Sporthoj säkraste hojen!!

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag håller med han till fullo i precis allt vad han säger!! Använder man sporthojen på "rätt" sätt så är den den säkraste hojen man kan köra,med dess fördelar, det kräver dock stor portion karaktär på föraren då dock.
http://youtube.com/watch?v=r38exCRMmVI

Detta skulle in i försäkringsdebatten med stora, tunga customhojar som är som skördetröskor på vägarna och i hantering samt undermånliga bromsar, så skulle en sporthoj med "rätt" förare PREMIERAS om han väljer sporthoj framför custom..med exakt samma körstil på mc-typerna så råder ingen tvivlan om vilken som är säkrast iaf!:tummenupp
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Detta skulle in i försäkringsdebatten med stora, tunga customhojar som är som skördetröskor på vägarna och i hantering samt undermånliga bromsar, så skulle en sporthoj med "rätt" förare PREMIERAS

Visst, det du säger är delvis sant, men statistiken säger annat.
Det ÄR fortarande UNGA KILLAR på SPORTHOJ som är överrepresenterade i statistiken.

Det spelar ingen roll om det så väller ut gubbar med korflakeskörkort på krompråmar från MC handlarna, det är fortfarande ytterst få av dom som crashar.

Debatten om att sporthojar är farliga hjälps inte ett enda dugg av att vi smutskastar en annan kategori av motorcyklar, tvärtom, om vi lyckas framställa glidarna som fordon med undermåliga bromsar så kommer dom att bli nästa grupp som ska kritiseras.

Det är ytterst få viragos som har dragit över på bakan utanför donken svea, det är ytterst få Harleys i dikena efter bogan (även om Jörgen gör sitt bästa), det är ytterst få glidare inblandade i vänstersvängsolyckor, trots att dom tydligen helt saknar bromsar och svängförmåga.
(sug på den ni som alltid klandrar bilisterna)

Men visst, jag skulle gärna se att jag fick köra supersporthoj till glidarförsäkringspremie, jag som är gammal och ännu inte har klotat.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Visst, det du säger är delvis sant, men statistiken säger annat.
Det ÄR fortarande UNGA KILLAR på SPORTHOJ som är överrepresenterade i statistiken.

Det spelar ingen roll om det så väller ut gubbar med korflakeskörkort på krompråmar från MC handlarna, det är fortfarande ytterst få av dom som crashar.

Debatten om att sporthojar är farliga hjälps inte ett enda dugg av att vi smutskastar en annan kategori av motorcyklar, tvärtom, om vi lyckas framställa glidarna som fordon med undermåliga bromsar så kommer dom att bli nästa grupp som ska kritiseras.

Det är ytterst få viragos som har dragit över på bakan utanför donken svea, det är ytterst få Harleys i dikena efter bogan (även om Jörgen gör sitt bästa), det är ytterst få glidare inblandade i vänstersvängsolyckor, trots att dom tydligen helt saknar bromsar och svängförmåga.
(sug på den ni som alltid klandrar bilisterna)

Men visst, jag skulle gärna se att jag fick köra supersporthoj till glidarförsäkringspremie, jag som är gammal och ännu inte har klotat.

Och det där borde sätta pungt för den här diskutionen, hoppas jag... :tummenupp
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Det ÄR fortarande UNGA KILLAR på SPORTHOJ som är överrepresenterade i statistiken.
Både ja och nej... jag menar att man bör se det såhär:
a) Unga adrenalinkåta manliga hojåkare är överrepresenterade i statistiken, och
b) unga adrenalinkåta manliga hojåkare väljer oftast sporthojar.
Frågan är vilket som är farligast; unga adrenalinkåta män eller sporthojar.
Enligt min uppfattning, som jag också tycker mig ha sett belägg för i statistik, är kopplingen mellan individ/attityd/värdering och riskbeteende betydligt starkare än mellan hojtyp och riskbeteende...:rolleyes:
 
Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
ok, jag vill att han, för alltid, blir talesman för sveriges hojåkare gentemot vägverket, myndigheter osv osv.

kan nån ta reda på vad det kostar att köpa honom?

Jag håller med han till fullo i precis allt vad han säger!! Använder man sporthojen på "rätt" sätt så är den den säkraste hojen man kan köra,med dess fördelar, det kräver dock stor portion karaktär på föraren då dock.
http://youtube.com/watch?v=r38exCRMmVI
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Visst, det du säger är delvis sant, men statistiken säger annat.
Det ÄR fortarande UNGA KILLAR på SPORTHOJ som är överrepresenterade i statistiken.

Det spelar ingen roll om det så väller ut gubbar med korflakeskörkort på krompråmar från MC handlarna, det är fortfarande ytterst få av dom som crashar.

Debatten om att sporthojar är farliga hjälps inte ett enda dugg av att vi smutskastar en annan kategori av motorcyklar, tvärtom, om vi lyckas framställa glidarna som fordon med undermåliga bromsar så kommer dom att bli nästa grupp som ska kritiseras.

ehh inte hojjarna som är farliga, förarna är farliga.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Dock så har väll den största ÖKNINGEN de senaste åren legat mer på såna som fått kortet på köpet? Om jag inte hört helt fel då.

Folksam bekräftade det när jag hade en liten diskution med dem i december när ja kolla på försäkring till en Gixxer.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
ehh inte hojjarna som är farliga, förarna är farliga.

Till viss del, men visst, lycka till med att stegra över en virago 250 :D

Dock så har väll den största ÖKNINGEN de senaste åren legat mer på såna som fått kortet på köpet? Om jag inte hört helt fel då.

Visst, men där har den största ökningen av motorcyklister också skett.
 
Last edited:

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
Jag håller med han till fullo i precis allt vad han säger!! Använder man sporthojen på "rätt" sätt så är den den säkraste hojen man kan köra,med dess fördelar, det kräver dock stor portion karaktär på föraren då dock.
http://youtube.com/watch?v=r38exCRMmVI

Detta skulle in i försäkringsdebatten med stora, tunga customhojar som är som skördetröskor på vägarna och i hantering samt undermånliga bromsar, så skulle en sporthoj med "rätt" förare PREMIERAS om han väljer sporthoj framför custom..med exakt samma körstil på mc-typerna så råder ingen tvivlan om vilken som är säkrast iaf!:tummenupp

det absolut säkraste iså fall är väl en tex en Hayabusa nerstrypt till 50 hk, hehe...det skulle vara nåt
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Både ja och nej... jag menar att man bör se det såhär:
a) Unga adrenalinkåta manliga hojåkare är överrepresenterade i statistiken, och
b) unga adrenalinkåta manliga hojåkare väljer oftast sporthojar.
Frågan är vilket som är farligast; unga adrenalinkåta män eller sporthojar.
Enligt min uppfattning, som jag också tycker mig ha sett belägg för i statistik, är kopplingen mellan individ/attityd/värdering och riskbeteende betydligt starkare än mellan hojtyp och riskbeteende...:rolleyes:

Precis, därför vill jag att min försäkring för supersporthoj ska ligga i nivå med en glidar/enduro/motardförsäkring, men det innebär ju då att en glidar/enduro/motardförsäkring ska tokhöjas för den som är ung.

Fast så vill väl inte vi som hänger här att det ska bli? :confused:

(EDIT) Bara som ett klargörande, jag betalar 1383:- om året för Hel/Hel, men det skulle en 18 åring i Stockholm också göra på min hoj...
 
Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Men alltså... det är inte så konstigt att de som fått A-kortet på köpet ökat mest i statistiken. När de fick det på köpet på 60-talet var det inte många som varken ville eller kunde skaffa mc. De brydde sig inte helt enkelt, Nu har det blivit mer populärt med mc, och många av dem köper hoj, kanske för att deras barn tjatar.

Vad som inte framgår är att en hel del av deras olyckor som rapporteras till försäkringsbolagen, jag är jag helt tvärsäker på att föraren faktiskt inte varit ägaren. Polis är inte alltid med i bilden, inte alltid hamnar föraren på sjukhus. Ingen som kan visa vem som körde. Alla vet att det finns mängder med gamla gubbar som äger sporthojar, men antagligen knappt suttit på dem. Men till bolagen anmäls det givetvis, i de fall det går, att det var gamlingen, som ju fått sitt körkort på köpet, som körde. För att de ska få ut något på försäkringen...

Och då hamnar det i deras statistik...

"Du farsan... du vurpade sönder din hoj igår, bara så du vet..."
 

IronMike

Guest


Visst, men där har den största ökningen av motorcyklister också skett.
Såg en artikel herromdan, att medelåldern på de omkomna förra året, var över 35.. Sen vet jag inte hur många det finns under 30 vs över 30 som kör r-hoj. Ser man inte fler och fler med nytt mc-kort, som faktiskt tar det jävligt lugnt?

Eller är man bara själv ett sepe, som gick ut med 100% och sen ökade...

:huvet
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Visst, det du säger är delvis sant, men statistiken säger annat.
Det ÄR fortarande UNGA KILLAR på SPORTHOJ som är överrepresenterade i statistiken.

Det spelar ingen roll om det så väller ut gubbar med korflakeskörkort på krompråmar från MC handlarna, det är fortfarande ytterst få av dom som crashar.

Debatten om att sporthojar är farliga hjälps inte ett enda dugg av att vi smutskastar en annan kategori av motorcyklar, tvärtom, om vi lyckas framställa glidarna som fordon med undermåliga bromsar så kommer dom att bli nästa grupp som ska kritiseras.

Det är ytterst få viragos som har dragit över på bakan utanför donken svea, det är ytterst få Harleys i dikena efter bogan (även om Jörgen gör sitt bästa), det är ytterst få glidare inblandade i vänstersvängsolyckor, trots att dom tydligen helt saknar bromsar och svängförmåga.
(sug på den ni som alltid klandrar bilisterna)

Men visst, jag skulle gärna se att jag fick köra supersporthoj till glidarförsäkringspremie, jag som är gammal och ännu inte har klotat.


Jo visst är det så att unga Killar tyvärr är överrepresenterade och de är inte direkt kända för att ha karaktären att hålla igen heller på rätt ställen alla ggr. Och trots höjning av mc ålders för att köra mc, både begränsat samt att man får stå på "tillväxt" tills det är dags för obegränsat så är ungdommen en negativ faktor..förr var det 18 år och "You drive what you like"
Kanske dumt av mig att klanka på just på customhojen och se ut den som en "syndar" hoj och att det inte är debattvinnande för någon i mc-kollektivet

Personligen har jag "ratat" bort customhojen just på grund av dess dåliga körbarhet(för mig iaf..) och för mina behov, och den dagen JAG väljer en snällare hoj så finns det mångt bättre alternativ i mina ögon att avsluta mc-åren på om man vill sitta lite upprätt.

Det jag hoppas innerst inne iaf, är att alla tar sitt förnuft tillfånga därute och spar på krutet till bandagar, att olycksstatestiken får en ständig positiv kurva nedåt, trots fler hojar i trafik och om några år att sporthojsdebatten och dyra försäkringar var en storm i ett vattenglas som ebbade ut.
 
Last edited:

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Trosa
Hoj
StreetTriple R -10
Det är inte farten som dödar, det är det plötsliga stoppet!
-
-
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Dock så har väll den största ÖKNINGEN de senaste åren legat mer på såna som fått kortet på köpet? Om jag inte hört helt fel då.

I samma artikel som kraschen i Rimbo så stod det att dom stod för 20%:
"Runt var femte mc-förare som dödas har fått sitt A-körkort i samband med taget B-körkort"
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Som fordon betraktat kan ingen säga annat än att en sportmotorcykel är den säkraste formen av motorcykel. Den har i de flesta fall bättre bromsar och väghållning än allt annat därute på vägarna. Möjligtvis så skulle en naken "sporthoj" typ Kawazakis Z1000 kunna vara ännu säkrare då den utöver väldigt bra bromsar och väghållning även har en upprätt körställning som ger bättre överblick i trafiken.

Det är först när vi blandar in handhavandet av maskinerna som sporthojen kan börja kritiseras i jämförelse med andra fordon, men då jämför vi inte maskinerna lämgre utan har blandat in den mänskliga faktorn.

En skarpladdad revolver är inte farligare än en brödrost om bägge ligger inlåsta i ett vapenskåp, det är först när vi blandar in mäniskor i debatten som revolvern ser farligare ut. Samma sak med hojarna, sporthojen är säkrare med överlägsen väghållning, bättre bromsar, bättre däck, det är felaktigt användande som gör den farlig. Men nu var det väl hojar vi tittade på inte hojar i kombination med en viss typ av användare.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top