Tips för att få behålla hojen

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Jag har ett skitbra larm, han heter Urahx och larmar om alla rörelser inom 100 meter från huset. Han är dock något överkänslig och svår att ställa in.
Fördelen är att han är 70 cm i mankhöjd, mycket stark och assnabb och tar gladeligen hand om tjuvarna efter att han larmat. Kan rekommenderas:tummenupp

Jag har även ett lårben från en oxe liggande på gården, ser ut som något från Jurassic Park och avskräcker de flesta...:)


:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl
Är lårbenet tillsalu? :D
 

Mattsson91

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Tuna
Hoj
1987 Yamaha XJ 600
När jag läst de 2 första sidorna i denna tråd så kom jag på exakt hur jag ska låsa hojjen iaf. 3 golvankare. 1 vid framhjul, mitten och sedan bakhjul. Sen en sån GROV gammal båtankarketting igenom varje golvankare. Går inte o klippa upp. dom é nog drygt 5-7cm i omkrets på tjockleken i varje länk. Sedan bom utanför garageporten, tre bomar innanför porten, sedan ställer jag bilen innanför och hojjen längst in i garaget i ett litet bås som är bommat och låst. Sedan larm på dörrar och rörelselampor utanför. INGEN kommer att ha den ork eller lust att försöka sig på den tid det lär ta att ta sig fram till hojen
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
När jag läst de 2 första sidorna i denna tråd så kom jag på exakt hur jag ska låsa hojjen iaf. 3 golvankare. 1 vid framhjul, mitten och sedan bakhjul. Sen en sån GROV gammal båtankarketting igenom varje golvankare. Går inte o klippa upp. dom é nog drygt 5-7cm i omkrets på tjockleken i varje länk. Sedan bom utanför garageporten, tre bomar innanför porten, sedan ställer jag bilen innanför och hojjen längst in i garaget i ett litet bås som är bommat och låst. Sedan larm på dörrar och rörelselampor utanför. INGEN kommer att ha den ork eller lust att försöka sig på den tid det lär ta att ta sig fram till hojen

Du lär nog tröttna själv på förfarandet att få in o ut bilen innan nån tjuv får för sig att sno hojen :D tanken var iaf bra ;)
 

Mattsson91

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Tuna
Hoj
1987 Yamaha XJ 600
Då jag inte ens har B-kort så lär bilen alltid stå där. Eller iaf tills jag får B-kort. :). Annars kan jag ju alltid ställa dit vraket jag har liggandes på tak :). Vem FAN orkar krångla sig förbi allt det där plus ett bilvrak bara för att sno en MC?
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
När jag läst de 2 första sidorna i denna tråd så kom jag på exakt hur jag ska låsa hojjen iaf. 3 golvankare. 1 vid framhjul, mitten och sedan bakhjul. Sen en sån GROV gammal båtankarketting igenom varje golvankare. Går inte o klippa upp. dom é nog drygt 5-7cm i omkrets på tjockleken i varje länk. Sedan bom utanför garageporten, tre bomar innanför porten, sedan ställer jag bilen innanför och hojjen längst in i garaget i ett litet bås som är bommat och låst. Sedan larm på dörrar och rörelselampor utanför. INGEN kommer att ha den ork eller lust att försöka sig på den tid det lär ta att ta sig fram till hojen

Du lär nog tröttna själv på förfarandet att få in o ut bilen innan nån tjuv får för sig att sno hojen :D tanken var iaf bra ;)
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Eftersom du är så rädd om din båge så fixar du brandlarm med halon till garaget..

Eftersom du även är paranoid och inte "Så bra med det här tekniska biten" så råkar garagets tjuvlarm också vara kopplat ihop med brandlarmet...

Frågan är om MC Tjuv sopsorteras som kompost eller måste läggas på deponi som riskavfall? :va
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Eftersom du är så rädd om din båge så fixar du brandlarm med halon till garaget..

Eftersom du även är paranoid och inte "Så bra med det här tekniska biten" så råkar garagets tjuvlarm också vara kopplat ihop med brandlarmet...

Frågan är om MC Tjuv sopsorteras som kompost eller måste läggas på deponi som riskavfall? :va

Dom behöver inte sorteras, man kan hälla ut dom!. Jag fixar grovtandad tigersåg och några dunkar natronlut, om du står för kar och avlopp. Pm;a när du har fått fatt på en klepto.
//Micke
Btw kan andra läsa detta?:D
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
När jag läst de 2 första sidorna i denna tråd så kom jag på exakt hur jag ska låsa hojjen iaf. 3 golvankare. 1 vid framhjul, mitten och sedan bakhjul. Sen en sån GROV gammal båtankarketting igenom varje golvankare. Går inte o klippa upp. dom é nog drygt 5-7cm i omkrets på tjockleken i varje länk. Sedan bom utanför garageporten, tre bomar innanför porten, sedan ställer jag bilen innanför och hojjen längst in i garaget i ett litet bås som är bommat och låst. Sedan larm på dörrar och rörelselampor utanför. INGEN kommer att ha den ork eller lust att försöka sig på den tid det lär ta att ta sig fram till hojen

Jag vet inte men tror inte att du behöver låsa in 125an på det där sättet för att få behålla den :D
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Halon får väl inte användas i fasta släcksystem längre?? brukar vara Co2 nu, dock är det bättre då halon går att andas i om än giftigt, CO2 har du inte en chans, kallt är det också
 

Godiskungen

Marcus
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1:2008 Triumph Daytona 675
Har skaffat lås som är stort som halva hjälmen plus en kätting som jag brukar ha till båten använder jag nu till motorcykeln då den står på gården över natten.Kättingen är REJÄL. Har haft stöldförsök på hojen 4 gånger totalt men förra sommaren fick jag nog och gick och köpte rejält stort lås och kätting som är bortom denna värld i storlek(2 stöldförsök på denna kombination och bägge misslyckade) och det har fungerat kombinationen STORT lås och rejäl kätting(minns ej vad låset är klassat som men rejäl är den,har använts till att låsa fast båten med) Iallfall så lyckades tjuven som använt skärbrännare ej svetsa igenom den,kanske var skärbrännare slö eller så gav han bara upp.Syns märken på kätting och lås(men knappt något) men han verkar ha givit upp alternativt blivit skrämd men för mig har det fungerat mycket väl.Har haft godkända lås kätting you name it som är inhandlade från butik på andra hojar jag haft som dom svetsat sönder men detta inköpte båtlås och kätting(modell galet stor) har dom ej lyckats få upp.Sen jag skaffade detta stora lås och en monster kätting har inget hänt ingen har lyckats få upp den.Skulle tro själva storleken på lås och kätting avskräcker med.Plus att man täcker över den med kapell.Vi har i centrala Göteborg mycket mycket stölder av motorfordon.Har polare som använt godkända lås som dom svetsat sönder med men detta lås jag har och kätting som är virad kring stålpåle som är grundad i marken har ingen lyckats få sönder hittills.
Så kortfattat om ni har hojen stående på natten på gården t.ex förankra väl i föremål sen en riktigt riktigt rejäl kätting och ett monster lås av storlek overkill. Det har fungerat för mig iallfall men kan ju ej garantera något men för mig är det det enda som fungerat för att hålla idioterna borta :D =)
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Hissa upp den i taket med en stark vinsch. Driven av en eldosa med nyckellås inuti ditt hus. Dock måste man ha ett ganska högt garage för att det ska få full effekt.:D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
En mc-firma i linköping hade fått inbrott och någon hade snott 2hojar samt en massa nya mckläder. Då "installerade" de ett eget inbrottsskydd:D

Galler för fönstren, timer i 220v uttaget och sen startkablar från det till gallret!:yoparty

Det fick givetvis inte sitta kvar särskilt länge innan nån med befogenhet fick reda på det, men budskapet vart klart,
Här tar vi inbrott på allvar!
 

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Ser ut som en (mar)dröm det där. Tre riktiga skönheter! Tur att det är två, då kan man rasta dem växelvis så att hojen alltid är vaktad av minst en. :)

Självklart! Räcker inte med att hojen står två våningar upp lixom...man vill ju vara säker att ingen ska försöka ta henne ifrån mig...:krama

Ingen vågar ens försöka sno min hoj. Dom vet vem jag är. Lika så vem pizzabagarn är.

Vi gör kaoz med dem.

Edit; Oooch kapar hans toung.

Klippa öron? Ge han till polisen utan hovodet du vet...:D
 
Last edited:

dunderbo

förmycketförsent
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Hudiksvall
Hoj
-98 ninja 900 + ett objekt av zzr600
Hallå alla.
Nu när man går i salutider så börjar det ramla in flera sms från utländska nr som vill komma och köpa.
En va nämd som "Darrin" och så va det nån mer sm jag inte la på minnet innan jag raderade.
Råkade ut för samma sak förra året och såg att det fanns en tråd på liknande.
Så va försiktig och bli inte av med pärlan utan betalning.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top