Nybörjartips, touringweekend Danmarks västkust

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jaha, då blev det äntligen av. Jag och några XT660-snubbar ska toura ut till Danmark västkust i slutet på månaden. Det jag behöver er hjälp med är lite standardtips. :)

Vad speciellt ska man tänka på? Försäkring och sånt gäller va? ifall hojen skulle rasa eller olycka inträffar, vem ringer man? Ska man ha specialpapper med sig?

Utrustning? Tänkte sadla upp med min fina Lidl-tankväska och en ryggsäck till. Vi blir borta tidig Lördamorgon till sen Söndag. Kanske att vi åker på fredagen redan..

Vad är det typiska man glömmer?

Jag tänkte ett ombyte vanliga kläder, tandborste, ett par extra t-shirtar ifall man blir svettig. Kanske sporthojsmunktröjan.

Körkort gott och väl som id? Betala med VISA?

Alla tips är välkomna. :)

/TååringN00b
 

Dubble0zero

Medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
04 BMW R1100S, 07 BMW G650XCountry
Om du ska vara borta två dagar så räcker det med körkort, Visakort och lite extra pengar om ni hammnar nånstanns där kortet inte funkar.
En necessär med tandborste, tandkräm och champo är alltid bra att ha.

Övrigt som kan vara bra är som du säger ombyte, dock så får du tänka på vad ni har tänkt att göra där, om ni hade tänkt att spendera i princip hela dagarna på hojjen så är det inte så viktigt med ombyte, ska ni av och träffa folk så kan det ju vara trevligt att inte vara allt för svettig, badkläder och handuk kan ju också vara trevligt.

Hur har ni tänkt att bo?
Blir det tällt och allt som hör till då, eller blir det vandrahem/hotell?

Nu gällde dethär iofs bara en natt, och då kan man ju äta ute om man vill, men om man vill sitta vid tältet, äta lite gott och ta en pilsner så är mat prylar bra. Bestick, nån form av tallrik (papp eller plast) och en kåsa eller plastmugg. En kniv är alltid bra att ha, behöver inte vara nått speciellt med den, bara den håller att arbeta med (extra viktigt om man ska fricampa).

Något att sova på behövs också, ett liggunderlag eller en luftmadrass, en sovsäck kan vara skönt, dock så funkar ett goretex ställ bra det med om man vill spara plats i packningen. Kudde gör man av sina kläder, förslagsvis så packar man ner ett örngott eller använder sovsäcksfodralet som du kan packa fullt med kläder i.

Om du däremot hade tänkt att sova inne så är det egentligen bara necessären, visakortet och körkortet som är riktigt viktigt.

Hur du än gör så brukar man alltid packa för mycket saker som man inte använder sen.

Lycka till, du får skriva en liten rapport sen när det blir dags...
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Om du ska vara borta två dagar så räcker det med körkort, Visakort och lite extra pengar om ni hammnar nånstanns där kortet inte funkar.
En necessär med tandborste, tandkräm och champo är alltid bra att ha.

Övrigt som kan vara bra är som du säger ombyte, dock så får du tänka på vad ni har tänkt att göra där, om ni hade tänkt att spendera i princip hela dagarna på hojjen så är det inte så viktigt med ombyte, ska ni av och träffa folk så kan det ju vara trevligt att inte vara allt för svettig, badkläder och handuk kan ju också vara trevligt.

Hur har ni tänkt att bo?
Blir det tällt och allt som hör till då, eller blir det vandrahem/hotell?

Nu gällde dethär iofs bara en natt, och då kan man ju äta ute om man vill, men om man vill sitta vid tältet, äta lite gott och ta en pilsner så är mat prylar bra. Bestick, nån form av tallrik (papp eller plast) och en kåsa eller plastmugg. En kniv är alltid bra att ha, behöver inte vara nått speciellt med den, bara den håller att arbeta med (extra viktigt om man ska fricampa).

Något att sova på behövs också, ett liggunderlag eller en luftmadrass, en sovsäck kan vara skönt, dock så funkar ett goretex ställ bra det med om man vill spara plats i packningen. Kudde gör man av sina kläder, förslagsvis så packar man ner ett örngott eller använder sovsäcksfodralet som du kan packa fullt med kläder i.

Om du däremot hade tänkt att sova inne så är det egentligen bara necessären, visakortet och körkortet som är riktigt viktigt.

Hur du än gör så brukar man alltid packa för mycket saker som man inte använder sen.

Lycka till, du får skriva en liten rapport sen när det blir dags...


Ahh. Mycket bra. :tummenupp

Nä, det blir nog vandrarhem/billigare hotell tror jag. Så slipper man släpa på extra jux. En natt är ju inte så farligt dyrt heller. Ska man vara iväg en-två veckor så finns det ju pengar att spara på just hotellbiten.

Målet är västkusten där Danmarks stränder går "långt in" i landet (~300m ist för 25m) där XT-snubbarna ska smiska lite grus. tror Bike gjorde ett reportage om liknande ställe i Danmark för något år sedan. Vi har inte kollat upp exakt var det är eller vägarna dit men det löser sig. Så länge vi kör krokiga vägar dit är jag nöjd.

Jag ska ha min nya Canon 400D med mig så mycket bilder hoppas jag det blir. Avlägger rapport efter resan. :)

Mer?

Edit: Bör man boka upp hotell härifrån, eller åtminstone kolla upp 3-4 stycken hotell i området så man slipper leta eller är det lätt att hitta tak över huvudet längs med kusterna? Vi kommer nog inte ha GPS med oss (vad jag vet).
 
Last edited:

Dubble0zero

Medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
04 BMW R1100S, 07 BMW G650XCountry
Ahh, låter trevligt..
Jag kanske ska tillägga att lite verktyg kan vara bra att ha med sig, iofs så beror det ju lite på vilken hoj man har och om det krävs nån service under resan, men kedjespray är ju bra att ha med sig (för er med såna behov :tungan ), det är bara att kladda på vid tankning, de verktyg som brukar finnas med under sadeln kan nog räcka, jag har åtminstone inbillat mig det själv för att slippa plocka med mig mer saker... :)

Ett lagom litet lås att ha i tankväskan (beror igen på hur mycket tid ni tänker spendera på hojjarna resp. ställa hojjarna), rengställ skrev jag inte med förut heller, det är riktigt bra, och det kan vara en ide att plocka på sig det även om det bara ser ut att regna lite, bättre att åka nån/några mil extra i plast än att åka resten av resan i blött skinn, har du goretex så är det ju lite annorlunda, men det brukar vara lika bra att inte chansa för mycket.

Om man ska återgå till tankväskan så är det bra om alla eller åtminstone fler än en har karta. Inte för att det är nån jätte fara med att köra bort sig i bebodda områden, men det underlättar att hitta varandra om man kommer ifrån varandra. Detta beror ju förståss på hur många man är också, om man bara är några hojjar och är vana att köra tillsammans och vänta på varandra så är det ingen fara.

Det finns två sidor med att boka hotell, fördelarna är att man är säker på att ha nånstanns att sova, nackdelarna är att man blir ganska bunden till sin tidsplan, om man råkar få för sig att köra dendär avstickaren på nån kurvig liten väg som inte såg lika intressant ut på kartan i stället för att åka den vägen som man har tänkt sig så går det kanske inte om man måste komma fram i en viss tid.
Det är ju också en sak som styrs lite av vart man åker och hur lätt det är att hitta boende där. Om man t.ex. åker till norge så finns det hytter överallt, där kan man strunta i tidsplaner helt (nästan i alla fall, man måste väl vara hemma nån gång), jag har dålig koll på hur det är i danmark, men jag skulle inte tro att det är jättesvårt att hitta nått för natten, jag skulle kolla upp lite alternativ innan ni sticker iväg så att ni vet vart och hur mycket det finns, däremot så skulle jag inte boka in mig på nått i förväg om jag inte måste för att få plats.
Men det beror på hur uppstyrt man vill ha det också.

Det är allt jag kan komma på nu, om jag kommer på nått mer så skriver jag till det.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Kollade med mitt försäkringsbolag, man behöver tydligen inte släpa på något "grönt papper" när man ska till Danmark. Det räcker med numret till SOS International ifall det skulle va något. :)

Nu ska ju sommaren också komma (+18 på lördag i skåne) så nästa helg igen kanske också blir varm och regnfri.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En grej som är skitbra att ha med sig är ett enkelt slanglås. Då kan du låsa fast hjälm och annat på hojjen om du ska lämna den ett tag.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Ha med kontanter, visa o mastercard funkar skitdåligt (brukar dock gå i uttagsautomaterna), danskarna kör med nåt jävla Dancard, inte ens McD tog mastercard sist ja var där.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ha med kontanter, visa o mastercard funkar skitdåligt (brukar dock gå i uttagsautomaterna), danskarna kör med nåt jävla Dancard, inte ens McD tog mastercard sist ja var där.

Va? :3freak Visa måste väl iaf funka överallt? Typ alla automater/maskiner som tar kort tar Visa. Väl?

Men ok, tack för tipset. Ska släpa på lite cash dåro.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Va? :3freak Visa måste väl iaf funka överallt? Typ alla automater/maskiner som tar kort tar Visa. Väl?

Men ok, tack för tipset. Ska släpa på lite cash dåro.

Jo i de flesta automater funkar visa o mastercard men i affärer och pubar brukar det vara lite si och så med att de tar kort.
 

roken

www.offthemap.se
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Snart KTM... igen

Utrustning? Tänkte sadla upp med min fina Lidl-tankväska och en ryggsäck till. Vi blir borta tidig Lördamorgon till sen Söndag. Kanske att vi åker på fredagen redan..

Det blir väldigt snabbt jobbigt att köra med ryggsäck, så undvik det om du kan. Ett tips är istället att köpa en vattentät packsäck som du sätter på passagerarsadeln.

Vet inte hur Ninjan ser ut, men på min R6a går det alldeles utmärkt att lossa passagerarsadeln, dra igenom två spännband (övervåld, men det var vad jag hade tillgängligt), sätta tillbaka sadeln och sedan spänna fast packsäcken. säcken rymmer rätt mycket, håller allt torrt och konstruktionen håller jättebra, så länge du inte bombar ned framhjulet när du monsterwheelar.

Jag köpte min säck på Clas Ohlson för 150:-.

Ha en riktigt trevlig touringsemester!
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Det blir väldigt snabbt jobbigt att köra med ryggsäck, så undvik det om du kan. Ett tips är istället att köpa en vattentät packsäck som du sätter på passagerarsadeln.

Vet inte hur Ninjan ser ut, men på min R6a går det alldeles utmärkt att lossa passagerarsadeln, dra igenom två spännband (övervåld, men det var vad jag hade tillgängligt), sätta tillbaka sadeln och sedan spänna fast packsäcken. säcken rymmer rätt mycket, håller allt torrt och konstruktionen håller jättebra, så länge du inte bombar ned framhjulet när du monsterwheelar.

Jag köpte min säck på Clas Ohlson för 150:-.

Ha en riktigt trevlig touringsemester!


Bra tips! Ryggsäck är lite jobbigt efter ett tag, du har rätt.

Jag har en tankväska som ska rymma det mesta tror jag, men jag ska köpa en sådan bag som du beskriver. 150 kr är ju ingenting om den är vattentät dessutom. Så har man lite extra lastutrymme med sig också.

Bra bra. Keep shooting guys. :tummenupp
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Glöm inte att handla snaps till midsommar, klara starkdrycker typ snaps håller oftast rätt pris i Danmark.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Har är danskarna med böter, är det dyarare än här?
Tycks mig ha hört att det svider zlatan att få böter i Danmark och att de är lite nitiska men jag kanske har fått fel för mig?

Jag menar, ska man passa sig för att default krewza i skylthastighet+30km/h?

Danmark införde ett klippkort – tre förseelser/klipp och körkortet dras in – i september 2005, samtidigt som böterna för olika trafikbrott höjdes kraftigt. Efter det har olycks- och dödstalen sjunkit till de lägsta nivåerna i modern tid.
– Danskarna har mycket positiva erfarenheter av kortet, inte bara när det gäller olyckstalen. Till och med bältesanvändningen har ökat, trots att man inte riskerar något klipp om man inte har det på sig, säger Lars Bergfalk.
– Även andra länder har positiva erfarenheter, så jag ser ingen anledning att vi också inför det. Jag tänker driva den frågan.

Källa: http://sydsvenskan.se/bil/article231309.ece

:6surkart
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010

Jag köpte min säck på Clas Ohlson för 150:-.

Handlade en blå (23-liters) säck igår. :tummenupp Tycker 23 liter verkar vara nog. Den gråa som var på 41 liter kändes jäääkligt stor. Har man en tankväska med på hojen så får säcken duga som extra lastutrymme, vilket funkar bra eftersom man kan rulla ihop säcken till hälften om den bara är halvfylld. Expanderbart lastutrymme helt enkelt. :)

Tack för tipset.:tummenupp
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Det var en mycket lyckad resa. reserapport kommer när jag orkar. :) Just nu ska jag ta igen mig efter 17 timmars flygtid på 2 dagar. :tummenupp

Mer bilder kommer senare.
 

Bifogat

  • DSCN7835_1050x733_60_percent.JPG
    DSCN7835_1050x733_60_percent.JPG
    56.5 KB · Visningar: 93
  • DSCN7845_40.JPG
    DSCN7845_40.JPG
    76.8 KB · Visningar: 91
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Mer bilder:
 

Bifogat

  • DSCN7819_adjusted_1_800x600.jpg
    DSCN7819_adjusted_1_800x600.jpg
    110.5 KB · Visningar: 91
  • LÖKKEN_adjusted_1_800x600.jpg
    LÖKKEN_adjusted_1_800x600.jpg
    125.4 KB · Visningar: 87
  • DSCN7855_800x600.jpg
    DSCN7855_800x600.jpg
    100.6 KB · Visningar: 108
  • Bild 022_900x600.jpg
    Bild 022_900x600.jpg
    121.6 KB · Visningar: 115
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Sh-tröjan är inte bara snygg, den är skön, värmande och informativ också! :)
 

Bifogat

  • IMG_1313_35_percent_jpeg_800.jpg
    IMG_1313_35_percent_jpeg_800.jpg
    127.9 KB · Visningar: 126

AT-Pato

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
-05 Highland 950
Ser rätt gött ut! Väntar på rapporten och mer bilder av stränderna.
Jag hoppas ni slapp undan ilskna danskar, de har lite olika åsikter om det med fordon på stränderna..men å andra sidan så blir sånt rätt kul historier i efterhand :)
 

Dubble0zero

Medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
04 BMW R1100S, 07 BMW G650XCountry
Fina bilder... Skulle vara riktigt kul att bränna runt på en sån strand, även om man inte riktigt har hoj för det :)
Gick ninjan bra i sanden?
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Fina bilder... Skulle vara riktigt kul att bränna runt på en sån strand, även om man inte riktigt har hoj för det :)
Gick ninjan bra i sanden?

Jo det var rätt kul att "sprätta" lite i verrsta moppefuckostil. :hihi Sanden var ganska mjuk så man våga inte ens kräma ur 2:ans växel med tanke på risken att framdäcket skulle dyka ner/åt sidan med plattlägg som resultat. Men det var ganska skoj endå!

Ninjan, som är en 96:a, gick f.ö. kanon hela resan i vått och torrt. Inte en enda mission glitch, fastän vi körde tio timmar i sträck ena dagen. Motorväg, landsväg, stadskörning, rakt och kurvigt. Bara att tanka, tuta och köra. :martialar Krümmt nöjd med gammelninjan faktiskt, känns som man får jäkligt mycket MC för en billig peng. Mycket skön och stabil. :tummenupp

Edit: Kostnad för hela trippen blev 2400 SKr. Då ingår 1500kms bensin, Öresundsbron x 2, Stora Bält-bron x 2, Hotell i skagen (580 DKR/natt), 2xMcDonkenmenyer, Lyxpizza + lyxpannkakor i Skagen (dyrt!). Tror jag fick med allt..
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top