Åsum Ring

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Någon som vet om man kan köra hoj på Åsum Ring? Det är en go-kart banan utanför Kristianstad. Kan man ha kul på SRW så kanske man kan ha kul på Åsum Ring iaf. om man inte har värsta sporthojen? Vad kan en banhyra kosta? Vad jag vet så kör de iaf. moppe-racing där.

Banan är 840 meter, med en raksträcka (start/målrakan) på 120 meter och 8 st varierande kurvor varav 2 st är 180 grader, nivåskillnad ca 6 meter.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Flygfoto

Bild över banan. Vet ej bredden. Antar att man inte behöver slita på växlelådan...
 

Bifogat

  • Åsum.jpg
    Åsum.jpg
    20.6 KB · Visningar: 332

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är en rolig bana med Go-kart. Borde funka bra med hoj. Bara att lägga i tvåan och köra.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
FireSalle skrev:
Någon som vet om man kan köra hoj på Åsum Ring? Det är en go-kart banan utanför Kristianstad. Kan man ha kul på SRW så kanske man kan ha kul på Åsum Ring iaf. om man inte har värsta sporthojen? Vad kan en banhyra kosta? Vad jag vet så kör de iaf. moppe-racing där.

Banan är 840 meter, med en raksträcka (start/målrakan) på 120 meter och 8 st varierande kurvor varav 2 st är 180 grader, nivåskillnad ca 6 meter.

Inga avåknings zoner. :(
Men det kanske inte går så fort på den banan?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Som om SRW har avåknings-zoner. Eller räknar du plastkudden på metallräckena då?
Men visst, det lär inte gå fortare än de 130 jag kom upp i på SRW, men det är inte farten rakt fram som ger hur kul man har.

Inte i samma skala, men ändå. Åsum Ring till vänster - Sturup Raceway till höger. Åsum är 8-14 m bred.

Lockarps Go-kartbana är snart klar för invigning. Kanske kan man köra hoj där med (inte bara motard då) för enligt hemsidan så har de redan kört Lamborghini där...
 

Bifogat

  • trax.jpg
    trax.jpg
    45.9 KB · Visningar: 267
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Kanske måste man köpa sig en mini-moto ändå. Finns det klubbar i Skåne?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
FireSalle skrev:
Som om SRW har avåknings-zoner. Eller räknar du plastkudden på metallräckena då?
Men visst, det lär inte gå fortare än de 130 jag kom upp i på SRW, men det är inte farten rakt fram som ger hur kul man har.

Inte i samma skala, men ändå. Åsum Ring till vänster - Sturup Raceway till höger. Åsum är 8-14 m bred.

Lockarps Go-kartbana är snart klar för invigning. Kanske kan man köra hoj där med (inte bara motard då) för enligt hemsidan så har de redan kört Lamborghini där...
Lockarp är för knixig för riktiga motorcyklar, Motarder funkar nog

/En som har provat :D
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Har du provat nya Lockarp redan? Coolt! Hur är det med den bankade 180 graders-svängen? Var ni där igår kanske på din Gixxer-runda?

Får väl köpa mig en go-kart när jag får pengar, tid och en bil att lasta den i....
 

Frantic

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Karlshamn
Hoj
Jodå
Ett litet trådlyft då ja, hehe.
Är det några som kör motard på denna banan nuförtiden?
Går i tankarna att köpa en ren motard, med förutsättning att det finns nånstans att åka då...
Bor i karlshamn/blekinge och letar efter en bana som inte ligger alltför långt iväg.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Ett litet trådlyft då ja, hehe.
Är det några som kör motard på denna banan nuförtiden?
Går i tankarna att köpa en ren motard, med förutsättning att det finns nånstans att åka då...
Bor i karlshamn/blekinge och letar efter en bana som inte ligger alltför långt iväg.

Tror inte man får köra motorcyklar på den banan. Jag frågade för två
år sedan när vi var där och körde gokart, om det var ok att köra
"minimotard" där (Ten7,PitPro osv med slicks), men det fick man tyvärr
inte. Så jag gissar på att all mc körning där är förbjuden tyvärr..
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Frågade oxå nu i veckan, men NEJ... Motorcyklar var absolut förbjudna då "dom förstör banan"... vad som nu menas med det. Det har ju plöjts ner några miljoner på ny asfalt till i år och jag skulle ju tro att fler aktiviteter på banan hade lönat sig men banägaren verkar vara en riktig streber.

Banan är fin så hade funkat kanon som KNIX.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Frågade oxå nu i veckan, men NEJ... Motorcyklar var absolut förbjudna då "dom förstör banan"... vad som nu menas med det. Det har ju plöjts ner några miljoner på ny asfalt till i år och jag skulle ju tro att fler aktiviteter på banan hade lönat sig men banägaren verkar vara en riktig streber.

Banan är fin så hade funkat kanon som KNIX.

Vi frågade också för ett par år sedan då en jobbarkompis hade sin Gixxer där men det var blankt nej. På Åsum Ring alltså.
 

Skåneligan

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
I bussen
Hoj
CBR 1000 -08
De har byggt ut banan tills i år. Ska bli EM och kanske VM standard på den. Planen är att få dit någon EM tävling 2015 eller något. Men är enbart för gokart.

Själv gjorde jag min bankarriär på Åsumring, på den tiden då den inte va helt inhägnad så va det många 125or och moppar där på kvällarna.
 

joakim79a

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2016
Ort
hörby
Hoj
stomp minigp20 / anaconda minigp15
För tidigt, eller för sent. Precis lika roligt ändå.
Fantastiskt rolig sport för seniorer och ett enkelt steg in i racingen för unga juniorer.
Billigt så man skäms, relativt ofarligt och bra racing.
Tummar upp för detta
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top