Barnfritt i 3-4 dagar!

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
BMW K1600B GA-22, FD. (BMW K1600B, BMW K1600GTLE, BMW K1600GTL, GSX 1400 (1550))
Har efter en del övertalning fått svärmor att vara barnvakt i några dagar i slutet på juli.
Det låter kanske inte så avancerat men vi har tre st tvååringar och två femåringar och har aldrig fått någon att vara barnvakt över ens en natt förr.
Tänkte ta tillfället i akt och ta med min fru på en sväng med hojen.
Utgång för resan är Kalix i Norrbotten.
Tre övernattningar.
Hojen vi åker på är en Suzuki GSX 1400 med tillfälliga touringattribut som Oxford packväskor och en rejäl pakethållare för tex tält... men stugor/(billiga)hotell är nog att föredra. Tänkte undvika grusväg och marathonkörningar på 100 mil per dag. Har ju ingen kåpa att gömma oss bakom.
Vi vill inte laga mat själva på denna tripp.
Har ni några förslag på turer?
Vad är vär att se?
Man är ju helgrön på det här med att planera resor och vara "hemmaturist".
Kör med en Garmin Zumo GPS så gör gärna en rutt om ni vill (och har möjlighet).

Firar för övrigt sjuårig bröllopsdag idag... och att vi stått ut med varandra 14! :)
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Jag skulle hålla till Norge via arjeplog, ner till mo i rana, blå vägen(kilboghamn) upp till bodö, båt till lofoten eller köra till skutvik(ifall man gillar att köra hoj med fin väg) och båt över till lofoten eller båt från bognes till lödingen, sen upp till andenes eller annanstans, sen Narvik/Kiruna eller tornälven tillbaka, alla grönmarkerade vägar är kanon

http://www.viamichelin.com/viamiche...=EUR&strAddress=&strMerged=fauske&x=709&y=303
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Har efter en del övertalning fått svärmor att vara barnvakt i några dagar i slutet på juli.
Det låter kanske inte så avancerat men vi har tre st tvååringar och två femåringar och har aldrig fått någon att vara barnvakt över ens en natt förr.
Tänkte ta tillfället i akt och ta med min fru på en sväng med hojen.
Utgång för resan är Kalix i Norrbotten.
Tre övernattningar.
Hojen vi åker på är en Suzuki GSX 1400 med tillfälliga touringattribut som Oxford packväskor och en rejäl pakethållare för tex tält... men stugor/(billiga)hotell är nog att föredra. Tänkte undvika grusväg och marathonkörningar på 100 mil per dag. Har ju ingen kåpa att gömma oss bakom.
Vi vill inte laga mat själva på denna tripp.
Har ni några förslag på turer?
Vad är vär att se?
Man är ju helgrön på det här med att planera resor och vara "hemmaturist".
Kör med en Garmin Zumo GPS så gör gärna en rutt om ni vill (och har möjlighet).

Firar för övrigt sjuårig bröllopsdag idag... och att vi stått ut med varandra 14! :)



trillingar och tvillingar:va vad är oddset på det:tungan eller har ni adopterat:confused:
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
BMW K1600B GA-22, FD. (BMW K1600B, BMW K1600GTLE, BMW K1600GTL, GSX 1400 (1550))
trillingar och tvillingar:va vad är oddset på det:tungan eller har ni adopterat:confused:

100% garanterat hemhjorda och oddset för det är en på ca en miljon... eftersom ni nu ville veta.

Men frågan var ju egentligen om var man skall åka då man äntligen får "ledigt"?
Sevärda platser och fina vägar norr om Sundsvall typ...
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Men jäklarns.... snacka om att pricka rätt :)

På bike.se finns vägtips, och där såg jag en ganska skaplig tur kring Umeå.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
100% garanterat hemhjorda och oddset för det är en på ca en miljon... eftersom ni nu ville veta.

Men frågan var ju egentligen om var man skall åka då man äntligen får "ledigt"?
Sevärda platser och fina vägar norr om Sundsvall typ...

Hmmm....Om du knåpar ihop en lottorad till mig så ska jag ge dig världens vägtips ? Du verkar vara rätt man för det...:tummenupp


Nädå...skojar bara. Du har inte funderat på Norge ? Sök lite på Norgetrådar här i forumet , så blir du snart övertygad..:). Vi ( 3 st ) åker helgen V29 o är borta nån vecka. Tänkte hinna med att se det som turister ska se i sydnorge ( söder om Trondheim ) o köra de vägar som ska köras för att uppleva så mkt som möjligt.....
 

Pizzabagarn

Guest
.......och har aldrig fått någon att vara barnvakt över ens en natt förr........

Broder.....om jag vore dig skulle jag skita i hojen och ha lite kul med frugan istället. Ut och dansa och drick lite sköna drinkar istället!!!!

:tuttar
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
BMW K1600B GA-22, FD. (BMW K1600B, BMW K1600GTLE, BMW K1600GTL, GSX 1400 (1550))
Men jäklarns.... snacka om att pricka rätt :)

På bike.se finns vägtips, och där såg jag en ganska skaplig tur kring Umeå.

Tackar... skall kolla där... man kan ju sy ihop flers små snuttar till en sjysst sväng. :)
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
BMW K1600B GA-22, FD. (BMW K1600B, BMW K1600GTLE, BMW K1600GTL, GSX 1400 (1550))
Hmmm....Om du knåpar ihop en lottorad till mig så ska jag ge dig världens vägtips ? Du verkar vara rätt man för det...:tummenupp


Nädå...skojar bara. Du har inte funderat på Norge ? Sök lite på Norgetrådar här i forumet , så blir du snart övertygad..:). Vi ( 3 st ) åker helgen V29 o är borta nån vecka. Tänkte hinna med att se det som turister ska se i sydnorge ( söder om Trondheim ) o köra de vägar som ska köras för att uppleva så mkt som möjligt.....

Håller med om att det skulle vara helt underbart med en Norgesväng... det faller dock på att det tar för lång tid! Sträckkörning är inte kul med kåplös hoj.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
BMW K1600B GA-22, FD. (BMW K1600B, BMW K1600GTLE, BMW K1600GTL, GSX 1400 (1550))
Broder.....om jag vore dig skulle jag skita i hojen och ha lite kul med frugan istället. Ut och dansa och drick lite sköna drinkar istället!!!!

:tuttar

Vad sjkall jag säga... been there done that... lockar inte... är minst lika om inte mer "romantiskt" att åka på en fin mc sväng. Med lagom tempo kan man stanna precis var man vill!
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Håller med om att det skulle vara helt underbart med en Norgesväng... det faller dock på att det tar för lång tid! Sträckkörning är inte kul med kåplös hoj.

Jag kör superduke ! Inte så mkt kåpor på den heller...:tungan

Jag köpte typ en sån här på Ebay : http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Slip...8QQihZ007QQcategoryZ35590QQrdZ1QQcmdZViewItem

Monteras på gaffelben o styre o efter provkörningen blev det tummen upp !:tummenupp. Tar bort fartvinden o skyddar från regn... Ser ut som skit , men den sitter bara på en vecka så.......:)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
100% garanterat hemhjorda och oddset för det är en på ca en miljon... eftersom ni nu ville veta.

Men frågan var ju egentligen om var man skall åka då man äntligen får "ledigt"?
Sevärda platser och fina vägar norr om Sundsvall typ...

höga kusten området e ju grymt fint.. kan inga vägar sådär men de finns många fina med mycket vatten runt :tummenupp
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
BMW K1600B GA-22, FD. (BMW K1600B, BMW K1600GTLE, BMW K1600GTL, GSX 1400 (1550))
Hmmm... har börjat snegla på Norge iallafall...
Någon som har koll på vägen mellan Trondheim och Mo i Rana?
Bifogar kartsnutt på vägen jag fiurade på.
Är det dyrt med färjor osv i Norge?
 

Bifogat

  • trondmoirana.jpg
    trondmoirana.jpg
    121.4 KB · Visningar: 93

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK

Men frågan var ju egentligen om var man skall åka då man äntligen får "ledigt"?
Sevärda platser och fina vägar norr om Sundsvall typ...

håll till Norge, kanske lite dyrare men 100 gånger mer värt pengarna, du kommer nog inte vilja åka tillbaka över gränsen när du väl är där

Någon som har koll på vägen mellan Trondheim och Mo i Rana?

fin väg, tänkte du hinna till Trondheim?

glöm inte att vägarna är raka som i sverige, det som på kartan ser ut att vara kort kan vara mycket längre än det ser ut + färjor, i sverige är det bara att gasa på = spikrakt, kolla sträckor på viamichelin.com

3 övernattningar?, räcker nog om ni håller er kring lofoten/mo i rana/tärnaby

ifall det inte är för kyligt på lofoten, bodö kan det vara +25 och norr om lofoten kan det samtidigt vara +13

väder i norge

www.met.no


edit: åker ni till trondheim så ringer hem och ber om 5 dagar till ledigt så tar ni trollstigen och lite till, ni får förmodligen ångest över att åka hem sen...
 
Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
BMW K1600B GA-22, FD. (BMW K1600B, BMW K1600GTLE, BMW K1600GTL, GSX 1400 (1550))
håll till Norge, kanske lite dyrare men 100 gånger mer värt pengarna, du kommer nog inte vilja åka tillbaka över gränsen när du väl är där



fin väg, tänkte du hinna till Trondheim?

glöm inte att vägarna är raka som i sverige, det som på kartan ser ut att vara kort kan vara mycket längre än det ser ut + färjor, i sverige är det bara att gasa på = spikrakt, kolla sträckor på viamichelin.com

3 övernattningar?, räcker nog om ni håller er kring lofoten/mo i rana/tärnaby

ifall det inte är för kyligt på lofoten, bodö kan det vara +25 och norr om lofoten kan det samtidigt vara +13

väder i norge

www.met.no


edit: åker ni till trondheim så ringer hem och ber om 5 dagar till ledigt så tar ni trollstigen och lite till, ni får förmodligen ångest över att åka hem sen...

Planen var att hinna till Östersund dag ett.... släktingar finns där. 70 mil från Kalix... jag vet... sträckkörning mot mina principer men... sen borde man hinna till Trondheim dag två. Ev en liten snutt till. Dag tre... tja... så långt man hinner uppåt, övernattning i Norge. Dag 4 åter i Sverige via Hemavan Tärna... och en bit och så en *host* extra övernattning (säg inget till svärmor). Dag 5 hemma igen.
Försöker att planera Norgedelen mer noga. Garmin MapSource är kul när man planerar!:tummenupp
Skall nog inte hålla längst ut vid kusten hela vägen och inte E6 heller utan lite av båda.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
sen borde man hinna till Trondheim dag två. Dag 4 åter i Sverige via Hemavan Tärna...

trondheim hinner ni lätt, laisaliden utanför tärna kan ni övernatta i, fin väg över hattfjell, vägen norrifrån till tärna via hemavan ska vara fin och nyasfalterad, var bara grus/sprängsten förra året så gick inte att köra

http://www.laisaliden.se
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Planen var att hinna till Östersund dag ett.... släktingar finns där. 70 mil från Kalix... jag vet... sträckkörning mot mina principer men... sen borde man hinna till Trondheim dag två. Ev en liten snutt till. Dag tre... tja... så långt man hinner uppåt, övernattning i Norge. Dag 4 åter i Sverige via Hemavan Tärna... och en bit och så en *host* extra övernattning (säg inget till svärmor). Dag 5 hemma igen.
Försöker att planera Norgedelen mer noga. Garmin MapSource är kul när man planerar!:tummenupp
Skall nog inte hålla längst ut vid kusten hela vägen och inte E6 heller utan lite av båda.
Vad vill din kvinna? Bränna 70 mil på en dag eller 20 och stanna ofta och
bara vara till för varandra? Bo på hotell och äta frukost i lugn och ro
är inte fel det heller:tummenupp
Män är från Mars och kvinnor från Venus!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top