Vinfråga!! Akut!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Nån som har koll på hur länge mousserande vin håller sej i oöppnad flaska? Hur märker man om det är för gammalt? Vanlig sprit torde väl hålla sej i evighet i oöppnad förpackning, eller? Har ett antal fina viner från -96 som jag inte vet om det duger längre....Nån som vet så svara snabbt, gästerna kommer om 30 minuter:näsblod
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nån som har koll på hur länge mousserande vin håller sej i oöppnad flaska? Hur märker man om det är för gammalt? Vanlig sprit torde väl hålla sej i evighet i oöppnad förpackning, eller? Har ett antal fina viner från -96 som jag inte vet om det duger längre....Nån som vet så svara snabbt, gästerna kommer om 30 minuter:näsblod
Prova att drick ett par flarror innan gästerna kommer.
 

Dominator-Rocks

Guest
Nån som har koll på hur länge mousserande vin håller sej i oöppnad flaska? Hur märker man om det är för gammalt? Vanlig sprit torde väl hålla sej i evighet i oöppnad förpackning, eller? Har ett antal fina viner från -96 som jag inte vet om det duger längre....Nån som vet så svara snabbt, gästerna kommer om 30 minuter:näsblod

Google.se :tummenupp

Google citat 1
Dessutom är det fullständigt onödigt. Vin i oöppnad flaska håller sig minst i månader och ofta i flera år. Har man en aldrig så liten egen källare tar man fram egna viner ur den, i stället för att köa på Bolaget. Med lite framförhållning finns också de bästa godbitarna ur de cirka 2000 vinerna i beställningssortimentet hemma när de behövs.

Google citat 2
http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,724329,00.html
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Beror på hur det har lagrats, men mousserande bör drickas ganska snart och klarar sällan mer än 1-1,5 år så vitt jag vet.

Ädit: Det gäller iofs lite billigare varianter, har du en finare sort kan det vara helt ok. Svårt att säga utan att veta vad det är för något.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ange namn och årgång.....

Mousserande ala heinkeltrochen duger 1 max 2 år men en bra Champagne kan lagras tiotals år. Ett undantag är cavan som är färskvara och skall helst inte vara mer än året gammal.
 
Last edited:

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Luktar det bra och smakar bra så är det ju bara att dricka. Blir vin dåligt så känns det på smak och lukt.
 

Dr.Bike

Guest
Nån som har koll på hur länge mousserande vin håller sej i oöppnad flaska? Hur märker man om det är för gammalt? Vanlig sprit torde väl hålla sej i evighet i oöppnad förpackning, eller? Har ett antal fina viner från -96 som jag inte vet om det duger längre....Nån som vet så svara snabbt, gästerna kommer om 30 minuter:näsblod


Vita viner mousserande eller ej ÄR färskvara! :fakta
Från -96 :D jaadu, du kan alltid säga att det är nåt annat...
Cross your fingers and pray! Det är kanske inte ättika i flarrorna.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Klagar någon så säg att det är årgångsvin och de inte är tillräckligt aristokratiska för att förstå smaken. :yoparty
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Detta är allvarligt. Var är Jalle? Ska Mumlan, vars underarmar av Jalle beskrivits som nybakta Håvelimpor, som utan att tveka byter insprutningspump på Scanian en lördagkväll trots att kärringen gråter och tjatar om middag hos svärmor, ska denne man sitta och fjolla i sig vitt vin? Mousserande dessutom? Var är dunken med hembränt? Var är bästa Eddie Meduza-samligen?

fy fan
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
som utan att tveka byter insprutningspump på Scanian en lördagkväll trots att kärringen gråter och tjatar om middag hos svärmor

Fast det gäller nog dom allra flesta, vissa jag känner skulle gå ut och byta dieselpump oavsett om det behövdes eller inte, på GRANNENS Scania om dom inte hade en egen, för att slippa en middag med svärmor...

Det säger mer om svärmödrar :D
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nu vill vi veta hur det gick, hur många spydde, fick någon magpumpas, hur lång kö är det till akuten i Hallonland just nu.
 

Dr.Bike

Guest
Fast det gäller nog dom allra flesta, vissa jag känner skulle gå ut och byta dieselpump oavsett om det behövdes eller inte, på GRANNENS Scania om dom inte hade en egen, för att slippa en middag med svärmor...

Det säger mer om svärmödrar :D

Sign me up!
Jag är först i DEN kön...

Nu vill vi veta hur det gick, hur många spydde, fick någon magpumpas, hur lång kö är det till akuten i Hallonland just nu.

Det ser du ju svaret på i hans rubrik:

Först fråga - sedan: Akut!

Alla är alltså just nu på akuten i Ingenstad!
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Nu vill vi veta hur det gick, hur många spydde, fick någon magpumpas, hur lång kö är det till akuten i Hallonland just nu.

Inte en enda spydde, vinet var drickbart och middagen avlöpte helt enligt planerna. Ledsen att göra Jalle besviken, men vi hann aldrig till dunkstadiet och Meduza-diskussioner. Sällskapet var något för sofistikerat för det.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Inte en enda spydde, vinet var drickbart och middagen avlöpte helt enligt planerna. Ledsen att göra Jalle besviken, men vi hann aldrig till dunkstadiet och Meduza-diskussioner. Sällskapet var något för sofistikerat för det.
Sofistikerat? Pah! Om det är något som är sofistikerat så är det att andaktsfullt lyssa på DSE:s (Den Store Eddies) finare verk, jag tänker då exempelvis på "Kräftkalas", "VM i att prata skit", "Runka min balla" och "Pitten flaxar och pitten står" för att nämna några mästerverk, samtidigt som man smakar av den senaste destilleringen innan den kallnat.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Sofistikerat? Pah!

Det sägs att mumlan inte är nöjd med sin 215hk kitt extra allt moppe utan han har bjudit in GMT94 för att förhandla om ett farmarkontrakt i NEC.....

De stackars grodätarna tål ju inte klara drycker utan får hålla sig till jäst druvjuice.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top