Live från hojen

Surikaten

Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1100S
En tanke bara: Om man har en dator i ryggsäcken och 3G Turbomodem eller Telia Connect och kopplar upp sig på nätet (via mobilmasterna alltså), och sen kör igång Skype, och så sätter en Skypekamera på styret riktat framåt. Då filmar man vägen när man åker. Då kunde ju polarna sitta och kolla på storbildsvisning när man är på väg till dem. Kör man Skypekonferens kan de sitta var för sig vid sina datorer och följa min färd. Vet inte om man ännu spelar in så bra i Skype men det kanske kommer. Isåfall kan man själv också kolla senare. Men vore inte detta ganska fränt? Nån som provat? Håller tekniken för detta idag (våren 2007) eller kopplas det ner alltför ofta? Även detta inägg har väl ett bäst-före-datum och att det snart är självklart att man kan filma sin åktur live på detta sätt? Själv har jag ingen Skypekamera så vore kul höra om nån testat. Funkar det inte idag? Några gissningar om när överföringshastigheterna etc tillåter att det funkar? Tex "sommaren 2009". Framtiden får sedan utvisa vem som gissade närmast...
 

ZaraxZ

Medlem
Gick med
22 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
SXV 550 -06
2912900 En tanke bara: Om man har en dator i ryggsäcken och 3G Turbomodem eller Telia Connect och kopplar upp sig på nätet (via mobilmasterna alltså), och sen kör igång Skype, och så sätter en Skypekamera på styret riktat framåt. Då filmar man vägen när man åker. Då kunde ju polarna sitta och kolla på storbildsvisning när man är på väg till dem. Kör man Skypekonferens kan de sitta var för sig vid sina datorer och följa min färd. Vet inte om man ännu spelar in så bra i Skype men det kanske kommer. Isåfall kan man själv också kolla senare. Men vore inte detta ganska fränt? Nån som provat? Håller tekniken för detta idag (våren 2007) eller kopplas det ner alltför ofta? Även detta inägg har väl ett bäst-före-datum och att det snart är självklart att man kan filma sin åktur live på detta sätt? Själv har jag ingen Skypekamera så vore kul höra om nån testat. Funkar det inte idag? Några gissningar om när överföringshastigheterna etc tillåter att det funkar? Tex "sommaren 2009". Framtiden får sedan utvisa vem som gissade närmast...
mmm... skulle kunna gå. Men jag tror att du skulle tappa connection med stationerna när du kör. Annars så skulle det vara en cool grej. Kanske skulle fixa en hemsida med live från olika hojjar?
 

walle85

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Ort
uppsala
Hoj
R1
har inte kunnat testa. men det verkar intresant:tummenupp tror inte tekniken är beredd på det än. men det är väll som allt annat ger man det lite tid så förbättras det hela tiden.
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Jag surfade i princip hela vägen från Stockholm till Åre med turbo 3g. På vägen hem lyssnade jag på webradio. Uppkopplingen gick ner en gång totalt. Så det är nog inga problem:tummenupp
 

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
Ja och idag har de ju de där usb modemen med 3g va... enkla att koppla in och skall funka typ vart som...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det går säkert relativt bra redan idag men med halvpissig bildkvalitet.

Min fråga är: Whyyyyyyyyy???
 

Surikaten

Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1100S
:crash

Och här kan vi snacka om trådlyft, sju år senare... Idag har Metro en artikel om befintliga tekniker för att livesända. Eller så är det mest lustigt att en av dem heter som mitt nick.

"Nya trenden: Här är apparna som låter dig livesända från mobilen"
"...Apparna Periscope och Meerkat strömmar video från din mobilkamera på nätet"
http://www.metro.se/teknik/nya-tren...-livesanda-fran-mobilen/EVHocA!TULXyjvDS1RlY/

Då vet vi: man har en tanke, det kanske skulle kunna gå, men tekniken blir lite stökig. Sju år senare finns den för några kronor.

Fler krångliga idéer...? (Nybakade 2022)

:va
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top