Y D koppling, skillnad?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Hoppas det inte e helt fel att lägga tråden i detta forum.
Men jag undrar om det är någon skillnad på effekten om man Y och D kopplar en elmotor(kompressor)

Om jag inte fått allt om bakfoten så kommer motorn att spinna likadant när den nått maxvarv(obelastad)
Men hur är det när den belastas, kommer den då bli "segare" i något av alternativet?
 

dizzy1024

Guest
Kör du Y-kopplat så drar den inte så mycket ström vid uppstart men motorn slits. D-kopplat dra mycket ström under uppstart men är bättre vi drift. Använd D-kopplat och om propparna går vid uppstart, så måste du ha en y/d-växlare, manuell eller automatisk, eller en mjukstarter eller vad det kan heta.

Hoppas det inte e helt fel att lägga tråden i detta forum.
Men jag undrar om det är någon skillnad på effekten om man Y och D kopplar en elmotor(kompressor)

Om jag inte fått allt om bakfoten så kommer motorn att spinna likadant när den nått maxvarv(obelastad)
Men hur är det när den belastas, kommer den då bli "segare" i något av alternativet?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
För propparnas skull och motorns skull så kvittar det hur jag kör den men jag vill ha den så stark som möjligt.
vilket är då att föredra Y eller D eller det spelar ingen roll alls(vilket jag tror det gör)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Y-kopplad ger 220V över lindningarna
D-kopplad ger 380V över lindingarna.

Y lägre ström och lägre effekt

Man brukar starta tyngre grejer med Y/D-start för att spara säkringarna

Man startar Y-kopplat och när man fått snurr på maskinen slår man över till D för att få effekten
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
EDIT: Förtydligande:
Detta gäller Y/D-startade motorer. Dvs om du tänkt köra en motor med Y/D-start i Y-läget konstant istället för att köra den i D-kopplat läge "efter uppstart".
Har du en motor som är lindad för 380/660V (400/690V) så kan du givetvis köra den både Y-kopplad eller D-kopplad (för nätspänning 380/220V (400/230V).

Tänk inte ens tanken att belasta en motor i Y-kopplat läge som är tänkt att köras D-kopplad.
Som nämnts så få du ett motorslitage som är mycket högre pga effektförlusterna (i form av värmeutveckling) som ökar med 3ggr jämfört med vid D-koppling .Tiden som den körs Y-kopplat bör vara kortast möjliga och med minsta tänkbara belastning för att undvika onödigt slitage på motorn.

Y/D-start använder man endast om kraftleverantören kräver detta pga att nätet inte är tillräckligt stabilt för att starta motorn med direktstart (vid höga effekter på motorer >5kW). Går säkringarna så byter man i första hand till tröga säkringar, alternativt anpassar säkringar och kablage till motor.



ISBN 91-21-12148-6 Elmaskiner Hans Mogensen:
Stjärntriangelstart: Kortsluten 3-fas asynkronmotor
"...En motor som Y/D-startas måste alltså vara avsedd för nätspänningen när den är D-kopplad. ... En motor för som matas från ett 220/380V-nät måste alltså vara lindad för 380/660V.... Vid Y/D-start borde alltså startströmmen bli 1/3 av värdet vid direkt start. Pga mättningsfenomen blir för normala motorer startströmmen ca 30% och startströmmen ca 25% av katalogvärdet för direkt start. Det kraftiga reducerade startmomentet gör att starttiden kan bli lång, vilket medför en ökad termisk påkänning av motorn. Y/D-start måste därför användas med stor försiktighet och endast när motorn kan startas i tomgång.
... Eftersom eftersläpningen är ca 3 ggr större än vid märkdrift (D-koppling) kommer även rotorförlusterna att bli 3 ggr rotorförlusterna vid märkdrift. Motorn blir alltså i hög grad termiskt överbelastad om omkopplaren får stå kvar i Y-läget.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
kul att se att folk svarar på saker utan att ha en aning om vafan de snackar om (utom sTf_paPs som verkar ha koll på grunderna)

beror ju på vad det är för motor, brukar stå på motorplåten vilken spänning de ska ha D respektive Y kopplade, är det en 230/400V motor ska den ju Y kopplas (då jag antar att du kör den på 400V) är det en 400/690V motor ska den D kopplas

Det som händer om du D kopplar en 230/400V är att motorn bränns ganska fort.
Om du Y kopplar en 400/690V motor får du bara ut halva effekten ur den.

att motorer skulle slitas mer eller ha högre effektförlust då de Y kopplas vet jag inte vad folk fått ifrån men är iaf ren BS

Y/D start är ett gammalt sätt att undvika höga startströmmar och spara på motorer och det motorn driver genom att få mjukare start, numera används vanligtvis frekvensstyrning till det istället
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
kul att se att folk svarar på saker utan att ha en aning om vafan de snackar om
Y/D start är ett gammalt sätt att undvika höga startströmmar och spara på motorer och det motorn driver genom att få mjukare start, numera används vanligtvis frekvensstyrning till det istället

Det är riktigt att man vid Y/D-start i viss mån undviker höga startströmmar (även om man får en ny strömstöt vid överkopplingen till D-läget som kan vara nog så hög om inte motorn kommit upp i varvtal).
Det du har fått helt om bakfoten är dock att man använder det "för att spara på motorer". Det är precis tvärtom. Motorn slits mycket mer i och med att uppstartstiden förlängs och därigenom ökas den skadliga uppvärmningen (som är det som dödar motorn). Direktstart är alltid att föredra för motorns bästa. (I alla fall för motorlindningarna). Då kommer den fortare upp i synkront varvtal och uppstartstiden minimeras.
Som jag skrev tidigare så gäller detta:

"Y/D-start använder man endast om kraftleverantören kräver detta pga att nätet inte är tillräckligt stabilt för att starta motorn med direktstart"

Alltså när nätspänningen "dippar" pga att en för stor motor startar och nätet inte är tillräckligt stabilt för att klara av att hålla uppe nätspänningen.
Tror du mig inte så kan du ringa vilken nätleverantör som helst och fråga.
Frekvensstyrning använder man för att varvtalsreglera motorer. Mjukstartare för att få en mjukare start (används istället för ex. Y/D-koppling).
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top