Mc hajk på 525:a?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Tjenna, eftersom jag ska göra ett projektarbete i skolan kom jag på att man kan ju göra något roligt av det, som en expedition! Eller ja typ som en "hajk" man hade i scouterna, fast istället för att gå köra hoj.

Hade tänkt planera rutten så den innehåller nästan enbart små grusvägar, gärna ute i obygden. Hade tänkt vara ute 4-5 dagar, övernatta i vindskydd antingen fast eller provisoriskt (dvs medhavd presenning) Osv

Kruxet är två saker, dels lär det bli ganska mkt packning. (Iaf för en 525:a..)

Dels, köra ensam + olycka = inte roligt

Hoj: 99% säkert ktm 525
Tid: Den tid det tar.
Tid på året: Början av agusti


Några tips, tankar, idéer?

Packlista:
Tändstift (med nyckel)
Laglappar
Däcksjärn
Pump
Presenning (lätt, 2*3 m)
Lättvikts sommarsäck (
Sovkläder/ombytte (t-shirt, fillingar.)
Eldstål.
Tändmatrial (vafan heter det? typ kåda spån?)
2 trangia mini kastruller
Camelback
Rep
Ståltråd
karta, kompass (nehe..)

(Vet inte om tråden passar här men känns som jag får minst personliga angrep här iaf)
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Det jag kom att fundera på direkt.. bensin?. Du ska köra hoj i 4-5 dagar, vart ska du ha / få tag på all soppa? Iaf om du ska köra ute i obygden..:va
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det där låter som en alldeles lysande idé! Tag med ett en/tvåmanstält istället för presenning. Det tar mindre plats och väger inte så mycket. Ta med varma kläder och skit i sovsäcken. Skit i "tändmaterial". Ta med en tändare och en gammal tidning. Pulvermat, choklad..... Köp eftersom.

Du kan köpa cykelväskor (som man har över pakethållaren) att använda som packväskor om du har tight budget. Tror det finns billiga på typ Clas Olsson som faktiskt inte är så tokiga. Liten packrulle på längden på sadeln.

Lycka till!:tummenupp

Tjenna, eftersom jag ska göra ett projektarbete i skolan kom jag på att man kan ju göra något roligt av det, som en expedition! Eller ja typ som en "hajk" man hade i scouterna, fast istället för att gå köra hoj.

Hade tänkt planera rutten så den innehåller nästan enbart små grusvägar, gärna ute i obygden. Hade tänkt vara ute 4-5 dagar, övernatta i vindskydd antingen fast eller provisoriskt (dvs medhavd presenning) Osv

Kruxet är två saker, dels lär det bli ganska mkt packning. (Iaf för en 525:a..)

Dels, köra ensam + olycka = inte roligt

Hoj: 99% säkert ktm 525
Tid: Den tid det tar.
Tid på året: Början av agusti


Några tips, tankar, idéer?

Packlista:
Tändstift (med nyckel)
Laglappar
Däcksjärn
Pump
Presenning (lätt, 2*3 m)
Lättvikts sommarsäck (
Sovkläder/ombytte (t-shirt, fillingar.)
Eldstål.
Tändmatrial (vafan heter det? typ kåda spån?)
2 trangia mini kastruller
Camelback
Rep
Ståltråd
karta, kompass (nehe..)

(Vet inte om tråden passar här men känns som jag får minst personliga angrep här iaf)
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2836328 Det jag kom att fundera på direkt.. bensin?. Du ska köra hoj i 4-5 dagar, vart ska du ha / få tag på all soppa? Iaf om du ska köra ute i obygden..:va
25 liters tank och ja jag måste igenom civilisationen 1-2 gång/dag.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2836342 Det där låter som en alldeles lysande idé! Tag med ett en/tvåmanstält istället för presenning. Det tar mindre plats och väger inte så mycket. Ta med varma kläder och skit i sovsäcken. Skit i "tändmaterial". Ta med en tändare och en gammal tidning. Pulvermat, choklad..... Köp eftersom.

Du kan köpa cykelväskor (som man har över pakethållaren) att använda som packväskor om du har tight budget. Tror det finns billiga på typ Clas Olsson som faktiskt inte är så tokiga. Liten packrulle på längden på sadeln.

Lycka till!:tummenupp
Hur mkt väger ett tält?
Dom jag hittar är ca 60 cm långa 10 cm i diameter och väger 3,4 kg medans 2*3 meter lättvikts pressening är typ 30 cm 20 cm brett och 5 cm högt och väger 1 kg, eller är jag bara dålig på att leta?

Samma med kläder, du som vad jag förstår har lite större vana av sånt här behöver man varma kläder annars? för sovsäcken är fan så mkt mindre, fast kan ju va skönt att komma ur stället ett tag..

Gillar inte tändare, och tända tidningar när det är blöt, redan gått på den minnan..(i 10 minus är det jätte härligt att sitta stil i en timme och försöka få upp eld med blöttändare och det man hittar :gnissla plus att det vi snackar om tar lika stor plats som en snusdosa)

Ska undersöka cykelväskorna, fan hade jag nog inte tänkt på annars, tack!
:)

Alla åsikter är vällkomna, uppfatta mig inte som stödig nu, tror bara på att man kommer fram till mest om man bollar ideér. :tummenupp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Min första tanke, vart ska du ha med dig 18 liter olja, 13 filter och en himla massa annat för service. :confused:
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Här är min packlista för en veckotur på offroadhoj i Norge, rep-material och verktyg m.m delades på två hojar. Listan går att korta ned till typ en femtedel, men det är alltid skönt att ha med sig lite för mycket reservdelar :). Vi bodde i stugor så vi hade inga tält med oss, hade vi gjort det så hade jag satsat på ett lätt sommartält (kupol eller tunnel) och en liten sommarsovsäck, det behövs ingen säck för -15 grader på sommaren.

Som sagt så kan man minska storleken på denna lista drastiskt, t.ex så funkar framslangen även i bakdäcket om det tryter, så egentligen behöver man inte ha två slangar.

Reservdelar
-----------
Växelpedal
Bromspedal
Kopplingshandtag
Bromshandtag
Kedjelås + kedjestump
Tändstift
Framslang + bakslang
Wire (broms/koppling) + nipplar
Hjullager + packboxar

Meck
----
Ståltråd
Skruvar, muttrar
Buntband
Silvertejp
Smörjolja
Lite lagerfett
Bensinslang
Slanglagningskit
Luftfilterspray
Motorolja
Kemisk metall
Några korta aluminiumstag
Epoxilim
Kedjespray
Loctite

Verktyg
-------
Multitång
Tändstiftsnyckel
Däckjärn
Polygrip
Ringnyckel till hjulbult
Insexnycklar
Bitsmejsel + bits
Pump
Kedjelåsbrytare

Hälsa
-----
Första förband
Zon
Värktabletter
Plåster
Pincett
Arméns hudsalva

Utrustning
----------
Pannlampa / ficklampa
Kamera + extrabatterier
Nål+tråd
Tvättmedel
Eltejp
GPS
Vattensäck
Termos

Kläder m.m
----------
4 kalsonger
4 T-shirts
3 strumpor
1 varm tröja
2 Regnmembran till ställ
1 underställ
1 funktionsbyxor
1 sandaler
 
Last edited:

Solid snake

Guest
2836401 Min första tanke, vart ska du ha med dig 18 liter olja, 13 filter och en himla massa annat för service. :confused:
Kan man ju undra, den hojen kommer nog gå lite längre än vad som är rekommenderat för service. :hihi

Prulle: Köp en LC4 istället så kan du köra längre utan att serva, annars kan du köpa nått gammalt härke bara för att köra hajken, typ XR 600, KLX 650 eller något i den stilen.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Min första tanke, vart ska du ha med dig 18 liter olja, 13 filter och en himla massa annat för service. :confused:
Pratar han inte om en KTM 525:a eller finns det en Husabergare som också har beteckningen 525? ;)

Kan man ju undra, den hojen kommer nog gå lite längre än vad som är rekommenderat för service. :hihi

Prulle: Köp en LC4 istället så kan du köra längre utan att serva, annars kan du köpa nått gammalt härke bara för att köra hajken, typ XR 600, KLX 650 eller något i den stilen.
Nej nej, varför det?! En 525:a är utmärkt, såg en gå ca 200 mil i Norge med packning och den funkade klockrent, jag är sugen att byta till en sån själv. Och förresten, vaddå "köp en LC4:a istället"? Jag kanske är helt ute och cyklar, men jag trodde i min enfald att 525:an är just en LC4:a?

Hur kul är det att åka på expedition med en sur gammal KLX?
 
Last edited:

Solid snake

Guest
Pratar han inte om en KTM 525:a eller finns det en Husabergare som också har beteckningen 525? ;)


Nej nej, varför det?! En 525:a är utmärkt, såg en gå ca 200 mil i Norge med packning och den funkade klockrent, jag är sugen att byta till en sån själv.

Hur kul är det att åka på expedition med en sur gammal KLX?

Jadu han kanske inte vill ha med sig 50kg ( :rolleyes: ) packning, kul att serva hojen mitt i ödemarken, 15 timmar mellan varje service på 525 har jag för mig.

Det är nog roligare på en sur gammal KLX än att inte åka alls...

Edit: enligt mig så är LC4 en helt annan motor mot den som 525 har, jämför själv.

LC4: http://www.bikewalls.com/wallpaper/KTM_640_LC4_Supermoto/31394631/1024x768.html


525: http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=184769&d=1173954278
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jadu han kanske inte vill ha med sig 50kg ( :rolleyes: ) packning, kul att serva hojen mitt i ödemarken, 15 timmar mellan varje service på 525 har jag för mig.

Det är nog roligare på en sur gammal KLX än att inte åka alls...
Som sagt, jag såg en 525:a göra 200 mil grus/offroad i Norge och den verkade funka alldeles utmärkt, tror den kanske fick ett oljebyte, så du har nog lite väl dålig tilltro till märket du själv kör.
 

Solid snake

Guest
2836421 Som sagt, jag såg en 525:a göra 200 mil grus/offroad i Norge och den verkade funka alldeles utmärkt, tror den kanske fick ett oljebyte, så du har nog lite väl dålig tilltro till märket du själv kör.
200 mil betyder inte mycket för mig på en 525, utan man går efter timmar på en sån hoj.

Men men, du kan ju tumma på servicen så kör vi andra efter fabrikens rekommendationer.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
200 mil betyder inte mycket för mig på en 525, utan man går efter timmar på en sån hoj.
Åhå, är det på det viset. Jamendåså. Jag kan hjälpa dig om matten är svår. Ponera 50 km/h i medelfart. 200 mil = 2000 km. 2000 / 50 = 40 timmar. Så, hänger du med nu?

Men men, du kan ju tumma på servicen så kör vi andra efter fabrikens rekommendationer.
Ska jag :va Jag trodde det var prulle som skulle köra, har du rökt braj? Jag kör en XR, så jag har inte det problemet.

Förövrigt, hur var det nu med LC4 och 525?
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Du lär ju behöva byta olja o kolla ventiler minst 1 gång iaf.
Rengöring för luftfiltret/byte vore väll inte heller helt fel.

Sen ska du ha verktyg med dig för att ta av hjulet om du får punka, lr gör du det ändå?

Edit. Var det inte du som för några dagar skrev att internetforum var för Loser.
Ja titta vem som kom tbax...
 
Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Åhå, är det på det viset. Jamendåså. Jag kan hjälpa dig om matten är svår. Ponera 50 km/h i medelfart. 200 mil = 2000 km. 2000 / 50 = 40 timmar. Så, hänger du med nu?


Ska jag :va Jag trodde det var prulle som skulle köra, har du rökt braj? Jag kör en XR, så jag har inte det problemet.

Förövrigt, hur var det nu med LC4 och 525?

Är det inte oljebyten var 5-10 timme på en 525'a?
I så fall blir det några liter att ha med :va
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hallå!?

Grabben ska ut på "hajk", han ska inte korsa Asien eller köra till nordpolen.

Keep it simple, annars kommer du aldrig iväg.
Oljebyten och service gör du på nån mack du träffar på på vägen. Olja etc köper du på plats.

Ta med silvertejp, kemisk metall och buntband så att du kan laga hojjen tillräckligt för att linka tillbaka till civilisationen. Den ligger aldrig längre än en timme bort.

Ett enmanstält väger idag inte mer än 1.5 kg. Kostar iofs en del om du vill ha ett riktigt bra. Rekommenderar dock ett tvåmanstält, för i ett enmanstält kan du knappt vända dig. I ett tvåmatstält får du tom in lite utrustning.
 

Solid snake

Guest
Åhå, är det på det viset. Jamendåså. Jag kan hjälpa dig om matten är svår. Ponera 50 km/h i medelfart. 200 mil = 2000 km. 2000 / 50 = 40 timmar. Så, hänger du med nu?


Ska jag :va Jag trodde det var prulle som skulle köra, har du rökt braj? Jag kör en XR, så jag har inte det problemet.

Förövrigt, hur var det nu med LC4 och 525?

Nämen titta, ett medelvärde, helt ointressant dessutom.

Hojen har faktiskt en timräknare i displayen, fast det visste väl du som antagligen vet allting. :rolleyes:

Scrolla upp och titta, ser du någon skillnad på LC4 motorn och 525 motorn?
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Lc4= tungt gammalt stridsvagnsbygge

525= Ktm's racemotor i samma serie (har samma block) som 250 2t / 450 4t (f.ö. samma topp som husaberg)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top