Konvertering till remdrift
292 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    do you dream of Monsters in the Dark.... Erik-Ducces avatar
    Reg.datum
    Aug 2004
    Ort
    Edsbyn
    Hoj
    Ducati Monster
    Inlägg
    117

    Question Konvertering till remdrift

    Hej

    Ja'a är det nån som har gjort en konvertering till remdrift från kedjedrift ?

    Har lite fundering på att göra det men tänkte höra mig för först om nån gjort det redan...

    Cykeln jag tänkt gjort på är min 900 Monster.

  2. #2
    tHe BaByMaKeR Maggys avatar
    Reg.datum
    Sep 2004
    Ort
    Kalix
    Hoj
    BMW K1600GTL -12 FD GSX 1400 (1550)
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 596
    Till japshojar finns en del här: http://www.vh-motorradtechnik.de/index.php?content=34
    /Maggy

    Übertourer!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    Norrtälje
    Hoj
    Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    5 203
    är inte så teknikst insatt i drivpaket men varför hoppa över kedja å köra rem?
    Personlig utrustning 4 Sale -> http://www.sporthoj.com/annonser/?id=70164

    Söker efter dessa nedan för vettigt pris.
    Förstahand: Honda supermotard FMX 650
    Andrahand: Yamaha Xt660x SM 660
    Tredjehand: Husaberg ombyggd FE650 till FS650e då FE är reggade på 9kw.

  4. #4
    Medlem Pacmans avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Race-R1 -05, KTM 520 EXC
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    6 188
    Citat Ursprungligen postat av wdac Visa inlägg
    är inte så teknikst insatt i drivpaket men varför hoppa över kedja å köra rem?
    Vad jag vet är det helt underhållsfritt och remmen kanske också har längre livslängd än ett vanligt drivpaket..?

  5. #5
    Medlem Heskeths avatar
    Reg.datum
    Apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Gsx 750 E 1982
    Inlägg
    66
    Frågan är väl om livslängden blir så lång på en sporthoj? Funkar nog på en glidare, men varför på en ducati?

    Du kan ju byta till rem, men det finns nog inga kit till ducati. Kolla om remmen får plats först, den är nog bredare än en kedja. Remhjulen är bredare än remmen för att hålla remmen på plats, vilket gör dem mycket bredare än motsvarande kedjedrev.

    Plats blir nog största problemet, det kan vara ganska precis passning för kedjan, speciellt om man har brett bakdäck. Men känner du för det så gör det! Du kan ju alltid byta tillbaka. Tror remmar kommer mer och mer.

  6. #6
    www.v-man-racing.se 7ans avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    Karlskrona
    Hoj
    GSX1400 K6´a, RSV Mille -01
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    244
    Citat Ursprungligen postat av Erik-Ducce Visa inlägg
    Hej

    Ja'a är det nån som har gjort en konvertering till remdrift från kedjedrift ?

    Har lite fundering på att göra det men tänkte höra mig för först om nån gjort det redan...

    Cykeln jag tänkt gjort på är min 900 Monster.
    Kolla om du kan hitta info om Buell, eller om du kan kolla lite på någon för dom har belt drift.

  7. #7
    do you dream of Monsters in the Dark.... Erik-Ducces avatar
    Reg.datum
    Aug 2004
    Ort
    Edsbyn
    Hoj
    Ducati Monster
    Inlägg
    117
    ...tack för svaren.

    Främsta anledningen till konverteringen är väl att det är underhållsfritt, och att man slipper kladdet från kedjesprayen.

    Remhjul o dylikt tänkte jag tillverka själv så något konverteringskit blir det inte fråga om.

    Jag tänkte att jag börjar med att höra mig för här om det blivit gjort någon gång.

    Den enda jag inte vet är ju om remmen håller, men håller den för Buell bör väl den hålla för min.

    Är det nån som har koll på vilken bredd det är på drivremmarna ??

  8. #8
    Medlem Krippas avatar
    Reg.datum
    Jun 2003
    Ort
    Sollentuna
    Hoj
    Speed Triple 955 -05
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    509
    Citat Ursprungligen postat av Erik-Ducce Visa inlägg
    ...tack för svaren.

    Främsta anledningen till konverteringen är väl att det är underhållsfritt, och att man slipper kladdet från kedjesprayen.

    Remhjul o dylikt tänkte jag tillverka själv så något konverteringskit blir det inte fråga om.

    Jag tänkte att jag börjar med att höra mig för här om det blivit gjort någon gång.

    Den enda jag inte vet är ju om remmen håller, men håller den för Buell bör väl den hålla för min.

    Är det nån som har koll på vilken bredd det är på drivremmarna ??
    Kan gå o mäta...kommer snart.

    Så! Remmen är 3cm bred...
    Senast redigerat av Krippa den 2007-06-09 klockan 16:33.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Kommer du att besöka MC Mässan 2015, den 22-25 januari i Stockholm?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2010 Triumph Street Triple av cslowan

2006 Suzuki SV650s av Lain

2008 Suzuki Gsxr 1000 av gixxerspeed

Bloggar
Snart........ hjul av Toyman

Yes av Toyman

FaN... av Toyman