Låg mc, tips?

Miiicke

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
letar
Tja,

jag är väldigt sugen på att skaffa A-kort då jag bara har A1 idag, men problemet är att jag måste ha en hoj jag kan köra med innan jag ger mig på uppkörning.

Så tänkte höra med er om det är någon som vet om det finns låga sporthojar eller streetfighterliknande typ, R6, ninja, CBR, buell o liknande :) De får vara max 70 höga i sadelhöjd då jag är ganska kort :( helst lägre så jag når ner med båda fötter (tårna) och kan balansera :)

jag vill inte ha en customhoj..

Mvh Micke
 

yesset

Sir Arti
Gick med
15 Apr 2004
Ort
Utanför Gbg
Hoj
Buell S1 och Ducati Monster 600
Hur kort är du då? Förstår ditt problem... själv är jag 160 och kör motard, når ner med ena foten i taget bara :p Men man vänjer sig. Ducati är ju jättelåga och sköna :)
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
sv650 är låg, det finns dessutom stag att köpa för runt hundringen som kan sänka 5cm om det skulle behövas
 

Frolic

Jag kan allt...Bara du lär mig!
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsr 750 2015, Suzuki Katana
Hej!
Jag är 1,48 och hade en Bandit 650 som jag sänkt.
Jag har kört en Suzuki gsx-R1000 som var sänkt, det finns ju sänkningssatser på vissa hojfirmor att köpa.
Sen kan man ju alltid karva i sadeln för att få ner det sista..
Lycka till
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Välkommen ska du vara! Min sv är sänkt från 81 orginal till 77,5, inkl omgjord sadel.

Tips: stirra dig inte enbart blind på sadelhöjden, körställningen är en viktig faktor, nyare modeller har oftast smalare tank, väger mindre etc.



Synd du inte var:tuttar "se nedan". :D

Edit: R6, i alla fall de äldre modellerna, tillhör dem högre, runt 82-83 i sadelhöjd om jag inte misstar mig.

Ducati monster som andra redan har nämnt liksom Er6:an är också låg, Horneten kan ockå vara värt att kolla på.
 

Bifogat

  • rosa3nf2.jpg
    rosa3nf2.jpg
    50.4 KB · Visningar: 122
Last edited:

Miiicke

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
letar
Hej!
Jag är 1,48 och hade en Bandit 650 som jag sänkt.
Jag har kört en Suzuki gsx-R1000 som var sänkt, det finns ju sänkningssatser på vissa hojfirmor att köpa.
Sen kan man ju alltid karva i sadeln för att få ner det sista..
Lycka till

okej :) fick du ner båda tårna då lr bara ena sidan? ja tänker på tyngden, större mc är ju lite tyngre än min 125a jag hade. jo man får väl kika runt lite på sänkningssatser oxå =)
 

Miiicke

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
letar
Välkommen ska du vara! Min sv är sänkt från 81 orginal till 77,5, inkl omgjord sadel.

Tips: stirra dig inte enbart blind på sadelhöjden, körställningen är en viktig faktor, nyare modeller har oftast smalare tank, väger mindre etc.



Synd du inte var:tuttar "se nedan". :D

Edit: R6, i alla fall de äldre modellerna, tillhör dem högre, runt 82-83 i sadelhöjd om jag inte misstar mig.

Ducati monster som andra redan har nämnt liksom Er6:an är också låg, Horneten kan ockå vara värt att kolla på.

Har för mig att min 125 var 74-75 hög o då nådde jag precis ner med ena tån ;O det är främst att jag vill kunna få ner båda tårna så man slipper balansera så grymt mycket när man står still, finns ju lixom inte trottoarkanter överallt :D heh

haha :p de hade ju ändå inte hjälpt så mycket då man står på tårna i vilket fall :p det där är ju bara extra vikt O_O ;)
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Det kan vara läge att kolla in de gamla 400 kubikarna från 80- och 90-talet. Honda VFR400, Kawasaki zxr400, Suzuki GSXR 400 o.s.v.

Min VFR400R har väldigt låg sitthöjd. Jag är 182 cm lång. Jag kan ha benen snett framåt och ändå ha båda fötterna normalt i marken. Det är i alla fall den lägsta hoj som jag har suttit på. Jag brukar kalla den medel-moto på skoj.

Du måste dock vara beredd på att skruva om du åker så här gamla hojar. Däremot kostar de väldigt lite att äga. Försäkringspremierna är löjligt låga. Mycket nöje för pengarna om du frågar mig.
 
Last edited:

Frolic

Jag kan allt...Bara du lär mig!
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsr 750 2015, Suzuki Katana
okej :) fick du ner båda tårna då lr bara ena sidan? ja tänker på tyngden, större mc är ju lite tyngre än min 125a jag hade. jo man får väl kika runt lite på sänkningssatser oxå =)

jag fick ner båda tåspetsarna i backen samtidigt när jag stod tex vid rödljus:yoparty men oftast har man bara en foten i iallafall...det är en vanesak..
 

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Jag är bara 153 och tuffar runt på en toksänkt R6a, den vart lite mer trögstyrd i kurvor men det är bara att använda lite motstyrning när de blir lite snävare så funkar det kanon :D. Rekommenderar dock inte att övningsköra på en R6a eftersom att svängradien är dålig så även med fullt styrutsag är det omöjligt att komma runt krypkörningsbanan.
 

Miiicke

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
letar
Tackar för alla tips :) jättebra, hornet ska jag kolla upp :) den va rätt snygg oxå ;D

Fundera på ER6an, fick höra att den var ganska dyr i försäkring o sånt?

Ska kika på grannens Bandit som han har oxå se hur hög den är och om ja skulle kunna ha en sån :) de verkar inte så farligt dyra :)
 

MotardBoy

SOE.SE
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KXF och Scrambler
Här är mitt tipps! Kör mer, kör lite offroadoj!.. det ger bra vana! Det handlar ju om mest vana... Jag körde pappas ninja när jag var 12år gammal å kanske 145?cm... Jag är kort men har ändå skaplig koll på motarderna...:tummenupp
 

Kneedrag

Guest
åk till de lokale mc firmorna och provsitt och provkör när du har kortet
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top