Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Känns som att jag har förnärmat en hel familj och hälften af SH med mitt inlägg.
JAG VISTE INTE OM ALLT DETTA!!!! Det såg ut som ett hemmabygge, men tydligen var den en af Sveriges mest ädla hojar. JAG HADE FEL, ursäkta för detta! Skriver igen, JAG HADE FEL!! Tyvärr kan jag inte historien om alla värdens special byggen.
Hoppas den hamnar hos rätt person.

Nu höjs du i mina ögon då du erkänner dina brister! :tummenupp

Bengt byggde egna motorer på 50-talet vilket jag anser vara en bedrift!:fakta

Med vänlig hälsning
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Att bygga en egen motor är en av mina stora drömme.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Hemmabygge kan man kalla det, visst. Om man inte vet bättre.

Man kan också säga att Bengt var den som drev Husqvarnafabriken framför sig när dom tappade tempo i utvecklingen på många olika områden. Du har inte funderat över att det är en vattenkyld -84a...? 3 år innan Husqvarna själva kom dit hän?

Det finns en del historielösa stackare som behöver läsa på lite: http://www.lindstrom-mx.se/bks.htm
Här finns det bilder på Bengt Karlström tillsammans med några av systerhojarna han byggde som LC-Qvarnor i olika skepnader.


Det finns vidare en del som behöver böja sina nackar inför en människa som ägnat sitt liv åt att först själv åka fortare än andra, och sedan hjälpa andra att komma ikapp.

Kanske visa lite respekt för en motorcyklist som fyller åttio år nästa år, men som ändå - som 50-åring försökte bidra till att i Sverige etablera den då nya sporten "super motard" från Frankrike.

"Kötthuvud"... Tss-tss-tss



Priset är förövrigt inte alls galet. Hade systerhojarna hunnit ner till Frankrike och tävla då på den tiden så hade kulten kring dem varit stor nog för att en "ny -85a" hade kunnat gå för bra mycket mer än så idag, 30 år senare.

Felet är snarare att lägga ut den på Blocket. Det är tydligt att inte ens på SH så fattar folk vad det är dom tittar på. Alltid svårt att bli profet i sitt egna land.

Det är det här jag aldrig förstått.

Okej att karln är hur grym som helst och har gjort massor för sporten.

Men varför 70 000 kr för en cross man förmodligen aldrig kommer köra?
Kommer man ha den på någon pedestal i garaget och beundra och berätta för sina vänner om hur man har en (i ordets rätta bemärkelse) unik cross?
Titta på den vattenkylda motorn och tänka att det är lätt värt 70 000 kr man kunde lagt på en hoj man faktiskt kör istället.
Förundras över de dubbla framskivorna och tänka att nä..semester kan man ju ta nästa sommar istället. Eller sommaren därpå.

Kalla mig konstig men jag köper hellre en ny välfungerande sak utan historia än en gammal sak jag aldrig kommer använda men som har historia.
Ibland är jag glad att jag inte hänger upp mig på gamla grejer..
 

Bodensaren

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2013
Ort
Hemma
Hoj
kanske
Det är det här jag aldrig förstått.

Okej att karln är hur grym som helst och har gjort massor för sporten.

Men varför 70 000 kr för en cross man förmodligen aldrig kommer köra?
Kommer man ha den på någon pedestal i garaget och beundra och berätta för sina vänner om hur man har en (i ordets rätta bemärkelse) unik cross?
Titta på den vattenkylda motorn och tänka att det är lätt värt 70 000 kr man kunde lagt på en hoj man faktiskt kör istället.
Förundras över de dubbla framskivorna och tänka att nä..semester kan man ju ta nästa sommar istället. Eller sommaren därpå.

Kalla mig konstig men jag köper hellre en ny välfungerande sak utan historia än en gammal sak jag aldrig kommer använda men som har historia.
Ibland är jag glad att jag inte hänger upp mig på gamla grejer..

Det är tur att vi är olika, för en del representerar denna cykel en stor del av mc-historian, och visst hade jag pengarna skulle jag med glädje köpa denna cykel:kär
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Det är det här jag aldrig förstått.

Okej att karln är hur grym som helst och har gjort massor för sporten.

Men varför 70 000 kr för en cross man förmodligen aldrig kommer köra?
Kommer man ha den på någon pedestal i garaget och beundra och berätta för sina vänner om hur man har en (i ordets rätta bemärkelse) unik cross?
Titta på den vattenkylda motorn och tänka att det är lätt värt 70 000 kr man kunde lagt på en hoj man faktiskt kör istället.
Förundras över de dubbla framskivorna och tänka att nä..semester kan man ju ta nästa sommar istället. Eller sommaren därpå.

Kalla mig konstig men jag köper hellre en ny välfungerande sak utan historia än en gammal sak jag aldrig kommer använda men som har historia.
Ibland är jag glad att jag inte hänger upp mig på gamla grejer..

Så är det nog. Samlarobjekt köper man när man har en slant över. Men den håller förhoppningsvis sitt värde? 70.000 låter mycket för en hoj med samlarvärde. veteranhojar och dylikt är ju märkligt billigt om man jämför med samlarbilar?

Eller har jag fel där?
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Att bygga en egen motor är en av mina stora drömme.

nu var ju hans motorer på 50-talet luftkylda vilket torde vara betydligt enklare i konstruktion än vattenkylt!

jag hade en dröm om att sammanfoga 2st hayabusamotorer till en v8... men såg sen att det redan hans Hartleymotorer mm...:smasha

Med vänlig hälsning
 

l!ime

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2013
Ort
västerås
Hoj
yz 250
http://www.blocket.se/ostergotland/Volvo_262_Bertone_Coupe_V6_49164182.htm?ca=15&w=3
175 loppor för en volvo 262????

sjukt ovanlig, hittar du en bertone för 240pris, köp!
(sen att dom inte är så vackra är ju en annan sak :tungan

jo såg det, hittade bara en enda på blocket.
men 175 tusen har jag svårt att se att nån i hela världen kan tycka den är värt :död
kanske om den va så gott som oanvänd.

/min högst personliga och amatörmässiga åsikt
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
jo såg det, hittade bara en enda på blocket.
men 175 tusen har jag svårt att se att nån i hela världen kan tycka den är värt :död
kanske om den va så gott som oanvänd.

/min högst personliga och amatörmässiga åsikt

Har en sån ståendes här på jobbet, ser ut som en jävla maffia pråm:hihi
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Så är det nog. Samlarobjekt köper man när man har en slant över. Men den håller förhoppningsvis sitt värde? 70.000 låter mycket för en hoj med samlarvärde. veteranhojar och dylikt är ju märkligt billigt om man jämför med samlarbilar?

Eller har jag fel där?

Snarare andra veterangrejer som är märkligt dyra i mina ögon.

Ta Volvon ovan. Ovanlig eller ej så är det fortfarande 175 000 kronor för en gammal volvo. EN GAMMAL VOLVO!
Nej tack då tar jag en 30 år nyare bil istället.

Jag har för övrigt samma åsikt gällande premium märken. Typ Shoei..
 

l!ime

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2013
Ort
västerås
Hoj
yz 250
ja ska man köpa en gammal klenod så väljer man ju lätt en volvo 262 framför tex en bmw e30 m3 :mattias

eller... :rofl
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Om man nu har bilder varför lägger man inte med åtminstone så många som ingår i grundpriset för annonsen?
Jag misstänker att säljaren bott där hon bott så länge, att hon vet vad som kan hända om man inte kontrollerar vilka som får en massa upplysnngar om t.ex hur hojen är låst, var den står o.s.v. Men jag bara gissar, det kanske är hur lätt som helst att få bilder från henne. Men hon kanske har en särskild teknik som sållar bort drömmarna som har fickor med hål i bägge ändarna...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top