Getingstick

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Råkade ut för en ganska obehaglig upplevelse idag när jag var ute och åkte. Hade varit ute och kört en massa goa krokvägar ett par timmar och när jag kom in mot stan igen kände jag plötsligt hur det brände till som fanken i halsen. Det visade sig vara en geting som hamnat precis i halsgropen och för säkerhets skull valde att sticka mig precis där. Givetvis hände det på ett ställe som är helt omöjligt att stanna på dessutom, så det var bara att vänta tills jag kunde komma av innan jag kunde få bort den. :mad:

Kändes lite obehagligt att bli stucken precis där om det skulle svullna upp, har inte blivit stucken på 25 år eller så, så jag mindes inte hur känslig jag var för såna där rackare, men det var ingen fara med det i alla fall.

Kunde inte låta bli att tänka att hade jag bara kört lite snabbare hade den jäveln mosats istället. :rolleyes:
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
getingen blev väl sur när du inte kunde dra på rullen med en R å allt, han ville ju åka fort:7peta
 

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Klavreström
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
jag körde ifatt en humla en gång.. han letade sig in i armen och brände mig..:(
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
när man körde 125:a, så körde jag med visiret uppe (på den tiden var man inte rädd om prylarna, så visiret var repigt som fan)

in flyger en geting... o jag ställer mig på bromsen & hivar av hjälmen så fort det bara gick.. hjälmen åker i backen & jag fläktar med händerna runt skallen (undrar hur det såg ut för andra trafikanter)

jag tål inte getingstick, blir helt svimfärdig & vit i ansiktet.


efter detta kör jag sällan med visiret uppe
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
en mycket varm sommardag

usch....kommer osökt att tänkta på en vän som fick in en geting in genom skinnstället via halsen..."åkte" vidare ner mot magen o där stack han personen i fråga som höll på att köra på bakhjulet (avstängd fd flygfält) ...undrade va sjutton han,föraren alltså, sysslade med då så fort framhjulet kom ner började att dunka sig själv i magen, väl parkerat skrikandes "men dö då getingjävel"

Puh..det kunde gått betydligt värre

Hur det gick för getingen...




Rip
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag körde på en geting förra veckan. Körde efter en kurvig väg i ca 100 när det plötsligt sved till på halsen som om jag blivit träffad av en väldigt liten sten eller en fluga. Det var precis vad jag trodde att det var också men stinget satt kvar flera minuter efter och det sved rejält, i vanliga fall brukar svedan försvinna nästan direkt. Jag kände med handen på halsen och det var som en bula där. Till min förvåning kunden jag ta bort bulan och såg att det var en halv mosad geting som satt kvar på halsen. Jag måste träffat den rakt bakifrån för gadden satt en bra bit in i halsen, det blev som en grop kvar efter att jag tagit bort getingen och gadden. Men jag tror inte den hann pumpa in något gift för vedan gick över ganska snabbt efter att jag fått ut gadden.
 

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
Varit med om samma sak under en tur på bogan... svider som faen. försöker att alltid köra med buff numer, vet inte om det hjälper mer än psykosomatiskt men det känns bättre
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Samma skit hände mig för 2 år sedan i Norge.

Fäller upp visiret för att klia mig i ögat och in flyger en geting och fastnar vid örat!

Du kan hajja att jag fick stopp på maskineriet snabbt, man hör hur den surrar surt mellan snibben och skallen, nitar och börjar slita av mig hjälmen.

Riktigt nära att jag bara hoppade av och lät hojjen falla, jag är allergisk mot de små rackarna. Polaren framför fattar ingenting medans jag dansar stora regndansen med stepp och allt!

Som tur var stack den utan att först sticka mig! :)
 

davve

I´ll make you famous
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Borås
Hoj
GG EC300
Har som tur är inte råkat ut för nån geting på hojen, men som liten knatte trampade jag en gång i ett jordgetingsbo.
Det va en upplevelse jag hoppas slippa göra om.. respekt till de små rackarna :)
 

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Skåneland
Hoj
Nightrod
"Bin" there done that!
På min uppkörning för måånga herrans år sedan dessutom.
Ni kan ju tänka er uppkörningsgubbens min & gastande i radion när jag tvärnitade på en starkt trafikerad 50-väg mit i sta´n & slet av mig hjälmen samtidigt som jag sprang fram & tbax som en blådåre.
Som tur var blev jag inte stucken, & efter förklaring till läraren fortsatte färden...fortsättningsvis Alltid m. visiret stängt. :tungan
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
jag körde ifatt en humla en gång.. han letade sig in i armen och brände mig..:(

He he. låg humlan i högerfil så du kom ifatt han hastigt eller tog
du han i döda vinklen?

Hur fan kom han in i ARMEN då...stora porer i värmen? :va

*sorry, du bjöd på den*

Kör lugnt.
BB
 

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Klavreström
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
He he. låg humlan i högerfil så du kom ifatt han hastigt eller tog
du han i döda vinklen?

Hur fan kom han in i ARMEN då...stora porer i värmen? :va

*sorry, du bjöd på den*

Kör lugnt.
BB

japp, han låg i högerfil... ARMEN på SKINNSTÄLLET då... fröken pet
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Fick en insekt nedför Gro§Glockner nere i alperna på högra kinden..förra helgen i hög hastighet runt 140/160
kändes som någon sköt mig ouch....svullnade upp fint =)

nu kör jag alltid med nerdraget visir =)
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Körde med halvöppen jacka förra sommaren, och en geting letade sig in inanför skjortan och började leka nåldyna med min rygg. Det som gjorde det hela än mer spännande var att det hände på en 90 sträcka med osthyvelsräcken och trafik framför o bakom. Så dröjde nästan en kilometer innan jag kunde stanna o släppa ut den då något omtumlade getingen. Lärdom, kör aldrig med öppen jacka och samtidigt väl uppknäppt skjorta.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top