som inte e 192 som jag har en och det låter som om det skulle funka. Det är för övrigt en lite fighterliknande hoj som det är ganska bra klös i. Den är ganska rolig att köra och bekväm körställning.

Ett plus är att de inte klassas som sporthoj av försäkringsbolagen (med undantag), även om prestandan ligger i klass med cbr600, zx6r osv osv.
 

Miiicke

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
letar
jo sänkning och annan sadel känns nästan som ett måste ;D

Tja kentamannen, jo hittade hit jag med ;) så grymt sugen på hoj nu när man kört så mycket bil. Thörner tog tungt hojkort idag oxå så man är ju lite avis ^^ försöka hitta en hoj nu i vinter och köra lite i vår sen köra upp så fort som möjligt är planen :)

Bandit kan nog fungera, inte så jättedyra i inköp o så, hornet kan oxå fungera. ska nog ta kontakt med min mammas sambos kompis som driver mcverkstad, kanske kan fixa fram nåt till bra pris oxå :)
 

Miiicke

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
letar
Fan har hittat en hoj nu :D men de är ju såklart bland de dyraste man kan få tag på :(

http://www.motorbikes.be/en/Buell_Lightning_XB12Scg_2008.aspx 726mm i sitthöjd :)

Annars är ju ER6n ett väldigt bra alternativ :) med lägre sadel och sen en sänkning på det.

Men kollade försäkring på mig........ 33k för hel på ett år på ER6n =/

Tur man har jobb nu iaf så man kanske kan spara ihop lite unde vintern ;D
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
Det kan vara läge att kolla in de gamla 400 kubikarna från 80- och 90-talet. Honda VFR400, Kawasaki zxr400, Suzuki GSXR 400 o.s.v.

Min VFR400R har väldigt låg sitthöjd. Jag är 182 cm lång. Jag kan ha benen snett framåt och ändå ha båda fötterna normalt i marken. Det är i alla fall den lägsta hoj som jag har suttit på. Jag brukar kalla den medel-moto på skoj.

Ush för en VFR, RVF ska det vara! :)

ZXR400 eller en RVF400 skulle vara perfekt för dig :)

jag är 1,68 typ, och min RVF är lite höjd i bakänden, och det funkar kanon :)
 
Last edited:

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
En hoj du både kan köra uppkörning med och efter är kawa ER-5, den är relatvit låg men kan bli lägre med en sänkningssats! Trot faktiskt den är bland de lägsta och billigaste ur både drift och försäkringssynpunkt! Så kika på den, med lite styling av olika slag är du hemma me den hojjen :tummenupp
 

Miiicke

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
letar
Ush för en VFR, RVF ska det vara! :)

ZXR400 eller en RVF400 skulle vara perfekt för dig :)

jag är 1,68 typ, och min RVF är lite höjd i bakänden, och det funkar kanon :)


Båda de är 780mm höga och måste sänkas och lägre sadel =/ Tycker någon tillverkare får göra en MC i liiiiiite mindre skala bara :D haha :yoparty

En hoj du både kan köra uppkörning med och efter är kawa ER-5, den är relatvit låg men kan bli lägre med en sänkningssats! Trot faktiskt den är bland de lägsta och billigaste ur både drift och försäkringssynpunkt! Så kika på den, med lite styling av olika slag är du hemma me den hojjen :tummenupp


Fock... kollade upp ER-5an och en årsmodell 2004 ska tydligen vara 810mm :S

enligt kawasakis hemsida så är 05-06 800mm hög ...
 
Last edited:

ohoj

King Diamond
Gick med
29 Mar 2008
Ort
mölndal
Hoj
bt1100 bulldog
suzuki gs500 är låg,för låg för mig egentligen,kanske kunde passa,men inte så sportig kanske:va
 

LisaLP

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2006
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha R6
Jag har en r6:a.. jag är 1,57 lång. :D fast den är såklart sänkt.. når precis ner med tårna så det går att balansera. plus backa den när man sitter på. ifall det är plan mark såklart.:tungan
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Tycker 33 tusen i försäkring för en ER-6 låter lite mycket :)
Du har vagnskada första året och Bilsport MC har klassat ner den till fk4 så hör med dom om du är intresserad.

Betalar själv 2500 helår vilket jag är mer än nöjd med :tummenupp
(Körkort >5 år, 30 fyllda.)

Lycka till med letandet!


Fan har hittat en hoj nu :D men de är ju såklart bland de dyraste man kan få tag på :(

http://www.motorbikes.be/en/Buell_Lightning_XB12Scg_2008.aspx 726mm i sitthöjd :)

Annars är ju ER6n ett väldigt bra alternativ :) med lägre sadel och sen en sänkning på det.

Men kollade försäkring på mig........ 33k för hel på ett år på ER6n =/

Tur man har jobb nu iaf så man kanske kan spara ihop lite unde vintern ;D
 

gixxer_girl_76

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Rättvik
Hoj
Suzuki GSXR 750
lite sent ute med att svara men gör det endå

Jag e kring 153cm lång o kör en gsxr 750 som dock är sänkt ca 5-7cm, vet inte riktigt hur hög den var orginal men då nådde jag ner med tå spetsarna o nu när den är sänkt kan jag sätta ner hela övre delen av fotbladet dock ej hälen i marken.

min hoj är en -93 årsmodell o va lite krånglig o sänka men det gick o jag har fått tagit bort allt från sadeln o sitter o åker utan stoppning i sadeln för att få den o bli ännu lägre.

O sist men inte minst trots att den har sina år på nacken är den en riktigt pigg o glad hoj att köra :)

Lycka till o hoppas du har hittat eller kommer att hitta en hoj som passar dig oxå.
 

Miiicke

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
letar
Länge sen jag slängde upp frågan men nu har jag iaf införskaffat mig en ER6-N -10 :D

Nu ska jag bara leta upp sänkningssats, annan sadel och kanske införskaffa kraschpuckar ifall att sedan ut och övningssköra med farsan och några andra ^^
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Länge sen jag slängde upp frågan men nu har jag iaf införskaffat mig en ER6-N -10 :D

Nu ska jag bara leta upp sänkningssats, annan sadel och kanske införskaffa kraschpuckar ifall att sedan ut och övningssköra med farsan och några andra ^^

Hur känns det att sitta på den då? Når du ner med någon tå? :)
 

Miiicke

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
letar
Original når jag typ ner med en tå på ena sidan men nu har vi sänkt den med en stötdämpare som bara är 260mm :D
Sänkt den i fram och karvat ur sadeln :)

1.jpg
2.jpg
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Original når jag typ ner med en tå på ena sidan men nu har vi sänkt den med en stötdämpare som bara är 260mm :D
Sänkt den i fram och karvat ur sadeln :)

View attachment 408503
View attachment 408504
Fasen!

Ser ju ut som om du snott min sambos hoj. :) En 155cm lång dam med sänkt och orange er6n.

Vi sänkte den fram också genom att skjuta upp gaffelbenen ett par cm i kronan. Blev tvugna att korta ner stödet en bit i samma veva. Nu trivs hon som fisken i vattnet på hojen.

Tips från en som väntade för länge med det:
Kom till gröndal på söndag och kör en KNIX-kurs. Du och din handledare är välkomna ifall du inte har kortet än. Förbokning är möjligt på www.grundkurser.svmc.se
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Länge sen jag slängde upp frågan men nu har jag iaf införskaffat mig en ER6-N -10 :D

Nu ska jag bara leta upp sänkningssats, annan sadel och kanske införskaffa kraschpuckar ifall att sedan ut och övningssköra med farsan och några andra ^^

Du tog ganska bra med tid på dig att leta. :hihi

Hur låg är den efter moddningarna och hur lång är du?
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Så med tanke på att frågan kom 2007 och svaret 2014 så kanske vi inte ska förvänta oss några fler frågor förrän 2021. :lol
 
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top