BMW F800 tråden.

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Vad gick det på?
När jag frågade på BMW solna lät det som en bökig historia att eftermontera larm :mad:

Ingenting. Jag köpte ny med larm, men när jag fick den hade den inte det installerat. Krävdes väl någon uppdatering utav programvaran och några svordomar från servicekillen innan det var klart. Men det tog en kvart.

Installationen skall väl ändå vara med i priset när man köper larmet? Plug and pray....
 

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08
Fan! Satt på muggen och läste Bumsen och fick helt plötsligt en längtan efter att få börja köra grus igen!
Kanske skulle byta in S:en till en GS så man kan vara med på lite grusbus!
Tyvärr blir det säkerligen ännu ett stort hål i plånboken igen :-(
 

Tall

Böjlig
Gick med
14 Feb 2008
Ort
Numera Halmstad
Hoj
MV Agusta F4
Jag valde bort 800-serien eftersom Rotaxmotorn verkar ha mer än lovligt mycket barnsjukdomar. I senaste Biketesten rasade till och med motorn för dem. Krymprör som ger fel bränsleblandning och orsakar tjuvstopp, ryckighet i transmissionen, buggar i mjukvaran osv. Mycket av detta är ju åtgärdat nu men BMW låter ju alltid sina köpare betatesta sina produkter, och får jag inte betalat kan de glömma det från min sida sett.

Edit: Det var fan så negativ jag låter, inte så jag menade. :rodnar
 
Last edited:

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Bålsta
Hoj
KTM 790 Duke
Hmmm lite sugen på en F 800 ST, helst grå :) Vill ha en hoj som är lite bekvämare för längre turer och billigare i försäkring än min 950 SM. Vad tror ni, är jag rätt ute om jag kollar på en 800 ST? Vad ska man tänka på när man kollar runt på olika hojar? Rekommenderar ni någon speciell utrustning? Känns som att färddator är ett måste.... :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hmmm lite sugen på en F 800 ST, helst grå :) Vill ha en hoj som är lite bekvämare för längre turer och billigare i försäkring än min 950 SM. Vad tror ni, är jag rätt ute om jag kollar på en 800 ST? Vad ska man tänka på när man kollar runt på olika hojar? Rekommenderar ni någon speciell utrustning? Känns som att färddator är ett måste.... :)

Skit i färddatorn och köp en riktig GPS istället.
 

Martin_Ch

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Kista
Hoj
F800ST
Mycket av detta är ju åtgärdat nu men BMW låter ju alltid sina köpare betatesta sina produkter, och får jag inte betalat kan de glömma det från min sida sett.

Som tidig köpare av en F800ST (juli 2006) så får jag hålla med om att det varit en del strul. Mest intressanta händelsen var då kopplingen svetsade ihop sig själv och jag fick stå på mittrefugen nedanför slottet och vinka till nyfikna turister i väntan på bärgare :)

Måste dock påpeka att bmw skött sig väldigt bra när fel uppstått. De tog, utan minsta knussel, på sig alla kostnader för den händelsen. För någon månad sedan bytte de packboxarna på garantin. Var beredd på att de kunde försökt hävda att det var slitdelar (nära två år gamla och 2200mil), men de tog kostnaden på garantin utan minsta diskussion.

Visst har det varit en del modifieringar som gjorts, men det är bara vid ett tillfälle som det blev såpass kritiskt att hojen fick bo på verkstan. Allt annat har kunnat fixas snabbt och ofta i samband med service. Så illa har det inte varit. Hojen har trots allt gått mer än 2000 mil.

Funderar på att byta till en GS, men jag kommer att vänta in nästa årsmodell.

/Martin
 

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
jag kommer vara där i alla fall. Prova 800GS och triumph speed/street tripple är i tanken i alla fall, och ha massa roligt förståss. Vilka fler kommer åka dit?
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Är väldigt nöjd kan jag säga.

Underbar motor, bra nyp i bromsarna, du sitter bra, det går faktiskt att skjutsa, passageraren sitter till och med riktigt bra. Svinbillig försäkring - 3400 nu efter att borgarna har höjt trafikförsäkringen - helår/helförsäkring för mig i dyraste zonen. Den drar under halvlitern i princip hur du än kör. I jämn hastighet motorväg - runt 90 knutar är du nere på 0.35 liter milen och nosar.
Värmehandtag och ABS är standard. Körde ca 20 mil med tjejen på Påskdagen och då var det inte fel med värmehandtag..

Som de flesta hojjar med insprutning har den lite ryckig gång i lägre hastigheter, men värre är då att växellådan är rätt klonkig. Det ryktas att BMW är på gång att åtgärda detta.

Lite OT, men det är inte du som bor i Hökarängen? Blåbärsvägen eller nåt i den stilen.
 

flygmuppen

Power and speed
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Vetlanda/Amsterdam
Hoj
BMW F800ST
F800st

Köpte min hoj förra sommaren, juni tror jag det var. Det var kärlek vid första ögonkastet!:kär Hade en gixxer 600 innan dess och jag saknar den inte det minsta! Tycker man sitter jäkligt gött på längre turer och finner den väldigt stabil och lättmanövrerad. Gixxern var jag livrädd att lägga ner i kurvorna, men med min lilla bumse känner jag att jag har full kontroll i alla lägen.:hihi
Ganska nöjd med ljudet också...men efter allt jag läst om acra så är det inte uteslutet att byta framöver.:rolleyes:

Förresten!? Finns det några fler F800 ägare i Småland....? Känns lite surt att dom flesta F800 ägarna verkar bo runt sthlm.:tungan

Vill gärna ha tips på roliga vägar mellan Malmö och Amsterdam! Någon som kört där?? Funderar på att ta ner bettan i sommar. Får abstinens när vi är ifrån varandra för länge.:krama
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Hmmm lite sugen på en F 800 ST, helst grå :) Vill ha en hoj som är lite bekvämare för längre turer och billigare i försäkring än min 950 SM. Vad tror ni, är jag rätt ute om jag kollar på en 800 ST? Vad ska man tänka på när man kollar runt på olika hojar? Rekommenderar ni någon speciell utrustning? Känns som att färddator är ett måste.... :)

Färddator är ett måste. Växelvisaren är riktigt skön att ha. Resten är ju mer elektronikblingbling, men lite kul ändå.

Sen är ju inte ett akra utan ljudinsats fel. :D
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Vill gärna ha tips på roliga vägar mellan Malmö och Amsterdam! Någon som kört där?? Funderar på att ta ner bettan i sommar. Får abstinens när vi är ifrån varandra för länge.:krama
Finns det bra vägar mellan Malmö och Amsterdam? :arsele

Nej, har bara kört Autobahn på den streckan. Däremot finns det väldigt fina vägar inte så långt ifrån Amsterdam i Ardennes-bergarna i Belgien!
http://en.wikipedia.org/wiki/Ardennes
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Finns det bra vägar mellan Malmö och Amsterdam? :arsele

Nej, har bara kört Autobahn på den streckan. Däremot finns det väldigt fina vägar inte så långt ifrån Amsterdam i Ardennes-bergarna i Belgien!
http://en.wikipedia.org/wiki/Ardennes

Klart som fan att det finns fina vägar på den sträckan, men räkna inte med att det blir närmare än om du häsar motorväg.

Köp en bra GPS. Ställ in autoroute-funktionen för småvägar och tryck GÅ..... Då letar den upp alla små sköna landsvägar åt dig automagiskt.:tummenupp
 

flygmuppen

Power and speed
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Vetlanda/Amsterdam
Hoj
BMW F800ST
Finns det bra vägar mellan Malmö och Amsterdam? :arsele

Nej, har bara kört Autobahn på den streckan. Däremot finns det väldigt fina vägar inte så långt ifrån Amsterdam i Ardennes-bergarna i Belgien!
http://en.wikipedia.org/wiki/Ardennes

Klart som fan att det finns fina vägar på den sträckan, men räkna inte med att det blir närmare än om du häsar motorväg.

Köp en bra GPS. Ställ in autoroute-funktionen för småvägar och tryck GÅ..... Då letar den upp alla små sköna landsvägar åt dig automagiskt.:tummenupp

Ahh najs med tips omkring AMS...kommer köra en hel del här nere när jag väl fått hit hojen. Vad det gäller GPS vet jag inte hur jag kommer göra. Vill gärna kunna använda min Tom Tom som jag har till bilen. Men vet inte riktigt hur jag ska kunna fixa strömförsörjningen bara. Tänkte ha den i BMW´s tankväska med kartfack isf.
Kostar ju några slantar att köpa ett "riktigt" monterat GPS system till hojen. Sen måste jag fixa sidoväskor också....originalen är ju inte dom billigaste men klart snyggast. Känner att min budget kommer bli lite ansträngd efter dom inköpen.:huvet

Tar tacksamt emot fler tips på vägar runt benelux länderna. :)

Hur var det med dom smålandska F800 ägarna? Finns det några fler än mig?:arsele
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Bumpar den här tråden med.

Körning ikväll, någon mer F800-förare som dyker upp? Jag skall åka är det tänkt.

BMW-klubben skall köra en vända norr om stan. Samling som vanligt vid McDonalds Glädjens trafikplats Upplands Väsby KL 18.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Får man haka med 1200? ;)
Kalasväder idag, så jag kanske hakar.
Läste nånstans att de skulle köra mot Skokloster, men det kanske var vid ett annat tillfälle?

Bumpar den här tråden med.

Körning ikväll, någon mer F800-förare som dyker upp? Jag skall åka är det tänkt.

BMW-klubben skall köra en vända norr om stan. Samling som vanligt vid McDonalds Glädjens trafikplats Upplands Väsby KL 18.
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Får man haka med 1200? ;)
Kalasväder idag, så jag kanske hakar.
Läste nånstans att de skulle köra mot Skokloster, men det kanske var vid ett annat tillfälle?

Klart! :tummenupp Jepp, mot Skokloster och någon restaurang där det blir rostbiff och potatissallad med rabatt på menyn.
 

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
ah, missade körningen. shit happens. får haka nästa gång.
 

FX2000

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2008
Ort
Örebro
Hoj
BMW R1200GS
Hej på er.
Har en röd f800s som jag köpte ny 2006. Är väldigt nöjd faktiskt. Inga större planer på att byta.. :)

Tänkte investera i tankväska inför sommaren. Nån som har några erfarenheter? Av BMWs egna funderar jag på den lilla. Den stora ser ut att vara för hög känns det som.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top