Mattsvart vinyl?

therain

Lasse Kongo-wannabe
Gick med
8 Mar 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda Kryss-Elva
Tja!

Kunde inte somna i natt så jag surfade runt lite och kollade hojar. Hittade en där ägaren enligt uppgift satt på mattsvart vinyl på alla lackade delar. Hojen blev skitrå och snygg tyckte jag, och tydligen skulle det bara vara att dra av vinylen sen om man inte ville ha kvar.

Hittar dock inte sidan nu, sparade ner en bild också, men hittar f*n inte den heller :huvet

Snackar jag bara i nattmössan nu, eller är det nån som vet bättre som förstår vad jag försöker mena? :va

Hmm, går nog och lägger mig igen... :rolleyes:
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Det kan du köpa hos din lokala bilstrajpare/skyltfirma. Det är inte skitlätt att montera, men materialkostnaden är hyfsat låg så du kan misslyckas ett par gånger utan att ruinera dig.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Matt vit vinyl

Jag har inte talang för detta...

Skall dock göra ett nytt försök med bättre verktyg och tålamod, för där det blir bra, blir det riktigt bra.

TIPS???
 

Bifogat

  • vinyl.jpg
    vinyl.jpg
    81.5 KB · Visningar: 593

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jag har inte talang för detta...

Skall dock göra ett nytt försök med bättre verktyg och tålamod, för där det blir bra, blir det riktigt bra.

TIPS???

haha.... bättre förarbete på folien du skall montera. Du behöver anpassa dem mot varandra lite bättre.... Värmepistol använder en del.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har inte talang för detta...

Skall dock göra ett nytt försök med bättre verktyg och tålamod, för där det blir bra, blir det riktigt bra.

TIPS???

Det där ser ut som att det inte är världens lättaste parti att sätta vinyl på och få det snyggt heller. Så att du inte misslyckas utan en massa övning är nog inte så konstigt. Men det kan säkert bli snyggt om man bara lyckas få till det utan bubblor och veck.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
haha.... bättre förarbete på folien du skall montera. Du behöver anpassa dem mot varandra lite bättre.... Värmepistol använder en del.

Tusen tack

:D:D ja inte blev det snyggt! (denna gång, men jag ska påt igen)

Jag använde sambons hårtork (rejäl best på 1200W) som jag tycker fungerade bra, men man kanske måste ha värmepistol?

Hur menar du med anpassa bättre? Jag tycker det gick bra när jag hade raka fina ytor, men så fort det blir en böj eller runt område så blir det alltid veck. Ska jag stretcha och sen värma, eller värma först och sen stretcha?

Ska jag klippa en vinylbit som täcker hela bakkåpan, eller klippa små delar och "lappa"?

Hahaha, jag behöver hjälp med detta!
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
kolla i tråden jag postade innan, där har jag klätt hojen i vinyl.
Men vi gör ju ofta helfolieringar.
Du måste använda värmepistol, samt wraping vinyl med luftkanaler.
Samt att biten vinyl måste vara typ 1.5-2ggr så stor som prylen är som du ska klä in.
Men det är inte gjort i en handvändning.
Good luck !

Sorry.
Här är länken http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=241507
 
Last edited:

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Multistrada HyperMotard-Wannabe
Men... Vart kan beställa sån här folie? Vill fixa till min hoj (Tanken, frontkåpan, baken och stänkan fram)

Vad kostar det?
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Här är lite som vi har klätt på firman, mattsvart kolfiberfilm.
 

Bifogat

  • 11.jpg
    11.jpg
    132.1 KB · Visningar: 543
  • 12.jpg
    12.jpg
    101.9 KB · Visningar: 349
  • 13.jpg
    13.jpg
    146.1 KB · Visningar: 382
  • 14.jpg
    14.jpg
    130.2 KB · Visningar: 250

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har läst att plastidipp fungerar dåligt på tanken där man nöter emot hela tiden. Hur fungerar det med vinyl? Klarar det av nötning bättre? Går ju kanske att undvika den värsta påfrestningen genom att sätta dit stompgrips om det behövs.

Problem med att foliera en plasttank på en Aprilia RSV/Tuono som antagligen andas en del genom porerna?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Kan inte svara på hur tanken funkar i längden egentligen, men efter denna foliering körde jag nästan hela sommaren. Med Tredz iofs (den svarta är alltså matt...) och märkte inte av några problem från soppan. Vinylen är ju däremot mjuk i ytan, så man får lite repor från grus och annat hårt som kommer emellan, men den är ju genomfärgad...

Största problemet med vinyl är egentligen närheten till varm motor, men på tanken märks det bara om man slarvat med avslutningen under.
uploadfromtaptalk1412744092679.jpg
uploadfromtaptalk1412744092679.jpg
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1412744113842.jpg
    uploadfromtaptalk1412744113842.jpg
    129.6 KB · Visningar: 154
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har kört med Plasti-dippade kåpor i sommar och det är verkligen ömtåligt. Lätt att spraya på nytt, men ömtåligt. Stenskott, hjälm som hänger i hjälmlåset när man lämnar hojen, allt skadar färgen:(
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Plastidip tål kemikalier dåligt. Det finns olika märken som håller olika kvalitet. Jag köpte från fastcar.se Deras ska vara the shit enligt förståsigpåarna. Den höll dock inte för bensinstänk. Men resultatet blir bra. Tänk bara på att lägga många lager. Alltså många. Typ åtta. Dels för att det täcker dåligt dels för att det är lättare att dra bort om det är tjockt, när den dagen kommer. Jag använde det på min snöskoter, http://forum.snowmobile.se/showpost.php?p=536469 och det tål nötning bättre än vad man tror. Går dock inte att jämföra med riktig lack.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Kan inte svara på hur tanken funkar i längden egentligen, men efter denna foliering körde jag nästan hela sommaren. Med Tredz iofs (den svarta är alltså matt...) och märkte inte av några problem från soppan. Vinylen är ju däremot mjuk i ytan, så man får lite repor från grus och annat hårt som kommer emellan, men den är ju genomfärgad...

Största problemet med vinyl är egentligen närheten till varm motor, men på tanken märks det bara om man slarvat med avslutningen under.
View attachment 411925
View attachment 411925

Jäklar vad snyggt, har du gjort det själv eller lämnat iväg till firma? Visste inte att man kunde ha flera olika färger på samma yta.

Får man fråga vad hela kalaset gick på?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tack, tyckte det blev hyfsat. Gjort själv, typ arbetsprov. Bara att sätta en vinyl på en annan eller lägga överlappande skarvar. Vinyl till hela hojen gick väl på ett par tusenlappar kanske, minns inte riktigt. Det går åt fler kvadrat än man tror...
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top