TRX 850 turbo mm.

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Klart du ska ha turbo på hojjen :)

....Men jag öppnar nog lädret och får det gjort av ett proffs isf...en hel del billiga T25:eek:r som poppar upp då & då på evilbay så en av dom stora kostnaderna borde vara avklarad.

....fast man kanske skall avvakta och se om din vev spottas upp i tanken :va
....triumph trimmaren här inne var ju tvungen att ta ur sina balansaxlar efter två trasiga vevar.....fast det är ju liiiiite skillnad på en bonneville o TRX :D
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Även om det är fy fy aja baja mm men varför inte köpa en beg TRX i tyskland & bara stansa eller flytta över brickan med chassinumret på tyska hojen? Tur att det är vartannat år nu för tiden. Fast du har ju hela nästa vinter på dig att återställa & besikta under vintern!

Jag vill ju ha den laglig, så planen är att regga den som ombyggt fordon. Har pratat med sfro om bygget. De är väl inte helt hundra på att den klassas som ombyggd eftersom inga stora ändringar gjorts. Men de ansåg att jag varit å ändrat litegrann överallt på hojjen, så skulle det nog gå iaf :D
Ska besöka bilprovningen också å se vad de säger. Skulle allt skita sig, så får man väl köra bana med den.(eller bygga om inför varje besikting... :)

....Men jag öppnar nog lädret och får det gjort av ett proffs isf...en hel del billiga T25:eek:r som poppar upp då & då på evilbay så en av dom stora kostnaderna borde vara avklarad.

....fast man kanske skall avvakta och se om din vev spottas upp i tanken :va
....triumph trimmaren här inne var ju tvungen att ta ur sina balansaxlar efter två trasiga vevar.....fast det är ju liiiiite skillnad på en bonneville o TRX :D

Man kanske skulle klä in motorn i en skottsäker väst i fall att.... haha, nä d kommer gå fiiint serru :)

Att låta proffs bygga åt en... vågar inte ens räkna på vad d skulle gå på, men det lär gå snabbare än mitt bygge hehe
 
Last edited:

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Update

Var nere i ljunbyhed å fick plenumet å kompressorhuset tigat idag :)

Jeffla kul att se proffs i action måste jag säga!

1, Turbosvets. Man ser det färdiga plenumet uppe till vänster.

2, Burksvets.

Över&ut / Jocke
 

Bifogat

  • tig-turbo.jpg
    tig-turbo.jpg
    74 KB · Visningar: 286
  • tig-ple.jpg
    tig-ple.jpg
    90.9 KB · Visningar: 213

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Hur har du kommit fram till storleken på plenumet? ....ser litet ut!?

Yepp! Det ser sketalitet ut :D 1,5*cyl.vol. Det är en formel jag läst ngnstans. Men jag e lite inne på det som Boost 3 skrev tidigare med ett större plenum för att ta tryckstötarna. Men, men... Det är ju första turbobygget, så lite trajjl änn ärrår får man räkna med. Hoppas det funkar!
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Vet du hur mkt motorn väger ca ?
Hur bred är den över toppen i runda slängar ?
När bryter original varvstopp ?

Mkt intressant med turbo på Trx´n.
Ser fram emot uppstart.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Vet du hur mkt motorn väger ca ?
Hur bred är den över toppen i runda slängar ?
När bryter original varvstopp ?

Mkt intressant med turbo på Trx´n.
Ser fram emot uppstart.

Bredden kan jag mäta när jag åker ut till garaget nästa gång.

Motorn ska jag försöka komma ihåg att väga när jag plockar ner allt för lack.

Vet inte när orginal varvstopp går in :va Har dragit minst 700 rpm över rödmakering som börjar vid 8000 rpm
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Var nere i ljunbyhed å fick plenumet å kompressorhuset tigat idag :)

Jeffla kul att se proffs i action måste jag säga!

1, Turbosvets. Man ser det färdiga plenumet uppe till vänster.

2, Burksvets.

Över&ut / Jocke

Så du hittade dit :tummenupp Är han duktig eller är han duktig? Han har svetsat förr :D
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Så du hittade dit :tummenupp Är han duktig eller är han duktig? Han har svetsat förr :D

Haha, joo jag hittade dit efter 2 felkörningar... :) Jag och vägverket har lite olika syn på vad logisk skyltning innebär :huvet

Tyckte sömmarna blev hur fina som helst, men han tyckte att jag skulle slipa ner dem o polera haha. Visar på vilka krav han sätter på sitt arbete :tummenupp
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Skall du köra med originalfuggarna eller?
Funderar på att göra det så borde man få in ett gäng tusenlappar för FCR fuggarna.
Tätning osv....finns det någon bra beskrivande sida ute på webben tro??
Pitotrör och sånt....har ju själv bara börjat fundera så man behöver kunskap!

Vet du minimitjocklek på alu för att det skall gå att svetsa på en bra sätt!?
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Skall du köra med originalfuggarna eller?
Funderar på att göra det så borde man få in ett gäng tusenlappar för FCR fuggarna.
Tätning osv....finns det någon bra beskrivande sida ute på webben tro??
Pitotrör och sånt....har ju själv bara börjat fundera så man behöver kunskap!

Vet du minimitjocklek på alu för att det skall gå att svetsa på en bra sätt!?

Jepp, kör med orginalfuggar. Flatsides ska du inte trycksätta då de kan hänga sig.
Trx'ns fuggar ska vara rätt lika r1'ans och till dem finns en "howtodo" för trycksättning på nätet. Hittar givetvis inte länken nu... :huvet
Enligt mästerTig'aren i ljungbyhed, så spelar tjockleken ingen roll för själva svetsandet. Men 3mm kör väl de flesta med i sina plenum. Jag hade 5mm för jag fick inte tag på ngt annat...

Men skulle inte du lämna in jobbet till proffs :7peta hehehe
Föresten k-valen. kommer vara på mässan under fredagen om det är ngt mer du undrar över eller bara vill tjöta trxturbo generelt.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Skall du köra med originalfuggarna eller?
Funderar på att göra det så borde man få in ett gäng tusenlappar för FCR fuggarna.
Tätning osv....finns det någon bra beskrivande sida ute på webben tro??
Pitotrör och sånt....har ju själv bara börjat fundera så man behöver kunskap!

Vet du minimitjocklek på alu för att det skall gå att svetsa på en bra sätt!?

Kolla Lahi´s tråd på hans hoj, tror att det står om hur du tätar fuggen plus vart ifrån du ska ta tryck ifrån.:tummenupp
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jepp, kör med orginalfuggar. Flatsides ska du inte trycksätta då de kan hänga sig.
Men skulle inte du lämna in jobbet till proffs :7peta hehehe
Föresten k-valen. kommer vara på mässan under fredagen om det är ngt mer du undrar över eller bara vill tjöta trxturbo generelt.

Denna Ducce 900 kör flatslides....206 kusar plockar dom ut. Ok för att det är en dragbike men slides borde ju tryckas fast där med isf!?
[YOUTUBE-ID]1H6irIhc2d4[/YOUTUBE-ID]

Jo, men ju mer man förbereder desto billigare....kanske blir snål till slut?! :tummenupp

Fixa denna igår för 241£...sprillans T25:a

Kommer köra mässan tidigt på söndagen då det passar dom som skall med bäst men jag hoppas vi kan ses....och framför allt se på din skapelse snart!!

PS. Tackar andra snubben för länken, här skall läsas på!
 

Bifogat

  • turbo.jpg
    turbo.jpg
    26 KB · Visningar: 165

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Grattulerar till köpet!

Så det blir turbo nu alltså? Gött mos:yoparty


Jo men, så får det bli!
Har ett helsystem MAB + FCR 41:eek:rna att avyttra så det borde generera en bra slant....sålde mina högt dragna pipor som betalade turbon. Borde inte bli så (jäkla) mycket mer...

Men du får ligga i med kameran och info för jag vill kopiera så mycket som möjligt. Plenum och pipor är väl egentligen det enklaste?
Rördragningar och inställning det jobbiga!?

Hejda mig om jag tänker helt fel....men borde man inte kunna använda original downpipes och svetsa om skiten??

Har extra kolvar + cylinder som jag börjat jobba på....rengöring honing och nya ringar. Sen har jag ett specialkit kammar från kentas som ligger och väntar....lyfter högre och håller öppet längre än deras YAM9 kammar (som jag faktiskt har installerade nu och också skall avyttras!)

Får ta och byta emulsionsrör i fuggarna då dom är kass....och allmän översyn. Har ju legat 1,5 år sen jag tryckte dit FCR.

Nåväl, man har nog skaffat sig saker att göra iaf! :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top