Tråden för vansinnesresor och andra oplanerade utflykter!

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Eftersom jag tycker det saknas en tråd som skildrar äventyrslustan i oss Sporthojare så startar jag den här tråden!

Jag börjar med senaste veckans bravader...


Hälsingland -> Gällivare -> Nordkap -> Åbo -> Dalarna


Tidigt igår morse kom jag hem efter en ganska onödig, men rätt trevlig resa!

Jag for med den klubb i Dalarna som jag är med i på MMCK´s underbara Midnattssolsträff i Gällivare som var fredag -> söndag, förra helgen.

När söndagen kom och dom andra ville åka hem kom jag på idén att ta en liten omväg. -Bara för att kolla omgivningarna...

Den "lilla" omvägen blev att jag på söndag kväll hade varit och doppat framhjulet i Norra Ishavet och satt upp tältet på gräset nedanför husbilsparkeringen i Nordkap...

På måndag förmiddag satt jag på hojen igen, och fick vilda planer på att dra österut. -Varför åka hem kortaste vägen när man kan runda östersjön?

På måndag kväll var jag nere i mellersta finland. På grund av struliga bensinkortsautomater som fått för sig att inte acceptera ett Svenskt Visa-kort, blev jag strandsatt i Kärsämäki, och hyrde en liten stuga för 15 Euro av den mycket trevlige herren på Camp Suomela i byn. (Rekomenderas om ni har vägarna förbi).

På tisdag morgon tankades det på en av dom nu öppna bensinstationerna och så bar det av till Åbo, där jag var framme i lagom tid för nattbåten till Stockholm.

Tidigt onsdag morgon var jag så iland, och kunde fortsätta upp till Insjön i Dalarna. Jag hade nu kört nästan 400 mil. -På två och ett halvt dygn...

Är det någon mer som givit sig iväg dit näsan pekar, helt oplanerat och spontant?

Berätta gärna i tråden! :tummenupp
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Finska mackar suger ***!! Alla dessa "ABC" stationer som inte accepterar svenska VISA-kort får mig att se rött!! Argh! :mad:

Själv gjorde jag för ca 2 veckor sedan Sthlm-Helsingfors-Tammerfors-Kuopio-Heliginsfors-Stockholm under en helg!

Ca 140 mil under 2 dagar!

Kuopio har fin-fina vägar att köra lite kringel-krok på! :tummenupp

Det enda jefliga var färjan, Silja fakturerade firman nästan 2900:- för en t/r-plåt i en A-hytt! *damn* :huvet

Men med tanke på att jag fick milersättning, färjan och traktamenten betalda - Helt OK! :tummenupp
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Finska mackar suger ***!! Alla dessa "ABC" stationer som inte accepterar svenska VISA-kort får mig att se rött!! Argh! :mad:

Själv gjorde jag för ca 2 veckor sedan Sthlm-Helsingfors-Tammerfors-Kuopio-Heliginsfors-Stockholm under en helg!

Ca 140 mil under 2 dagar!

Kuopio har fin-fina vägar att köra lite kringel-krok på! :tummenupp

Det enda jefliga var färjan, Silja fakturerade firman nästan 2900:- för en t/r-plåt i en A-hytt! *damn* :huvet

Men med tanke på att jag fick milersättning, färjan och traktamenten betalda - Helt OK! :tummenupp

Jag fick betala nästan 900:- för en enkel, med del i fyrbäddshytt...

Hur fasen kan dom nästan skänka bort dygnskryssningar i finhytter och sedan ta hutlöst betalt för bara en överfart?!

Angående mackarna håller jag fullständigt med... "Kort ej giltigt, varsågod..." :gnissla

Dessutom funkade inte mitt Audi-kort varken i Finland eller Norge. Skumt, eftersom det funkade alldeles utmärkt i Tyskland.
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Jag fick betala nästan 900:- för en enkel, med del i fyrbäddshytt...

Hur fasen kan dom nästan skänka bort dygnskryssningar i finhytter och sedan ta hutlöst betalt för bara en överfart?!

Angående mackarna håller jag fullständigt med... "Kort ej giltigt, varsågod..." :gnissla

Dessutom funkade inte mitt Audi-kort varken i Finland eller Norge. Skumt, eftersom det funkade alldeles utmärkt i Tyskland.


Fan va gött att man fick veta att inte visa kortet funkar på mackar där:arsele
funderar på att göra en rövare å dra över till finska viken jag med hälsa på en kompis
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Fan va gött att man fick veta att inte visa kortet funkar på mackar där:arsele
funderar på att göra en rövare å dra över till finska viken jag med hälsa på en kompis

Det är rätt sjukt, för Visa funkar dagtid, i kassan medans mackarna är bemannade.

Visa fungerade dock INTE inne på Liedl i Finland!
"-Vi tar inte utländska kort..." :dummer
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Lite bilder!


pic.php


pic.php

Polcirkeln...

pic.php


pic.php


pic.php

Midnattssolen, uppe på Dundret i Gällivare på MMCK´s Midnattssolsträff.

pic.php

Någon "vänlig" själ erbjöd sig att fotografera mig vid en av Kungsstenarna utanför en av ingångarna till gruvan i Gällivare.

pic.php

En Vilda-Västern stad! Så bodde man förr i skuggan av gruvan, inte pga att man var fattig, utan pga. staten vägrade släppa till mark.

pic.php

-Mot Nordkap!

pic.php

Norge...

pic.php

Snart framme.

pic.php


pic.php

-Norra ishavet.

pic.php


pic.php


pic.php

Framme!


Vid det här laget var jag rätt mör efter att ha kört Gällivare -> Nordkap på en eftermiddag...

Tyvärr blev det aldrig av att ta fram kameran i Finland, men jag har några mobilbilder jag ev. kan dela med mig av senare.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top