Serbien-Kroatien-Albanien ??

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Funderar på en tripp på MC ner till dessa regioner i sommar.
Har läst en del och det råder delade meningar beträffande säkerheten i dessa länder. Någon som rest omkring där?
 

Pizzabagarn

Guest
Kroatien och serbien borde vara lugnt nuförtiden. Albanien är väl det enda osäkra kortet men det har jag dessvärre inga belägg för.

Kroatien är hellugnt anyway!
 

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Ort
Landskrona
Hoj
BMW S1000RR
Funderar på en tripp på MC ner till dessa regioner i sommar.
Har läst en del och det råder delade meningar beträffande säkerheten i dessa länder. Någon som rest omkring där?

Jag är hela sommaren i Kroatien/Bosnien det är absolut inga problem,ang serbien och albanien det är en annan femma.Det är fullt med utländska motorcyklister specilet runt Rijeka-Split-Dubrovnik och Mostar i BIH
 

Pizzabagarn

Guest
och åker du till Mostar så kan du väl vara med i den där simhopptävlingen som går av stapeln varje år. Inte alls svårt....bara hoppa från bron.
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Var nere en sväng på Balkan förra sommaren, Slovenien och Kroatien känns säkrare än Sverige, även Bosnien känns lugnt. Albanien har jag aldrig varit.
Dock ska man tänka på att vägarna är ruskigt hala och folk kör som idioter.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sträckan genom Albanien är bara drygt 10 mil. Kanske bara att tanka innan och köra hela biten i ett svep för att minimera risken för problem?
 

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Ort
Landskrona
Hoj
BMW S1000RR
Var nere en sväng på Balkan förra sommaren, Slovenien och Kroatien känns säkrare än Sverige, även Bosnien känns lugnt. Albanien har jag aldrig varit.
Dock ska man tänka på att vägarna är ruskigt hala och folk kör som idioter.

Det har du rätt i att de kör som idioter,men en sak ska jag säga de kollar mer än vad bilister gör här,det är sällan nån Mc-åkare blir påkörd av en bil
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Sträckan genom Albanien är bara drygt 10 mil. Kanske bara att tanka innan och köra hela biten i ett svep för att minimera risken för problem?

Har varit i Serbien ett antal gånger med hoj och det har alltid varit lugnt, skulle dock inte parkera den obevakad! Vägarna är fortfarande skit, ta det lugnt och titta ordentligt efter hål i asfalten!!! I dom lite större städer finns det bevakad parkering som man betalar en liten slant för! Soppan är av bra kvalite på dom "utländska" mackarna tup OMV med fler så tanka på dom!!!

Anars är det bara sund förnuft som gäller!!!

Förstår dock inte varför du ska köra igenom Albanien???
 

gp007

Nenne
Gick med
21 Feb 2005
Ort
STHLM
Hoj
FZ-1, rs250r NX5, GRC rsr,
Jag är hela sommaren i Kroatien/Bosnien det är absolut inga problem,ang serbien och albanien det är en annan femma.Det är fullt med utländska motorcyklister specilet runt Rijeka-Split-Dubrovnik och Mostar i BIH

Snacka inte skit om länder du inte har besökt. :såjaponken

Det är ingen större skilnad när det gäller säkerhet.

Jag har inte varit i Albanien men resten av FD Jugoslavien är helt OK.
Risker finns överallt, även här i Sverige.

Lämna en ny R1 på gatan i STHLM över natten och risken är stor att du åker hem komunalt.

Sunt förnuft är som gäller :yoparty
 

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Ort
Landskrona
Hoj
BMW S1000RR
Snacka inte skit om länder du inte har besökt. :såjaponken

Det är ingen större skilnad när det gäller säkerhet.

Jag har inte varit i Albanien men resten av FD Jugoslavien är helt OK.
Risker finns överallt, även här i Sverige.

Lämna en ny R1 på gatan i STHLM över natten och risken är stor att du åker hem komunalt.

Sunt förnuft är som gäller :yoparty

Vem har sagt att jag har inte besökt de länder också??Har kört lastbil mååånga mil genom Montenegro/Serbien/Kosovo/Albanien
:)
 

daorson

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
suzuki
Funderar på en tripp på MC ner till dessa regioner i sommar.
Har läst en del och det råder delade meningar beträffande säkerheten i dessa länder. Någon som rest omkring där?

Hej,har oxå tänkt göra en resa ner fast via Näderländerna,Frankrike,Monaco,Italien ,Slovenien,Croatien,Bosnien.När det gäller säkerheten så jag håller med de andra,sund förnuft är det som gäller.Man bör undvika skumma ställe.Kommer själv från Bosnien men har inte lust att resa ensam...Hur kul är det?Föresten är det flera som är sugna på att göra en Europa "runt" resa....
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hej,har oxå tänkt göra en resa ner fast via Näderländerna,Frankrike,Monaco,Italien ,Slovenien,Croatien,Bosnien.När det gäller säkerheten så jag håller med de andra,sund förnuft är det som gäller.Man bör undvika skumma ställe.Kommer själv från Bosnien men har inte lust att resa ensam...Hur kul är det?Föresten är det flera som är sugna på att göra en Europa "runt" resa....

Hade jag ingen att resa med så skulle jag åka själv. Utan att tveka. Det är då man träffar mest folk! Dessutom slipper man kompromissa med vägval, pauser, boende etc etc. Det blir din egen resa och du gör som du vill!
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Funderar på en tripp på MC ner till dessa regioner i sommar.
Har läst en del och det råder delade meningar beträffande säkerheten i dessa länder. Någon som rest omkring där?

är kroat.. född i huvudstaden...har varit där på senare tid. säkerheten är inga problem i kroatien vissa vägar är mindre bra men det har också byggts mycket nytt bla. en ny motorväg som ska gå genom hela landet (brukar kallas europas modernaste) tullar på vissa ställen oftast nya vägar. folk kör som idioter ibland se upp med det, höll på o bli dödad på autobahn av en annan bil såg sedan att den var kroatiskt reggad. dessutom är det tillåtet att köra efter några glas vin, har glömt promillehalten. Kort o gott sagt kroatien är lätt det modernaste landet på balkan och är på väg tillbaka i popularitet i och med turismen är på väg tillbaka, men trafiken är farligare än den i sverige. tänker du på detta kommer du att uppleva ett av europas finaste länder!

(Hoppas ni har överseende med vissa delar av texten och felstavningar, skrev den i all hast.)
 

//Softa//

Avantgarde
Gick med
9 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
Thriump Thruxton -06, Fireblade CBR 929 RR , Minimoto streetfighter
Folk i Kroatien kör inspirerat... följ med trafik rytmen!:tummenupp :yoparty
 

Serbius

CЛABИША/Serbius
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Nära Havet i ett hus på 157m2
Hoj
Yamaha Fz6s 2004:a
kroatien,serbien o dem andra balkan länderna är det helt ok att köra,tänk på bara att ha hojen bra låst,man vet ju aldrig
vägarna är si sådär,men naturen/upplevelsen är total i dessa länder

har kört sverige-tyskland,tjeckien,slovakien,ungern,croatien,slovenien,croatien,bosnien,serbien,makedonien,grekland o tillbaka för 3 år sedan o det va toppen(med en cbr 929)

bara att rekomendera ovan länder

albanien kan du skippa,dels kan du bli av med hojen men det är inte det värsta som kan hända dig.

e du alban så är det lungt e du turist så passa dig noga
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
läste om paret som blev av med sin husvagn i turkiet (stulen), dom fick inte resa hem utan husvgnen då turkiska myndgheten ville ha 100tusen av paret för dom blev anklagade för att ha sålt husvagnen:näsblod, när dom skulle anmäla stölden så vägrade den turkiska polisen att ta upp en anmälan, reglerna är sådana att reser man in med husvagn så måste man resa ut med en husvagn och jag kan väl tänka mig att stöldfaktorn i albanien är lika hög som i de andra balkanländerna, en liten tanke bara, kolla vad som gäller vid inresa om du ska till dessa länder så du inte riskerar att bli fast om du skulle bli av med hojen, för en längre tid vill man väl knappast spendera i det landet
 
Last edited:

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...
kroatien,serbien o dem andra balkan länderna är det helt ok att köra,tänk på bara att ha hojen bra låst,man vet ju aldrig
vägarna är si sådär,men naturen/upplevelsen är total i dessa länder

har kört sverige-tyskland,tjeckien,slovakien,ungern,croatien,slovenien,croatien,bosnien,serbien,makedonien,grekland o tillbaka för 3 år sedan o det va toppen(med en cbr 929)

bara att rekomendera ovan länder

albanien kan du skippa,dels kan du bli av med hojen men det är inte det värsta som kan hända dig.

e du alban så är det lungt e du turist så passa dig noga


Då kan jag väl fråga dig som är serb hur du kan prata rent av riktig SKIT?? Eller rent av att du är just en serb som inte tycker om albaner??

Åk genom Albanien Starstriker för det kommer inte hända dig ett skit, vare sig du är en turist eller nåt annat!!

Då kan jag berätta detta:

Vi brukar åka bil ner till Albanien men också till Kosova och till Kosova så har vi ibland tagit vägen ner genom Serbien...tro fan då att man ska betala "böter" för inget, eller att polisen får för sig att stanna en och prata massa skit i 30-40 min bara för att...!! Men det kanske har med saken att göra att man är alban..."kanske" :rolleyes:


Jag kan garantera dig att du inte kommer råka ut för nåt skit annat än just trafiken, rätt högt tempo där nere så var försiktig.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top