Sporthoj eller motard?

Kaboffastar

Ny medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
ingen än så länge
Tjenare, kaboffa heter jag och är ny här.

Förhoppningsvis kan ni hjälpa mig en smula med att komma på rätt väg.

Jag skall ta hojkort till våren 2008 då jag fyllt 21.

Mitt problem är att jag inte vet vad för sorts hoj jag ska satsa på. Antingen blir det en Honda CBR900RR 96-98 i 40 k kronors klassen eller en husa/ktm/liknande från 02-04 i 50 k kronorsklassen ( Tror inte jag är helt ute och cyklar såhär långt, cc och såntdär gällande motarderna är för mig överkurs än så länge.. 640 eller dyligt. ;) )

Jag har i stort sätt ingen erfarenhet av någon slags hoj-åka förutom moppe (snark osv) men det jag vet att ja kommer syssla med förr eller senare är väl en del bakhjulsåka, åka fort då tillfälle ges och stunta överlag.. i den mån jag har fallenhet för detta.

Som nybörjare kostar det ju ändå en slant att dra igång mc-karriären med ställ och allt som hör till. På tal om just ställ så lämpar väl sig olika ställ olika bra till de olika kategorierna, det är ju inte var dag man ser en kille med fullt skinnställ på motard vilket kanske lämpar sig bäst till hondan...

Ja ni förstår vad jag menar trots detta smått luddiga inlägg, jag är ju trots allt ny i gemet..

Det är nu ni ska slåss om vilken sida jag skall hamna på :D

Detta verkar vara ett trevligt forum för övrigt.
/Kabbo.

Kanske inte hade behövt nämna att jag är ny här, postade i fel forumsdel det första jag gjorde.

Någon mod får gärna flytta till lämplig kategori
:huvet
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Ska du åka fort ska du ha sporthoj , ska du åka bakhjul så är det lättare att lära sig på motard. Skinn är att rekommendera oavsett vilken hoj du väljer... Har haft både sporthojar o motard o åkte alltid i skinn. Kompisen åkte omkull på en gocartbana med Lindstrands STR-byxor i endast 30-40 km/h.... Hade du sett dom hade du bojkottat allt utom skinn !
 

Solid snake

Guest
Asfalt är som ett rivjärn när man glider på det = köp skinnställ.

Sen köper du dig en motard, lätt att wheela med, lätt att lära sig köra med.

Alla borde börja med en offroadare eller en motard för då lär man sig hantera hojen bättre tycker jag.

Sen toppar väl motarden mellan 160-190 beroende på vad du köper för en och det är fullt tillräckligt för mig iaf.
 

Kaboffastar

Ny medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
ingen än så länge
Asfalt är som ett rivjärn när man glider på det = köp skinnställ.

Sen köper du dig en motard, lätt att wheela med, lätt att lära sig köra med.

Alla borde börja med en offroadare eller en motard för då lär man sig hantera hojen bättre tycker jag.

Sen toppar väl motarden mellan 160-190 beroende på vad du köper för en och det är fullt tillräckligt för mig iaf.

Svårare än så var det ju inte att övertala mig till att satsa på skinn i alla fall.
Den som vill får gärna tippsa mig om märke/modell osv, gärna något som "ser bra ut" både till sporthoj samt motard då om det går.

Att man kan kitta motarderna som offroad är ju ett riktigt stort pluss faktiskt.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ett test i ett par stora hojtidningar förra året visade att de flesta textilställen är MINST lika slitstarka mot asfalt som skinn - bättre än flera skinnställ.

Anledningen till att du ska köpa skinn är att om det sitter tillräckligt tajt så kommer du glida på asfalten vid krasch, ett löst sittande (skinn- eller textil-) ställ fastnar i marken och gör att du rullar - det är då benbrotten kommer. Jag kör alltid i skinn.

Och det är väl klart att grabben ska ha motard! Roligare på två hjul utanför inhägnat område har man inte. :tummenupp
 

Olmo

Med lem i köttflöjt mc
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Södertörn
Hoj
2010 KTM 690 Duke
Jag är ju partisk men jag kan nog ändå rekomendera en motard. hyggligt billig försäkring, lätta att serva själv, inte så mycket elektriskt som kan gå vaj, lätt att manövrera, inte så grym toppfart utan det roliga området ligger mellan 50-90 km/h där man ju faktiskt har en chans att överleva om man gör bort sig.

Säkert finns det bra argument för en racer också, men dom får andra redogöra för.

Skinställ är nog det bästa, själv kör jag sällan med det utan med s.k. "skyddsjacka" och goretex-brallor samt crossstävlar. Glöm inte en bra hjälm som sitter som perfekt. fabrikatet och prisnivån säger endel, men det viktigaste är att den sitter tajt och rätt.
 

Ölärgott

...men farligt om man dricker för lite
Gick med
27 May 2007
Ort
Göteborg/Lidköping
Hoj
ZX-9R -98
Att varva ur en sporthoj på en skön slinga är oförskämt kul, men att börja din mc-karriär på en blade känns lite overkill med tanke på att du skrev att du inte hade någon tidigare mc-erfarenhet. Jag började på offroad (DR650) men hade kört en del cross innan. Tror det är bra om du börjar på en motard som är lite mer lätthanterlig för att sedan byta till plastraket :yoparty
Skinn eller textil? Racerpyjamas i skinn, tveklöst :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top